TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Vi kårer Årets beste elbiler 2021-2022

Årets beste elbiler 2021-2022

Den elektriske revolusjonen har gitt oss bedre, og mer spennende biler.

forfatter
Publisert 26.10.21 - 12:00

Elektriske biler er blitt mye mer enn bare en bil. De er rullende PC-er, koblet på nett, som betjenes med et integrert nettbrett, i stedet for clutch og girstang.

Formålet med å ta deg fra a til b, å frakte varene dine hjem, eller til steder du ikke har vært før, har derimot ikke endret seg. Men det har måten man må tenke om bil gjort. For tidligere snakket man aldri om rekkevidde, ladehastighet eller appstyring. Ikke batterikapasitet eller strømforbruk heller.

Det er viktig for mange som skal velge ny elbil, men i år har vi kommet dit at rekkevidde ikke lengre er like viktig for alle. De fleste kjører tross alt ikke 40-50 mil i ett strekk, og det tilsvarer rekkevidden til de fleste av årets elbiler.

Rekkevidde er innenfor for de aller fleste om man velger en ny elbil med den største batteripakken. Da er ladehastighet viktigere, og elbiler med 800V batteriteknologi kan lade mye raskere på en hurtiglader. Noe som kan gjøre ladestoppen kortere.

For mange er også kostnadene ved bilhold lavere enn på en bil med brenselmotor, og i mange tilfeller er plassutnyttelsen i elbilen bedre enn i biler med stempelmotor.

Det er ingen plasskrevende motorblokk og girkasse, med en transaksel som går langs midten av bilen, i moderne elbiler. Når de er bygget på en ren elbilplattform vel og merke.

Noen ting er dog ved det gamle. Komfort, kjøreegenskaper, plassutnyttelse og nyttelast, er fremdeles viktige punkter for mange, selv om de kan vektes ulikt basert på preferanser.

En annen ting som er viktig for mange, er hvordan det avanserte infotainmentsystemet fungerer. En støysvak elbil er nemlig et godt utgangspunkt og en grunn i seg selv til å velge det feteste lydanlegget. Men da må de være enkelt å navigere i de omfattende skjermmenyene, og det hjelper ikke at anlegget er dyrt. Det skal også være godt integrert og balansert, for at den nye elbilen skal bli et sted man trives.

Rivende akselerasjon og en støysvak kupé, er ikke nok til å vinne Årets elbil 2021. Her er det totalpakken som teller, og elbiler som peker mer mot fremtiden enn fortiden stiller sterkere hos Lyd & Bildes jury. Her er de nominerte og den soleklare vinneren av prisen for Årets elbil 2021.

VINNERE AV Årets beste elbiler 2021-2022
Årets beste bil
Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD

Dette er fremtidens bil

Hyundai Ioniq 5 er som en fremtidsvisjon fra 1980-tallet. Og vi elsker den!

Den ser ut som noe ut av en 1980-talls science fiction-film. Med et temmelig kantete utseende, modernisert med pikselmønstrede LED-lys. Man venter bare på at hjulene skal foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i sann Doc Brown-stil setter fart mot himmelen.

Men mens Hyundai Ioniq 5 på utsiden nærmest symboliserer hva man i de hårete 1980-årene trodde fremtiden ville se ut, så krysser den mellomstore familie-SUV-en hvert eneste punkt på listen, for hva man forventer av en moderne bil anno 2021. Ikke minst har den reverserbar strøm – og kan drive deler av huset ved strømbrudd. Og med en knapp kan du få setene til å innta hvilestilling etter NASA-standard.

Digitale kjøreassistenter holder bilen i midten av filen, og sørger for riktig fart og avstand til bilen foran. Radarer i støtfangeren bak varsler om kjøretøy i blindsonen, og bilen bremser automatisk om blinklyset iverksettes før kysten er klar. Blinklyset aktiverer dessuten et blindsonekamera, med video som vises i et rundt felt på instrumentpanelet. Her skal du med andre ord være passe uoppmerksom for å forårsake farlige situasjoner.

Hyundai Ioniq 5 er en svært gjennomtenkt familiebil. Den er større enn den ser ut på bilder, på grunn av en form som lyver. Innvendig har man faktisk veldig god plass. Vi liker at det er umulig å være likegyldig til utseendet, for den ser unektelig spesiell ut.

Kjøreegenskapene er meget gode, og bilen er sprekere enn de fleste i sin klasse. Her går det unna! Den er også priset lavere enn tilsvarende utstyrte konkurrenter, så her får du mye for pengene!

Lydanlegget fra Bose gjør en god jobb. Det kunne godt vært litt kraftigere, og hatt enda bedre oppløsning i tonene. Men absolutt et tillegg å anbefale.

Annonse
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lansert og priset Volvos flaggskip kan bestilles nå og leveres i 2024
Følg Lyd & Bilde