Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Ford F-150 Lightning

Når ingenting annet er stort og rått nok

Vi har testet den elektriske Ford F-150 Lightning, som endelig har kommet til Europa. Og, du verden, for et beist!

Skrevet av / 06.05.24 - 08:31
Ford F-150 Lightning
Geir Gråbein Nordby

Den gigantiske Ford F-150 Lightning er mer enn bare en elektrisk bil. Den er en banebrytende modell, som markerer en ny æra for pick-up lastebiler. Med moderne teknologi, imponerende ytelse og praktiske funksjoner, utfordrer den forventningene til hva en arbeidshest kan være. Men i Lariant Launch Edition, som den norsk-tilpassede utgaven heter, er det noen triks som ikke har fått bli med på ferden fra Amerika. I tillegg har den blitt veldig mye dyrere. Der den starter på under 600 000 kroner (55 000 USD) i USA, koster den det dobbelte her til lands.

Ford F-150 Lightning front 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Komfort

Lave personbiler stiger du ned i, mens større SUV-er stiger du inn i. Denne stiger du derimot opp i, for her må du klatre via stigbrettet. Interiøret er meget romslig, og man har plenty av innstillingsmuligheter på det 10-veis elektriske sjåførsetet, og det noe enklere (men likevel elektriske) passasjersetet.

Når du har stilt sjåførsetet slik du ønsker, er en veldig kul detalj at pedalene saktens også kan føres frem eller tilbake elektrisk, ut ifra hvor lange bein du har. Både sete-, pedal-, speil- og rattinnstillinger kan lagres i tre ulike minner. Veldig kjekt om flere ansatte i et firma (eller husholdning) skal dele på samme bil.

Setene er noe stivere og mindre komfortable enn de beste, men de virker veldig slitesterke, og det var aldri et familiemedlem som klagde over komforten, i løpet av den knappe uken jeg hadde bilen.

Ford F-150 Lightning armchair
Her kan du ha laptopen. Video: Geir Gråbein Nordby

Teknologi og interiør

Innvendig har den gigantiske pickupen interiøret og funksjonaliteten til en stor familiebil. Inkludert koppholdere nærmest overalt!

Midtkonsollen kan brettes ut, og bli underlaget til en laptop. For å få den plant, må du bare huske å trykke inn en knapp, så girspaken folder seg pent ned og gjemmer seg.

Infotainmenten har over-the-air programvareoppdateringer, slik at du alltid har den nyeste programvaren. En 15-tommers høyreist infotainmentskjerm gir full oversikt, med navigasjon, trådløs CarPlay og Android Auto, og 360 graders kamera. Sistnevnte trenger man virkelig, når man skal manøvrere bilen i det daglige. Den er enorm, og tar noen dager å «kle på seg». Men med kameraer hele veien har man full oversikt under rygging og parkering. Jeg må likevel innrømme at jeg sto over å kjøre bilen inn i trange parkeringshus.

Ford F-150 Lightning tight space
Etter litt tilvenning går det fint å parkere F-150 Lightning også på nokså trange plasser. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bang & Olufsen lydanlegg

Lydanlegget er signert Bang & Olufsen, og men der hvor Mustang Mach-E har en lydplanke lekkert innfelt i dashbordet, så har høyttalerne her et tradisjonelt utseende. Åtte høyttalerelementer og i tillegg til subwoofer betyr at både senterkanalen og sidehøyttalerne foran er delt inn i diskant og mellomtone, altså seks høyttalere foran. Så har du to koaksialelementer bak, lavt ved gulvet, i tillegg til en subwoofer.

Lyden er godt balansert, spesielt foran får man god og klar lyd, om enn ikke den mest muskuløse jeg har hørt. Det kunne godt vært mer trøkk fra subwooferen, men det er god sammenheng, og man kan absolutt spille høyt nok til å yte den store kupeen rettferdighet.

Ford F-150 Lightning audio speaker Ford F-150 Lightning audio tweeter Ford F-150 Lightning audio center
<
>
Lydanlegg fra Bang & Olufsen. Foto: Geir Gråbein Nordby

I baksetene får man naturligvis ikke samme fokus i lydbildet, fordi man ikke har noen diskantelementer i ørehøyde. Lyden bak kommer nedenfra ved gulvet, men siden det lekker lyd også fra høyttalerne foran i kupeen er det fullt akseptabelt. Selv om jeg ville satt pris på en diskant i ørehøyde for passasjerene bak.

