Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Volkswagen ID.5 GTX

Den fineste ID-en

Med avrundet hekk er ID.5 den peneste blant Volkswagens elbiler. Med firehjulstrekk er GTX-utgaven spesielt god å kjøre, og endelig er lydanlegget på stell.

Skrevet av / 13.07.22 - 09:00
Volkswagen ID.5 GTX
Geir Gråbein Nordby

Volkswagens elbilsatsing står ikke stille, og det er ingen tvil om at de mener alvor med ID-bilene – som alle deler samme MEB-plattform. Familiebilen ID.4 var i 2021 konsernets åpenbart mest solgte på verdensbasis, og da inkluderer vi både Skoda Enyaq, Audi e-tron og VW ID.3. At folk elsker SUV-er og crossovere, er åpenbart.

Volkswagen ID5 GTX front angle
Volkswagen ID5 GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

Selv er jeg ikke overbegeistret for bakenden på ID.4, jeg synes den er litt klumpete. Synd, for bilen ellers er både god å kjøre, den har god rekkevidde, og den har masse utstyr for pengene.

Den tøffere ID.5 GTX

Derfor er det gledelig at Volkswagen har lansert ID.5, og enda bedre at den i likhet med 4-er’n kommer i GTX-utgave med firehjulstrekk, 77 kWt batteri som standard og en hevdet rekkevidde på rett under 500 km. Og en ekstra motor, som bidrar til å øke antall hestekrefter fra 204 til 299. Alle hestene har du tilgang på i maksimalt 30 sekunder, dersom batteriet har over 88 prosent kapasitet. Du må med andre ord fullade batteriet for å oppleve bilen på sitt sprekeste.

Les også Trenger mer trøkk! Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

Frontfangeren på GTX-utgaven er delvis lakkert, delvis rillet, hvor den på standardutgaven i større grad er i gitterimitert svart plast.

LED Matrix frontlykter er standard på GTX, og har du først blitt vant til slike, så er alt annet tulliball i forhold. Du får virkelig lyst opp veien om natten her, hvor blant annet Hyundai Ioniq 5 til sammenligning virker som den er utstyrt med to stearinlys. Det er ikke tvil om hvilken av de to jeg helst ville kjørt over Strynefjellet en vinternatt.

Volkswagen ID5 GTX side 2
Volkswagen ID.5 GTX er mer strømlinjeformet enn «tvillingen» ID.4. GTX. Foto: Geir Gråbein Nordby

God bagasjeplass

Bagasjerommet er ikke nevneverdig mindre enn i SUV-utgaven ID.4, faktisk er det ørlite større under hattehyllen (549 mot 543 liter). Legger du ned baksetene og laster til taket, rommer ID.4 200 liter mer. Småtteri.

Du kan trekke inntil 1200 kilo henger, hvis den har egne bremser. Ellers er det 750 kilo som gjelder. Men last på taket må du klare deg uten på denne, hvis det er viktig for deg må du se i retning ID.4 GTX.

Volkswagen ID5 GTX trunk
Rikelig med bagasjeplass. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rikelig med ekstrautstyr

Som i både ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron er det god plass i baksetene, med god takhøyde for to voksne. Frontsetene er sportsseter i ID.5 GTX (og ID.4 GTX), som former seg bedre til kroppen, uten å kunne kalles bøtteseter av den grunn.

Blant ekstrautstyret i testbilen, som er det du i praksis må betale mva for etter 1. januar, siden bilen i seg selv koster temmelig nøyaktig 500.000 kroner, er elektrisk justerbare seter (12-veis) med minnefunksjon og dessuten massasje. Kjekt om du er stresset på vei til et viktig møte. Panorama soltak er på plass i testbilen, det samme er lyddempende sideruter foran og 3-soners klimaanlegg.

Infotainmentpakke+ gir Head-up-skjerm med utvidet virkelighet (AR), og infotainmentskjermen er på 12 tommer.

Volkswagen ID5 GTX HUD Volkswagen ID5 GTX driver display 2
<
>
Førerskjermen gjør egentlig head-up-skjermen overflødig. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med Førerassistentpakke+ har man alt av digitale kjøreassistenter innabords. Inkludert filholder og skiltgjenkjenning, i tillegg til adaptiv hastighetskontroll som også tilpasser hastigheten i svinger og rundkjøringer. Du får også 360 graders områdevisning rundt bilen, men dette er såpass tett beskåret rundt bilen på skjermen, at jeg personlig ikke ser poenget med å ha dette over et vanlig ryggekamera med 360-graders parkeringssensorer.

Sportspakke+ byr på adaptivt understell, med dempere som tilpasser hardheten etter valgt kjøremodus. På sitt mest komfortable er bilen svært bekvem for elbil å være (de er alle stivere enn man er vant til om man kjører fossilt), og i Sport-modus biter den seg godt fast i svingene.

