TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Polestar 2 Long Range Single Motor

Det beste Polestar-kjøpet

Med bakhjulstrekk og stort batteri, går den oppdaterte Polestar 2 lengre enn de fleste.

Av / 19.02.24 - 09:00
Polestar 2 Long Range Single Motor

Home mener

  • Gunstig priset og lang rekkevidde. Sporty kjøreopplevelse forsterkes av bakhjulstrekk. Komfortabel langtursbil. Praktisk kombiluke, nedfellbar seterygg bak.
  • Kan oppleves som stumpete på dårlig asfalt. Kan ikke leveres med Performance-pakken. CarPlay kun med kabel.

Den oppgraderte utgaven av Polestar 2, er blitt en enda bedre bil på flere områder. Forbruk og rekkevidde er forbedret, og det samme er ladehastigheten, som endelig er på nivå med – eller bedre enn – de flest konkurrentene.

Som før kan Polestar 2 leveres i flere versjoner. Den mest påkostede har firehjulstrekk, 476 hk, og en Performance-pakke som gjør den ekstra sportslig. 

Det har ikke denne, men på mange måter er Polestar 2 med én i stedet for to elmotorer, et bedre kjøp. 

Foto: Lasse Svendsen

Denne utgaven kalles Long Range Single Motor, og har den største batteripakken på 82 kWt brutto. En ny elmotor og en silisiumkarbid-basert inverter, har gitt utgaven med én elmotor en rekkevidde godt over 600 km. Polestar sier 655 km etter WLTP-normen, og det er faktisk helt i toppen i klassen.

Ladehastigheten har økt til 205 kW, og det betyr at det tar kortere tid å fylle på batteriet ved ladestolpen. Hvis man har 10 prosent batterikapasitet igjen, tar det omlag 28 minutter å lade til 80, ifølge Polestar.

Annonse
Les også Forbedret bestselger Polestar 2 er blitt bedre å kjøre, den går lengre og lader fortere. Ja, også har den fått launch control.

Plus og Pilot, men ikke Performance 

Vi har beskrevet Polestar 2 inngående i foregående tester, og vår testbil var utstyrt med anlegget fra Harman Kardon, som er inkludert i Plus-pakken. Det har eq-justeringer av lyden, og lyder faktisk ganske godt etter litt tweaking. Med Plus-pakken følger det også med utvidet interiørbelysning, nøkkelfri tilgang med mobilen, oppvarmet ratt, oppvarmede spylerdyser, varmepumpe og varme i setene foran og bak.

Polestar 2 LRSM 9 Polestar 2 LRSM 8 Polestar 2 LRSM 6 Polestar 2 LRSM 14
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Med Pilot-pakken som vår testbil var utstyrt med, får man knallbra piksel LED-lykter med adaptive fjernlys, og LED tåkelys som lyser opp grøftekanten i lave hastigheter. Pilot betyr også at man får adaptiv fartsholder og kjørefeltassistent som holder deg innenfor veimerkingene.

Foto: Lasse Svendsen

Men Performance-pakken, som inneholder blant annet Brembo-bremser, og justerbare dempere fra Öhlins, er ikke tilgjengelig for Polestar 2 Long Range Single Motor. Den kan man bare legge til i en Polestar 2 Long Range Dual Motor. Da får man også Polestar Engineered understellstuning, med lavere bakkeklaring, og gullfargede bremsekalipere – og setebelter. 

Foto: Lasse Svendsen

Alle Polestar-modellene kjører på Googles Android Automotive OS, også denne. Det betyr at man kan få oppdateringer med forbedringer og nye funksjoner, for ikke å snakke om apper som kan installeres. Som Spotify, Tidal, YouTube, Prime Video, Storytel podcaster, nettleseren Vivaldi, og peiskos både på skjermen og i høyttalerne.

