TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

TEST Nissan Ariya 63 kWh Evolve

Den mest fornuftige familiebilen?

Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.

forfatter
Publisert 02.07.22 - 01:01
Karakter
Nissan Ariya 63 kWh Evolve
L&B mener
God plass i kupeen, både i for- og baksetene. Komfortabel kjøring, intuitiv infotainment. Bra rekkevidde, og masse utstyr.
På ingen måte noe beist i trafikken, heller ikke sammenlignet med et par av sine nærmeste konkurrenter. Noen vil alltid ønske et større bagasjerom, selv ønsker vi bedre lyd fra Bose-anlegget.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Evolve
  • Rekkevidde: 403 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 66 kWt (brutto) / 63 kWt (netto)
  • Ladekapasitet: 130 kW DC / 7-22 kW AC
  • Energiforbruk:
  • Effekt: 160 kW / 217 HK
  • Dreiemoment: 300 Nm
  • 0-100 km/t: 7,5 s
  • Topphastighet: 160 km/t
  • Underholdning: Bose Premium Sound System
  • Forsterker:
  • Antall høyttalere: 10 (4.1-oppsett)
  • Bagasjevolum: 468 l
  • Hengervekt: 750 kg
  • Mål L x B x H: 460 x 185 x 166 cm
  • Egenvekt: 1900 kg, tomvekt
  • Totalvekt:
  • Annet: Forhjulstrekk, 2 x 12,3″ infotainment-skjermer, NissanConnect app, OTA, akustisk glass foran og på sidene.
  • Web: nissan.no
Veil. pris 490000Pr. 02.07.22 Produktside

Endelig! Til høsten begynner de første eksemplarene av Nissan Ariya å rulle ut til de som forhåndsbestilte først (bestiller du nå, må du derimot vente til etter nyttår).

Ariya er den første elektriske crossover-SUV-en fra selskapet, som med kompaktbilen Leaf ga oss verdens hittil bestselgende elbil gjennom tidene. Leaf er fremdeles i salg, men mye tyder på at den synger på siste vers, og ikke lenger er det enorme satsningsobjektet den har vært.

Nissan Ariya rear angle

Foto: Geir Gråbein Nordby

Grunnen er selvsagt at den større Ariya forventes å totalt kannibalisere markedet for langdistanse-Leafen. Det er tross alt til de lange turene at du trenger et stort batteri, og da vil du også ha bedre komfort enn en liten Leaf tilbyr. Det er ikke vanskelig å skjønne at Ariya er den viktigste bilen for den japanske produsenten på mange år!

Nissan Ariya backseats
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kompakt men romslig crossover

Ariya har et litt spesielt utseende, som jeg må si jeg liker godt. Jeg fikk teste den i fargen «Aurora Green», som egentlig ser svart ut, men siden kantene på hjulbuene faktisk er i svart lakk, ser det ut som om noen har bommet på fargekoden og malt hjulbuene i «feil» svartfarge.

@lydogbilde Vi har kjørt den kliss nye crossover-SUV-en Nissan Ariya! #nissanariya #ariya #nissan #electricsuv #suv @Nissan USA @Nissan Abu Dhabi @Nissan France #electriccar #ev #electricvehicle #electric #electriccars #cars #car #carsofinstagram #model #electricvehicles #emobility #zeroemissions #teslamodely #electricmobility ♬ original sound – Lyd & Bilde

Bilen er derimot mye tøffere i bronsefarge, som noen heldigere journalister fikk prøvekjøre. Da popper de svarte detaljene mye bedre, og gir et tøffere preg på bilen. Som har et klart «japansk» utseende, og det er da heller ikke så rart. Men den er på ingen måte så merkelig som den snåle Toyota BZ4X.

Nissan Ariya side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Bilen er med sin lengde på 4,6 meter ganske så nøyaktig like lang som sine nærmeste konkurrenter, nemlig Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og VW ID.4. Den er derimot litt høyere enn dem alle, og gir en romsligere følelse under taket. Med unntak av Ioniq 5, som har et litt lavere gulv og dermed også gir en stor og romslig kupé.

Nissan Ariya trunk
Bagasjerommet er helt ok, men familier med barnevogn bør kanskje vurdere noe annet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Panseret på Ariya er kortere enn på flere av konkurrentene, for å maksimere plassen innvendig. Her får du god plass både foran og bak, til både voksne og barn. Bagasjerommet på 468 liter er mindre enn hos nevnte konkurrenter, men om du bruker huet når du pakker, skal du nok komme deg til hytta med familien likevel.

