Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Segway Ninebot eScooter E110SE

Stille som en ninja

Segway eScooter E110SE er like deler praktisk transportfornuft og elektronisk leketøy.

Skrevet av / 20.10.21 - 09:00
Segway Ninebot eScooter E110SE
John Hvidlykke

Segway kjenner og husker vi for den tohjulte nerd-transportøren med gyroskopstabilisering, som var like fasinerende som den var uanvendelig i praksis. I dag finner vi navnet på en rekke mer tradisjonelt utseende – og ikke minst praktiske – produkter til persontransport. I første rekke el-sparkesykkel, men nå også el-scootere.

Første scooter-modell er Segway-Ninebot eScooter E110SE «Launch Edition». Av ytre ligner den en helt vanlig scooter, men i stedet for å bruke bensin drives den av en to hestekrefters elmotor.

Det kommer en rekke utgaver av scooteren, som bare er forskjellige på farge og rekkevidde. Debutmodellen E110SE har litt større batteri enn standardmodellen E110S, og er mattsort i stedet for høyglanssort og ditto rød. Det kommer også en noe dyrere utgave, E15S, med to batterier og dermed dobbelt så lang rekkevidde. Alle modellene fås i utgaver med toppfart på 25 km/t og 45 km/t (krever førerkort).

Segway E110SE ligner en vanlig scooter, men er helt lydløs. (Foto: Segway-Ninebot)

Behagelig

Som konvensjonelle scootere er Segway S110SE et lavstammet kjøretøy med runde former og lav sittehøyde. Hjulene er forholdsvis små, men til bykjøring fungerer de fint, og en myk fjæring gir kjøring uten humper på veien.

Setet er stort og behagelig, og det er plass til to personer. Men bare i de land hvor det er lovlig, naturligvis. Under setet finner man en bagasjeboks på 27 liter. Der er det god plass til hjelmen når scooteren er parkert. Og til innkjøp, veske og lignende når man kjører.

Bagasjeboksen på 27 liter har god plass til hjelm og dagligvarer, men er ikke til så mye nytte på en IKEA-tur. (Foto: Segway-Ninebot)

Komforten er generelt høy. Etter en kort tilvenning (jeg har ikke kjørt på et tohjulet motorkjøretøy siden før jeg fikk førerkort) fant jeg scooteren lett å kjøre, og til bykjøring på kortere distanser er den mye raskere enn noe annet transportmiddel.

Ta batteriet med

Lithiumbatteriet på 1845 wattimer ligger i en boks under fotstøtten, og har man ingen mulighet til å lade scooteren der den parkeres, kan man ta batteriet med opp i leiligheten og lade det innendørs. En full lading tar ca. fem timer, noe som ikke akkurat kan kalles lynlading. Men det er fortsatt raskt nok til at man kan lade et helt tomt batteri i løpet av natten. Eller man kan ta laderen med på jobben og lade før man skal hjem.

Den beste delen av eldriften er økonomien: Med en typisk kilowattimepris på to kroner, koster en full lading under fire kroner. Noe som tilsvarer en kilometerpris på ca. fem øre! Eller under en tiendedel av hva det koster å kjøre turen i selv en meget bensinøkonomisk bil. Grønn avgift slipper man også, og parkering er gratis da scooteren parkeres side om side med sykler.

Kjøreøkonomien er fantastisk: omtrent fem øre per kilometer! (Foto: Segway-Ninebot)

80 km på en lading

Rekkevidden på en full lading er oppgitt til «opptil 97 kilometer». Distansen er ifølge leverandøren oppgitt «under ideelle forhold», men på en 40 kilometers tur med full fart store deler av veien, brukte jeg bare litt over halvparten av batteriet (980 Wh ifølge min energimåler), så 70–80 kilometers realistisk rekkevidde bør man kunne regne med.

