Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Cupra Born 58

Tøff, gøyal, fantastisk!

Cupra Born er den tøffe tvillingen til VW ID.3. Med frekkere utseende, smidigere kjøreegenskaper – og lavere pris.

Skrevet av / 20.06.22 - 09:00
Cupra Born 58
Geir Gråbein Nordby

Den kompakte Cupra Born (tidligere el-Born), som først skulle hete e-Born, er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3ID.4Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Å sette seg inn i Cupra Born er en herlig, men likevel litt merkelig opplevelse. Den føles så kjent, men likevel så fremmed.

Cupra Born side
Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Med testen av ID.3 ganske ferskt i minne er det klart man kjenner igjen mye – bilene er jo bygget på samme lest. Det innebærer at den føles større ut inni enn den ser ut utenpå, takket være en lang akselavstand på 2,77 meter. Det betyr at voksne personer fint kan sitte i baksetet, på bekostning av et spartansk bagasjerom på 385 liter.

I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet opp både her og der, sportssetene former seg mye bedre rundt kroppen, og de generelle kjøreegenskapene er sportsligere og mer gøyale. Førsteinntrykket er at her har Cupra gjort mye riktig!

Cupra Born detail 1
Racing-ruter er en snerten detalj. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kjent fra racing

Det kan meget godt hende Cupra er et ukjent bilmerke for deg. Det du da trenger å vite, er at Cupra har sin opprinnelse som racing-merket til Seat, men nå står på egne bein. At Cupra dermed vil ta med seg racing-genene inn i sine i gatebiler, er derfor helt naturlig. Selv i en kompaktbil som Born.

Man ser tydelig slektskapet mellom Cupra Born og Volkswagen ID.3, og karosseriet er tett på identisk. Forskjellen ligger i detaljene, hvor Cupra kan skilte med et tøffere, mer kantete bakparti og en vesentlig hissigere front. Det svarte, tredimensjonale prismemønsteret som skiller de bakre sidedørene fra bagasjelokket er en kul detalj, det samme med den lasterampemønstrede «grillen». Rillene til (de falske) luftinntakene bidrar også til det tøffe, hissige utseendet.

Cupra Born detail 2 1
Grillen er steintøff, og legg merke til hvordan den kamuflerer parkeringssensorene. Foto: Geir Gråbein Nordby

Riktignok har testobjektet bare 204 hk effekt, som holder til en akselerasjon til 100 km/t på 7,3 sekunder. Det er nøyaktig det samme som Volkswagen ID.3, og kan dermed lede en til å tro at de er tunet helt likt. Men om de er det, så har likevel Cupra Born vesentlig sprekere kjøreegenskaper. Mye kan tilskrives det stivere oppsettet og de deilige bøttesetene, som former seg perfekt til kroppen.

Cupra Born rear
Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Batteri og lading

Forresten er Cupra Born også tilgjengelig med nøyaktig samme batteri som ID.3, altså 58 eller 77 kWt netto. Testobjektet er på 58 kWt, med oppgitt rekkevidde på 424 kilometer WLTP (77 kWt er oppgitt til 548 km). Ladekapasiteten er inntil 120 kW DC, mens hjemmelading kan gjøres med inntil 11 kW (3-fase 16A TN) eller 7,4 kW (1-fase 32A IT).

Selv lader jeg med 11 kW 3-fase, og kan bekrefte at bilen holder det den lover der. Jeg fikk ikke testet den på hurtiglader, men NAF sin ladetest av den identiske ID.3 tilsier 10-80 prosent lading på en halvtime. Vinter som sommer.

Cupra Born children seats 1
Selv kule biler blir skitne av barnesko. Foto: Geir Gråbein Nordby

eBoost er ekstrautstyr

Skulle du ha lyst på litt mer trøkk i wattpedalen, finnes bilen også med eBoost, som med en knapp på rattet øker effekten til 231 hk. Men om selv om det naturlig nok gir mer fraspark ut av lyskrysset, gir det ikke store utslag på 0-100 km/t: 7 sekunder blank. Jeg har ikke testet funksjonen, da testbilen kom uten.