Er du i beita for plass, kan bilen trekke 750 kilo tilhengerlast (e-4ORCE 4WD kan trekke inntil 1500 kg), og dessuten ha 75 kilo på taket.

Nissan Ariya inside lighting
Stemningslys på innsiden. Foto: Geir Gråbein Nordby

Velutstyrt

Ariya er velutstyrt fra bunnen av, med utvendige LED-lys rund baut og automatisk avblending av fjernlys, oppvarmet frontrute og mørktonede bakruter. Alt av sikkerhetsutstyr er standard, inkludert intelligent cruisekontroll og nødbrems med gjenkjenning av fotgjengere og syklister. Bilen har selvsagt blindsonevarsel og -inngripen, intelligent filholder og trafikkskiltgjenkjenning.

Nissan Ariya rear angle 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Ariya har to 12,3-tommers skjermer, hvor den ene brukes til infotainment og den andre viser instrumentpanelet foran rattet. En snerten detalj er at de er konfigurerbare, hvor enkelte funksjoner kan legges på hvilken av de to skjermene du selv ønsker. For å gjøre kjøreopplevelsen mest mulig intuitiv og sømløs for den individuelle sjåfør.

Rattet har oppvarming og elektrisk justering, og frontsetene er 6-veis justerbare med minnefunksjon som standard, mens de oppgraderes til 8-veis i utstyrspakken Evolve. Men dessverre ingen lengdejustering for de med lengre bein. Med Evolve får du også minnelagring i nøkkelen, så to brukere kan lagre sitt eget skreddersydde oppsett direkte på nøkkelen.

Nissan Ariya seat memory
Også passasjeren har elektronisk justerbare seter med minne. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ariya Evolve – for deg som trenger mest utstyr

Oppgraderer du til Evolve-pakken, som vi har testet her, får du et bedre lydanlegg fra Bose, med totalt 10 høyttalerelementer rundt omkring. Inkludert to små subwoofere.

Ombordladeren vokser fra 7,2 til 22 kW (kan også bestilles som ekstrautstyr til rimeligste pakke), sidespeilene får minne og vippefunksjon, og kjørelysene blir plutselig adaptive Matrix-lys. Du gjenkjenner også Evolve-versjonen på det elektriske panorama-soltaket, og ikke minst den kjekke frontruteskjermen (HUD). Du får også automatisk parkeringshjelp. Og dessuten digitalt bakspeil, med kameravisning når du trenger det.

Nissan Ariya dashboard 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Behagelig å kjøre

Selv med forhjulsdrift og frontmontert motor er Nissan Ariya nesten perfekt vektbalansert (52/48 vektfordeling). Det gjør den meget stabil, og god å håndtere. Jeg både kjørte selv og fikk æren av å sitte på som passasjer (vi var to journalister pr. bil), og under normal kjøring på landevei og motorvei er Ariya en meget fin bil å kjøre. Den oppleves som mindre stiv enn endel andre elbiler, og glir fint gjennom svingene. Kupeen er godt skjermet fra utvendig støy, her er det ingenting som sjenerer. Og den romslige kupeen setter prikken over i-en for en behagelig kjøretur.

Nissan Ariya seethrough 3
Batteriet ligger som hos de fleste elbiler langs gulvet, og bidrar til et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vi presset den også ganske hardt på en svingete vei, og bilen holdt tritt selv gjennom skarpe manøvre. Det kunne tidvis pipe i dekkene når den andre sjåføren holdt på som verst, på grunn av varm asfalt og muligens litt myke dekk.

Det skal likevel sies at Ariya slettes ikke er blant de verste hissigproppene, i hvert fall ikke med den minste batteripakken. Med wattpedalen klemt helt inn er det såvidt man kjenner litt drag bakfra. I Sport-modus er den sprekere, men føles veldig «Leaf-aktig» i responsen. Både Enyaq og Ioniq 5 er sprekere, og Tesla Model Y er det bare å glemme å slå i disiplinen sport. Men så er det heller ikke poenget, selv om jeg må si jeg er spent på utgaven med firehjulstrekk og det største batteriet, som definitivt skal testes ved senere anledning!