Segway E110SE har tre «gir» eller rettere sagt kjøremodus, som man velger med en knapp. Første trinn gir en maksimumshastighet på 25 km/t, annet trinn ca. 35 km/t, mens trinn tre går til grensen for EU-scootere på 45 km/t. I motsetning til fysiske gir, som gir bedre bunntrekk ved lave gir, er akselerasjonen heftigst i høyeste innstilling, så til bykjøring, hvor man må ta hensyn til andre trafikanter og komme noenlunde glatt av sted fra krysset, er laveste trinn mest praktisk. Den langsomste hastigheten gir dessuten den beste batteriøkonomien.

Nøkkel og kjørelogg i appen

Som et fullt ut elektronisk transportmiddel er Segway E110SE selvfølgelig app-styrt. I appen kan man se en oversikt over alle turene man har kjørt, hvor mye energi som er blitt brukt – og man kan på et kart få vist kjørerute og hastighet minutt for minutt. Og ikke minst kan appen brukes som nøkkel, så scooteren automatisk låses opp når man kommer nærme nok – og låses når man fjerner seg fra den.

Mobilappen kan fungere som nøkkel, og man kan stille ekstrafunktsjonene i den. (Foto: Segway-Ninebot)

Tyverisikringen er på topp. Scooteren advarer med alarm og blinkende lys hvis noen rører den uten at den er låst opp. Og skulle det likevel lykkes å kjøre av gårde med den, fordi man har glemt nøkkelen i låsen, kan scooteren låses med appen, og da det er innebygd GPS og dataforbindelse, kan man til enhver tid se på kartet hvor kjøretøyet befinner seg. Data-abonnementet er gratis de første to årene.

Screenshot_20211005_135947_com.ninebot.segway Screenshot_20211012_100003_com.ninebot.segway Screenshot_20211007_084244_com.ninebot.segway Screenshot_20211005_154210_com.ninebot.segway
<
>
Man kan i appen se akkurat hvor man har kjørt, hvor langt, hvor raskt og hvor mange watt som er brukt. (Skjermdump)

Lydløs som en ninja

I tillegg til den latterlig lave kilometerprisen, har el-scooteren fordelen at den stort sett er helt lydløs. En kjøretur i skogen er en helt spesiell opplevelse, når man uten andre lyder enn dekkenes kontakt med veien glir gjennom naturen! Det betyr også at forankjørende sykler og mopeder ikke oppdager deg før du trykker på hornet.

Segway E110ES er den første el-scooteren vi har testet i Lyd & Bilde, og den er en forholdsvis billig måte å få et grønt transportmiddel på. Et transportmiddel hvor man kan sette seg behagelig til rette og bare la seg transportere.

Prismessig konkurrerer den med de raskeste el-syklene, men man kan fortsatt kjøpe en tradisjonell scooter for halvparten. Faktisk kan man enkelt finne en akseptabel bruktbil for det Segway E110ES koster – med servostyring, setevarme og plass til fem personer. Men da kommer man ikke frem for fem øre per kilometer!

Konklusjon

Segway-Ninebot eScooter E110SE er en veldig morsom og sjarmerende liten maskin som er perfekt til bykjøring. Den er kvikk, tar lite plass i trafikken, og den er omtrent gratis i drift.

I storbyer er scootere minst like raske som biler (noe jeg tidligere har oppdaget ved besøk i Taipei, hvor der er minst 10 ganger flere scootere enn biler). Scooteren er også et fint transportmiddel i mer glissent bebodde områder, hvor den offentlige transporten er sparsom og sjelden.

Makshastigheten på 45 kilometer i timen betyr at Segway-scooteren må kjøre på veien i stedet for på sykkelstien. Og man føler seg veldig liten når man kjører mellom bilene på hovedveien på det lille tohjulede kjøretøyet. Men det er selvfølgelig ikke et problem som har med el-driften å gjøre, men med selve EU-scooterformatet.

Karakter
Segway Ninebot eScooter E110SE
Premium

Home mener

I bytrafikken er den raskere enn en bil, lett å parkere – og fantastisk rimelig i drift. Morsom å kjøre. I et land hvor det regner halvparten av årets dager, er pendling på to hjul en blandet fornøyelse. Dyrere enn en bruktbil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Forbedret bestselger

Moro så lenge det varer

Det er ikke bare navnet som er vanskelig å huske

Den mest spinnville SUV-en vi har testet

Scroll to Top