Cupra Born infotainment screen 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Moderne infotainment

Naturlig nok har Cupra samme infotainment i bunnen som Volkswagens ID-familie, men menysystemet har et noe annerledes layout. På Cupra er skjermen delt i tre like deler, hvor ID.3 har navigasjonen som et større hovedvindu, med ekstra informasjon som musikk og multimedia i to mindre firkanter.

Cupra Born Qi smartphone charger 1 1
Trådløs lading av mobilen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Men en ting som irriterer meg litt med Cupra Born, er at den mangler en egen knapp for kjøremodus. Du må inn i menyen og klikke rundt om du for eksempel vil fra Økomodus over i Sport. ID.3 har på sin side en slik knapp rett under skjermen, som man kan lure på hvorfor Cupra ville fjerne.

Skjermen på Cupra er større, med 12 tommer på diagonaler. Det vil si, den var større. Nå kommer nemlig også ID.3 med samme skjerm, hvor den tidligere hadde 10″. Men den jeg testet i sin tid, var altså to tommer mindre.

Cupra Born driver display 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

HUD er unødvendig

Førerskjermen på 5,3 tommer er samme som på ID.3, bare med litt hissigere fonter på informasjonen. For eksempel står hastigheten oppført med «racing-skrift». Denne skjermen har forøvrig så å si all info nødvendig for å manøvrere av bilen, inklusive den enkleste navigasjonen. Skjermen sitter fast til rattet og blir dermed ikke tildekket når du svinger, og sikten er heller ikke påvirket av sete- og rattjustering. Den gjør en ekstra frontruteskjerm (HUD) totalt overflødig, selv om du også kan velge dette som tilvalg.

Cupra Born tyres
19-tommers felger mener journalisten holder i massevis. Foto: Geir Gråbein Nordby

Testbilen kom uten HUD, og jeg har ikke savnet det. Det du mister er utvidet virkelighet (AR), hvor piler legger seg over veien. Litt kult den første halvtimen etter du har hentet bilen ut av forhandler, men etter det er det ganske overflødig. Min mening.

Dessuten, om du bruker Google eller Apple Maps via CarPlay eller Android Auto, så vil du ikke få benyttet AR likevel.

Cupra Born haptic buttons 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Haptiske knapper

Det jeg likte minst med Volkswagen ID.3, var de haptiske knappene. Disse har dessverre også funnet vei inn i Cupra. Det er knapper som egentlig ikke er knapper, men som føles som knapper når man trykker på dem! Ved å ha små elektriske spenninger på de riktige stedene (det er ikke så ille som det høres), så kjennes det ut som om det klikker når man trykker på dem. Det er samme prinsipp som bl.a. Apple bruker på sin Magic Trackpad styreflate. Men knappene i disse bilene føles veldig mye billigere, og de er slettes ikke alltid like responderende.

Cupra Born ambient lighting 1
Ambientbelysning setter stemningen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Jeg brukte for eksempel litt tid på å finne ut at lydnivå-«knappene» slettes ikke var knapper man skulle trykke på (det funket ikke!), men i stedet dra med fingeren opp eller ned.

Jeg hadde også litt problemer med cruisekontrollen av samme grunn. Men med en gang man drar i stedet for å trykke, fungerer ting vesentlig bedre. Men helt bekvem har jeg ikke klart å bli på disse haptiske greiene.

Cupra Born rear speaker Cupra Born front midrange 1 Cupra Born front tweeter 1 Cupra Born center speaker 1
<
>
Standard lydanlegg er greit, men ikke topp. Foto: Geir Gråbein Nordby

Standard lydanlegg

Du kan velge Beats lydanlegg som tilvalg når du bestiller Cupra Born. Dessverre var ikke dette tilgjengelig da jeg testet bilen, faktisk var det Born 1st jeg fikk til test. Standardanlegget låter helt greit. Lyden er balansert nok, men det blir litt blodfattig sammenlignet med bilanleggene med separat subwoofer.