Ford F-150 Lightning bedclimb
Enkel påstigning. Video: Geir Gråbein Nordby

Forbruk og lading

I USA leveres F-150 Lightning med to batteripakker: Standard Range med 98 kWt netto, og Extended Range med 131 kWt netto. Den norske bilen kommer derimot kun med 98 kWt, som gir en WLTP-rekkevidde på 429 km, mens de mer realistiske EPA-tallene de bruker i USA viser 386 km.

I testperioden var mitt forbruk aldri under 30kW/100km, og på de fleste turer var den rundt 35kW/100km. Som gir en rekkevidde på under 300 km vinterstid. Om sommeren bør det være mulig å komme over 350 km, men at du noensinne vil se 400 km tviler jeg sterkt på.

Hurtiglading skjer med inntil 150 kW. Batteriet skal kunne lades fra 15 til 80 prosent på 39 minutter. Dette synes jeg er tregt, for en bil som går såpass kort. Jeg vil tro mang en håndverker får noen mil på baken daglig, og da blir det mange ventepølser på veien. Jeg rakk ikke selv å teste hurtiglading i løpet av testperioden, men erfaringen fra Mustang Mach-E var at den holdt jevn ladefart ganske langt opp på batteriprosenten.

Jeg skulle ønske bilen ville lade med inntil 22 kW hjemme, men denne stopper på 11.

Ford F-150 Lightning frunk closing Ford F-150 Lightning frunk 2
<
>
400 liter i frunken er plenty! Foto: Geir Gråbein Nordby

Ytelse

Kjøreegenskapene er derimot intet mindre enn imponerende. Når man blir vant til å manøvrere størrelsen, er den nemlig både sprek og mye smidigere enn man skulle tro. 0-100 km/t er oppgitt til 5,1 sekunder! Den elektriske motoren leverer 452 hestekrefter og 1050 Nm dreiemoment, perfekt for både tauing og terrengkjøring.

Pickupen har fire kjøremoduser: Normal, Sport, Offroad og Tauing. Offroad skal ikke brukes på vei (står på skjermen), og Tauing er kun når du har en tilhenger på slep. Selv brukte jeg Offroad-modus når jeg skulle manøvrere bilen på parkeringsplasser med mye dyp snø. Selv har jeg en trang oppkjørsel, som med den store bilen innebar at den måtte delvis forsere en snøfonn. Dette var mye enklere i Offroad-modus enn noen av de andre.

Bra med kraft

I Sport-modus er det meget bra guffe i små hastigheter. Straks man kommer over 80 km/t er det riktignok ikke mye mer å gi, og man føler knapt noen ting i ryggen om man klemmer wattpedalen i bunn. Men jeg gjentar at vi her har med et 2,9 tonn tungt drog å gjøre, som man knapt skulle tro kunne gå noe særlig. Ford beviser her at en stor pickup kler å være elektrisk.

Kupeen er godt akustisk dempet, det er lite støy å høre fra utsiden. Men det er en del underlagsstøy som forplanter seg fra hjulene og gjennom understellet, spesielt i hastigheter over 80 km/t er det godt hørbart. Men du skal være temmelig følsom for å kalle det sjenerende.

Ford F-150 Lightning backseats
Det er klart det er en familiebil! Foto: Geir Gråbein Nordby

Stor og tung

F-150 Lightning kan registreres som personbil, med 3,5 tonn godkjent totalvekt. Tillatt nyttelast inkludert sjåfør er da 610 kilo, som er det meste på noen familiebil vi har testet. Her får du med andre ord med deg alt pikkpakket ditt når du skal på tur!

Derimot er det ikke veldig mye for håndverkere som skal ha med seg kraftverktøy, planker, sementsekker eller annet som skal med på et oppdrag. Tilhører du den gruppen, bes du å i stedet registrere bilen som lett lastebil. Da kan du lesse den med mye mer, men forutsetter at du har førerkort klasse C1.

2023 F-150 Lightning Pro SSV
En egen politiutgave av F-150 Lightning viser hvor mye tøffere den blir med kufanger. Foto: Geir Gråbein Nordby

Funksjoner og utseende

F-150 Lightning beholder den ikoniske F-150-silhuetten, men med moderne detaljer som LED-lys og en aerodynamisk front. Det skal sies at jeg får litt blandede følelser for grillen, hvor det er mye plast. Personlig ville jeg nok spandert på meg en kufanger for å bryte opp litt og gi et enda tøffere utseende, med fare for at det kan øke forbruket og dermed redusere rekkevidden. Som ikke er imponerende fra før. Mer om det om litt.

