TESTVolkswagen ID.4 (standard lyd)

Fet bil med tynn lyd

Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.
Karakter
Volkswagen ID.4 (standard lyd)
forfatter

God, klar og tydelig lyd er viktig for de fleste av oss, og for mange er det også essensiell del av kjøreopplevelsen på fire hjul. Det hjelper lite med god komfort og morsomme kjøreegenskaper, hvis man ikke har et potent anlegg til å dunke favorittmusikken med!

En bilstereo med skikkelig lydkvalitet bidrar til økt kjøreglede for både fører og passasjerer – det er i alle fall VÅR mening. Bilprodusentene ser også ut til å skjønt dette, for det er svært vanlig å tilby oppgradert lyd og infotainment som tilvalg. Men ikke i alle tilfeller, dessverre…

Volkswagen slapp nylig sin første helelektriske SUV på veien, og ID.4 har allerede blitt utropt til årets beste bil av enkelte medier og bransjeaktører. Men noe ser ut til å mangle: Lyd & Bilde har testet både intro-modellen av ID.4 1st, pluss toppversjonen ID.4 1st Max, som er pålesset det meste. Begge modellene har imidlertid en ting til felles, og det er at lyden er temmelig nitrist!

VW ID4 hvit panoramatak VW ID4 hvit h side VW ID4 hvit bakende
<
>
Volkswagen ID.4 1st Max. (Foto: Lasse Svendsen)

Bilen: Volkswagen ID.4

ID.4 er bygget på Volkswagens-konsernets MEB-plattform, som den deler med bl.a Skoda Enyaq og nylig lanserte Audi Q4 e-tron. Dette er altså en bil som er designet for å være elektrisk fra bunnen av, med optimal plassering av batteripakke og drivlinje. Gulvet er helt flatt, uten den typiske tunnelen i midten.

Førsteinntrykket når vi setter oss bak rattet, er at dette er en betydelig mer romslig bil enn lillebroren ID.3. Her er det god plass til voksne passasjerer både foran og bak, og null problem med bakovervendte barneseter. Bagasjerommet er også rikelig med sine 543 liter.

Batteripakken på 77 kWh skal holde til 520 km rekkevidde i henhold til WLTP-standarden – etter vår erfaring, nærmere 400 km i praksis. Under testing målte vi et snitt-forbruk på cirka 20 kWT per 100 km, og opplevde at rekkevidde-indikatoren var til å stole på underveis. ID.4 støtter for øvrig hurtiglading med opptil 125 kW.

VW ID4 hvit foran VW ID4 hvit bakseter
<
>
Interiørmessig byr ID.4 1ST MAX blant annet på multifunksjonsratt, elektriske seter og de ikoniske Play & Pause pedalene.

Brukervennlighet og finesser

ID-familien tar i bruk Volkswagens nye infotainment system, som vi også kjenner fra lillebroren ID.3. Den er utstyrt med en 10” touch-skjerm (12” på Max-utgaven) som styrer det meste av funksjoner, pluss et kjøredisplay montert til rattet. ID.4 kan også utstyres med Head-Up Display som projiserer informasjon opp i frontruten, hvilket er nyttig for å holde blikket på veien.

Knappene på rattet har såkalt haptisk feedback. Du kan for eksempel gli fingeren over volumknappene for å heve lydstyrken, men vær obs på at nivået fort kan bli veldig høyt! Knapperesponsen er nemlig litt ketchup-aktig. Girvelgeren plassert oppe ved rattet kan også kreve litt tilvenning, men vi fant oss relativt kvikt til rette med hvordan den virker.

Annonse

ID.4 kommer også med VWs egen stemmestyring (startes ved å si ”Hello ID”), men vi er ikke spesielt imponerte over denne. Faktisk kom vi temmelig dårlig overens med frøken Volkswagen fra starten av.

Stemmestyringen responderer tregt, og taleforståelsen er i beste fall middels. Vi hadde for eksempel store problemer med å snakke inn en ønsket destinasjon til navigasjonen. Det endte med avbrytelser, misforståelser og mye irritasjon. Til slutt foretrakk vi å taste inn destinasjonene manuelt i stedet. Her har Volkswagen en del å lære av Mercedes sitt nye MBUX system, for ikke å snakke om Volvo og Polestar med Google/Android Auto. Begge disse leverer stemmestyring og kunstig intelligensen på et helt annet nivå.

VW ID4 hvit skjerm VW ID4 hvit frontskjerm
<
>
ID4 er utstyrt med enten 10” eller 12” touch-skjerm opp fra midtkonsollen, i tillegg til en mindre skjerm til instrumentene, samt head-up display (HUD) som tilvalg.

Solid kjøreopplevelse

Til tross for litt startvansker med navigasjonen, fant vi oss fort til rette bak rattet. Førsteinntrykket er at ID.4 er en svært god bil å kjøre: Til å være en relativt stor SUV har den veldig kompakte kjøreegenskaper: overraskende lett å manøvrere, med en imponerende svingradius – faktisk bedre enn mange småbiler!

Du sitter høyt oppe, og med god sikt ut av front- og siderutene blir man raskt fortrolig med bilen. Ute på veien føles den faktisk en størrelse mindre enn den egentlig er.

VW ID4 drive VW ID4 hvit speed II VW ID4 hvit front VW ID4 front VW ID4 fart side
<
>
ID.4 har imponerende gode kjøreegenskaper til en stor SUV å være. Med lavt tyngdepunkt og lite overheng – hjulene sitter godt ute i hjørnene – føles den meget stabil på veien, og reagerer raskt på unnamanøvre. Vi tror selv eiere av Audi e-Tron ville blitt imponerte. (Foto: Lasse Svendsen).

