annonse
annonse

test: JVC DLA-X7900

Svartere enn natten

JVC er kjent for markedets beste svartnivå. Og de skuffer ikke nå heller.

Eksepsjonelt svartnivå kombinert med kanskje den beste fargegjengivelsen vi har sett rett ut av esken, gjør dette til en meget god projektor.
Du får ikke bildeskarpheten til en ekte 4K-projektor, og HDR-innhold blir altfor mørkt.

Det var ikke lenge DLA-X7500 fikk være på markedet, før den ble erstattet av DLA-X7900. Hvis du akkurat har kjøpt forgjengeren, slapp av. Dette er i all hovedsak den samme projektoren. Det er to ting som er nytt: en bedre implementert gjengivelse av HDR-innhold (video med ekstra dynamikk i lyset – altså “lysere enn hvitt”), og en ny og bedre eShift som simulerer 4K Ultra HD-oppløsning.

JVC DLA-X7900

 

Hvordan fungerer eShift? Vel. Projektorens bildepanel har “bare” vanlig HD-oppløsning, og for å vise et mer finkornet bilde på lerretet, tegnes bildet opp på nytt av en optisk prosessor (engine), forflyttet diagonalt en halv piksellengde i forhold til originalbildet. Det forflyttede bildet forsøker å fylle inn det som mangler av informasjon.

Nå har eShift kommet i versjon 5, som skal gi bedre prosessering med 4K videokilder, og være flinkere til å legge riktig informasjon til hver piksel. Vær oppmerksom på at hver piksel fremdeles er like stor som på et standard HD-panel, og siden de overlapper hverandre vil bildet aldri bli så skarpt som med en ekte 4K-projektor. Men det kan komme ganske nært.

Alle projektorer i denne prisklassen har dynamisk iris, som ved å strupes og åpnes kontrollerer lysnivået, og dette gjøres først og fremst for å gjøre svart enda svartere under mørke scener. Som sin forgjenger har DLA-X7900 to iriser; en indre og en ytre, hvilket sørger for bedre kontroll over svartnivået i mørke scener. Strup den indre irisen noe, og den hindrer en hel del strølys fra å sendes inn i projektorens optiske system. Det siste lille håndteres av den ytre irisen.

Videre har projektoren som sin forgjenger en relativt høy lysstyrke, oppgitt til 1.900 Lumen, og et imponerende svartnivå på hele 1,3 millioner til én i dynamisk svartnivå. Panelkontrasten påstås å være hele 130.000:1. Og selv om det nok er veldig optimistisk, så kan vi skrive under på at svartnivået er helt rått!

Brukervennlighet

Med helautomatiserte optikkjusteringer kan alt av zoom, skarphet og linseforskyving gjøres med fjernkontrollen, og projektoren kan lagre disse i to minner. Har du et 2,35:1 lerret, kan du for eksempel lage en innstilling for dette forholdet, og ett til 16:9, og enkelt bytte mellom disse med fjernkontrollen.

JVC har mulighet for en slags autokalibrering av gammaen, hvor man setter opp en Datacolor Spyder5 målingsprobe og starter opp det innebygde kalibreringsprogrammet via PC-en. Er det noen skjevheter i fargene i forhold til gråskalaen, vil disse korrigeres automatisk. Det kan likevel være smart å få en kalibreringsekspert til å gjøre det siste lille med fargetemperaturen.

Det har ikke skjedd et døyt med menyen siden sist. Denne ser ut som om den ble laget i 1992, og minner om BIOS-oppsettet på en gammel PC. Skal man dessuten koble den til PC for kalibrering får den ikke automatisk en IP-adresse, men vi må inn og skru på DHCP.

Bildekvalitet

Ukalibrert rett ut av esken gir projektoren flotte bilder, og det er ingen tvil om at den ekstra kontrasten i svartnivået gir ekstra smell i bildene. De mørke scenene i Blade Runner 2049 – og de er det mange av – får en tredje dimensjon over seg, en dybde, som få andre projektorer kan skilte med. Ved å dra det svarteste ned til bekmørkt, så står objekter ut fra bakgrunnen på en imponerende måte. Den er helt på høyde med det vi er vant til fra JVC, og står uten konkurranse i dette henseendet.