Volkswagen ID5 GTX center speaker Volkswagen ID5 GTX front tweetetr Volkswagen ID5 GTX rear fullrange speaker Volkswagen ID5 GTX subwoofer
<
>
Subwooferen tar halvparten av ladekabelrommet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bedre lydanlegg

Volkswagen var sene ute med å tilby forbedret lydanlegg, men nå er det endelig på plass.

Volkswagen Sound System er oppgitt med seks høyttalere, men hver gang jeg teller, kommer jeg til åtte. Inklusive senterhøyttaler og subwooferen, som endelig er på plass. Den dekker riktignok halvparten av ladekabelrommet bak, men lydmessig tilfører den såpass mye, at jeg slettes ikke ville vært foruten.

Lyden fra lydanlegget i ID-bilene har hele tiden vært godt balansert, bare temmelig platt og kjedelig i bassregionen. Med subwooferen er bassen tyngre og fyldigere, og hovedhøyttalerne får nå lov til å konsentrere seg om den viktige mellomtonen. Fremfor å skulle ta på seg en altfor stor oppgave med å også forsøke seg på bass.

Volkswagen ID5 GTX side logo
Foto: Geir Gråbein Nordby

Resultatet er at musikken i ID.5 GTX gjengis med en større ro og en mer overbevisende kontrast, hvor diskanten også oppleves som luftigere fordi den får den dypere bassen å støtte seg på. Drar du opp lyden, føler du rytmene i en annen grad, men uten at det blir overdrevent. Og spiller du lavt, blir det fyldigere. Jeg liker dette anlegget bedre enn Bose-anlegget i både Ioniq 5 og Nissan Ariya.

Volkswagen ID5 GTX front
Foto: Geir Gråbein Nordby

En bedre opplevelse med ID.5 GTX

Det ga en klar økning i kjøreglede, da vi gikk fra den bakhjulsdrevne Skoda Enyaq iV 80 til den firehjulsdrevne Enyaq Sportline iV 80X. Den samme forskjellen gjør GTX for ID.5. Riktignok basert på vår test av ID.4, men de er den samme bilen med unntak av hekken.

GTX-utgaven er vesentlig sprekere, og der hvor den bakhjulsdrevne standardvarianten er komfortabel men kanskje litt kjedelig å kjøre, er det mer underholdning å hente ut fra egenskapene til GTX. Kvikkere i oppstarten, mer responderende på wattpedalen, og med en bedre følelse av underlaget.

Volkswagen ID5 GTX 21 inch wheels
21-tommerne gjør definitivt jobben. Det spørs likevel om ikke 20-tommers hjul er mer fornuftig, både med tanke på pris og vekt med tanke på nyttelast og rekkevidde. Foto: Geir Gråbein Nordby

GTX kommer med 20-tommers felger som standard i stedet for 19. Testbilen er derimot utstyrt med 21-tommere, og hjulene griper tak og slipper sjeldent. Du skal kjøre ganske hissig på tørt føre for å få i gang ESP-en, og demperne og understellet er hele tiden med på notene. I en perfekt vektfordelt bil. Hvor god den er på vinterføre, gjenstår derimot å teste ut.

Bilen oppleves som særdeles trygg og velkontrollert, og med null-til-hundre på 6,3 sekunder i optimale forhold trenger du slettes ikke mer. Bilen er smidig, men likevel ikke utpreget sportslig. Det er ingen vits i å prøve å yppe seg mot en Tesla Model Y Long Range, og spesielt ikke Performance. Men at ID.5 GTX er en habil familiebil, det er helt sikkert.

For å ha sagt det, så fungerer også 20-tommerne ypperlig, og jeg personlig hadde nok valgt å spare penger der, og dessuten fått litt lengre rekkevidde.

Volkswagen ID5 GTX side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Digitale utfordringer

Mine problemer med ID-plattformen, enten bilen heter ID.5 GTX, ID.4 eller ID.3, er de haptiske knappene på rattet og midtkonsollen. Og for så vidt også takluka. Ikke bare inviterer de blanke flatene til fett- og skittflekker fra berøring av skitne fingre. Men responsen er ikke til å bli klok på. Man blir vant til alt, sies det. Vel, jeg har testet både ID.3, ID.4 og Cupra Born. Og, nei, jeg har ikke helt klart å bli vant til den trege responsen. Du trykker på en knapp og forventer å kjenne klikket. Og det kommer, men etter noe som føles som et halvt sekund. Det gjør at man føler for å trykke hardere neste gang, i tilfelle det vil hjelpe. Det gjør det ikke.

