Anmeldelse : Wall-E

Wall-E

Disney/Pixar skuffer sjelden, med et lite unntak for Cars har de alltid levert toppfilmer – så også med Wall-E. Navnet til den lille roboten Wall-E står for ”Waste Allocation Load Lifter Earth-Class”, og det er akkurat dét han er, en rydderobot.

Karakter
Drama
Wall-E


En hel hær av dem har blitt etterlatt på Jorden etter at den ble forurenset til det ubeboelige og menneskene flyktet ut i verdensrommet i et gigantisk romskip. 700 år senere er kun én av robotene fortsatt i funksjon, og han har begynt å utvikle følelser. Følelser som går i spinn når den ”lekre” hunnroboten Eve ankommer Jorden for en statusrapport.
Bortsette fra Bambi er Wall-E Disneyfilmen med minst tale. Her er det stort sett kun blipp og blopp i rene R2-D2-stil, likefullt klarer Stanton (regi) å holde interessen oppe filmen igjennom. Her tar de oss med på en fantastisk reise der Wall-E stadig utvikler et større følelsesregister og minne, alt mens han bl.a. leker seg med BH-er, hjulkapsler, ”konverserer” med kakerlakkvennen sin og mimrer til Hello, Dolly!

Wall-E er ensom! I første fase er det meste trist og noget håpløst, men etter at Eve ankommer Jorden og Wall-Es gigantiske søppelberg, blir det hele, først mer actionpreget, deretter romantisk. Filmen har en klar politisk brodd, men fungerer også som ren underholdningsfilm for de minste. Budskapet er at vi ikke må forurense vår sårbare klode, og fokus på det menneskelige forfallet når vi slutter å bevege oss – herlig karikert ved alle de smellfeite menneskene i romskipet som ikke lenger er i stand til å gå.

Animasjonen er rett og slett enestående imponerende. Spesielt fascinerende hvor mange følelser de klarer å formidle fra en blikkboks uten hverken ansikt eller hender. Her er alle detaljer med og gir et skremmende realistisk fremtidsbilde i rene Blad Runner stil, sekvensene ute i det ytre rom står i fremste rekke. Underlig og fascinerende, men dessverre ikke like sjarmerende som for eksempel fjorårets Ratatouille.

Fem sterke stjerner. Blu-ray discen var dessverre ikke klar i tide til deadline, så anmeldelsen er basert på kinoversjonen. Men, skal vi foreta en kvalifisert gjetning vil både lyd- og billedkvaliteten få topp karakter.

Tor Aavatsmark

 

Release: 17. desember
Regi: Andrew Stanton
Med: Ben Burtt, Elissa Knight, Jeff Garlin, Fred Willard, Sigourney Weaver
Land: USA   År: 2008   Tid: 1:47 t.

Film:

Ekstra:
Lyd:
Bilde:
 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.