TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

TEST Kia EV6 GT Line

Gøy for hele familien

Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!

forfatter
Publisert 17.03.22 - 09:00
Karakter
Kia EV6 GT Line
L&B mener
Masse teknologi gjør bilen både futuristisk og praktisk. Sportslig, men samtidig komfortabel. Vellydende Meridian lydanlegg.
Digitale kjøreassistenter er bedre på enkelte konkurrenter. Lydanlegget låter litt hardt et sted i diskanten som vi ikke får korrigert bort.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: GT Line
  • Rekkevidde: 484 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 82,5 kWt (brutto) / 77,4 kWt (netto)
  • Ladekapasitet: 239 kW DC / 11 kW AC
  • Energiforbruk: 18 kWt / 100 km
  • Effekt: 242 kW / 325 HK
  • 0-100 km/t: 5,2 s
  • Egenvekt: 1910 kg, tomvekt
  • Tillatt totalvekt: 2425 kg
  • Underholdning: Meridian Surround Sound
  • Forsterker: Ikke kjent
  • Antall høyttalerelementer: 14 (7.1-oppsett)
  • Annet: 12″ infotainment-skjerm, 12″ førerskjerm, Android Auto, CarPlay, selvparkering, stemmestyring, KIA Connect app, OTA oppdateringer (kommer)
  • Ekstrautstyr: Tilhengerfeste
  • Pris testbil: 556.890 kr + vinterhjul (startpris 549.900 kr)
  • Web: kia.com
Veil. pris 556.890Pr. 17.03.22 Produktside

Kia EV6 er en slags tvilling til Hyundai IONIQ 5, som vi i fjor kåret til Årets bil 2021/22. En herlig retrofuturistisk bil, sprek til tusen og med brukervennlig og kul teknologi ombord. Og som dessuten er mye større enn bildene leder en til å tro, med plass til en hel familie og ålreit med bagasje. Bose-anlegget låter også bra, selv om det godt kunne hatt mer kraft og flere innstillingsmuligheter.

KIA EV6 front side
KIA EV6 GT Line. Foto: Geir Gråbein Nordby

Mye likt

Innvendig minner EV6 svært mye om IONIQ 5, og det er slettes ingen uting. Kupeen er rett og slett stilig! Samme typer knapper på både ratt og i dører, men med et annerledes «girhjul», som dessuten er flyttet fra rattet til midtkonsollen. De samme to 12,3-tommers skjermene er på plass ved siden av hverandre: en som viser instrumentene til sjåføren, og en i midten av dashbordet til infotaiment. I IONIQ 5 er dashbordet og skjermene helt rette, mens midtskjermen i EV6 er vinklet smått skrått mot sjåføren. Kjekt med tanke på refleksjoner fra solen, uten at det går veldig utover lesbarheten for sidepassasjeren.

Les også Ioniq 5: Vi smiler fra øre til øre Ioniq 5 er en bil mange har ventet på. Og bilen skuffer ikke.
Hyundai IONIQ5 Angle

Sportsligere utseende

Utvendig er bilene derimot ganske ulike, først og fremst er EV6 lavere med et mer strømlinjeformet og sportslig utseende. Man skulle tro at EV6 har lavere luftmotstand og dermed forbruk, men her er GT Line med firehjulstrekk faktisk oppgitt med ørlite høyere forbruk enn IONIQ 5 AWD (18,0 mot 17,8 kWt/100km). Det tar den igjen med et større batteri (77,4 mot 72,6 kWt netto), og får dermed 24 ekstra kilometer rekkevidde totalt: 484 kilometer, etter WLTP-målingene.

Hyundai IONIQ5 Left Side
Hyundai Ioniq 5 er også meget stilig, men har ikke helt sportsligheten til Kia EV6. Foto: Geir Gråbein Nordby

Tøffere interiør

Setene er annerledes i EV6. For det første er de i semsket stoff, hvor IONIQ 5 har glatt skinn. Setene er definitivt stiligere i EV6 og føles slankere, kanskje fordi man sitter noe nærmere gulvet. Setene har alskens innstillingsmuligheter for vinkler både her og der, fullt elektrisk og som kan lagres i to minner. Men fothvilen i IONIQ 5 har Kia droppet i EV6, noe jeg personlig savner på langtur.

KIA EV6 GT Line interior
KIA EV6 GT Line har, etter journalistens smak, et tøffere interiør enn Hyundai IONIQ 5. Foto: Kia

Meridian lydanlegg

Kupeen er meget godt støydempet, med svært lite veistøy som forplanter seg gjennom de 20-tommers Nokian vinterhjulene. Det gir en stillegående opplevelse, som skapt for et bra lydanlegg.