Komfort og opplevd kvalitet er også klart godkjent: ID.4 virker solid bygget, og selv i motorvei-hastigheter er det liten antydning til vindstøy. Ikke like imponerende som den musestille kokongen Mercedes EQC, men godt nok. (Vær obs på at modellen med glasstak lager litt mer støy gjennom tunneler).

Akselerasjonen er derimot ikke mye å skryte av: 200 hester og 310 Newton-meter i en farkost på rett over to tonn, drar ikke akkurat skinnet av pølsa. Særlig tatt i betraktning at konkurrenter som Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40 Recharge kan skilte med inntil dobbelt så mye krefter. Du risikerer altså å bli frakjørt på veien hjem fra juniors fotballtrening…

Det hører med til historien at nåværende modell kun leveres med bakhjulstrekk. Versjonen med firehjulstrekk – den nylig lanserte ID.4 GTX – får doble motorer med rundt 300 hester totalt. DEN drar forhåpentligvis skinnet av pølsa!

Slank lydopplevelse

ID.4 leveres bare med ett standard lydsystem, og det er ikke spesielt omfattende: Oppsettet består av 7 høyttalere plassert rundt om i kupéen, deriblant en senterkanal i dashbordet. Men det har ingen subwoofer eller dedikert basshøyttalere, kun vanlige diskant – og fulltone-elementer.

Annonse

Dette er vel greit nok for et standard-anlegg, tenker du sikkert. Problemet er at dette er alt Volkswagen vil gi oss: Selv Max-versjonen må klare seg med samme anlegg som basismodellen. Mens andre VW-modeller kan skilte med oppgraderte høyttalere fra blant andre Dynaudio, finnes ingen slike muligheter med ID.4 – hvilket er ganske uvanlig i dette segmentet.

Nå er det jo ikke logoen på høyttalerne, men hvordan de låter i praksis, som faktisk betyr noe. Problemet er at standardanlegget ikke låter noe bra – i det hele tatt! Førsteinntrykket er at lyden har en veldig slank, spiss og lite inspirerende karakter.

VW ID4 hvit EQ OLYMPUS DIGITAL CAMERA
<
>
Volkswagen-anlegget byr på enkle tonekontroller for justering av bass, diskant og mellomtone. (Foto: Lasse Svendsen)

Lydbildet som fyller kupéen er stort nok, men ikke særlig presist. Stemmer og instrumenter kommer liksom ”overalt og ingensteds fra” på samme tid. Her må man se langt etter den nøyaktige plasseringen man kan oppleve med for eksempel B&O-systemet i Audi e-tron, eller de delikate overtonene man kan oppleve med et Burmester-anlegg. Man kan heller ikke la seg friste til å spille særlig høyt, før lyden får en ganske anstrengt og masete klang.

Volkswagen-systemet må også klare seg uten subwoofer, og dermed er det opp til de øvrige høyttalerne å gjengi bassen så godt de kan. De vanlige fulltonehøyttalerne i dørene bidrar ikke med særlig mye trøkk i bassen, og går heller ikke spesielt dypt i frekvens. Det skal dundre litt i ryggen når vi spiller The Weeknd på høyt volum, men her låter det bare tamt. Og litt flaut.

Kollega Geir Nordby var ikke spesielt imponert da han testet lyden i Volkswagen ID.3. Dessverre makter heller ikke ID.4 å imponere lytterne i nevneverdig grad. Dette er riktignok nok et standard anlegg, som følger med i bilprisen uten dyre tilvalg. Men selv med det i mente, synes vi Volkswagen kunne klart bedre.

Hvilket utstyr bør man ta med, da?

Siden vi har testet ID.4 med både minimalt og maksimalt av utstyr, kan vi i det minste tipse om hvilket utstyr du kan og bør ta med. For det første er nøkkelfri åpning (Keyless Advanced nøkkelfri låse- og startsystem) et must i våre øyne: ID.4 leveres standard med en ”forhistorisk” vanlig sentrallås, som må låses manuelt ved å trykke på knappen. Stol på oss – du vil mye heller ha keyless-løsningen. Da låser bilen seg automatisk opp når du nærmer deg, og man kan bare sette seg inn og kjøre.

360 graders ryggekamera er også kjekt når du skal lukeparkere SUV-en eller navigere gjennom trange parkeringshus. En annen kjekk finesse er Head-up display som lar deg følge fart og navigasjon uten å ta øynene fra veien.

Elektriske seter med justering og seteminne og massasje er også verdt å ha, spesielt om du kjører mye langtur og deler bilen med din bedre halvdel.

Annonse

Vi skal heller ikke glemme panorama glasstak og 3-soners klimaanlegg , som kanskje først og fremst gjør kjøreturen mer behagelig for passasjerene i baksetet. Og elektrisk bakluke, som er en gave når du har hendene fulle av bæreposer.

VW ID4 hvit forseter VW ID4 hvit elseter VW ID4 hvit pano VW ID4 hvit konsoll bak VW ID4 hvit bakende
<
>
Volkswagen ID.4 1st Max. (Foto: Lasse Svendsen)

Konklusjon

I en stillegående, romslig og komfortabel SUV som ID.4 ligger alt til rette for en god lydopplevelse. Dessverre drar ikke Volkswagen full nytte av dette: Til tross for en imponerende utstyrsliste, kan ikke engang Max-utgaven spekkes med noe oppjustert lydsystem. Standard-anlegget låter heller ikke spesielt inspirerende, med en ganske diffus og slank lydkarakter. Det hele fremstår litt merkelig, all den tid konkurrenter som Ford, Mercedes og Audi tilbyr kraftige lydpakker fra kjente hi-fi leverandører. At ikke Volkswagen tilbyr premium-lyd i en ellers glimrende bil som ID.4, er for oss en gåte!

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: