Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Anmeldelse Ragnarok, sesong 1

Norrøn gudelek i moderne innpakning

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.
Karakter
Drama
Ragnarok, sesong 1

Ragnarok presenteres som Netflix’ første norske originalserie, noe som kun delvis medfører riktighet. Den merksnodige humorserien Lilyhammer, med Little Steven i hovedrollen som mafiatyster under vitneprogram, var ikke bare Netflix’ første norske serie, men faktisk strømmegigantens første originalproduserte serie overhodet – riktignok i samproduksjon med NRK.

Etter lokale Netflix-produksjoner som danske The Rain og svenske Quicksand – Störst av alt stod Norge nå for tur. Ragnarok er en original serie, med en modig tvist på historien, men helhetlig en blandet opplevelse.

 

Urnordisk historie

Som sin konkurrent, HBO, med Fremvandrerne, legger også Netflix tematikken opp til gammel (sær)nordisk kultur og historie.

Der Beforeigners gjorde absurd komikk av vikinger hensatt til vår egen tid har Netflix likegodt satt våre gamle norrøne guder til dagens Norge, flankert av dagsaktuelle problemstillinger som miljøkrise, overforbruk og tidløs tenårings-/oppvekstproblematikk.

Fargerike hedenske guder, som vi tilba her i det høye nord innen vi ble tvangskristnet, burde borge for mye saftig historiefortelling, som også kan appellere til dagens overstimulerte ungdom og unge voksne. Men hvordan gi sagaene om Tor, Odin og deres storslagne kamper mot jettene relevans i 2020-samfunnet?

Ragnarok, sesong 1 (Foto: Netflix)

Skitne kapitalister

Vi befinner oss i den lille norske bygdebyen Edda, der lokalsamfunnet og kommuneøkonomien totalt domineres av industrigiganten Jutul AS. En gigantfabrikk som spyr ut forurenset røyk og skitner til lokale vassdrag.

Annonse

Familien Jutul er blant Norges rikeste og på godfot med så vel lokale som nasjonale politikere og byråkrater, som gjør at de slipper unna med forurensningen og en forretningspraksis godt plassert i dunkle gråsoner. Pater familias er den Wall Street-aktige Vidar (Gísli Örn Garðarsson), flankert av sin stramme rektor-frue Ran (Synnøve Macody Lund) og deres to ufordragelig bortskjemte rikmannsbarn Fjor og Saxa.

Den lille byen, omgitt av storslagen natur med majestetiske fjell og isbreer opplever nye konflikter i det familien til Magne (David Stakston), med bror Laurits (Jonas S. Gravli) og mor (Henriette Steenstrup) vender tilbake til hjembygda. Mor jobber for Jutul, mens Magne sliter på skolen med lese- og skrivevansker, og raskt finner en sjelsfrende i skolens miljøfreak, Isolde

Les også
Quicksand – Störst av allt, sesong 1 Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Seriens røde, underliggende, tråd er de eskalerende miljøproblemene, som det tilsynelatende kun er den oppvoksende generasjon som bryr seg om. Moralen er at om man ikke handler nå, så er vi uunngåelig på vei mot ragnarok… (vi undres på om Greta Thunberg har hatt en finger med i manusskriptarbeidet?).

Når en av ungdommene omkommer på mistenkelig vis, og Magne gradvis blir klar over sine nyvunne guddommelige krefter, eskalerer det mot et heidundrende oppgjør mellom norrøne guder og fandenivoldske jetter.

Ragnarok, sesong 1 (Foto: Netflix)

Sprikende skuespill

Skuespillerprestasjonene varierer dessverre for mye. Mange av hovedrollene gestaltes av relativt ubeskrevne blad, noe ikke alle kommer like godt ut av. I tillegg oppleves dialogen for ofte konstruert og teatralsk; det sagt så leverer Jonas S. Gravli (22 July) og Emma Bones (Gry) bunnsolide, og naturlige, rolletolkninger.

Også Synnøve Macody Lund og Fridtjof Såheim er fortreffelige i rollen som henholdsvis iskald jette-bitch (en femme fatale med et herlig outrert begjær!) og karikert skolepsykolog. Vanligvis solide Odd-Magnus Williamson har fått den utakknemlige rollen som overdrevet naiv, og lite troverdig, dumsnill lærer. For øvrig morsomt at legenden Bjørn Sundquist opptrer i en minirolle som sær bygdetulling.

På generelt grunnlag lider det norske skuespillermiljøet av at det er relativt lite, noe som nødvendigvis medfører at mange av de samme personene beklageligvis går igjen fra serie til serie. Med økende lokal produksjon vil nok også dette miljøet, på sikt, vokse og bli mer variert og mangfoldig.

Annonse

Karikert og pretensiøs

Så det ikke skal være noen tvil: Ragnarok er pretensiøs og handlingen fremstår tidvis overdrevet karikert med kraftig stereotype karakterer, men den er da også fullstendig klar over det. Dette er intet arbeidsuhell fra serieskaper Adam Price og co, det er i høyeste grad intensjonelt.