JVC DLA-X7900 følger fargerommet nesten perfekt rett ut av esken. Illustrasjon: Skjermbilde

 

Men pass på: hvis du setter døra på gløtt og slipper bare litt lys inn, så forsvinner detaljene i skyggeområdene, og ting begynner å gro igjen. Dermed kan det være en fordel å stille inn en bildemodus til litt lysere, i situasjoner hvor du ikke vil eller kan ha det helt mørkt i rommet.

Fargene ser også meget bra ut rett ut av esken. Noe som bekreftes når kalibreringsekspert Gorm Sørensen tar frem måleutstyret sitt. Projektoren følger nemlig gammakurven og fargerommet nærmest helt perfekt! Gjennomsnittlig deltaavvik er på 0,83, som er godt under 1 som regnes som perfekt. På godt norsk: fargerommet er tipp topp! Det eneste Gorm må gjøre, er å justere selve fargetemperaturen en liten smule. Dette er meget imponerende, og faktisk på høyde med den tre ganger så dyre Sony VPL-VW760.

En liten kalibrering, og fargene er “spot on”. Illustrasjon: Skjermbilde

 

Der skoen trykker hos JVC er med 4K Ultra HD-materiale. Skjeggstubbene og hudporene til Ryan Gosling i Blade Runner 2049 er ikke like detaljert og nyansert som med den ekte 4K-projektoren Sony VW360. Også strukturen i det sandfargede rommet hvor den slemme Niander Wallace dreper en replikant, mangler noe nyanser i forhold til Sony-en.

Og det er ikke bare i oppløsning. For, selv om JVC har forbedret sin HDR-gjengivelse siden forgjengeren, er den ikke bra nok. HDR-kodet video blir rett og slett for mørkt med JVC-projektoren. Man kan kompensere ved å dra opp kontrasten, men det blir ikke riktig. Fargene ser ikke riktig ut, og det er fortsatt for mørkt generelt. Det utvidede fargerommet man får med HDR får vi heller ikke nok utbytte av. Vi foretrekker derfor å deaktivere HDR i Blu-ray-spilleren, da kommer detaljene i mørke og halvmørke områder frem på en helt annen måte.

Konklusjon

JVC DLA-X7900 er en superb projektor, og har du en mørk hule så er den helt konge på mørke filmer. Svartnivået er rett og slett i særklasse! I tillegg har den bra nok lysstyrke til å også få frem smellet i lyse områder.

Vi liker også svært godt at projektoren nesten ikke trenger å kalibreres, da den følger fargerommet så godt som perfekt ut av esken. Ingen projektor vi har sett i denne klassen leverer så bra bilder rett ut av esken.

Projektoren er derimot ikke like god med 4K-innhold fra Ultra HD Blu-ray. For det første er den ikke like finkornet som en ekte 4K-projektor. Dessuten funker ikke HDR-innhold med høyt dynamikkområde spesielt godt. Bildene blir generelt for mørke, og det er en høy pris å betale for det lille utbytte av ekstra høylys man får av HDR-effektene. Nei, deaktiver HDR på denne.

Det var ikke lenge DLA-X7500 fikk være på markedet, før den ble erstattet av DLA-X7900. Hvis du akkurat har kjøpt forgjengeren, slapp av. Dette er i all hovedsak den samme projektoren. Det er to ting som er nytt: en bedre implementert gjengivelse av HDR-innhold (video med ekstra dynamikk i lyset – altså "lysere enn hvitt"), og en ny og bedre eShift som simulerer 4K Ultra HD-oppløsning. [caption id="attachment_79102" align="alignnone" width="1000"] JVC DLA-X7900[/caption]   Hvordan fungerer eShift? Vel. Projektorens bildepanel har "bare" vanlig HD-oppløsning, og for å vise et mer finkornet bilde på lerretet, tegnes bildet opp på nytt av en optisk prosessor (engine), forflyttet diagonalt en halv piksellengde i forhold til originalbildet. Det forflyttede bildet forsøker å fylle inn det som mangler av informasjon. Nå har eShift kommet i versjon 5, som skal gi bedre prosessering med 4K videokilder, og være flinkere til å legge riktig informasjon til hver piksel. Vær oppmerksom på at hver piksel fremdeles er like stor som på et standard HD-panel, og siden de overlapper hverandre vil bildet aldri bli så skarpt som med en ekte 4K-projektor. Men det kan komme ganske nært. Alle projektorer i denne prisklassen har dynamisk iris, som ved å strupes og åpnes kontrollerer lysnivået, og dette gjøres først og fremst for å gjøre svart enda svartere under mørke scener. Som sin forgjenger har DLA-X7900 to iriser; en indre og en ytre, hvilket sørger for bedre kontroll over svartnivået i mørke scener. Strup den indre irisen noe, og den hindrer en hel del strølys fra å sendes inn i projektorens optiske system. Det siste lille håndteres av den ytre irisen. Videre har projektoren som sin forgjenger en relativt høy lysstyrke, oppgitt til 1.900 Lumen, og et imponerende svartnivå på hele 1,3 millioner til én i dynamisk svartnivå. Panelkontrasten påstås å være hele 130.000:1. Og selv om det nok er veldig optimistisk, så kan vi skrive under på at svartnivået er helt rått!