Den robuste konstruksjonen med firehjulstrekk er laget av aluminium og høyfast stål, for å gjøre den slitesterk, mens vekten holdes relativt lav. Skjønt, 2900 kilo er jo ikke akkurat småtteri. Faktisk er det den største og tyngste elbilen på markedet akkurat nå. Så måler da bilen også over 5,90 meter fra snute til henger.

Ford F-150 Lightning bed
På lasteplanet får du plass til det meste. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hengerfestet er forøvrig godkjent for 3490 kilos tilhenger med egne bremser, og knaggen tåler et kuletrykk på 140 kg.

Så lasteplanet, da. 170 cm langt og 128 cm bredt rommer omtrent hva det skulle av last, og rulledeksel over planet er inkludert. Testbilen hadde ikke originaldekselet, men et fullt funksjonelt tredjeparts. Baklemmen åpnes elektrisk, og planet har lys som kan brukes om kvelden.

Synes du lasteplanet er i overkant stort når du skal laste inn dagens mathandel eller skolesekken til barnet, er frunken kjekk å ha. Med sine 400 liter er den større enn bagasjerommet på mange personbiler! Denne har også elektrisk åpning, og kan dreneres akkurat som på Mustang Mach-E.

Ford F-150 power outlet 3
Diverse 230 volts uttak, begrenset til 2,3 kW. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bare 10A strømuttak

Fordi F-150 Lightning er et nyttekjøretøy, er den utstyrt med flere uttak for vekselstrøm: Ett foran i kupeen, ved baksetene, og ett baki planet. Pressebilen var ikke utstyrt med vekselstrøm i lasteplanet, men dette skal være på plass i kundebilene. Det som derimot skuffer meg, er at vekselstrømuttaket, også kjent som V2L-uttaket, er begrenset til 2,3 kW. Det funker til mye, men slettes ikke til alt av kraftverktøy.

Mang kunder av en slik bil skulle nok gjenre brukt den under oppdrag hvor man ikke har tilgang til innlagt strøm, og det finnes nok av verktøy som krever 16A strøm. Høykapasitets slagdriller og sirkelsager, for ikke å snakke om sveiseapparater, for eksempel.

I USA kan man da også velge varianter av bilen med 9,6 kW uttak, og jeg stiller meg litt undrende til at lignende ikke er mulig i Europa. I det minste gi oss 16A og 3,6 kW.

Annet som manglet på pressebilen var oppvarmet ratt, og den aktive filholderen fikk jeg ikke til å fungere. Bilen reagerte kun ved å vibrere i rattet når man kom borti skillelinja, men tok ingen aktiv del i å holde bilen midt i filen. Dette skal også være på plass i den endelige versjonen.

Ford F-150 Lightning front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Konklusjon

Ford F-150 Lightning er et imponerende eksempel på hvor allsidige elbiler kan være. Den er en kraftfull, praktisk og komfortabel elbil, som har potensiale til å forandre pick-up truck-markedet. Den er et attraktivt alternativ for både profesjonelle og fritidsbrukere som ønsker en pålitelig og allsidig bil.

Forbruket er derimot høyt og rekkevidden tilsvarende kort. Forvent rundt 30 mil. Vi ønsker oss også mye høyere kapasitet på vekselstrømuttakene. 2,3 kW blir for snaut.

Ford F-150 Lightning pedals adjust Ford F-150 Lightning frunk closing Ford F-150 Lightning bedclimb Ford F-150 Lightning bed opening Ford F-150 Lightning bed closing Ford F-150 wireless charging & USB Ford F-150 rear angle Ford F-150 rear angle 2 Ford F-150 navigation Ford F-150 Lightning steeringwheel Ford F-150 Lightning side Ford F-150 Lightning seats Ford F-150 Lightning ground clearance Ford F-150 Lightning footboard Ford F-150 Lightning drivemodes Ford F-150 Lightning consumption short trip winter Ford F-150 Lightning charging port Ford F-150 Lightning 360 camera Ford F-150 Lightning 3 seat memories
<
>
Av kjøremoduser brukte journalisten mest Sport, og Offroad er kjekt når man skal kjøre i mye snø. Foto: Geir Gråbein Nordby
Karakter
Ford F-150 Lightning
High End

Home mener

Et beist av en bil! Stor og kraftig, med mange fiffige løsninger. Også god som personbil. Kort rekkevidde, begrenset uttakseffekt til kraftverktøy. Økt nyttelast krever førerkort klasse C1. Meget kostbar bil her til lands!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde

LB+ Home

Tilgang til ALT innhold på L&B Home

49,- / for 30 dager
119,- / mnd
65,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Scroll to Top