TEST: Skoda Enyaq Sportline iV 80X – Enda bedre med firehjulstrekk
TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST Skoda Enyaq Sportline iV 80X

Enda bedre med firehjulstrekk

Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.

forfatter
Publisert 17.12.21 - 09:00
Karakter
Skoda Enyaq Sportline iV 80X
L&B mener
Veldig god å kjøre, og enda bedre som firehjulstrekk! Mye utstyr, bra lyd i standard lydanlegg.
Ikke alle løsninger føles like gjennomtenkt (adaptiv kjøring aktiveres med høyre hånd, hastighet stilles med venstre). Skiltgjenkjenning kan være irriterende, og vi ønsker mulighet for å finjustere hastighet i forhold til fartsgrense.
  • Utstyrspakke: Sportline iV 80X – egenspesifisert
  • Rekkevidde: 488 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 82 kWt (brutto) / 77 kWt (netto)
  • Ladekapasitet: 125 kW
  • Energiforbruk: 17,72 kWt / 100 km (kombinert forbruk)
  • Effekt: 195 kW / 265 HK
  • 0-100 km/t: 6,9 s
  • Egenvekt: 2265 kg, tomvekt
  • Tillatt totalvekt: 2750 kg
  • Underholdning: Standard lydanlegg
  • Forsterker: 80W
  • Antall høyttalerelementer: 9 (5.0-oppsett)
  • Annet: 13″ infotainment-skjerm, navigasjon med ladestasjoner oppgitt i kW, CarPlay, Android Auto, WiFi
  • Pris testbil: 584.300 kr (startpris 516.000 kr)

Skoda Enyaq Sportline iV 80X

Startpris: 516.000 kr

Ekstrautstyr på testbil:

  • 21‘’ Betria Sort alu
  • Bagasjeromspakke med variabelt gulv, knapper for nedfelling av baksete, lastenett og bag for ladekabel
  • Familiepakke med mekaniske solgardiner bak, 230 volt uttak (50Hz, 150watt), 2 USB-C i baksete, oppbevaringsboks for baksetet.
  • Infotainmentpakke pluss med Augmented Reality Head-up display
  • Komfortsetepakke pluss med elektriske forseter med minne, elektrisk justering av korsryggstøtte og massasje på førersiden
  • Lyspakke pluss med Crystal Face
  • Panorama soltak
  • Race Blue metallic
  • Tilhengerfeste el. Nedfellbart

Total pris testbil: 584.300 kr

Veil. pris 525.700Pr. 17.12.21 Produktside

L&B tester Skoda Enyaq Sportline iV 80X

Det var en vanvittig glede å kjøre Enyaq iV80 første gang. Glimrende kjøreegenskaper; både fast og komfortabel på én gang, og med masse plass til både bein og bagasje. Stort sett fine digitale løsninger går i tandem med knapper og spaker som mer gammeldagse bileiere kjenner seg igjen i, og motoren er sprek nok til å aldri være noen sinke på norske veier. Akselerasjonen er god nok til å komme forbi andre kjøretøy der du skal, og du føler deg aldri utrygg.

Skoda Enyaq iV80x sportline front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Akkurat nok kraft med bakhjulstrekk

iV80 er en bakhjulstrekkaffære, med «akkurat nok» drakraft på 204 hk (150 kW). Den er ingen sinke på norske veier, men man kan se langt etter kraftoverskuddet til konkurrenter som Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E. Jeg konkluderte etter testen med at den som ville ha en «morsom» Enyaq, måtte vente på firehjulstrekkeren 80X. Som med 265 hestekrefter burde være en del sprekere. Og nå har tiden endelig kommet.

Les også Fantastisk, Skoda! Dette er første gang jeg har opplevd at hoder snur seg etter en Skoda. Enyaq iV er et fantastisk stykke arbeid.
Skoda Enyaq iV photo Geir Nordby(8)

Sportline = sportslig?

Jeg har fått låne iV 80X en ukes tid, nærmere bestemt Sportline-utgaven. Det betyr for det første at den er senket med 10 mm i forhold til originalen. Bakkeklaringen på 17,6 cm plasserer den bare 5 mm over Skodas egen Octavia Scout, men å kalle den en stasjonsvogn blir litt søkt. Dette er fremdeles en crossover-SUV, med større bakkeklaring enn både Mercedes EQC og Tesla Model Y.