Der hvor IONIQ 5 leveres med Bose lydanlegg med til sammen åtte høyttalerelementer i et 5.1-oppsett, har Kia EV6 GT Line et Meridian-anlegg med hele 14 høyttalerelementer i en 7.1-konfigurasjon. Med to ekstra fulltone høyttalerkanaler helt bakerst, og hvor høyttalerne i bakdørene er delt opp i separat diskant og mellomtone, hvor de er fulltoner i IONIQ 5. Begge har subwoofer under bagasjerommet.

Kia EV6 sound modes
Meridian-anlegget har ulike lydmoduser. Foto. Geir Gråbein Nordby

EV6 gir valg mellom ulike lydmoduser, for eksempel Autentisk, som gir distinkt stereo lydbilde, eller Surround som i større grad skaper en omsluttende illusjon. Velger du i stedet Egendefinert, kan du stille på både bredden på stereolydbildet og størrelsen på surroundlyden. Disse mulighetene har du ikke med IONIQ 5.

Ønsker du derimot å stille på selve klangbalansen, så har EV6 nøyaktig de samme toneinnstillingene som IONIQ 5. Det vil si Bass, Mellomtone og Diskant. Som er litt knapt. Ønsker du for eksempel å korrigere bort en skarphet i toppen, så må du dra ned hele diskantområdet, som gir en mer innestengt lyd. Jeg ønsker minimum 5-bånds equalizer her, helst mer.

KIA EV6 midrange front3 KIA EV6 mid midrange front KIA EV6 tweeter front2 KIA EV6 center speaker kia ev6 meridian layout LB scaled 1
<
>
Mellomtoneelement venstre hjørne foran, Kia EV6 GT Line. Foto: Geir Gråbein Nordby

God lyd

Anlegget i EV6 gjør definitivt jobben, og jeg liker det ekstra store lydbildet man får i Surround-modus. Spesielt klassisk musikk gjør seg. Pop og rock hvor man ønsker å kjenne basspumpa kontant i kroppen, gjør seg derimot best i Autentisk, basstromma slår mye mer kontant da.

Anlegget har en klar mellomtone, med god stemmegjengivelse og som separerer instrumenter fint fra hverandre. Man kan spille ganske høyt før det flater ut eller begynner å vrenge, men det er en krasshet et sted i diskanten som jeg ikke får helt bort og som gjør at jeg ikke helt føler for å utfordre rånemiljøet med dette anlegget.

kia ev6 carousel e gmp 01 1160x653
Kia kan gi strøm til andre enheter, ved å reversere ladekontakten. Foto: Kia

Teknologi

EV6 GT Line har mye fin teknologi om bord, blant annet kan EV6 i likhet med IONIQ 5 lades med 800V lynlading. Det gir en maksimal kapasitet på 239 kW! I teorien.

Du kan lade mobiltelefonen trådløst på midtkonsollen, og EV6 lader raskere enn normalt, med innebygd kjøling i laderen. Android Auto og Apple CarPlay er standard, men krever dessverre kablet tilkobling.

Heldigvis er det innebygde kartsystemet bra, med overraskende god oversikt over trafikkflyt, og med en nokså komplett oversikt over hurtigladere. Dessverre forvarmer den ikke pr. i dag batteriet på vei til en lader, slik at man ikke er i nærheten av maksimal ladehastighet på vinterstid. Men oppdatering kommer siden, så forhåpentligvis er saken en ganske annen innen neste vinter.

KIA EV6 GPS
GPS-kartene er oversiktlige, og vet hvor de fleste hurtigladere er. Foto: Geir Gråbein Nordby

Sikkerhetsfunksjoner

Bilen vår var utstyrt med et oversiktlig 360-kamera, som gir oversikt over alle blindsoner idet man parkerer. Og bilen kan faktisk parkere seg selv! Jeg fikk ikke testet akkurat det, men jeg fikk fjernstyrt bilen ut av og inn i garasjen med en knapp på nøkkelen. Kult!

Alle sikkerhetsfunksjoner er standard. Inkludert både filholderassistent, kollisjonshjelpere og blindsonevarsel. Du får faktisk opp video av blindsonen på sjåførskjermen når du setter på blinklyset, slik at du enkelt ser om det har kommet seg en syklist på inner’n. Frontruteskjerm (Head-Up Display) er også på plass, med info om hastighet, fartsgrense og navigasjon.

