TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Pro-Ject Tube Box DS3 B

Støyfri vinylklang

Den lille boksen henter mer musikk fra platene dine enn du trolig har hørt før.

Av / 17.12.23 - 11:00
Pro-Ject Tube Box DS3 B

Lyd & Bilde mener

  • Åpent og gjennomsiktig lydbilde med nydelig, silkeglatt klang. Marginalt med støy. Svært brukervennlig og kompakt fotavtrykk. Kan oppgraderes med bedre strømforsyning.
  • Litt forsiktig dynamisk kontrast i den laveste oktaven.

Ingen har et større utvalg av platespillere og tilbehør til platespillere, enn østerrikske Pro-Ject. De lager spillere i alle prisklasser, pickuper, tonearmer, platebørster, renseutstyr og naturligvis phonotrinn. Ikke ett, eller to, neida. De har flere phonotrinn enn jeg orker å telle.

Mangler du platespillerinngang? Pro-Ject har en rimelig løsning. Har du platespiller, men ønsker bedre lyd? Pro-Ject to the resque. Et av mange alternativer er den nye Tube Box DS3 B – B for balansert – som er et kompakt phonotrinn i klassen for viderekomne. 

Med vakuumrør.

Jepp. Vakuumrør. Gammeldags teknikk, men du verden så fint det lyder når det fungerer etter hensikten. Det er en grunn til at det fremdeles lages forsterkere med rør, og det vil det alltid gjøre. Hvert fall så lenge det finnes folk som er villige til å betale for kvalitetslyd med rør som en del av den forsterkende kretsen.

Foto: Pro-Ject

Kjente produsenter som Audio Research, McIntosh og Octave Audio, lager noen av de beste forsterkerne vi har testet. De bruker vakuumrør i forsterkere, alle sammen, så da er det ikke noe i veien for å bruke dem i et phonotrinn også. 

Annonse

Bortsett fra en ting. Støy. Særlig i et phonotrinn for moving coil-pickuper, som trenger svært mye forsterkning for å få et signal med en spenning på 0,3 mV, til å bli 2,5 V. 

I et phonotrinn – også kalt RIAA-trinn, er støy ofte det største problemet. Ekstrem forsterkning drar med seg støy hele veien ut til høyttalerne. Det meste kan dempes med en skikkelig bygget krets med jording. Noen bruker filtre i tillegg, og galvanisk og mekanisk skjerm. Som bidrar til høyere kostpris og til slutt et dyrere produkt.

Tube Box DS3 B

Pro-Ject har ikke brydd seg nevneverdig med kabinettet på Tube Box DS3 B, men definitivt spandert mer på teknikken under panseret. 

To små E88CC stikker ut fra topplaten og mellomrommet slipper ut varmen på innsiden. Der har Pro-Jects ingeniører laget en symmetrisk og balansert krets for hver kanal, som demper støyen fra inn- til utgang. Her får man også balansert inn- og utganger, og en mini XLR for balansert tilkobling til en platespiller med balansert kabelføring fra MC-pickuper.

Foto: Pro-Ject

Mens man i andre phonotrinn må ta av topplokket, eller koble fra og snu hele boksen, for å endre impedans og gain, kan alt forbilledlig nok betjenes fra fronten på Tube Box DS3 B.

Man kan stille belastningsimpedans trinnløst fra 10 Ohm, helt opp til 1000 Ohm for de som måtte ha eldre pickuper med jernkjerne. Det er også en 47 kOhm innstilling for MM-pickup, og kapasitans kan stilles i fire trinn med en bryter på fronten. Gain kan stilles i seks trinn, og det er også en bryter for å veksle mellom de balanserte og ubalanserte inngangene på baksiden.

Innstillinger

Alt dette gjør Tube Box DS3 B svært anvendelig for et bredt utvalg pickuper, og man kan så gar ha to platespillere tilkoblet samtidig. 

Med muligheten for å endre belastningsimpedans trinnløst mens man spiller, er det lettere å tweake seg fram til et optimalt resultat. Med en MC-pickup kan man starte på 10 Ohm og sakte skru opp belastningsimpedansen til man liker det man hører. Men jeg anbefaler først å sjekke hva produsenten anbefaler, det er lite poeng i å stille belastningsimpedans på 10 Ohm, hvis pickupen helst skal ha 200 Ohm. Ta utgangspunkt i produsentens anbefaling til å begynne med.