 

Nissan Ariya navigation
Velfungerende navigasjon. Foto: Geir Gråbein Nordby

Energieffektiv

Etter tre timers kjøring kunne vi registrere et forbruk på ca 1,5 kWt på mila, og med tanke på at vi kjørte en god strekning i 110-sonen, så må dette sies å være meget bra. En av de andre journalistene på turen kunne skilte med et forbruk på noe over 1,2 kWt på mila, da han kun kjørte landevei med en gjennomsnittshastighet på rundt 60 km/t. Dette i en utetemperatur på rundt 25 grader. Dette plasserer Ariya godt i tet blant de mest energieffektive el-SUV-ene, men det gjenstår å teste grundigere senere.

Nissan Ariya bronze
Nissan Ariya er lekrere i Bronse. Foto: Nissan

Lydanlegget – en liten skuffelse

Når det kommer til lydanlegget fra Bose, hadde jeg ganske høye forventninger. Selv om det ikke innfridde helt på Leaf, så er det ganske mye bedre i Ioniq 5. Dessverre plasserer Ariya-anlegget seg i Leaf-klassen, det betyr at det låter helt greit men mangler endel trøkk i bassregisteret, og overtoneområdet er ikke helt luftig nok.

Det låter som et helt vanlig originalt bilstereosystem, og føles ikke helt verdig å være et premium tilvalg. Men man kan spille høyt nok, og kan fint kose deg med radio på veien. Lyden er ikke problematisk dårlig på noen måte, men heller ingenting å skrive hjem om. Det hadde nok hjulpet med en senterhøyttaler og kraftigere basshøyttalere.

Nissan Ariya Bose right speaker Nissan Ariya Bose right tweeter Nissan Ariya sound settings
<
>
Bose lydanlegg. Foto: Geir Gråbein Nordby

Intuitivt instrumentpanel og gode kart

Ellers merket vi oss et instrumentpanel som er meget enkelt å bruke, med god oversikt via den behagelige frontruteskjermen. Når rattet ble satt til å styre seg selv, gikk det stort sett bra, uten noen brå manøver. Dette må likevel testes over lengre tid, for å finne ut hvor pålitelig den er i det daglige.

Kartsystemet leveres av Google, og er meget oversiktlig og bra. Android Auto og Apple CarPlay er også tilgjengelig, men bare CarPlay er trådløs.

Som i Leaf er det enkelt å sette bilen i såkalt B-modus, med mer regenerering når man slipper pedalen: Bare dra girspaken ned i Drive to ganger på rappen. Den har også en egen e-Drive-knapp, for énpedalskjøring.

Nissan Ariya mid console haptic buttons
Virtuelle knapper med haptisk feedback. Foto: Nissan

Konklusjon

Nissan Ariya er en feiende flott familiebil, med et utseende som skiller seg ut i mengden. Den er romslig, god å sitte i for både sjåfør og medpassasjerer, med ventilerte seter foran. Den er energieffektiv og veldig behagelig å kjøre. Det intuitive instrumentpanelet kommer aldri i veien for kjøringen, og i det hele tatt savnes bare et bedre lydanlegg. Bose-anlegget er nemlig ikke noe å rope veldig høyt «hurra» for.

For noen blir bagasjerommet litt lite, og kan være en avtalebryter for de med barnevogn. For alle andre er det stort nok til det meste.

Versjonen med 63 kWt batteri har rundt 400 kilometer rekkevidde, men er samtidig ikke spesielt sprek. Ønsker du mer kraft, kan du med fordel bestille med den største batteripakken på 87 kWt, og gjerne også firehjulstrekkvarianten e-4ORCE.

Nissan Ariya bronze black
Foto: Geir Gråbein Nordby

Ekstrautstyr testbil (Evolve): 

  • Adaptive LED Matrix lys
  • elektrisk panorama soltak
  • intelligent nøkkel med minne
  • parkeringshjelp
  • head-up-skjerm
  • elektrisk justerbart ratt
  • ventilerte frontseter med varme og kjøling
  • oppvarmede bakseter
  • 8-veis justering av fører- og passasjersete med minne
  • stemningsbelysning dashbord
  • Intelligent, digitalt bakspeil
  • Light grey, delvis PVC / syntetisk semsket seter
  • Lakk: Pearl Metallic, Aurora Green
  • Pris testbil: Ca. 450.000 kr + vinterhjul og evt. farge (startpris 425.000 kr)
Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
Annonse
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde