Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

Konsertsal på fire hjul

De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!

Skrevet av / Oppdatert: 02.08.20 - 10:00 // Først publisert: 25.10.19
Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System
Audun Hage

I disse elbil-tider snakkes det mye om rekkevidde og ladeangst, men altfor lite om lyden etter vår mening. Uten den sedvanlige støyen fra eksploderende sylindre, hvinende differensialer og drivstoff-pumper, har de moderne bilene blitt musestille. Mange bilprodusenter har også lykkes med å redusere hjul- og vindstøyen til et behagelig nivå. Og hva betyr det? Desto større mulighet til å nyte lyden på innsiden!

Audis første helelektriske SUV er kjent for å ha en av de aller mest støysvake kupéene på markedet. Man kan velge mellom e-tron 55 og den nedskalerte versjonen e-tron 50 med mindre motor og batteripakke til gunstig pris. Snart kommer også versting-versjonen e-tron S!

Felles for alle e-tron modeller (inkludert Sportback) er at de kan leveres med oppgradert lydsystem fra Bang & Olufsen som tilvalg: For samme prisen som et skinnsete eller hengerfeste får du et oppgradert lydanlegg med hele 16 høyttalerelementer, 705 watt forsterkerkraft og avansert 3D-lyd!

Alle e-tron modeller, inkludert den nye verstingmodellen Audi e-tron S, kan leveres med Bang & Olufsen system. (Foto: Audi)

Bang & Olufsen Premium Sound System

Audi har i mange år samarbeidet med Bang & Olufsen for å kunne tilby skreddersydde lydpakker til sine bilmodeller. Derfor er det ingen stor overraskelse at også e-tron kan oppgraderes med B&O-system. Det gjelder bare å sette riktig kryss i utstyrslisten!

Premium-systemet fra B&O er spesialutviklet til e-tron, hvor lydingeniørene har vært tidlig involvert i designprosessen for å sikre at lydopplevelsen blir sømløs og optimal. Totalt inneholder anlegget 16 høyttalere, 705 watt med forsterkereffekt samt en avansert DSP-enhet (Fraunhofer) som kontrollerer lyden i kupeen.

Totalt inneholder anlegget 16 høyttalere: fire diskanter fordelt på dashbord og dører, en senterkanal i dashbordet, to mellomtoner i dørene foran, fire bassenheter i hver sin dør, to 3D-høyttalere i A-stolpen foran, to surroundhøyttalere i D-stolpene bak, og til sist en subwoofer i reservehjulsbrønnen.

De mange høyttalerelementene er strategisk plassert i dører, dashbord og stolper for å sikre optimale lytteforhold uansett hvor du sitter. Anlegget skryter også av ”3D-lyd” med dedikerte høydehøyttalere i A-stolpen, pluss egne surroundhøyttalere i D-stolpene bakerst – begge med høyeffektive neodym-magneter.

3D-høyttalerne i A-stolpene foran bidrar til å skape et luftigere lydbilde. (Foto: Audun Hage)
Basshøyttalerne i dørene foran sitter i lukkede kabinetter, for å unngå lydlekkasje. (Foto: Audun Hage)

B&O systemet i e-tron koster nå ca. 14.000 kroner som tilvalg. Det er likevel ganske beskjedent i Audi-sammenheng, hvor et sett med vinterhjul lett kan koste 50.000 kroner.

Audis multimedia hovedenhet (MMI) har to touch-skjermer på henholdsvis 10,1” og 8,6”. Den støtter selvsagt Bluetooth, som gjør det enkelt å koble til mobilen som musikkilde. 2020-modellene kommer også med støtte for trådløs Apple Carplay. Spesifiserer du såkalt Audi Phone Box kan bilen fås med trådløs lading, som også bruker bilens antenne under samtaler. Videre finnes Audi smart phone interface og music interface med USB-uttak foran og bak.

Lyden av stillhet

I det vi begir oss ut på første prøvetur med e-tron er det et par ting som blir tydelig.

