Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Xpeng G9

En teknologispekket seng på fire hjul

Glem alt du tror du vet om kinesiske elbiler. Xpeng G9 er en teknologibombe av en SUV, som utfordrer de etablerte premiummerkene på en rekke områder.

Skrevet av / 29.02.24 - 09:13
Xpeng G9
Geir Gråbein Nordby

Den kinesiske elbilprodusenten Xpeng har inntatt det norske markedet med den fullvoksne SUV-en G9. Som de håper skal bli en vesentlig større suksess i Europa enn hva sedanen P5 og den kompakte SUV-en G3 har blitt.

G9 kommer i to varianter av bakhjulstrekk: standard og lang rekkevidde, men den vi har vært mest interessert i er den med firehjulsdrift: nemlig AWD Performance. Med 551 hestekrefter og et batteri på over 93 kWt brukbar kapasitet, som skal bety en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP). Og det til tross for at den har en spenstig akselerasjon fra 0-100 km/t på nesten spinnville 3,9 sekunder! Her snakker vi altså om en SUV med nok krefter til en særdeles sporty kjøreopplevelse.

Xpeng ønsker med G9 å levere den ultimate familiebilen, med stor størrelse, god fremkommelighet, men mest av alt: en stor dose luksus, til en overkommelig pris for en familie med to inntekter.

Xpeng_G9_two_screens
To infotainmentskjermer, hvor en er til passasjeren. Denne er «usynlig» for sjåføren, slik at passasjeren kan se film mens bilen er i bevegelse. Foto: Geir Gråbein Nordby

To skjermer

Vi kan jo starte med infotainmentskjermene. Ja, for det er to av dem: en til sjåføren, og en helt egen en til sidepassasjeren.

Det spesielle her er at passasjeren kan se på filmtjenester mens bilen er i fart. Skjermen har nemlig polarisert glass, som hindrer innsyn for sjåføren. Dermed kan personen bak rattet følge med på GPS-kartet på midtskjermen og konsentrere seg om trafikken, mens sidepassasjeren blir underholdt av sin egen skjerm.

Det fungerer bra under mørke scener, men i spesielt lyssterke scener ser sjåføren faktisk mye av bildet. En gang jeg skulle rygge ut fra en offentlig parkeringsplass, og dattera mi satt og så på film med biljakt, så tok jeg meg i å bråbremse, fordi jeg misforsto videoinnholdet og trodde i en brøkdel at det var ryggekameraet som hadde plukket opp en annen bil som var på vei inn i min bakfra. Så, nei, ikke perfekt. Så man skal passe seg litt her.

Xpent G9 Dynaudio tweeter
Diskanten kommer opp når anlegget spiller lyd. Video: Geir Gråbein Nordby

Dynaudio med Dolby Atmos

Apropos film- og TV-innhold, så får man en ekstra dimensjon av opplevelse her, takket være et premium lydanlegg fra danske Dynaudio. Jeg har nemlig fått teste bilen med dette som ekstrautstyr, og som øker den totale prislappen med rundt 5 prosent. Med diskanthøyttalere som stiger opp fra dashbordet straks anlegget skrus på. Med overtoner så silkemyke og luftige, at de totalt 28 høyttalerelementene får lyden i en Tesla til å låte grovkornet og «lo-fi» i forhold.

Greit, så kan man dundre løs med enda kraftigere lyd fra et Tesla Premium-lydanlegg, men Dynaudio-anlegget i G9 AWD Performance mangler slettes ikke muskler til daglig bruk, og subwooferen gir en renere bass.

Her er dessuten 3D-lyd fra lydformatet Dolby Atmos 3D-lyd. Her blir man omringet av et sømløst og særdeles luftig lydbilde, som også strekker seg oppover i høyden.

