Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Gold Note PH-10

En klasse opp i lydkvalitet

Gold Note PH-10 fremkaller klanger du ikke har hørt fra vinylsamlingen din, og er blant de aller mest brukervennlige phono-trinnene vi har testet.

Skrevet av / 20.07.23 - 10:00
Gold Note PH-10
Lasse Svendsen

Mange nybegynnere får seg en overraskelse første gang de kjøper en platespiller. Når de kobler den til forsterkeren, oppdager de at det er noe rart med lyden. De de fleste av dem ikke vet, er at alle platespillere må kobles til en spesiell inngang, ofte kalt phono-trinn, RIAA-trinn, eller rett og slett platespillerinngang.

Mange forsterkere og en del platespillere, har et såkalt RIAA-trinn innebygget, og det løser problemet med den rare lyden.

Sånt vet selvsagt erfarne audiofile.

Det er den gruppen som oftest spanderer litt ekstra penger på lyden, og som kjøper separate RIAA-trinn. Som regel fordi forsterkerens innebyggede ikke holder mål, og for å få mest mulig ut av rillene, koster de på seg både en veldig god pickup og et RIAA-trinn. 

For den førstnevnte gruppen finnes redningen i et rimelig RIAA-trinn fra kjente produsenter som Rega og Pro-Ject. For de audiofile er utvalget mye større, og prisene strekker seg til høyder man ikke trodde var mulig. 1 million? Jada, eller mer, dersom man virkelig vil brenne penger på et dyrt RIAA-trinn.

Fullt så dyrt er heldigvis ikke italienske Gold Note PH-10. 

Foto: Lasse Svendsen

Det er et kompakt RIAA-trinn, eller phono-trinn som mange kaller det, som er litt mer enn et RIAA-trinn. Gold Note er et temmelig ungt selskap, grunnlagt i 2012 og dermed betydelig yngre enn for eksempel Sonus faber. Gold Note holder til ikke så langt fra Firenze, og er som mange italienske selskaper, inspirert av den blendende vakre naturen i Toscana. 

Platespilleren Mediterraneo har en plint som ser ut som om den er inspirert av de slake åsene i Toscana, og noen av produktene har kjente italienske navn som Donatello og Machiavelli.

RIAA?

Men først en kjapp oppklaring. RIAA er forkortelsen for Record Industry Associaton of America, altså en bransjeforening for plateindustrien i USA. Men det er også en teknisk standard for vinylplater, og beskriver den frekvensbaserte kurven som brukes  på vinylpressinger. 

Denne kurven ser ut som en stigende diagonal på et skjema, hvor de laveste frekvensene er dempet mens de høyeste er forsterket. På den måten sparer man bredden på rillene, og man får plass til mer musikk på en LP-side.

For å få spilt av en vinylplate med RIAA-equalisering, trenger man derfor et RIAA-trinn som kompenserer for RIAA-kurven. 

Skjermen viser at RIAA-equalisering er valgt. Foto: Lasse Svendsen

Alle phono-trinn, platespillerinnganger eller RIAA-trinn, har denne RIAA-equaliseringen. Som gjelder uansett om man har en MM- eller MC-pickup (Moving Magnet og Moving Coil). Men Gold Note PH-10 har også innspillingskurvene til Decca-London og Columbia, som ligner på RIAA-kurven, men de er stort sett bare aktuelle for samlere med veldig gamle innspillinger, som er spilt inn med disse innspillingskurvene.

For de aller, aller fleste, er det RIAA som gjelder, og sånn har det vært i 60 år.

Still inn alt selv

På Gold Note PH-10 kan man se valgt innspillingskurve på en liten fargeskjerm. Som også viser om man bruker MM- eller MC-pickup, gain i dB , belastingsimpedanse, og hvilken av de to inngangene som er valgt.

PH-10 har nemlig innganger for to pickuper og platespillere, og både balansert og ubalanserte utganger. Den har også en egen DIN-kontakt for ekstern strømforsyning. Som strømforsyningen Gold Note PSU-10 vi også brukte under testen av PH-10.

Det er også en USB-inngang på baksiden, for eventuelle oppdateringer av programvaren. 

To innganger på PH-10. Foto: Lasse Svendsen

I likhet med mange andre påkostede RIAA-trinn, kan man selv stille belastingsimpedansen til pickupen. De fleste MC-pickuper trenger mellom 50 og 200 Ohm, men noen er ekstra delikate og fungerer best under 50 Ohm, mens andre igjen må ha mye høyere belastingsimpedanse. 

Her kan man stille den fra 10, 22, 47, 100, 220, 470, 1000, og 22k til 47k Ohm. Sistnevnte brukes kun sammen med MM-pickuper, eller enkelte MC-pickuper med veldig høy utgangspenning.

Alt dette, også gain, kan stilles fra potmeteret på fronten, så man slipper å skru av topplokket for å vippe håpløst små dip-svitsjer til korrekt posisjon på et kretskort. Alle innstillingene kan gjøres med trykk og vri på potmeteret, og det kan gjøres uten at signalet eller strømmen må kobles fra.

PSU-10

PSU-10 er en oppgradering til PH-10. Foto: Lasse Svendsen

Mens vi snakker om strøm, må PSU-10 nevnes. RIAA-trinnet har en innebygget strømforsyning. Det er ingen utvendig strømforsyning her, man kobler bare til den medfølgende strømkabelen, så er man i gang. Men Gold Note tilbyr PSU-10 som en oppgradering til PH-10. Poenget med den separate strømforsyningen, er å senke støyen fra nettet og gi RIAA-trinnet mer stabil strøm upåvirket av nettstøy og elektromagnetisk interferens – EMI. 