Volkswagen ID5 GTX haptic feedback buttons
De haptiske knappene er ikke de beste vi vet om… Foto: Geir Gråbein Nordby

På den positive siden liker jeg det grafiske grensesnittet på infotainment-skjermen, hvor funksjoner ligger i oversiktlige bolker. Men selve skjermen er litt for treg, synes jeg. Man sveiper med fingeren, men føler at bildet hele tiden ligger en halv fingerbevegelse bak.

Ellers liker jeg godt at bilen har både trådløs CarPlay og Android Auto, og dens eget kartsystem er også bra. Head-up-skjermen er også like god som på de andre, men sjåførskjermen om sitter fast i rattet på ID-bilene, har den samme informasjonen rett foran øynene dine uansett, og HUD virker dermed overflødig. Dessverre er denne del av Infotainmentpakke+ og kan ikke velges bort, uten å også fjerne det forbedrede lydanlegget, trådløs mobillading og innebygd navigasjon.

Volkswagen ID5 GTX 360 camera
360-kameraet beskjærer omgivelsene for tett på bilen i bildet, etter journalistens mening. Foto: Geir Gråbein Nordby

Navigasjonsmessig klarer du deg riktignok fint med CarPlay eller Android Auto, og den trådløse mobilladeren som medfølger i pakken er for mitt vedkommende ubrukelig (lading av min iPhone 13 Max Pro veksler konstant mellom av og på). Men jeg ville vegret meg mot å velge bort Volkswagen Sound System.

Volkswagen ID5 GTX rear
Foto: Geir Gråbein Nordby

VW ID.5 GTX: Konklusjon

Med Volkswagen ID.5 GTX har du en firehjulstrekker som tar deg frem med både komfort og et snev av underholdning, med god rekkevidde og innvendig plass. Den er meget velutstyrt, selv før du begynner å velge tilvalg. Tilvalgene er også relativt hyggelig priset, så du kan fint slenge på det du ønsker, som et bedre lydanlegg, uten å kjenne deg ribbet.

Det eneste vi ikke liker med bilen, er de haptiske knappene og den litt treige skjermen. Og siden de er en ikke uvesentlig del av kjøreopplevelsen, så er det ikke noe som skal bagatelliseres.

 

Volkswagen ID.5 GTX – ekstrautstyr:

 

Designpakke+  15.300 kr

Panoramaglasstak med elektrisk solgardin

Lyddempende sideruter foran i laminert sikkerhetsglass

 

Komfortpakke+  4.400 kr

Air Care 3-soners Climatronic med betjeningselementer for baksetepassasjerer

Variabelt bagasjeromsgulv, bagasjeromsnett og nettingvegg

 

Infotainmentpakke+  14.440 kr

AR Head-Up Display og Discover Max 12″ infotainmentskjerm med projisering av viktig førerinformasjon I frontruten

Volkswagen Sound System, 8 høyttalere inkl. subwoofer og senterhøyttaler, 12-kanals digital forsterker, 450 W total effekt

 

Førerassistentpakke+  30.500 kr

Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist, Side Assist og Emergency Assist

Easy Open/Close elektrisk bakluke og Area View 360 grader områdevisning

Park Assist Plus parkeringsassistent med minnefunksjon

Side Assist blindsoneassistent

Area View områdevisning

 

Sportspakke+  12.600 kr

DCC Adaptivt understell med kjøreprofilprogram og progressiv servostyring

Progressiv styring

 

Interiørpakke Top Sport+  29.500 kr

12-veis elektriske Top Sportseter med integrerte hodestøtter, minne og massasje

Elektriske justerbare, oppvarmede og innklappbare utvendige sidespeil med minnefunksjon, senkefunksjon på passasjerside

 

Tillegg:

21″ Narvik Black diamond-turned med 235/45 R21 dekk foran og 255/40 R21 dekk bak  6.000 kr

Svingbart Tilhengerfeste  9.600 kr

Mørke sideruter bak og bakrute  3.000 kr

Stoffmatter  1.200 kr

 

Sum utstyr  126.500 kr

Sum listepris denne bil  624.700 kr

– Alle priser er veiledende uten frakt og leveringskostnader.

  1. Skoda Enyaq iV 80

    Luksusbil på budsjett

    Dette er første gang jeg har opplevd at hoder snur seg etter en Skoda. Enyaq iV er et fantastisk stykke arbeid.

    Fantastisk mye bil for pengene! Glitrende kjøreegenskaper, mye moderne utstyr. God nok lyd.
    Skiltgjenkjenning er ikke god nok ennå, og talestyring har forbedringspotensial. Vi ønsker enda bedre lyd!
    Les hele testen
  2. Skoda Enyaq Sportline iV 80X

    Enda bedre med firehjulstrekk

    Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.