Der hvor den kinesiske konkurrenten NIO også kan skilte med Atmos i flere av sine biler, mangler disse noen filmtjenester man kan se på, som kan utnytte dette. Dermed er man låst til musikk i formatet, for eksempel fra Tidal. Xpeng har derimot både Disney+, Amazon Prime Video og Apple TV, som alle støtter Dolby Atmos. Som sidepassasjeren altså kan nyte under hastighet. Står bilen parkert, kan man enkelt sveipe med hånden for å flytte bildet fra sideskjermen over til skjermen på midten, som både sjåfør og passasjer kan se på.

Xpeng G9 Dynaudio speaker
Dynaudio høyttalersystem. Foto: Geir Gråbein Nordby

Fullpakket med teknologi

Og det er bare begynnelsen. Xpeng G9 er fullpakket med teknologi som gjør den til en av de mest avanserte elbilene man kan få kjøpt i dag. Oppvarming av alle seter, selvsagt, og både ventilasjon og massasje i forsetene. Seteputen har justerbar lengde, og det gjelder til og med i baksetene!

Her finner du alt fra et intuitivt infotainmentsystem med stor berøringsflate, til et avansert førerassistansesystem (ADAS) som tar deg et steg nærmere selvkjørende bil.

Førerassistansen er langt fra perfekt, det er den aldri, men den er langt mykere og glattere enn første gang jeg testkjørte G9 på våren i fjor. Da kunne bilen gjøre alskens merkelige krumspring midt i en sving på landeveien.

Langt det meste er ryddet opp i nå, men det gjelder fremdeles i høyeste grad å ha hendene på rattet, selv når den digitale kjøreassistenten er aktiv. Og siden bilen oppdateres regelmessig gjennom luften, kan man forvente at den bare blir bedre med tiden.

Bilen kan parkere seg selv via appen, men jeg hadde dessverre ikke apptilgang gjennom testperioden.

Xpeng G9 screen
Passasjerskjermen skal ikke være synlig fra siden, men sterkt lysinnhold på skjermen er likevel synlig for sjåføren. Video: Geir Gråbein Nordby

En kjørende seng?

En av funksjonene jeg var mest spent på å teste var camping-modusen. Med et enkelt knappetrykk på «Smart rom» på bilens infotainmentskjerm, kan bilen automatisk blåse opp en luftmadrass i bagasjerommet, når man legger ned baksetene. Dermed har du en perfekt dobbeltseng på fire hjul, klar for spontane campingturer eller overnattinger i bilen.

Dessverre fikk jeg ikke testet ut camping-modusen under testperioden. Den norske vinteren viste seg fra sin verste side, der gradestokken varierte mellom -20 og -30 grader. For kaldt for min sarte sjel, altså, og hver gang jeg gikk ut av bilen tenkte jeg: «i morgen, i morgen». Til slutt ble det ikke tid til camping, og bilen måtte leveres tilbake.

Jeg så derimot funksjonen demonstrert under lanseringen av bilen for et år siden, og det er åpenbart at den funker.

Xpeng G9 weather
I 28 minusgrader får batteriet virkelig kjørt seg. 27 kW / 100 km må sies å være et akseptabelt forbruk da. Skjermbilde: Yr for iOS

God rekkevidde om vinteren

Med sjeldent over -20 grader på gradestokken kan det være en prøvelse for elbiler, når de skal demonstrere noe særlig til rekkevidde. Og også på G9 var forbruket høyt. Rundt 27 kW per 100 km i ca. -25 grader gir likevel en rekkevidde på rundt 34 mil med batteriet på 93,1 kWt netto, og er et lavere forbruk enn de over 30 kW per 100 km som Ford Mustang Mach-e GT demonstrerte i -15 grader da jeg testet den.

For tiden kjører jeg en Kia EV9 (test kommer), som ligger på rundt 27 kW / 100 km i rundt 5 minusgrader. En temperatur hvor G9 bør briljere i forhold. Spesielt ettersom bilen nylig kom på femteplass i NAFs vinterrekkeviddetest, med kun 13,1 % i avvik fra WLTP-rekkevidden (da i en vesentlig mer rekkeviddevennlig temperatur mellom 2 og 10 minusgrader). Ikke minst ladet den fra 10 til 80 prosent på bare 19 minutter! Dette takket være 800V ladeplattform, og med en rekordkapasitet på 319 kW – også dette ifølge NAFs test.