Det er samme standard høyttalerlayout som på ID.3, og ettersom jeg ikke var spesielt imponert over lyden i den, så er det vel ingen overraskelse at jeg også med Born ønsker meg litt mer futt og fart. Lyden står ikke helt i stil med de sportslige kjøreegenskapene, og uten å ha hørt Beats-anlegget, kan jeg ikke skjønne annet enn at man ønsker å krysse av for det i tilvalgene. Det er småpenger vi snakker om.

Cupra Born trunk
Bagasjerommet er begrenset. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ekte kjøreglede

Så over til moroa. Der jeg følte ID.3 ikke helt hadde den akselerasjonen jeg hadde forventet av en kompakt elbil (den bleknet i forhold til Mini Cooper SE), så er Cupra Born satt opp stivere, og sammen med bøttesetene får man et ganske annet inntrykk når man skyter ut av lyskrysset her.

Bilen kommer kjapt opp i hastighet ut på motorveien, og er det en treiging foran deg du bare må passere, så smetter du lett forbi. Vel å merke i lave hastigheter, for i 80- og 90-sone er det mindre krutt å gå på. Har du kjørt og blitt vant til Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 5 eller BMW i4 må du planlegge lengre avstand å passere på med Born.

Cupra Born backing camera 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

I lavere hastigheter føles bilen derimot mye smidigere og kjappere enn ID.3, til tross for identisk motor og størrelse. Så selv om stoppeklokka nok vil vise det samme, så har oppsettet veldig mye å si for hvordan en bil ter seg.

Alt i alt er jeg meget fornøyd med Cupra Born, og her har man også fikset bugs som tidligere utgaver av ID.3 hadde. Det er vanskelig å forstå hvorfor Cupra Born er billigere, for den er i hvert fall ikke noe dårligere – og så er den MYE kulere!

Cupra Born SPREAD 2
Cupra Born 58. Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusjon

Den kompakte Born er et virkelig friskt pust blant de elektriske kompaktbilene, og selv om den deler 90 prosent av DNA-et til VW ID.3, så skiller den seg der det teller. Med et veldig mye kulere utseende og mer sportslige kjøreegenskaper er den morsommere å kjøre, og den er en helt annen glede å sette seg inn i.

Å cruise rundt i en Cupra Born gjør at en gråhåret mann føler seg en god del yngre igjen, og har du midtlivskrise bør denne kunne gjøre jobben nesten like godt som en tullete dyr sportsbil.

Born er et glimrende førsteforsøk på en ren elbil fra Cupra, og den gjør at vi virkelig gleder oss til å finne ut hva mer vi har i vente fra den kanten. Spot on!

  1. Volkswagen ID.3 1st Max

    Lovende bil, uten noen "må ha"-følelse

    Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.

    Bra rekkevidde, gode kjøreegenskaper, mye moderne utstyr.
    Teknologiske hjelpemidler er ikke alltid like stabile, og lydanlegget er en direkte skuffelse.
    Les hele testen
  2. Fiat 500 Electric

    Perfekt bybil

    Den ny Fiat 500 Electric er den teknisk mest avanserte noensinne, og en av de beste bybilene med seriøs rekkevidde.

    Større enn man tror, men smidig og lettkjørt. Glimrende app, omfattende funksjonsnivå med stemmestyring, stor pekeskjerm med navigasjon, og støtte for Apple CarPlay og Android Auto. Cab-versjonen er en fest å kjøre. God rekkevidde.
    Moderat ladehastighet og litt slapp bass i anlegget. Kort akselavstand gir litt stumpete fjæring, begrenset bagasjeplass og noe hjulstøy.
    Les hele testen
Karakter
Cupra Born 58
Basic

Home mener

Snerten og gøyal bil, med tøft utseende og sportslig følelse. Et meget friskt pust! Her får du mye bil for pengene! Standardanlegget er ikke all verden, du bør oppgradere til Beats. De haptiske knappene har vi ennå ikke klart å falle for.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Lyd & Bilde
Scroll to Top