Det første som slår oss er fraværet av støy. Her er det selvfølgelig ingen motorstøy å snakk om. De kraftige elmotorene til Audi lager riktignok en hvinelyd som er ganske tydelig i lavere hastigheter. Ute på motorveien er den derimot knapt merkbar.

Støydempingen i Audi e-tron må sies å overgå forventningene. Selv med svære 20-toms hjul og brede dekkdimensjoner på vår testmodell, er det forsvinnende lite rumling fra veibanen. Det er knapt antydning til vindsus heller, selv med panorama glasstak over hodet. Det er verdt å nevne at vår lånebil kom med doble, akustisk dempende glass i siderutene foran, som reduserer vindstøy i høye hastigheter med opptil 6 dB. Derimot kom den uten ”virtuelle speil”, som hevdes å senke luftmotstanden og støyen ytterligere.

Audi har gått grundig til verks når det gjelder å holde ”kabinen” fri for støy og vibrasjoner. Karosseriet er fylt med støyisolerende og absorberende materialer både inn- og utvendig, i tillegg til pakninger og forseglinger som holder vindstøyen ute.

 

Lydkvalitet

E-trons stillegående kupé er et gunstig bakteppe for musikalske gleder: I det vi skrur opp volumet på stereoen blir det klart at B&O anlegget er mer enn kapabelt til å fylle hele bilen med potent lyd! Vi spiller svenske Robyn og hennes ballade Eclipse. En lavmælt og nedtonet låt som dette, ville vanligvis blitt kvalt av motor- og vindstøy, men ikke her! Et stort og detaljert lydbilde bretter seg ut mellom A-stolpene, mens Robyns stemme dundrer fra midten.

Over til noe helt annet: Med ansvarlig utgiver som passasjer og selverklært DJ, er det plutselig Bruce Springsteens Swallowed Up som runger gjennom høyttalerne. Selveste The Boss står knallsterkt ut fra senterkanalen, mens vår egen boss nikker anerkjennende og gliser. Snakk om fjellstøtt stereoperspektiv! Samtidig er det imponerende å høre hvordan romklangen fyller seg på bakover i kupeen, mens basstromma hamrer fra subwooferen i reservehjulsbrønnen. Her kan man virkelig snakke om konsertfølelse!

Melodiøse ballader og akustisk visesang er en ting, men hva med litt elektronika? Jeg spiller Kygo’s Kem kan eg ringe og passer på å dra opp volumet litt ekstra. B&O anlegget får det til å svinge her også, men vi savner litt trykk i bassen. Et trykk på Audi-skjermen i midtkonsollen gir oss tilgang til lydmenyen, hvor det også er individuell justering av basskanalen. Et par knepp opp gir oss den ønskede fylden. Samtidig bruker vi fader- og 3D-knappene til å flytte lydbildet litt lengre bakover i kupéen, noe som gir passasjerene den rette følelsen av å være på danseklubb. Rettere sagt, i dette tilfellet, en rullende danseklubb …

Jeg kan selvfølgelig ikke dy meg fra å spille litt old school hip hop heller. Tunge synthbasser fra UGK er populære i bilstereo- og dB-Drag konkurranser. Det fungerer bra her også, men ikke nok til å gi oss bakoversveis. Enda så god lyden er, blir det tydelig at B&O sin subwoofer mangler litt råskap på de heftigste bass-anslagene. Man kan tross alt ikke forvente jordskjelv-bass fra en liten 8” i kompakt kabinett. Derfor, om Audi eller Bang & Olufsen skulle finne på å slippe en e-tron med et riktig ”versting-anlegg”, er det enda mer bass vi ønsker oss.

