Anmeldelse: Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1

Eksperimentell konseptkomedie

Første norske HBO-serie er et svært originalt konsept, en sci-fi-komedie som delvis innfrir.
Karakter
Komedie
Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1
Annonse
Annonse
forfatter

Skaperne bak den sære, men fornøyelige, Netflix-suksseserien Lilyhammer, med Springsteen-gitarist Steven Van Zandt som amerikansk mafiatyster under vitnebeskyttelse i den norske OL-byen Lillehammer, der man snakket en merkelig blanding av norsk og engelsk, satser nå hos konkurrenten HBO.

Innvandrerbølgen sørfra
Manusforfatterne Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin har helt åpenbart latt seg inspirere av innvandrerbølgen fra Afrika mot Europa, som nådde sin topp både i antall mennesker og mediedekning i 2015, når de skrev manus til Fremvandrerne.

I serien, satt til nåtidens Oslo, møter vi det nygifte paret Lars (Nicolai Cleve Broch) og Marie Haaland (Agnes Kittelsen). Lars er politietterforsker, og det nyforelskede paret har nettopp kjøpt seg leilighet i hjertet av nye Oslo sentrum. Samme kveld begynner mennesker fra en annen tid (!) å «poppe» opp av Oslofjorden. Noe de også gjør rundt om i hele verden.

De tidsreisende «fremvandrerne» er fra fortiden, i en herlig miks av 1800-tallet, vikingtid og siste istid. Fra en annen kultur, og en helt annen tid har de utfordringer med å tilpasse seg dagens skandinaviske velferdsstat, med nåtidens normer og regler.

Det oppstår ghettoer, med klynger av tids-innvandrere som får egne butikker, restauranter og puber i sin lille enklave av byen – der de kan dyrke livet de er vant til. Sameksistensen mellom nåtidens innbyggeren og de nyankomne skaper problemer og konflikter; som for eksempel geitehold i heisen i en bygård. Høres kjent ut?

Annonse

 

Drapsgåte
I kjent stil fra virkeligheten er det alltids noen drittsekker som ser anledningen til å utnytte samfunnets svakeste. Mange av de ulovlige immigrantene fra Nord-Afrika og Midtøsten som ulovlig strømmer inn i Europa, blir lurt inn i sexindustrien og ender opp som traffickingsofre, så også med fortidsmenneskene i Fremvandrerne.

Her er det kyniske bakmenn, organisert i selskapet Chro Magnon (!), som, bokstavelig talt, fisker opp nyankomne kvinner fra fortiden, doper dem ned med narkotika og selger dem til byens «gledeshus». Noe går, selvsagt, galt, og en av kvinnene flyter død opp på en strand i Oslo sentrum. Lars og steinalderkvinnen Alfhildr (Krista Kosonen, Blade Runner 2049), som er første fremvandrer i politikorpset, kommer (overraskende fort) på sporet av drittsekkene.

Cleve Broch gjør en god figur, men det er Krista Kosonen som stjeler de scenene hun er med i. Hun er selvsikker, har stor tilstedeværelse og herlig komisk timing. Det sagt, så spiller de hverandre gode, og det er dialogen og komikken dem imellom som er seriens sterkeste kort. Mange av de andre karakterene blir rett og slett for karikerte, om enn dog småhumrende morsomme, men på en «teit» måte.

Annonse

Eksperimentell konsepthumor
Som i Lilyhammer tar Bjørnstad og Skodvin typiske ting fra vår egen samtid og ser på det med et skjevt blikk. Her latterliggjøres alt fra bloggere, den harry russefeiringen og (antatte) glutenallergikere. Men for ofte blir humoren litt for enkel og kunstig konstruert; joda det er gøy med en kvinne fra steinalderen som bruker mose som bind, og hulemenn sittende i tretoppene, men særlig sannsynlig er det ikke.

Selvsagt er politietterforsker Haaland rusavhengig, skilt og desillusjonert. I all sin u-orginalitet lener serien seg for tungt på klisjeer og forutsigbarhet i persongalleriet og karakterutviklingen.

Alt i alt er Fremvandrerne en morsom serie, som definitivt har potensialet, men som fortsatt har mye å bevise for virkelig å innfri. Det har jo vist seg at lettere absurd genremiks, som lettbent komikk satt til vikingtiden, har fungert godt (Vikingane). 3 sterke stjerner til Beforeigners.

HBO byr denne gangen på overraskende god strømmekvalitet. Billedkvaliteten er skarp og detaljert selv i mørke scener. Selv lydsporet innfrir. Premiere 21. august på HBO Nordic.

Annonse
Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_3 Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_4 Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_5 Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_6 Fremvandrerne (Beforeigners), sesong 1_7
<
>
(Foto: HBO Nordic)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • HBO
  • Release: 21. august 2019
  • Regi: Jens Lien
  • Med: Nicolai Cleve Broch, Krista Kosonen, Ágústa E. Erlendsdóttir, Jóhannes H. Jóhannesson, Veslemøy Mørkrid, Stig Henrik Hoff, Agnes Kittelsen
  • Genre: Komedie
  • Land: Norge
  • År: 2019
  • Tid: 5:15 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.