IMG_0286 IMG_0288
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Apple CarPlay er også inkludert, men krever dessverre at man kobler mobilen til med en USB-kabel. I 2024? Hvem skulle trodd …

IMG_0276 IMG_0275 IMG_0270 IMG_0269 IMG_0265 IMG_0266 IMG_0267 IMG_0268
<
>

Testet forbruk – på vinterføre

En viktig grunn til å velge en Polestar 2 LRSM, som den også kalles, er den forlengede rekkevidden, sammenlignet med utgaven med to motorer. For så vidt også sammenlignet med de fleste konkurrentene. Det er ikke mange elbiler i dagens marked som har en rekkevidde over 650 km.

Foto: Lasse Svendsen

På vinterføre kan man selvsagt ikke forvente 655 km rekkevidde. Minusgrader alene reduserer rekkevidden og øker batteriforbruket, men et forbruk på 18,7 kW/t i vår nesten 90 km lange testsyklus, er imponerende. Det gir en rekkevidde i minusgrader på godt over 430 km, og med virkelig forsiktig kjøring, kunne jeg lett økt rekkevidden enda mer. 

Foto: Lasse Svendsen

Bakhjulstrekk og kjøreegenskaper

Les også Polestar 2 i spareversjon Man må ikke kjøpe de dyreste elbilene for å bli fornøyd. For mange holder det lenge med en Polestar 2. Med forhjulstrekk.

Den forrige utgaven av Polestar 2 med single motor, hadde forhjulstrekk. Den nye har en kraftigere elmotor på 299 hk som driver bakhjulene, og det er en stor forbedring fra den forrige utgaven. Ytelsen er ikke helt på nivå med en Polestar 2 med to motorer og Performance-pakke, men 0-100 km/t er mer enn de flest trenger i hverdagen.

Lynrask er den ikke, men rask nok etter vår mening. Foto: Lasse Svendsen

Effektøkningen er marginal, men kjøreegenskapene er mye bedre på den nye utgaven med bakhjulstrekk. Man slipper at dreiemomentet fra elmotoren river og sliter i rattet når kreftene skal ned i bakken via forhjulene, og med bakhjulstrekk får man også bedre veigrep under akselerasjon. Også på vinterføre. 

Det siste høres kanskje rart ut for de som har erfaring fra bakhjulstrekk på biler med en bensinmotor foran. 

Men her er vektfordelingen nær optimal, sammenlignet med en bil som har en tung stempelmotor og girkasse foran, og drift på bakhjulene. Det tunge batteriet som er plassert mellom akslingene, gir også et lavere tyngdepunkt, og det er et godt utgangspunkt for gode kjøreegenskaper.

Foto: Lasse Svendsen

I normal kjøremodus merker man lite til at bilen ikke er utstyrt med firehjulsdrift. En Polestar 2 er så godt balansert i utgangspunktet, at den oppfører seg nær nøytralt i de fleste situasjoner. På glatt vinterføre kan man merke at det kun er drift på bakhjulene. Hvert fall hvis man slår av stabilitetskontrollen. Da kan man enkelt drifte med bilen, under kontrollerte forhold selvsagt, og bakenden kommer raskt ut ved gasspådrag. Men det skjer ikke så brått at man ikke klarer å parere, og med stabilitetskontrollen på – som er normalen – slipper man alle tilløp til dramatikk.

Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Det er mange grunner til å velge Polestar 2 med bakhjulstrekk. Kablet CarPlay er ikke en av dem, men glimrende kjøreegenskaper, lavt forbruk og lang rekkevidde, er tre av dem. Legger man til at Polestar 2 LRSM er gunstig priset, relativt romslig og praktisk med kombiluke og nedfellbar bakseterygg, skjønner man at dette er mye bil for pengene. Hvert fall for alle som ikke trenger firehjulstrekk. Denne utgaven av Polestar 2 er et godt alternativ til bestselgeren Tesla Model 3, og BMW i4 eDrive40, som er de nærmeste konkurrentene i mellomklassen.

Les også BMWs dark horse Lengre rekkevidde og lavere pris, men fremdeles med kjøreglede i førersetet.
Karakter
Polestar 2 LRSM
Premium

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Kun 4 kr!

Høsttilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen