Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Segway-Ninebot KickScooter F40D

Elektrisk sparkesykkel for den tykke lommeboken

Segway Ninebot KickScooter F40D er et glimrende transportmiddel til korte avstander i byen, men pass på at den dyre elektriske sykkelen ikke blir stjålet!

Skrevet av / 04.11.21 - 11:10
Segway-Ninebot KickScooter F40D
Peter Gotschalk

Elektriske sparkesykler er et transportmiddel som mange har blandede følelser overfor. Ingen tvil om at man kan komme raskt rundt nesten over alt på de lette elektriske kjøretøyene. Men på grunn av de mange app-baserte utleietjenestene som lar folk ta en elsykkel på gaten og stille den fra seg kort tid senere, når de har kommet fra A til B, har flere storbyer vært proppfulle med sparkesykler som er kastet eller veltet på fortau og plasser, hvor de var til sjenanse for alt og alle. Det har mildt sagt skapt en anstrengt stemning omkring el-sparkesyklene. Og det er egentlig synd.

For den mer eller mindre velfortjente upopulariteten til tross er de elektriske sparkesyklene faktisk et genialt transportmiddel til spesielt kortere avstander. Den kan ikke konkurrere mot elsykkelen hvis man skal på tvers av byen, men til strekninger hvor man ellers ville ha gått, er el-sparkesykkelen genial.

Segway-Ninebot KickScooter F40D
Like under styret sitter den lille kontrollenheten, som blant annet viser hastighet og hvor mye strøm det er på batteriet. Den elektriske sparkesykkelen slås av og på ved hjelp av den lille knappen under skjermen, som også brukes til å slå på LED-lampene foran og bak på sykkelen. (Foto: Peter Gotschalk)

Vi har allerede testet en del forskjellige elektriske kjøretøy – elbiler, elsykler og til og med nylig en elektrisk moped – men vi har ennå til gode å ha en elektrisk sparkesykkel på testbenken.

Det kommer vi til å gjøre noe med i fremtiden, for den elektriske sparkesykkelen er en hjørnestein i fremtidens elektriske mobilitet, det er vi ganske sikre på. Og den første el-sparkesykkelen på testbenken kommer fra et ikonisk selskap, som de fleste nok kjenner til – nemlig Segway!

Segway-direktør mistet livet

Segway er et merke de fleste tech-interesserte kjenner. Spesielt er selskapet kjent for det spesielle tohjulte transportmiddelet som på folkemunne bare kalles en ‘Segway’, men som helt korrekt heter en Segway PT (som står for ‘Personal Transporter’).

Det er den amerikanske oppfinneren Dean Kamen, som blant annet sto bak den aller første insulinpumpen, som i desember 2001 lanserte Segway-en. Kamens mest kjente sitat stammer fra Time Magazine, hvor han forutså at Segway ville være det samme fremskrittet i forhold til bilen, som bilen i sin tid hadde vært i forhold til hester og hestevogner.

Når man vil akselerere med KickScooter F40D, betjener man den elektroniske motoren ved hjelp av en liten “bad boy”. Sykkelen kan imidlertid kun akselerere ved hjelp av motoren hvis den allerede beveger seg med minst 3 km/t, så man må regne med å bruke litt benkraft. (Foto: Peter Gotschalk)

Slik gikk det ikke, nærmest tvert imot – blant annet mistet den daværende direktøren for selskapet, Jimmy Heselden, livet i 2010, da han ved et uhell kjørte utfor en klippe på nettopp en Segway – og i 2015 ble selskapet kjøpt opp av den kinesiske konkurrenten Ninebot, som i 2020 innstilte produksjonen av det ikoniske produktet. På 20 år ble det bare solgt i alt 140 000 enheter på verdensplan, så ut fra et økonomisk synspunkt var det nok en klok beslutning.

I stedet satser Segway nå på andre produkter innenfor elektrisk mobilitet, nemlig elektriske sparkesykler, som nå kan kjøpes på det norske markedet. Deriblant Segway Ninebot KickScooter F40D, som altså er gjenstand for denne testen.

Ninebot KickScooter F40D er utstyrt med et bremsehåndtak som styrer både den elektroniske bremsen (forhjul) og skivebremsen (bakhjul), som vist her på bildet. (Foto: Peter Gotschalk)

Elektrisk sparkesykkel med store dekk og dobbelte bremser

Det finnes tre forskjellige modeller i KickScooter F-serien. De er optisk identiske bortsett fra størrelsen på motoren og det innebygde batteriet – og dermed rekkevidden på en enkelt lading (F20D opptil 20 km, F30D opptil 30 km og F40D opptil 40 km). Vårt testeksemplar byr altså på den sterkeste motoren og det største batteriet, noe som var praktisk, da undertegnede har en kampvekt på 110 kilo!