Den har fire strømforyningssteg, med fire støysvake spenningsregulatorer, og fire transfomatorer, hvor den ene er koblet til Dual Choke-filteret. På innsiden av PSU-10 sitter det et filter som fjerner nettstøy – Dual Choke spoler som filtrerer vekk høyfrekvent støy. Kabinettet er laget i aluminium og de aktive kretsene er skjermet for EMI.

Strømforsyningen skal plasseres fire-fem cm til venstre for PH-10. Ifølge Gold Note. Som mener det er optimal plassering hvor RIAA-trinnet ikke påvirkes av støy fra strømforsyningen.

Lyden

I den første delen av testfasen koblet jeg til PH-10 til den utvendige strømforsyningen. RIAA-kurven ble valgt, og impedans og gain ble tilpasset både en MC- og en MM-pickup. Begge fra Ortofon.

Det var umiddelbart klart at PH-10 er en klasse opp i lydkvalitet, sammenlignet med for eksempel Rega Aria. Som er et fremragende RIAA-tinn, på alle måter. Lydbildet er større, åpnere og fyldigere med PH-10, om enn ikke like vektløst og oppløst som lyden fra Audio Research PH9. Vel og merke til mange ganger prisen av en PH-10.

Jeg merket meg at det stort sett var helt stille fra PH-10. Ikke noe hørbar støy. Men skrur man opp volumet, mye, kan man merke en svak bakgrunnsstøy, hvis man har en MC-pickup med veldig lav utgangspenning.

Les også Phono-trinn med referansekvaliteter Et bedre phono-trinn kan være det som skal til for å løfte selv de minste nyansene ut av rillene på vinylen.

Sammenlignet med phono-inngangen på en Yamaha A-S3200, og de fleste andre integrerte forsterkere for den del, er lydbildet fra PH-10 bredere og det har større dynamisk kontrast. Det er også mer vekt og kraft i bassen, man følger kontrabass og slagverk enda lettere med PH-10. På mage måter minner det litt om Primare R35. Som er blant de beste vi har testet i denne klassen, men R35 har ikke PH-10s enkle justeringsmuligheter, med en fargeskjerm som hele tiden viser hvilke innstillingsvalg man har.

Mark Knopflers gitarklang gjengis med en organisk varme som gjør klangen mer troverdig, mer til stede. De større trommene i et slagverk gjengis med autoritet og en dybde man kjenner på kroppen. Klaverklangen til Keith Jarrett lyder fyldigere og igjen er det spesielt i bassen at man merker at PH-10 har bedre kontroll og mer makt over de laveste tonene, enn nevnte Rega-RIAA. Og Yamaha-forsterkerens platespillerinngang.

PH-10 leveres i sort, sølv, eller gullfarge. Foto: Lasse Svendsen

Lydbildet er ikke like åpent som på en PH9, og fokuset på mikrodetaljer er ikke like stort. Men plugg inn strømforsyningen PSU-10, og man merker umiddelbart et løft i lyden.

Strømforsyningen forsterker alt PH-10 gjør, og man merker det spesielt godt i bassen, som blir strammere og enda mer potent. Lydbildet strammes også opp, det åpner seg mer og den dynamiske kontrasten forsterkes. Det høres på Keith Jarrett trios live-innspilling, Still Live. Hvor kontrabassens klang både blir fyldigere, samtidig som fokuset blir skarpere. Man merker det også på klaverklangen, det klinger mer av tonene fra konsertklaveret. 

Innspillingskurvene kan når som helst endres fra RIAA – med eller uten enhance/løft i diskanten –  til Decca-London og Columbia, og etter et kort sekunds utkobling, hører man enkelt hvor forskjellig musikken på en LP gjengis med de forskjellige kurvene. Personlig foretrakk jeg RIAA – uten enhance – fordi det alltid ga den beste balansen i lydbildet. 

Konklusjon

Gold Note PH-10 er et av de mest fleksible og vellydende RIAA- eller phono-trinnene vi har testet. Det er også det enkleste å bruke av alle vi har testet i denne klassen, og med muligheten for å oppgradere lyden med en bedre strømforsyning, kan man ha et PH-10 i mange år før man føler trang til å bytte. For de som måtte ha en samling med veldig gammel vinyl, innspilt med til Decca-London eller American Columbia-kurvene, er det svært få alternativer til PH-10. Uansett prisklasse. 

Les også Fulltreffer på første forsøk Det er en gåte hvorfor Hegel ikke har gjort dette før. Deres første phono-trinn lykkes på alle vesentlige punkter.
Karakter
Gold Note PH-10
Premium

Lyd & Bilde mener

Svært tilpasningsdyktig. Både MM og MC med rikholdige justeringsmuligheter. Stort, åpent og dynamisk lydbilde. Kan oppgraderes med PSU-10 for enda bedre lyd. Svak bakgrunnsstøy kan oppstå med MC-pickuper som har veldig lav utgangspenning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Du vil ikke tro hvor svært forsterkerne låter

Referanselyd i premium-klassen

Finn CD-samlingen frem igjen

Sensasjonelt godt kjøp

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Lyd & Bilde
Scroll to Top