Pro-Ject Tube-Box-DS3-B front Pro-Ject Tube-Box-DS3-B sort
<
>
Foto: Pro-Ject

I bruksanvisningen har Pro-Ject listet opp eksempler på hvordan man kan stille inn parametere for tre ulike pickuper. En Ortofon 2M Red er en MM-pickup som skal ha en inngangsimpedans på 47 kOhm, kapasitans på 150pF, og gain på 40 dB. Tilsvarende verdier for en Ortofon Quintet Red, som er en MC-pickup, er 50 Ohm og 60 dB. Kapasitans er ikke relevant for MC.

Silkemyk oppløsning

Med Tube Box-en koblet til og varmet opp, startet jeg med å lytte etter støy. 

Til å begynne med hørte jeg ingen ting. Null. Jeg måtte sjekke at kablene var tilkoblet og volumet skrudd opp. Det var det. Stadig null. Det var først med gain på 65 dB, og volumpotmeteret rett til værs at det var mulig å høre svak støy i bakgrunnen. Men bare hvis jeg la øret inntil høyttaleren. Så med det ut av veien, var det på tide å spille plater. 

Les også Phono-trinn med referansekvaliteter Et bedre phono-trinn kan være det som skal til for å løfte selv de minste nyansene ut av rillene på vinylen.

Det ble en veldig hyggelig opplevelse. Førsteinntrykket var et åpent lydbilde, tydelig definerte detaljer og en relativt slank klangbalanse. Det siste ble bedre ved å øke belastningsimpedansen på en Ortofon Cadenza Bronze. Gain ble satt til 60 dB. Da falt lydbildet på plass og dynamikken ble bedre. Stadig litt slankere klang enn fra en Primare R35, men kun i bassen. Resten lød glatt som silke, ikke dynamisk på samme måte som i en Hegel V10, men samtidig åpnere og luftigere enn fra en rimeligere Rega Fono. 

To E88CC vakuumrør, symmetrisk balansert krets fra inn- til utgang. Foto: Pro-Ject

Med oppløsningen på plass åpnet lydbildet seg opp, og det er ikke ofte jeg hører så mange små detaljer fra Jack DeJohnettes slagverk på Keith Jarrett Trio Still Live.

Med litt mer dynamisk snert og kraft i den laveste oktaven, hadde dette vært en klar sekser. Det er kanskje noe man kan oppnå med en Pro-Ject Power Box. En større separat strømforsyning som selges som ekstrautstyr. Vi lar oss aldri slutte å forbause over hvor stor betydning en bedre strømforsyning kan ha for lyden. 

Gold Notes PH-10 er et eksempel på akkurat det. Der er det nettopp fundamentet i bassen som vinner på å være tilkoblet en større strømforsyning.

Tube Box-ens åpne lydbilde kan sammenlignes med dyrere phonotrinn vi har testet, og minner litt om den glatte og oppløste klangen fra Regas fenomenale Aura MC, til fire ganger prisen.  

Konklusjon

Pro-Ject Tube Box DS3 B er ikke bare et fleksibelt og brukervennlig phonotrinn. Det åpner opp lyden fra vinylplater på forbilledlig vis, og lyder oppløst, detaljert, silkemykt og ørevennlig. Tube Box-en gir deg mye for pengene, særlig for de som kan utnytte at signalføringen er balansert fra inn- til utgang. Det støyer minimalt, og den fine klangen er smittende attraktiv uansett hva slags musikk som kommer ut av rillene. Pro-Ject Tube Box DS3 B er et velspillende alternativ til en Rega Aria, Electrocompaniet ECP2 II, Primare R35 og Hegel V10.

Les også Gyldne toner Gold Note PH-10 fremkaller klanger du ikke har hørt fra vinylsamlingen din, og er blant de aller mest brukervennlige phono-trinnene vi har testet.
Karakter
Pro-Ject Tube Box DS3 B
Premium

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Kun 4 kr!

Høsttilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset

Små bokser med stor lyd

Du verden, for en forsterker!

En helt annerledes opplevelse

Scroll to Top