Skiltgjenkjenning

Trafikkskiltgjenkjenningen virker å ha blitt bedre siden jeg testet min første Enyaq. Jeg opplevde i hvert fall ingen skumle automatiske oppbremsinger på motorveien(!) denne gangen.

Men jeg skulle fremdeles ønske at man kunne stille inn hastigheten noen prosent opp eller ned i forhold til fartsgrensen, slik man kan på både Tesla, Hyundai og Ford. Både fordi bilen i virkeligheten alltid kjører noe saktere enn den viser, men også fordi man ofte ønsker at den prediktive cruisekontrollen faktisk følger trafikken. Av samme grunn slår jeg ofte av fartsholderen på infotainment-skjermen.

Les også Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

Prediktiv cruisekontroll

Her kommer et annet irritasjonsmoment: Prediktiv cruisekontroll, som Skoda kaller Travel Assist, aktiveres med en knapp med høyre tommel. Men hastigheten justeres derimot opp eller ned med en spak på venstre side av rattet. For én km/t opp, trekkes spaken mot deg. For én km/t ned, må du dytte inn en liten knapp ytterst på spaken. Det er lite intuitivt, og gjør at man i større grad må lære bilen å kjenne i parkert tilstand, fremfor å bare begynne å kjøre, og følge intuisjonen.

Skoda Enyaq iV80x sportline rear
Foto: Geir Gråbein Nordby

Rattvarme

Nok et irritasjonsmoment dukker opp når jeg skal sette på rattvarmen. Denne kan justeres denne i tre trinn, og det er fint. Men der hvor jeg forventet å se om denne er aktivert i instrumentpanelet rett foran meg, tok det meg i stedet en god stund å finne ut at jeg måtte snu hodet mot høyre og se øverst på infotainmentskjermen. Der er et lite, grått, rattformet ikon, så vidt synlig.

Skoda Enyaq iV80x sportline crystalface
Glorete eller lekker? Crystal Face-grillen gir i hvert fall karakter til Skoda Enyaq. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ligger bedre i svingene

Noe av det jeg likte godt med iV 80 var den krappe svingdiameteren (9,3 m), og at den lå så godt på veien.

Sportline iV 80X har drift på alle hjulene, og følgelig en litt større svingdiameter (10,8 m), men glir enda bedre gjennom svingene, enn iV 80. De ekstra kreftene fra to motorer er godt fordelt, slik at bilen føles enda bedre balansert. Sportsunderstellet kommer enda bedre til sin rett her.

Les også Slipp hingsten løs! Ford-historien har sett flere uverdige bærere av Mustang-navnet. Dette er ikke en av dem.

Det bør heller ikke være noen tvil om at firehjulstrekk også har enda bedre fremkommelighet om vinteren, selv om iV 80 slettes ikke er noen dårlig vinterbil. Det skal sies at jeg ikke fikk testet Sportline iV 80 X på akkurat det punktet, da snøen la seg først rett etter bilen ble tilbakelevert. Dessverre.

Skoda Enyaq iV80x sportline angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Så var det akselerasjonen, da

80 X i Sportline-versjon skuffer dessverre litt på akselerasjon. Knapt 7 sekunder på 0-100 km/t er egentlig veldig bra, men det forteller ikke hele sannheten. For i alle kjøremoduser bortsett fra Sport, ligger det en momentforsinkelse som gjør at bilen ruller forsiktig i gang, slik at du aldri føler nakkeputa i bakhodet når du trykker inn wattpedalen. Også Sport-modusen har noe å gå på i den disiplinen. Her trenger verken Ioniq 5 eller Tesla Model Y å føle seg skremt, og heller ikke Mustang Mach-E. Som alle er familiebiler på linje med Skodaen.

