Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Anmeldelse Luca

En fin og lun film om det å være annerledes

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.
Karakter
Familie
Luca

Det er få filmer vi ser mer frem til en Pixar-filmene fra Disney-konsernet. Teknisk har de en kvalitet i en helt annen liga enn alle andre i bransjen, i tillegg makter de (som oftest) den vanskelige kombinasjonen med å både underholde de minste og de eldste i familien.

Luca (Foto: Walt Disney)

Siden sin første helaftens film, Toy Story, i 1995 har Pixar-studioet blendet oss med overlegen teknisk kvalitet i sine dataanimerte kunstverk, samtidig som de har maktet å kombinere teknisk overlegenhet med en god, engasjerende og sjelfull historie.

De har servert oss mesterverk som Finding Nemo, Ratatouille, WALL-E, Toy Story 3, Inside Out og Coco. Alle filmer som evner å underholde hele familien, som har så mange lag og en dypere historie at både de minste og familiens litt eldre garde vil finne stor glede.

Luca er en utrolig billedskjønn sommerfilm, satt i en pittoresk italiensk kystlandsby, Portorosso (åpenbart inspirert av Cinque Terre), med late, varme sommerdager, iskrem, pasta, sjømat, bading og et deilig italiensk musikkspor. Like engasjerende og kreativt nyskapende som Pixars beste filmer er den dessverre ikke.

Her blir vi kjent med de to tenåringsguttene Luca (Jacob Tremblay) og Alberto (Jack D. Grazer), som i løpet av sommeren går fra troskyldige barn til unge voksne. Tilsynelatende helt normale, bekymringsfrie gutter som ønsker å få det beste ut av sommerferien – men under overflaten ligger deres høyst skjulte hemmelighet: Begge to er nemlig sjømonstre (som forvandles til «normale» gutter i det de trer ut av vannet). Noe som selvsagt innbyr til mange komiske øyeblikk.

Alberto har allerede en lang stund levd det glade liv på landjorden, men aldri interagert med menneskene, mens Luca frykter overflaten etter å ha blitt skremt livskiten ut av med skremselspropaganda fra sine bekymrede foreldre.

Etter at Alberto lokker ham på land, med den konsekvens at Lucas foreldre går bananas og vil sende ham (slik som «fortapte» innvandringsbarn blir sendt på koran-skoler i foreldrenes hjemland, for å komme på «bedre» tanker) ned i dypet til sin (mildt sagt) lugubre og sosialt avstumpede onkel Ugo, da bestemmer Luca seg for å flykte for godt, og rømme sammen med Alberto, kjørende avgårde på en nypolert Vespa.

Annonse

Luca (Foto: Walt Disney)

I den søvnige fiskerlandsbyen Portorosso blir det åpenbart at hverken Alberto eller Luca behersker de menneskelige normer og regler, eller talemåte. De bumper inn i byens selvutnevnte klyse, Ercole Visconti, og kommer dermed på sporet av hvordan de skal realisere sin drøm. Ved å vinne byens årlige triatlon kan de kjøpe seg et vrak av en Vespa og komme seg ut i den store verden.

De slår seg sammen med handlekraftige Giulia, som også er litt av en outsider på utsiden av samfunnet og så visst ikke blant byens mest populære. Trekløveret setter alle krefter til, og med coaching av sin staute far, skal de vinne og komme seg ut av byen:

Oh, baby, this town rips the bones from your back It’s a death trap, it’s a suicide rap, we gotta get out while we’re young, ’cause tramps like us, Baby, we were born to run

Luca (Foto: Walt Disney)

Luca er en klassisk oppveksthistorie, en fortelling om hvordan løsrive seg fra foreldrene og stå på egne ben, samtidig så er den i minst like stor grad en historie om fordommer og hvordan de som er «annerledes» blir sett på og behandlet av majoriteten i et samfunn. Og det uten at filmen oppleves påtatt og kunstig insisterende.

Dessverre er brorparten av persongalleriet litt for grunne og arketypisk stereotype. Ercole er en eneste stor klisjé av en umoden, bøllete, landsbyklyse, mens Giulia er en tilsvarende venneløs outsider. Det blir friksjon og den del god komikk ut av slike karakterer, men historien som helhet svekkes. I tillegg fremstår Luca veldig forutsigbar at tar få sjanser og uventede vendinger.

Filmens styrke ligger i forholdet mellom Luca og hans nye venn Alberto. Utviklingen av deres varme vennskap, med troverdige problemer, konflikter og uenigheter om veien videre er gjenkjennelig og glimrende fortalt.

Les også
Vår nye sjelefrende Nok en gang leverer Pixar en teknisk innertier, akkompagnert av en høyst emosjonell historie.

Luca er på ingen måte i samme liga som Soul og Coco, den er langt mer «ordinær» lettbent underholdning. Men, kanskje er det akkurat det vi trenger nå, en fullstendig bekymringsfri liten sommerflørt av en film, som tar tankene bort fra pandemi, lockdown, vaksinebekymringer og sprengt sykehuskapasitet?

Annonse

En ting er sikkert, Luca vil få deg i godt humør og sette deg i den rette sommerstemningen – og, den vil få deg til å drømme om å reise til Italia igjen (når grensene en gang gjenåpnes). 4 stjerner.

Luca (Foto: Walt Disney)

Som ytterligere et filmoffer for pandemien, der filmstudioene har kansellert/utsatt sine kinopremierer, får du ikke sett Luca på kino. Dermed blir du nødt til å tegne deg for et abonnement på strømmetjenesten Disney+ for å se filmen; den er dog inkludert i den faste månedsprisen, og koster ikke ekstra, slik som Black Widow og Cruella. Luca kan strømmes fra den 18. juni.

Luca_6 Luca_7
<
>
Luca (Foto: Walt Disney)
Fakta
  • Disney+
  • Release: 18. juni 2021
  • Regi: Enrico Casarosa
  • Med: Jacob Tremblay, Jack D. Grazer, Emma Berman, Saverio Raimondo, Maya Rudolph, Marco Barricelli, Jim Gaffigan, Sandy Martin
  • Genre: Familie
  • Land: USA
  • År: 2021
  • Tid: 1:36 t.
  • Karakter: 4
IMDB Rating
Luca (2021) Animation, Adventure, Comedy | 18 June 2021 (USA)
Summary: On the Italian Riviera, an unlikely but strong friendship grows between a human being and a sea monster disguised as a human.
Countries: USALanguages: English, Italian
forfatter
Skrevet av

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Vis kommentarer

Kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Sony Xperia 1 III
TEST
Mobil & Nettbrett

Tredje gang lykkes Sony

Sony Xperia 1 III er kanskje den beste mobilen fra Sony til dato. Alle dydene fra forgjengerne bevares, mens det forbedres der det gjelder.

Les også

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Disney byr på klassisk, og ganske så ufarlig, Disney-hygge i en billedskjønn sommerfilm.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.