Anmeldelse : Bjørnstad, sesong 1

Bjørnen sover

HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.

Karakter
Drama
Bjørnstad, sesong 1

Med stadig flere aktører som kjemper om forbrukerens strømmekroner satser flere av de ledende tjenestene på mer lokalt innhold for å tiltrekke seg abonnenter. Netflix har blant annet lansert The Rain, Quicksand – Störst av allt og Ragnarok, mens HBO har kommet med Beforeigners og Gösta.

I sin tredje nordiske TV-serie baserer HBO manuset på romanen (2016) til Fredrik Backman. Plottet er både dagsaktuelt og interessant, men serien har dessverre blitt en slapp og uinspirerende affære. Faktisk mer irriterende enn fengslende.

 

Vi er definitivt i Norrland! I en nedslitt, fraflytningstruet småby som på alle måter mest minner om en by midt ute i de dype skoger fra Sovjetunionens tid på 1980-tallet, kommer byens store sønn tilbake fra suksess i det store utlandet.

Peter Andersson (Ulf Stenberg) har i flere år spilt hockey på elitenivå i NHL-ligaen i Canada, nå tar han med seg tenåringsbarna og fruen til barndomsbyen. Med seg i bagasjen bærer de på en familietragedie, en hendelse som bare er feiet under teppet.

Plottet minner til en viss grad om The Way Back, der byens store helt vender hjem for å redde byens fortapte sportslag, men Stenberg er ikke like tørst som Affleck. Der Affleck fikk i oppgave å redde et fallert basketlag er det kun én idrett som gjelder i Björnstad – HOCKEY!

Peter ansettes for å trene A-laget, men innser raskt at det er langt forbi mulighetene for å reddes, så han påtar seg å trene juniorlaget, og oppnår raskt suksess. Så blir datteren hans voldtatt.

Bjørnstad, sesong 1 (Foto: HBO)

Biørnstad tar opp en høyst dagsaktuell problematikk med unges festkultur, gråsoner rundt samtykke, naive voksne, seksuelle overgrep og, ikke minst, påfølgende «overgrep» i sosiale medier. Men serien svikter både med hensyn til troverdige karakterer og dramaturgi.

Det er helt greit at man har besluttet at settingen skal være i skitne brungrå farger, for å riktig understreke hvor nitrist byen og tilværelsen er i dette øde, forfrosne småbyhelvete; men husene, interiøret, klærne og frisyrene ser, merkelig nok, ut som de har stått uforandret siden 1975. Det til tross for at handlingen foregår i nåtid.

Det skurre ytterligere ved at NHL-spilleren (som sikkert har tjent 2 million i måneden) bor i en gammel, forslitt rønne av et hus.

Les også Trenger du virkelig Disney+? Med lanseringen av Disney+ er strømmekrigen for alvor i gang, men hvilke strømmeabonnement MÅ du ha?

Alt dette kan skrives på kontoen for bevisste, kunstneriske, valg, for å forsterke/underbygge historien, langt verre er det at flere av hovedpersonene er så karikerte og urealistiske at vi gremmes.

Far til det unge hockeytalentet Kevin er en tvers igjennom usympatisk psykopatjævel av rang. Helt sikkert et reflektert valg fra forfatterens side, men vi kjøper faktisk ikke en så tvers igjennom unyansert person. Flere av handlingene til karakterene er ubegrunnet og høyst usannsynlig. Manuset er gjennomgående lite subtilt, sort/hvitt, og flere av bihistoriene blir kun det, sidehistorier uten hverken hode eller hale.

Da står det bedre til med ungdommen, som får mye ut av en heller platt dialog; men selv de klarer ikke å løfte dramaet nevneverdig til at vi orker å engasjere oss i dem og deres skjebne – det narrative blir for konstruert, unyansert og søkt.

Bjørnstad, sesong 1_9 Bjørnstad, sesong 1_7 Bjørnstad, sesong 1_6 Bjørnstad, sesong 1_4 Bjørnstad, sesong 1_3 Bjørnstad, sesong 1_2
<
>
Bjørnstad, sesong 1 (Foto: HBO)

Er du dog en die hard ishockey-fan vil du nok finne en viss glede i Bjørnstad – for her er det viet mye skjermtid til rene ishockeykamper. Godt koreografert og spennende trefninger på isen, i en by der hockey er det eneste innbyggere ånder og lever for – resten av plottet er dessverre langt fra like fascinerende.

Bjørnstad er en serie du med god samvittighet kan hoppe elegant over. 3 svake, høyst middelmådige, stjerner.

Bjørnstad, sesong 1 (Foto: HBO)

 

 

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Fakta

  • HBO
  • Release: 19. oktober 2020
  • Regi: Peter Grönlund
  • Med: Miriam Ingrid, Oliver Dufåker, Ulf Stenberg, Tobias Zilliacus, Aliette Opheim, Otto Fahlgren
  • Genre: Drama
  • Land: Sverige
  • År: 2020
  • Tid: 4:15 t.
  • Karakter: 3

IMDB Rating

Summary:
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.