Serien er såpass uhøytidelig, leken og bugner over av selvironi, at den kommer unna med det pompøse og bombastiske utrykket.

Det er så absolutt ikke alt av handlingen som henger på greip, Jutulene har for eksempel levd i flere århundrer uten å eldes, hvordan kan de da ha vokst opp på barne- og ungdomsskolen i Edda? Flere åpenlyse plotthull hoppes det elegant bukk over.

Samtidig er det såpas mye absurd komikk, og oppfinnsom action, at vi stundom lar oss sjarmere. Vi serveres blant annet en eklatant overdrevet moderne utgave av selveste Fenrisulven. Morsomt!

Jonas Strand Gravli, Tani Mathias Dibasey Hansen, Theresa Frostad Eggesb¿ Herman T¿mmeraas David Stakston & Emma Bones David Stakston & Jonas Strand Gravli Ragnarok, sesong 1_3 Ragnarok, sesong 1_2 Ragnarok, sesong 1_1
<
>
Ragnarok, sesong 1 (Foto: Netflix)

Uforløst

Teknisk byr Ragnarok på en solid produksjon, med kreativt og flott foto, effektiv klipping og en fengende dramaturgi. Det eneste som skurrer produksjonsmessig er at Magnes familie ser TV på en gammeldags billedrørs-TV og nyder musikk fra en 1980-tallets kassettspiller (!). Har ikke de danske manusforfatterne fått med seg at Norge har hatt en viss teknologisk fremgang siden man begynte å pumpe opp Det sorte gull?

I motsetning til den forrige Netflix-serien med handlingen delvis lagt til Norge, den katastrofalt elendige The Innocents, så makter Ragnarok å fri til sitt unge, bortskjemte publikum, på en moderne, uhøytidelig og underholdende måte.

Vi deler ut 4 svake stjerner til en serie som har et litt uforløst potensial, og satser på en mer komplett og kompleks andresesong. I mellomtiden har vi nå blitt skikkelig sugen på mjød!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
Fakta
  • Netflix
  • Release: 31. januar 2020
  • Regi: Mogens Hagedorn
  • Med: David Stakston, Jonas Strand Gravli, Theresa Frostad Eggesbø, Herman Tømmeraas, Emma Bones, Henriette Steenstrup, Odd-Magnus
  • Williamson, Synnøve Macody Lund, Bjørn Sundquist, Gísli Örn Garðarsson, Fridtjov Såheim
  • Genre: Drama
  • Land: Norge/Danmark
  • År: 2020
  • Tid: 4:30 t.
  • Karakter: 4
IMDB Rating
Ragnarok  | TV Series (2020– ) 2700min | Drama, Fantasy | TV Series (2020– ) Summary: A small Norwegian town experiencing warm winters and violent downpours seems to be headed for another Ragnarok -- unless someone intervenes in time.
Countries: Norway, DenmarkLanguages: Norwegian
forfatter
Skrevet av

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

3 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
  1. Marlou

    01.03.20 at 22:14

    Radio er arv etter faren til Magnus. Magnus omfavner det lille faren har etterlatt seg i barndomshjemmet så som den gamle ryggsekken og fjellskoene. Så det at det er en kassettspiller er ikke manusfeil. Den gamle tv viser vel til at familien har dårlig råd og at tv stod fortsatt i huset, så da brukes den, på lik linje med resten av 80-talls inbo.

  2. Anonym

    16.02.20 at 00:34

    Enig i at Jonas og Emma til tider har noen fine scener, men bunnsolid er vel å ta litt hardt i. Gjevnt over syns jeg skuespillerprestasjonene er noe håpløse. Problemet er jo strengt talt ikke at skuespillermiljøet er lite, det finnes enormt mange skuespillere i Norge, som er både dyktigere og mer kabaple enn det serien har endt opp med som endelig cast. Problemet er for det første at serien tror de trenger profiler for å få seere, fra et comersielt ståsted skjønner jeg tanken, men i henhold til seere tror jeg faktisk at det ikke har en pøkk å si. Dette er en serie på netflix, er serien god og prestasjonene gode vil folk se den. For det andre trenger Film Norge å legge mer tid i casting prosessen. Tørr å gi nye fjes sjansen, Våg å tenk anderledes, det holder ikke med kjente fjes og en god ide, gi muligheten til folk som faktisk tar faget på alvor og jobber for å levere et godt hondtverk.

    • Peder

      20.02.20 at 22:52

      Enig!

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Sony Xperia 1 III
TEST
Mobil & Nettbrett

Tredje gang lykkes Sony

Sony Xperia 1 III er kanskje den beste mobilen fra Sony til dato. Alle dydene fra forgjengerne bevares, mens det forbedres der det gjelder.

Les også

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Netflix’ første norske serie gir oss en original (og moderne) vri på norrøn mytologi.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.