Ikke desto mindre var KickScooter F40D uten større problemer i stand til å transportere meg rundt i byen med makshastigheten på 20 km/t. Kun hvis jeg skulle opp en større bakke, måtte sparkesykkelens elmotor kjempe litt, og hastigheten falt ned til15–16 km/t. Uansett hadde sykkelen i stort sett alle situasjoner god akselerasjon, så topphastigheten ble nådd på ganske få sekunder.

Ninebot KickScooter F40D er utstyrt med et bremsehåndtak som styrer både den elektroniske bremsen (forhjul) og skivebremsen (bakhjul). Det er en klar fordel i forhold til mange andre elektriske sykler, som har separate for- og bakbremser, hvor sistnevnte ofte betjenes med hælen på den bakerste foten.

For hvis farten er høy, og man griper til forbremsen, er risikoen for å stupe med ansiktet først rimelig stor, og bakbremsen alene er ofte ikke nok til å stanse fort, hvis man kjører raskt. Så de dobbelte bremsene på KickScooter F40D gjør kjøreturen sikrere, noe vi bare kan bifalle. Batteriet er forøvrig plassert i fotstøtten for et lavt tyngdepunkt, noe som bidrar til forbedret kjørestabilitet og dermed også økt sikkerhet.

Den elektriske sykkelen er utstyrt med 10″ store dekk, som er slangeløse og pneumatiske med et ekstra lag av gelé på innsiden, noe som skal redusere risikoen for punkteringer. (Foto: Peter Gotschalk)

Det samme er hensikten med de 10″ store dekkene, som er slangeløse og pneumatiske med et ekstra lag av gelé på innsiden, som skal redusere risikoen for punkteringer. Dermed kan man stryke enda et punkt fra listen over potensielle årsaker til fall.

Lett, men kunne trenge støtdempere

Ifølge produsenten bidrar de store dekkene til å forbedre kjøreopplevelsen med større komfort og stabilitet, men det er en sannhet med modifikasjoner. Kjensgjerningen er at KickScooter F40D kunne ha trengt et par støtdempere. Hvis underlaget ikke er helt jevnt – og vi vet jo alle sammen hvor mange huller det dessverre kan være på veier og fortau – så det er en blandet fornøyelse å kjøre på Segways el-sparkesykkel, store dekk eller ei.

Ninebot KickScooter F40D veier bare 17 kilo, og kan foldes sammen som vist her på bildet. Med andre ord er sykkelen lett å transportere, men også litt for lett å stjele. (Foto: Peter Gotschalk)

Et annet kritikkpunkt er mangelen på innebygde sikkerhetsløsninger. KickScooter F40D veier bare 17 kilo, og kan i tillegg legges sammen så den kan bæres som en sportsveske. Med andre ord er sparkesykkelen et lett offer for langfingrede tyver, og derfor er det synd at F40D ikke kommer med skyggen av teknologi som kan forhindre dette – som innebygd alarm, GPS eller til og med en lås – spesielt til prisen, som er i det høye sjiktet.

Nei, vil du passe godt på din Segway Ninebot KickScooter F40D, er du rett og slett nødt til å kjøpe en god gammeldags lås, som imidlertid ikke må være for stor, for da passer den ikke gjennom eikene på bakhjulet. Spesielt praktisk er det ikke.

Sykkelen kan innstilles og kontrolleres ved hjelp av Segways app. Her kan du blant annet holde øye med hvor mange kilometer og hvilke turer du har kjørt på sykkelen. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusjon

Segway Ninebot KickScooter F40D har mange kvaliteter, som gjør den bedre enn mange av de andre elektriske sparkesyklene på markedet. Men til denne prisen, som absolutt er i det høye sjiktet, hadde vi forventet et minimum av innebygd sikkerhet, og et par gode støtdempere ville også ha vært på sin plass.

Ikke desto mindre fortjener sykkelen ros for den sterke motoren, det store batteriet og de doble bremsene, samt de pneumatiske dekkene, som til sammen øker kjøresikkerheten betraktelig.

Karakter
Segway-Ninebot KickScooter F40D
Premium

Home mener

Stort batteri og sterk motor som også klarer stigninger med en tung passasjer. I tillegg kommer effektivt bremsesystem som virker på begge dekk samtidig. Dekkene er slangeløse og pneumatiske, noe som forhindrer punkteringer. Vekten er bare 17 kilo, så sparkesykkelen er også lett å transportere. Mangler innebygd sikkerhet (alarm, GPS, lås) og har heller ingen støtdempere, noe de 10" store dekkene ikke kompenserer tilstrekkelig for.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Lyd & Bilde
Scroll to Top