Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Yamaha A-S701

Du kan knapt gjøre et bedre kjøp

Yamaha kan tydeligvis ikke gjøre noe galt om dagen, og overbeviser stort med en forsterker vi er lykkelige for at vi fikk testet.

Skrevet av / 22.03.24 - 11:01
Yamaha A-S701
Lasse Svendsen

De nyere Yamaha-forsterkerne har overbevist oss gang på gang. Det må ha skjedd noe i styrerommet i øverste etasje som har ført til denne endeløse rekken av praktfulle produkter, som spiller så godt som denne.

Den integrerte forsterkeren er en sånn som vi vanligvis ikke hadde lagt merke til. Det stilrene retrodesignet til tross, står den i fare for å forsvinne som en i mengden av integrerte forsterkere. Tro meg, den fortjener en mye bedre skjebne.

Sånn sett er vi glade for at den dukket opp i sidesynet, for med erfaringen fra Yamahas dyrere forsterkere og receivere, kunne det jo hende at også A-S701 hadde fått drysset litt stjernestøv over seg. Slik receiverne R-N2000A og R-N600A har fått.

Les også Et uvanlig godt kjøp Fet lyd og strømming går hånd i hånd i denne Yamaha-receiveren.

Den integrerte A-S701 har ingen nettverkstilkoblinger, men den har to innganger for digitale lydkilder, og en 24-bit/192kHz digitalomvandler fra Texas Instruments på innsiden. Den optiske kan brukes til TV-lyd for eksempel. De fleste TV-er har en optisk digitalutgang som kan benyttes.

Den har til sammen seks analoge innganger, blant dem en platespillerinngang for MM-pickuper med 3,0 mV inngangsfølsomhet, og tilpasset 47 kΩ belastning.

Foto: Yamaha

Det er også en subwooferutgang her, som deler på 100 Hz til en subwoofer, og en USB-kontakt for strøm til eksterne enheter. Som Yamahas lille YBA-11 Bluetooth-mottaker.

Forsterkeren legger seg midt mellom Yamahas billigste, og Yamahas dyreste integrerte. Mye av teknikken under topplokket, er hentet fra de dyrere A-S1200/2200 og vår referanse, A-S3200. Det lover veldig godt, og merkes på lyden, skal det vise seg.

Les også Lyden av gullfarget silke For enkelte vil Yamaha-forsterkeren mangle noe vesentlig, og det er ikke lydkvaliteten vi tenker på.

ToP-ART og dyre deler

Foto: Yamaha

Som de andre integrerte forsterkere fra Yamaha, har også denne Yamahas ToP-ART filosofi integrert (Total Purity Audio Reproduction). Den går ut på å holde forvrengning og støy på et minimum, med symmetriske kretser, en kraftig strømforsyning og virkelig gode komponenter. Forsterkeren har da også en massiv transformator som forer to 12,000uF kondensatorer, og komponentutvalget ser ut til å være av en helt annen kvalitet enn man finner i en billig forsterker.

Les også Sublim Yamaha-forsterker Den store Yamaha-forsterkeren stiller musikken i et flatterende lys, men man også være brutalt ærlig.

Den veier over 11 kg, litt på grunn av at forsterkeren er bygget på en plattform som er laget i flere lag, ART (Anti-Resolution and Tough), som demper resonanser bedre enn en kaldvalset stålplate med fire føtter under.

Foto: Yamaha

Yamaha oppgir effekten i RMS, 2 x 100 W nominell effekt i 8 Ohm, og den dynamiske effekten er så høy som 140 W i 8 Ohm og 290 W i 2 Ohm. Her skal jeg ile til å opplyse om at det finnes en impedansbryter på baksiden, som man stiller i Low eller High, alt etter som hvor mange par som er tilkoblet, og hvilken nominell motstand de er oppgitt med.

CD Direct Amplification og Pure Direct

Mange av Yamahas forsterkere har en knapp som kobler ut tone- og balansekontrollen, for en mer direkte, kortere signalvei, med mindre støy. Det har A-S701 også, og Pure Direct-knappen finner man på fronten. Men det er en knapp til her, CD Direct Amplification, som senker støyen fra 99 til 104 dB, eller mer. 