Reverserbar lading

Ekstra kult er det at strømmen fra ladekontakten kan reverseres, så du kan bruke bilen som strømkilde om du befinner deg et sted uten strøm. Du kan få maksimalt 3,6 kW, som er nok til å drive alt fra brunevarer til stekeovn. Foruten et adapter til ladekontakten, sitter det også en helt vanlig 230V stikkontakt under midtre baksete, med samme effekt. Men den samlede effekten øker ikke om du bruker begge.

Kia EV6 360 camera
360-kameraet gir god oversikt: Foto: Geir Gråbein Nordby

En fryd å kjøre

Hva kjøreegenskaper angår, er EV6 GT Line en fryd å kjøre. Riktignok etter man deaktiverer den filholderassistenten, som kan oppleves temmelig nøkkete.

Spesielt i Sport-modus er bilen en skikkelig tøffing, hvor den drar på alle fire hjulene og setter seg som en kanonkule i ryggen idet gasspedalen tråkkes inn fra stillestående. Det tar bare 5,2 sekunder før speedometeret viser 100 km/t, som er plenty fort. Og der hvor firehjulsdrift gjerne kan gi ganske kraftig understyring, biter bilen seg fast og er lettstyrt som fy. På krevende vinterføre gir snømodus en mykere kjørestil som er lettere å manøvrere.

Kjøremessig minner den mye om IONIQ 5, de deler tross alt samme plattform og dessuten motor. Men IONIQ 5 føles noe mer understyrt, hvor EV6 bedre håndterer svinger. Spesielt ved litt aggressiv kjøring føler jeg meg mer i ett med bilen, enn jeg gjør med Hyundaien.

KIA EV6 front side2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Som elbiler flest akselerer EV6 ikke like bra etter 80 km/t, for det er begrenset hvor hardt 325 hestekrefter klarer å dytte på to tonn bil, når man kommer litt opp i fart. Men det går fint, slapp av. Ønsker du mer villmannskjøring, kan du vente på GT-versjonen, med nesten 600 hestekrefter – og 0-100 på 3,5 sekunder! Det er faktisk ørlite raskere enn den hårete Mustang Mach-E GT!

EV6 er som andre elbiler nokså stiv i demperne, men aldri slik at det blir ubehagelig. Den handler som bare rakker’n i svingene, bedre enn standardutgaven av Mustang Mach-E AWD. Sportsligheten er ikke helt på høyde med den mye mindre Tesla Model 3, men til gjengjeld er EV6 mer komfortabel. Så rommer den som sagt hele familien.

Kia EV6 zero gravity
Må bare hvile litt … Foto: Geir Gråbein Nordby

Plass

Det er godt med beinplass både foran og bak, og jeg elsker funksjonen hvor sjåføren kan trykke på en knapp og setet legger seg helt tilbake i såkalt «zero gravity»-posisjon lignende den NASA bruker i sine romfartøy. Dette regnes for å være den optimale hvilestillingen, men pass på at du ikke har en bakovervendt bilstol eller en person bak deg …

Fordi EV6 er lavere enn IONIQ 5 er det også lavere under taket for både sjåfør og passasjerer. Med mine 186 cm kjenner jeg at håret børster lett borti A-stolpen, selv om jeg ikke fysisk får stolpen i hodet. I IONIQ 5 er det all verdens avstand til taket, og kupeen fremstår i det hele tatt vesentlig romsligere i den. Selv om plassen ellers er ganske lik.

Bagasjerommet er omtrent det samme, 520 liter, men der hvor baksetene i IONIQ 5 kan skyves fremover for å utvide bagasjerommet, er ikke dette mulig på EV6. Fordi bakluken skråner bakover, er det ikke selvsagt at du får med deg din aller største koffert, men pakk smart så går det meste.

Trenger du mer plass, tar bilen inntil 80 kilo taklast, og kan trekke en tilhenger på inntil 1600 kilo. Hengerfeste er selvsagt ekstrautstyr.

KIA EV6 front angle 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kia EV6 Sport Line: Konklusjon

Kias tvillingbil til Hyundai IONIQ 5 heter EV6, og den er minst like god som sitt søsken. GT Line-versjonen ligger som klistret til veien, med firehjulstrekk og generelt meget gode kjøreegenskaper. Den føles mer sporty enn IONIQ 5, selv om det er like god plass innvendig. Vel, med unntak av takhøyden, som er lavere.

Her er plenty med teknologi å leke seg med for folk med dingsefeber, og ikke minst er Meridian-lydanlegget stort sett en fryd å høre på.

Kia EV6 er rett og slett en forbasket god bil.

Kia EV6 rear
Foto: Kia

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Følg Lyd & Bilde