Lydinnstillinger

Edit 27.10.2019: B&O systemet byr på mange justeringsmuligheter for lyden, og enkelte e-tron eiere har spurt oss om hvilke innstillinger vi selv landet på. Her finnes det ingen «fasit» men vi kan gi noen generelle tips, som utgangspunkt før du gjør dine egne individuelle justeringer. 
  •  Det første vi gjorde var å redusere nivået på 3D- og surroundkanalene ganske kraftig. De små høyttalerne i A- og D-stolpene gir tendens til litt skarp lydkarakter hvis de drives for hardt. Vi justerte disse kun noen få knepp opp fra minimum, for å bidre med litt ekstra romklang.
  • Fokus ble satt til Alle eller Bak, litt avhengig av musikkstil. Dette ga best utnyttelse av alle høyttalerne i kupeen,mens front ga et litt for flatt lydbilde i våre ører.
  • Fader og Balanse lot vi være i grunninnstilling.
  • Bass og Diskant tonekontroller lot vi også være grunninnstilling. 
  • Subwoofer ble justert opp ganske mye (ca 2/3 opp avhengig av musikkstil)

Vesentlig bedre enn standard

I forbindelse med testen fikk vi også låne en e-tron med standard lydanlegg (Audi Sound System med 10 høyttalere og 180 watt forsterker). Men vi behøvde ikke kjøre mange meterne for å konstatere at dette gir en temmelig flat og slank lydopplevelse. Sammenlignet med det storslåtte lydbildet vi fikk med Bang & Olufsen, er standard-lyden betydelig mørkere og mindre fokusert. Lyden kommer mer forfra, nedenfra og opp, snarere enn å ligge i ørehøyde. Man savner den distinkte klarheten i diskant og mellomtone, og bassen er nærmest fraværende, selv på tross av subwoofer. Lydsystemet har heller ikke på langt nær like gode justeringsmuligheter som B&O.

Så langt vi kjenner til, legger ikke B&O anlegget beslag på mer plass i kupeen enn standard-høyttalerne. Derfor er det ingen plassmessige ulemper ved å velge oppgradert anlegg, slik det kan være på mindre bilmodeller.

Konklusjon

Dersom du er den heldige kjøper av en Audi e-tron, har du valget mellom to lydanlegg: Standard og Premium. Etter å ha prøvekjørt Audis helelektriske SUV, kan vi trygt anbefale den mer påkostede varianten til de som er opptatt av lydkvalitet, eller sågar bare glad i musikk. Her får du lydmessig valuta for pengene, med en betydelig mer kraftfull og detaljert lydopplevelse enn det ordinære anlegget. Sagt på en annen måte: En bil som Audi e-tron fortjener den beste lyden, og i våre ører er dette en ”no brainer”!

Obs! Noen Audi-modeller kan leveres med enda større anlegg enn det du får i e-tron. Til Audi Q8 tilbyr Bang & Olufsen et såkalt ”Advanced” lydsystem med hele 23 høyttalere og 1920 watt, til ramsalte 86.050 kroner! Dette har Audi så langt ikke valgt å tilby til e-tron, antagelig av vekt og plasshensyn.

Les også Kremlyd i Lexus' første elbil Med påkostet lydanlegg fra Mark Levinson ligger alt til rette for eksepsjonelle musikkopplevelser i den helelektriske SUV-en Lexus UX 300e. Vel, nesten.
Karakter
Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System
Premium

Home mener

Den stillegående kupéen i Audi E-tron er som skapt for en høyverdig musikkopplevelse. Det avanserte B&O anlegget leverer en stor, luftig og kraftfull lyd til både fører og passasjerer. Enda så god lyden er, savner vi enda kraftigere bass! Du må kjøpe en Audi e-tron for å få anlegget.

1 hendelser på “Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System”

  1. Så dere klager på at det er for lite bass, når dere selv sier at dere ikke har skrudd opp bassen eller subwooferen? Det henger ikke på greip.. skrur du bass og subwoofer på max så rister det i hele bilen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Forbedret bestselger

Moro så lenge det varer

Det er ikke bare navnet som er vanskelig å huske

Den mest spinnville SUV-en vi har testet

Scroll to Top