Les også Tesla Model Y: Fet bass og masse plass Dette er Tesla-en for deg som synes Model 3 er for liten, og de andre for dyre. Model Y er alt en normal familie trenger – og vel så det.
Tesla Model Y SPREAD

Bilen insisterer på «komfort»

Til normal kjøring liker Komfort-modusen, når det kommer til rattfølsomhet og hvordan demperne responderer. Men jeg vil ha akselerasjonen til Sport. Dette stilte jeg fint inn i Individuell-modus. Men her kommer et irritasjonsmoment: Bilen insisterer på å starte i Komfort-modus, uavhengig av hva du brukte før forrige stans. Det betyr at hver eneste gang man starter bilen, må man velge kjøremodus. Det er ingen måte å få bilen til å huske dette på til neste gang. Jeg kan med andre ord ikke bare sette meg inn i bilen og kjøre, uten å gjøre innstillinger i forkant.

Skoda Enyaq iV80x sportline right front tweeter Skoda Enyaq iV80x sportline right front speaker Skoda Enyaq iV80x sportline center speaker
<
>
Høyttalerne i Enyaq Sportline iV 80X låter bra, selv om subwoofer savnes. Foto: Geir Gråbein Nordby

Samme funksjoner

Både infotainment-skjermen, lydanlegget og bruksfunksjonene i alle Enyaq-er, såfremt du har valgt Infotainment-pakken, er identiske. Beinplass og bagasjerom er også den samme, som begge er meget bra.

Det samme er lydanlegget, som er ganske vellydende og med en fyldig og fin bass – til tross for fravær av subwoofer. Snart kan man bestille med Canton Sound System, da skal det nok bli mer greie på ting.

Jeg går ikke nøye gjennom alt av utstyr, rygge- og parkeringsassistenter en gang til, men inviterer deg heller til å lese den mer gjennomgående testen av Enyaq iV 80 her.

Skoda Enyaq iV80x sportline interior(2) Skoda Enyaq iV80x sportline interior(3) Skoda Enyaq iV80x sportline ambient lights Skoda Enyaq iV80x sportline interior(4) Skoda Enyaq iV80x sportline interior
<
>
Seter i mikrofiber og skinn, og svart interiør med karbondetaljer. Foto: Geir Gråbein Nordby

Interiør

Når det kommer til interiøret i Sportline, så er setene av et mer sportslig kaliber enn i standardutgaven. Jeg føler jeg sitter bedre, da setene gir bedre sidestøtte Det er likevel langt ifra noen bøtteseter, det er bare det lille ekstra som gjør at man føler seg enda bedre ivaretatt.

Her er det for øvrig kun ett interiør som gjelder: nemlig svart, med seter trukket i en blanding av mikrofiber og skinn. Det hele er ganske lekkert, ikke minst på grunn av dashbordet trukket i svart kunstskinn med grå kontrastsømmer. Og karbondesign her og der.

Sportline kommer ikke med 19-tommers felger, her må du velge 20 eller 21 tommer. En annen detalj er sideskjørt lakkert i bilens farge, og LED Matrix-lys er standard på denne. Vårt eksemplar kom også med Crystal Face-grillen, og dette er første gang jeg har fått sett denne i praksis. Ganske lekker, faktisk, noe ganske annet enn den standard svarte plast-«grillen», som ser mer ut som en ettertanke enn noe annet.

Skoda Enyaq iV80x sportline sideview
Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusjon

Enyaq iV er fortsatt en glimrende bil, og aller best er kjøreegenskapene i Sportline iV 80X. Den er enda bedre klistret til veien, rett og slett. Bedre veigrep, både i bakker og i svinger.

Etter å ha blitt enda bedre kjent med bilen siden sist, er det enkelte småting som irriterer med instrumentpanelet, for ikke alt er like intuitivt.

Firehjulstrekken er merkbart kraftigere og hurtigere enn bakhjulstrekken, men journalisten hadde håpet på enda litt til. Det finnes definitivt andre biler med høyere «morofaktor». Men som en praktisk familiebil trår du ikke feil med denne.

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Her kjører en BMW i4 M50 med fire motorer Modifisert karosseri og unik drivlinje.
Polestar 6 blir en Porsche-killer Du kan bestille din Polestar 6 nå.
Superdatamaskin er Teslas våpen Superdatamaskinen Tesla Dojo er deres våpen i kampen om å ha de sikreste, mest selvkjørende bilene.
Bluetooth sikrer dekkene Det finnes en app for det: Pass på dekktrykket på sykkelen digitalt.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det bli en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
NIO: Ny stasjon for batteribytte Vestby blir stedet for NIOs andre batteribyttestasjon. Flere kommer.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend