Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: BMW iX2 xDrive30

Crossover i nye klær

En BMW iX2 xDrive30 vil aldri gå lengst eller fortest, men den kombinerer kjøreglede med praktiske egenskaper, bedre enn de fleste konkurrentene.

Skrevet av / 13.05.24 - 09:11
BMW iX2 xDrive30
Lasse Svendsen

Har vi ikke vært her før? Joda, vi testet BMW iX1 i fjor, og ble overbevist om at BMW hadde en meget kompetent, kompakt, og komfortabel SUV, for alle som ikke har behov for den lengste rekkevidden. Eller størst innvendig plass. 

Eller, SUV er egentlig helt feil. Det er mer nærliggende å kalle den en crossover, og det også hva denne varianten er. BMW iX2 xDrive30 er bygget på den samme plattformen som vi testet på iX1, og er BMWs alternativ til for eksempel trekløveret Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé, og Audi Q4 e-tron Sportback. Kanskje mer den siste av de tre, for premium-følelsen er absolutt til stede i BMW-en.

Jeg kunne nevnt Mercedes EQB i samme åndedrag, men den er snart på veiene i ny utgave med oppdatert teknikk og lengre rekkevidde. Så vi får vente med sammenligningen til vi har testet Mercedes-en.

Foto: Lasse Svendsen

Med den samme plattformen som iX1xDrive30 har, betyr det at man får firehjulsdrift, høyere bakkeklaring, 313 hk totalt, og et 64,7 kWt batteri, som kan gi en rekkevidde opp til 449 km.

BMW iX2 xDrive30 23 BMW iX2 xDrive30 24 BMW iX2 xDrive30 21 BMW iX2 xDrive30 22 BMW iX2 xDrive30 13 BMW iX2 xDrive30 10
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidden er omtrent på linje med de nærmeste konkurrentenes, men et godt stykke under Tesla Model Y’s 533 km, som også er en større bil med mer innvendig plass. 

Interessant nok har den siste prisjusteringen ført Model Y Long Range Dual Motor, opp i den samme prisklassen som en godt utstyrt BMW iX2 xDrive30. Så langt ser det ut til at markedet ikke kan få nok av Model Y, men BMW-en er et mer premium alternativt som byr på noen andre egenskaper enn Teslaen. 

Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil var utstyrt med M Sportpakke Pro. Som legger til utstyr som M sport bremser, M sport adaptivt understell, en større hekkspoiler, M sport skinnratt, sportsseter foran, og en rekke andre M-detaljer som er typiske for BMW. 

Større og mer sporty

Foto: Lasse Svendsen

Med mer firskårne linjer, er designet på en iX1 xDrive30, mer konservativ enn coupe-formen på iX2 xDrive30. Karosseriformen har gitt mer plass til bagasje enn i iX1, og volumet er økt til 525 liter. Mer enn på den større iX xDrive50 altså, og feller man ned bakseteryggen, ender man på 1400 liter. Bakseteryggene kan vippes litt fram, skulle man behøve bittelitt mer plass i bagasjerommet.

Foto: Lasse Svendsen

Bakseteplassen er ikke i nærheten av plassen man får i en iX xDrive50, men det er tilstrekkelig for to voksne. Foran er det godt med plass. Også til oppbevaring. Sportssetene har utmerket støtte både til lår, hofter og ryggen. Vår bil hadde både programmerbar massasje, setevarme, sitteputeforlenger, og elektrisk justering med minne for førersetet.

Foto: Lasse Svendsen

Det er ladeplass til mobilen foran i midtkonsollen, og iX2 leveres med BMWs nye Operating System 9, med utvidet virkelighet i head-up-displayet (AR), Apple CarPlay og Android Auto. Forvarming av batteriet kan også startes manuelt fra hovedskjermen. Her kan også passasjerene se på film, eller bruke mobilen til å spille, på hovedskjermen i dashbordet. 

Foto: Lasse Svendsen

Lydanlegget fra Harman Kardon, er en del av pakken, og et selvsagt valg etter vår mening.  Det er satt opp med 12 høyttalere og høyttalerelementene er plassert under griller i rustfritt stål. Anlegget klarer seg fint, med et stort og fyldig lydbilde som fungerer godt på et bredt utvalg av musikk. Men slå av surround-funksjonen hvis du vil ha klarest mulig lydbilde. Med bassen to hakk opp, diskanten fem hakk opp, og fader et hakk fram, faller lydbildet på plass.

Foto: Lasse Svendsen

Kjapp og komfortabel

Det første man legger merke til når man sette seg inn, er at sittestillingen er høyere enn i en vanlig bil. Ikke så høyt som i de fleste SUV-er, og det er enkelt å finne en god sittestilling i M-sportsetene. Bilen oppleves som kvikk nok, og som på iX1, er chassiset godt balansert, det svelger ujevnheter bedre enn en Model Y klarer. 

Foto: Lasse Svendsen

Ytelsen er den samme som på iX1 xDrive30, men 0-100 km/t på 5,6 sekunder, og een topphastigheten på 180 km/t.

Boost. Foto: Lasse Svendsen

Bilen føles ikke veldig sporty på korte turer til butikken eller barnehagen, men den har  BMWs My Modes plassert på en knapp i midtkonsollen, for de gangene man ønsker en sportsligere kjøreopplevelse. Velger man Sport blir styreresponsen skarpere, understellet strammes opp og bilen blir umiddelbart mer sporty å kjøre. Den diskrete plasserte boosthendelen bak rattet, gir deg alle 313 hestekreftene i 10 sekunder, og fungerer som en slags kick down og øker akselerasjonen merkbart når du trenger det.

Da legger man også merke til EU-alarmen, som alltid varsler når hastigheten stiger over gitte fartsgrenser. Den kan drive en sindig mann til vanvidd, men kan slås av for hver tur, med et langt trykk på set-knappen på rattet.

Foto: Lasse Svendsen

Forbruk i praksis

Da vi testet iX1 xDrive30, endte vi på et snittforbruk på 18,2 kWt/100 km. Slett ikke verst, og ganske tett opp til det oppgitte WLTP-forbruket. Forbruket på iX2 xDrive30, ble målt til mellom 15,6 og 19,4 kWt, som definitivt er godkjent. Til sammenligning oppgir BMW WLTP-tallene for samme bil til 16,3-17,7 kWt/100km.

Foto: Lasse Svendsen

Dessverre er ladeeffekten på 130 kW alt for lavt for en premium bil i 2024. Denne gangen testet vi ikke ladeeffekten på en hurtiglader. Men iX1xDrive30 klarte ikke mye mer enn 70 kW da vi testet ladingen, dog i minusgrader. Bilen kan utstyres med en ombordlader på 22 kW, for de som har 400V TN-nett hjemme, og den støtter Plug&Charge. Hvor man bare behøver å plugge inn ladekabelen på en hurtiglader, så starter autentiseringen og ladingen automatisk.

Hvis man er nær ved å gå tom for strøm kan man velge Efficient I My Modes for å redusere forbruket så mye som mulig. Da stopper toppfarten på 90 km/t og effekten av klimaanlegget reduseres.

Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Jeg tviler på om BMW noen gang vil selge flere iX2 eller iX1 – til sammen – en Tesla gjør av Model Y. Det er ikke en gang sikkert at de bryr seg, for de som heller velger BMW-en, er kanskje mer opptatt av bil. Og ser etter helt andre egenskaper og verdier når de skal kjøpe bil. Som den premiumfølelsen og kjøreegenskapene BMW er kjent for.

Det finner man også en iX2 xDrive30, og for såvidt også i en Audi Q4 e-tron Sportback, men vi opplever BMW-en som den mest kjøreglade av de to. Det er kanskje den egenskapen BMW-en er best på i klassen. For lengre rekkevidde og mer plass, finner man andre steder i denne klassen.  

Karakter
BMW iX2 xDrive30
Premium

Home mener

Komfortabel og kvikk med et godt balansert chassis. Sporty og praktisk karosseriform. Tillitsvekkende kvalitetsinntrykk. Moderat rekkevidde, og høy pris med nødvendig utstyr. Lav ladeeffekt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde

LB+ Home

Tilgang til ALT innhold på L&B Home

49,- / for 30 dager
119,- / mnd
65,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Scroll to Top