anmeldelse : Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Karakter
Drama
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Basert på romanen til Malin P. Giolito blir vi med på en reise som ryster det svenske folkhemmet, i en hendelse vi anser som hverdagslig i USA, men som vi i Norden (stort sett) så langt har blitt forskånet fra.

Skoleskyting
Med unntak av Finland har Norden enn så lenge unngått skoleskytinger, voldshendelser ja, men ingen masseskytinger der elever har gått amok med våpen i klasserommet.

I USA alene var det 37 (!) skoleskytinger bare i 2018. Quicksand viser hvor ille det kan gå.

Rikmannsbarn
I nåtid møter vi avgangselevene på en videregående skole i rikmannsbydelen Djursholm i Stockholm. Maja (Hanna Ardéhn) og Amanda er som 17-18-åringer flest, med svingende selvtillit, problemer med forholdet til foreldrene, på konstant jakt etter oppmerksomhet/anerkjennelse fra det annet kjønn og eksperimenterende med rus; samtidig som de søker å stake ut en fremtidskurs. Det som virkelig skiller dem fra «folk flest» er at de vokser opp i et miljø med rike til steinrike foreldre.

Klassens definitivt rikeste (som kan få den jente han peker på) er Sebastian (Felix Sandman). Sommeren før avgangsåret kurtiserer han Maja, og imponerer henne med farens (Reuben Sallmander) luksuriøse yacht, slott og elleville fester. Det viser seg raskt at hans far er en følelsesmessig avstumpet psykopat som gjør alt han kan for å trykke ned yngstesønnen – noe Sebastian kompenserer ved å feste og dope seg.

Når forholdet mellom Sebastian og Maja etter hvert begynner å skrante ser innvandreren, og skolenerden, Samir (William Spetz) sitt snitt til å gjøre sine hoser grønne hos Maja…

Skrekken avdekkes – lag for lag
Stødig regi besørges av den norske regissøren Per-Olav Sørensen (Kampen om tungtvannet). Störst av allt tyr til et smart, og dramaturgisk effektivt, grep, i det den gradvis, via tilbakeblikk, avslører hva som hendte, samt bygger opp om forhistorien til karakterene. Som å skrelle en løk avsløres mer og mer av den grusomme skrekkopplevelsen, og hva som egentlig skjedde den drapsdagen i klasserommet.

Imens følger vi en fortvilet Maja som sitter isolert i varetekt, siktet for drap og drapsforsøk – der hennes eneste venn, og kontakt med utenomverden, er hennes sindige advokat (David Dencik). På selve drapsdagen spør hun, forvirret, politiet: «Kan jeg få gå hjem nå?».

(Foto: Netflix)

Unge skuespillere imponerer
Hanna Ardéhn er et funn som Maja, en person vi tror de fleste kan relatere seg til, skoleflink og oppegående som havner i en spiral hun ikke kommer seg ut av, der hennes eneste misjon blir å forsøksvis redde Sebastian – fra verden og seg selv.

Ardéhn spiller usedvanlig naturlig og får elegant frem de enorme kontrastene i livet til komplekse Maja, fra den største lykke, til desperasjon, fortvilelse og sammenbrudd. Hennes forhold til bestevenninnen føles ekte og naturlig. Sandman har et langt «enklere» karakter å portrettere, der han stort sett spiller en klysete overklassegutt som er vant til at andre bærer ut søppelet for ham. Han blir faktisk for enkel å mislike. Klyse til tross, vi får en plausibel forklaring på hvorfor Maja holder ut med ham.

Sort/hvitt
Romanforfatteren har dessverre tatt noen grep som svekker historien, Giolito har rett og slett gjort det litt for enkelt og stereotypt. Karakterene blir veldig sort/hvite, ikke minst er faren til Sebastian en ren klisjé på über-drittsekk av en far – så karikert at det nærmer sen en klisjé. Foreldrene til Maja er noen godtroende, og totalt konfliktsky, vattnisser, uten rot i virkeligheten. Det gjør at historien mister nødvendig ektefølt friksjon, og tidvis fremstår noget konstruert.

Det er også for enkelt å forutsi handlingen, til tross for stadig misledende hint er vi aldri særlig i tvil om hvordan dette skal ende. Med kun 6 episoder blir selve rettssaken litt hurtig gjennomgått, og noe av et antiklimaks. Det sagt, så er helheten virkelig godt fortalt der man har fått mye spenning og såre mellommenneskelige relasjoner ut av et litt for polert roman.

Etter noen mindre vellykkede lokale serier (The Rain, The Innocents), er det gledelig at Netflix lykkes så godt på det nordiske hjemmemarkedet med en kvalitetsserie. Quicksand – Störst av allt har blitt en meget god TV-serie, den henvender seg definitivt til et ungdommelig publikum, men som så absolutt bør appellere til et langt bredere aldersspenn. I kjølvannet av Skam vokser det frem en skog av nye, unge skuespillertalentet – serier av Quicksands kaliber ønsker vi oss mer av! 4 meget sterke stjerner.

<
>
(Foto: Netflix)

Fortreffelig billedkvalitet fra Netflix på denne serien, lydsporet holder også en høy standard. Hele serien kan strømmes fra den 5. april.

Fakta

  • Netflix
  • Release: 5. april 2019
  • Regi: Per-Olav Sørensen
  • Med: Hanna Ardéhn, Felix Sandman, David Dencik, Ella Rappich, Arvid Sand, Shanti Roney, Reuben Sallmander
  • Genre: Drama
  • Land: Sverige
  • År: 2019
  • Tid: 4:50 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».