    Veldig god å kjøre, og enda bedre som firehjulstrekk! Mye utstyr, bra lyd i standard lydanlegg.
    Ikke alle løsninger føles like gjennomtenkt (adaptiv kjøring aktiveres med høyre hånd, hastighet stilles med venstre). Skiltgjenkjenning kan være irriterende, og vi ønsker mulighet for å finjustere hastighet i forhold til fartsgrense.
    Les hele testen
  3. Volkswagen ID.4 (standard lyd)

    Fet bil med tynn lyd

    Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

    ID.4 er en komfortabel og romslig familiebil, med god rekkevidde og glimrende kjøreegenskaper.
    Den slanke lyden fra standard-anlegget legger en kraftig demper på kjøregleden.
    Les hele testen
  4. Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

    Premium-lyd fra Sonos

    Med Sonos-anlegget som tilvalg, kan Audi Q4 e-tron tilby fetere lyd enn søster-konkurrenten Volkswagen ID.4.

    Sonos-anlegget leverer et stort, varmt og fyldig lydbilde med masse detaljer og veldefinert bass.
    Bortsett fra lyden, har ikke anlegget noen spesielle Sonos-funksjoner.
    Les hele testen
  5. Nissan Ariya 63 kWh Evolve

    Den mest fornuftige familiebilen?

    Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.

    God plass i kupeen, både i for- og baksetene. Komfortabel kjøring, intuitiv infotainment. Bra rekkevidde, og masse utstyr.
    På ingen måte noe beist i trafikken, heller ikke sammenlignet med et par av sine nærmeste konkurrenter. Noen vil alltid ønske et større bagasjerom, selv ønsker vi bedre lyd fra Bose-anlegget.
    Les hele testen
  6. Hyundai Ioniq 5

    Unik familiebil overrasker stort

    Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.

    Mange smarte løsninger, stor plass, gøy å kjøre! Sprekt og annerledes utseende. God lyd fra Bose-anlegget.
    Vi ønsker mer trøkk i lydanlegget, og det er ikke alltid de digitale kjøreassistentene oppfører seg.
    Les hele testen
  7. Ford Mustang Mach-E AWD med B&O Sound System

    En verdig Mustang

    Ford-historien har sett flere uverdige bærere av Mustang-navnet. Dette er ikke en av dem.

    Sprek bil, med høy kjørekomfort. En drøm å kjøre, og lydanlegget låter utsøkt. Lang rekkevidde, mulighet for hengerfeste… listen fortsetter!
    En ørliten forsinkelse i styringen frarøver oss den sportslige følelsen, selv i "Utemmet" kjøremodus. Ikke godkjent for takboks.
    Les hele testen
  8. Tesla Model Y med Premium Sound

    Familiebil med fet lyd

    Dette er Tesla-en for deg som synes Model 3 er for liten, og de andre for dyre. Model Y er alt en normal familie trenger – og vel så det.

    Tesla Model Y byr på god plass, en sprek og underholdende kjøreopplevelse, pluss saftig og kraftig lyd fra de innebygde høyttalerne.
    Selv om 15” touch-skjermen er fin i seg selv, savner vi et Head-up Display som kan gi oss den viktigste kjøreinformasjonen i frontvinduet.
    Les hele testen
  9. Kia EV6 GT Line

    Gøy for hele familien

    Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!

    Masse teknologi gjør bilen både futuristisk og praktisk. Sportslig, men samtidig komfortabel. Vellydende Meridian lydanlegg.
    Digitale kjøreassistenter er bedre på enkelte konkurrenter. Lydanlegget låter litt hardt et sted i diskanten som vi ikke får korrigert bort.
    Les hele testen
  10. BMW iX3

    Nesten innertier fra BMW iX3

    BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.

    Nydelig kjørekomfort med rikelige fartsressurser. God plass og meget bra infotainment med forbilledlig brukervennlighet, og svært bra surroundanlegg. Smart regenerering.
    Ikke tilgjengelig med firehjulstrekk. Moderat hengervekt. Har ikke frunk.
    Les hele testen
Karakter
Volkswagen ID.5 GTX
Premium

Home mener

ID.5 GTX har et mer strømlinjeformet utseende enn ID.4, som vi liker godt. De gode kjøreegenskapene er dessuten enda bedre med firehjulstrekk og sprekere motor. God rekkevidde og mye utstyr for pengene her, og subwooferen i premium-anlegget løfter lydopplevelsen. Knappene med haptisk feedback fungerer etter vår mening ikke helt etter hensikten, med litt dårlig respons og unaturlig følelse. Ikke godkjent for taklast. Head-up-displayet virker overflødig sammen med sjåførskjermen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Forbedret bestselger

Moro så lenge det varer

Det er ikke bare navnet som er vanskelig å huske

Scroll to Top