Anmeldelse : Wall-E

Wall-E

Disney/Pixar skuffer sjelden, med et lite unntak for Cars har de alltid levert toppfilmer – så også med Wall-E. Navnet til den lille roboten Wall-E står for ”Waste Allocation Load Lifter Earth-Class”, og det er akkurat dét han er, en rydderobot.

Karakter
Drama
Wall-E


En hel hær av dem har blitt etterlatt på Jorden etter at den ble forurenset til det ubeboelige og menneskene flyktet ut i verdensrommet i et gigantisk romskip. 700 år senere er kun én av robotene fortsatt i funksjon, og han har begynt å utvikle følelser. Følelser som går i spinn når den ”lekre” hunnroboten Eve ankommer Jorden for en statusrapport.
Bortsette fra Bambi er Wall-E Disneyfilmen med minst tale. Her er det stort sett kun blipp og blopp i rene R2-D2-stil, likefullt klarer Stanton (regi) å holde interessen oppe filmen igjennom. Her tar de oss med på en fantastisk reise der Wall-E stadig utvikler et større følelsesregister og minne, alt mens han bl.a. leker seg med BH-er, hjulkapsler, ”konverserer” med kakerlakkvennen sin og mimrer til Hello, Dolly!

Wall-E er ensom! I første fase er det meste trist og noget håpløst, men etter at Eve ankommer Jorden og Wall-Es gigantiske søppelberg, blir det hele, først mer actionpreget, deretter romantisk. Filmen har en klar politisk brodd, men fungerer også som ren underholdningsfilm for de minste. Budskapet er at vi ikke må forurense vår sårbare klode, og fokus på det menneskelige forfallet når vi slutter å bevege oss – herlig karikert ved alle de smellfeite menneskene i romskipet som ikke lenger er i stand til å gå.

Animasjonen er rett og slett enestående imponerende. Spesielt fascinerende hvor mange følelser de klarer å formidle fra en blikkboks uten hverken ansikt eller hender. Her er alle detaljer med og gir et skremmende realistisk fremtidsbilde i rene Blad Runner stil, sekvensene ute i det ytre rom står i fremste rekke. Underlig og fascinerende, men dessverre ikke like sjarmerende som for eksempel fjorårets Ratatouille.

Fem sterke stjerner. Blu-ray discen var dessverre ikke klar i tide til deadline, så anmeldelsen er basert på kinoversjonen. Men, skal vi foreta en kvalifisert gjetning vil både lyd- og billedkvaliteten få topp karakter.

Tor Aavatsmark

 

Release: 17. desember
Regi: Andrew Stanton
Med: Ben Burtt, Elissa Knight, Jeff Garlin, Fred Willard, Sigourney Weaver
Land: USA   År: 2008   Tid: 1:47 t.

Film:

Ekstra:
Lyd:
Bilde:
 

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».