Xpeng G9 rear
Foto: Geir Gråbein Nordby

Fabelaktige kjøreegenskaper

Vi skal selvsagt ikke gå uten å si noen ord om kjøreegenskapene. Både jeg og min familie opplevde AWD Performance-utgaven av Xpeng G9 som en trygg og behagelig bil, med meget gode kjøreegenskaper om vinteren. Bakkeklaring kan justeres mellom 9,5 og 19,5 cm, slik at du får personbilfølelse på landeveien, mens bilen enkelt kan forsere hullete bakker og stier med dype hjulspor.

På glatt og snørikt føre kan man aktivere Vintermodus for å gi drift på alle fire hjul til enhver tid. Men da må man godta at regenererende bremsing er på et minimum, så ettpedalskjøring er ikke mulig. Straks man øker regenerering, vil bilen gå tilbake til Standard-modus.

Xpeng G9 front HDR 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Øker du den aller beste ytelsen, vil Sport-modus kunne sende bilen av gårde fra 0-100 km/t på imponerende 3,9 sekunder. Og det merker du godt i ryggen, skal jeg si! Alt mens bilen hele tiden føles trygg på veien i det nesten 2,5 tonn tunge flaket.

Den store bilen kommer kun i 5-seters variant, så i stedet for å skvise inn flest mulig mennesker, har man prioritert at alle skal ha mest mulig plass rundt seg. Dermed får fullvoksne passasjerer god plass bak. Bagasjerom er det også nok av: 660 liter bak og 71 ekstra liter under panseret. Det er det svært få andre som kan skilte med.

Xpeng_G9_interior
Masse plass, premium seter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ikke Android Auto eller CarPlay

Avslutningsvis må jeg si meg smått skuffet over at bilen ikke støtter Android Auto eller CarPlay. Du må bruke bilens eget GPS-system, som heldigvis fungerer utmerket. Husk å plotte inn ladepunkt på veien i kartet, da vil bilen i forkant forvarme batteriet til riktig temperatur, og dermed lade raskere.

Xpeng G9 hero HDR
Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusjon:

Xpeng G9 er en elbil som på mange måter setter en ny standard for hva man kan forvente av en kinesisk bil. Den er teknologisk avansert, komfortabel, praktisk og har en rekkevidde som er mer enn tilstrekkelig for de fleste. Og ikke minst har den et lydanlegg som vil ta pusten fra deg.

Her får du skikkelig premiumfølelse, en god dose luksus, masse plass, og flott ytelse, til en svært konkurransedyktig pris.

Xpeng G9 horizon HDR Xpeng G9 hero 2 HDR Xpeng G9 side Xpeng G9 wheel
<
>
19 tommers felger fremfor 20 eller 21 gir plass til mer gummi. Som gir lavere støy og bedre veigrep i ulendt terreng. Foto: Geir Gråbein Nordby
Xpeng G9 trunk Xpeng_G9_ventilated_seats Xpeng_G9_seat_panel Xpeng_G9_panorama_roof Xpeng_G9_lights_settings Xpeng_G9_energy_consumption Xpeng_G9_Drive_Modes Xpeng_G9_backseats
<
>
Forundringsboksen i det store bagasjerommet rommer en madrass, .som blåser seg selv opp. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Xpeng G9
Premium

Home mener

Skikkelig premium og romslig SUV med moderne finesser og luksusutstyr. Meget sprek, god rekkevidde og meget rask hurtiglading. Stillegående. Den digitale førerassistenten har fortsatt forbedringspotensial. Ikke støtte for Android Auto eller CarPlay.

2 hendelser på “Xpeng G9”

  1. Børge Brattabø

    Kan jeg spørre hvilke lydkilder/kvalitet dere brukte ved test av Dynaudio-anlegget? Tenker først og fremst på musikk…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Lyd & Bilde
Scroll to Top