Foto: Lasse Svendsen

Forskjellen på Pure Direct og CD Direct Amplification, er at førstnevnte kan brukes på alle innganger og kobler bare ut kontrollene på fronten. Mens CD Direct Amplification også slukker strømmen til alle kretsene i forsterkeren som ikke brukes på CD-inngangen. Det skal ifølge Yamaha, gi både lavere støy og lavere forvrengning, og skape en stillere, sortere bakgrunn musikkens farger kan bre seg ut fra.

Kraftfull og varm klang   

Det er ikke noen himmelropende stor forskjell om Pure Direct er koblet inn eller ut, men det er noen subtile forbedringer når CD Direct Amplification er valgt. 

Noe jeg merket på måten forsterkeren behandlet Keith Jarretts Bemsha Swing fra livealbumet The Cure på. Det merkes ikke så godt før man drar opp volumet litt, men da hører man at nyansene for eksempel i slagene på cymbaler, er tydeligere fokusert, og skarpheten som kan oppstå i diskanten, blir borte. 

Jeg hadde ingen forventninger til at den skulle klare å drive et par McIntosh ML1, en trykkammerhøyttaler med lav følsomhet, som fnyser av små forsterkere. Men hva skjedde? Forsterkeren er åpenbart temmelig strømsterk, for den tok kontroll over høyttalerne og leverte bass med overbevisende autoritet. Trommesoloen til Jack DeJohnette på ovennevnte albumkutt, ble gjengitt med den ytterste presisjon og mektig dynamisk kontrast.

Til og med de små Audiovector R1 Arreté, leverte fyldig og dyp bass når Yamaha-forsterkeren var tilkoblet. Det er noe en Sonos Amp aldri ville fått til.

Yamaha A-S701 leveres også i sort. Foto: Yamaha

Forsterkeren hadde også overbevisende kontroll på Sades The Moon And The Sky, og det mer hardtslående tittelkuttet Soldier of Love. Disse kuttene kan lyde hardt og skarpt i ørene, når man presser en forsterker, men Yamaha-forsterkeren styrte flyten i rytmen på låtene med stø hånd uten at det blødde fra ørene. 

Forsterkeren plukker opp nyansene på Esperanza Spaldings Ponta De Areia, og skaper et gnistrende fyrverkeri av nyanser og klangfarger. Vokalen er behagelig naturlig gjengitt med nydelig varme, og perkusjonen gjengis med en dynamikk og presisjon man ikke får fra for eksempel en Rega Brio på 50 Watt.

Thomas Dybdahls One Day You’ll Dance For Me, New York City, begynner stillferdig og vakkert, og det skapes en varm glødende atmosfære i rommet når musikken strømmer ut av høyttalerne. Slagverkets inntreden gir musikken et fundament å stå på. På If We Want It, It’s Right, tegnes lydbildet opp med perfeksjon, båret av et hammondorgels sonore klaging, og musikken setter følelsene i sving på en måte som bare et godt balansert anlegg klarer. Et anlegg som alltid er avhengig av en forsterker som aldri trår feil og slipper musikken igjennom, helt og fullstendig.

Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Yamaha-forsterkeren fremstår som et fantastisk godt kjøp, blant integrerte forsterkere i denne klassen. Den er praktisk med to digitale innganger, og kunne godt hatt en HDMI-inngang, men pytt. Den har i det minste en bra platespillerinngang, og enda viktigere, fantastisk vellykket lyd. Ikke bare det, den er tydeligvis kraftig nok til å drive skikkelig tungdrevne høyttalere, og den virker i tillegg bygget for å vare. Akkurat nå kan vi ikke komme på et bedre kjøp enn Yamaha A-S701. 

Karakter
Yamaha A-S701
Premium

Lyd & Bilde mener

Klassens best balanserte lyd. Kraftfull og kontrollert med et åpent lydbilde som slipper musikken fram. Solid kvalitetsinntrykk. Knall lyd for pengene. Har ikke HDMI inn. Ville vært komplett med MC-inngang.

1 hendelser på “Yamaha A-S701”

  1. Alexander

    Er jo bare helt sinnsykt at dere faktisk ikke har testet ut AS 701 før nå….. Og den impedans velgeren burde stå på high uansett valg av høytalere, Google selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Du vil ikke tro hvor svært forsterkerne låter

Referanselyd i premium-klassen

Finn CD-samlingen frem igjen

Sensasjonelt godt kjøp

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Lyd & Bilde
Scroll to Top