Brukervennlighet

Med helautomatiserte optikkjusteringer kan alt av zoom, skarphet og linseforskyving gjøres med fjernkontrollen, og projektoren kan lagre disse i to minner. Har du et 2,35:1 lerret, kan du for eksempel lage en innstilling for dette forholdet, og ett til 16:9, og enkelt bytte mellom disse med fjernkontrollen. JVC har mulighet for en slags autokalibrering av gammaen, hvor man setter opp en Datacolor Spyder5 målingsprobe og starter opp det innebygde kalibreringsprogrammet via PC-en. Er det noen skjevheter i fargene i forhold til gråskalaen, vil disse korrigeres automatisk. Det kan likevel være smart å få en kalibreringsekspert til å gjøre det siste lille med fargetemperaturen. Det har ikke skjedd et døyt med menyen siden sist. Denne ser ut som om den ble laget i 1992, og minner om BIOS-oppsettet på en gammel PC. Skal man dessuten koble den til PC for kalibrering får den ikke automatisk en IP-adresse, men vi må inn og skru på DHCP.

Bildekvalitet

Ukalibrert rett ut av esken gir projektoren flotte bilder, og det er ingen tvil om at den ekstra kontrasten i svartnivået gir ekstra smell i bildene. De mørke scenene i Blade Runner 2049 – og de er det mange av – får en tredje dimensjon over seg, en dybde, som få andre projektorer kan skilte med. Ved å dra det svarteste ned til bekmørkt, så står objekter ut fra bakgrunnen på en imponerende måte. Den er helt på høyde med det vi er vant til fra JVC, og står uten konkurranse i dette henseendet. [caption id="attachment_79103" align="alignnone" width="1000"] JVC DLA-X7900 følger fargerommet nesten perfekt rett ut av esken. Illustrasjon: Skjermbilde[/caption]   Men pass på: hvis du setter døra på gløtt og slipper bare litt lys inn, så forsvinner detaljene i skyggeområdene, og ting begynner å gro igjen. Dermed kan det være en fordel å stille inn en bildemodus til litt lysere, i situasjoner hvor du ikke vil eller kan ha det helt mørkt i rommet. Fargene ser også meget bra ut rett ut av esken. Noe som bekreftes når kalibreringsekspert Gorm Sørensen tar frem måleutstyret sitt. Projektoren følger nemlig gammakurven og fargerommet nærmest helt perfekt! Gjennomsnittlig deltaavvik er på 0,83, som er godt under 1 som regnes som perfekt. På godt norsk: fargerommet er tipp topp! Det eneste Gorm må gjøre, er å justere selve fargetemperaturen en liten smule. Dette er meget imponerende, og faktisk på høyde med den tre ganger så dyre Sony VPL-VW760. [caption id="attachment_79104" align="alignnone" width="1000"] En liten kalibrering, og fargene er "spot on". Illustrasjon: Skjermbilde[/caption]   Der skoen trykker hos JVC er med 4K Ultra HD-materiale. Skjeggstubbene og hudporene til Ryan Gosling i Blade Runner 2049 er ikke like detaljert og nyansert som med den ekte 4K-projektoren Sony VW360. Også strukturen i det sandfargede rommet hvor den slemme Niander Wallace dreper en replikant, mangler noe nyanser i forhold til Sony-en. Og det er ikke bare i oppløsning. For, selv om JVC har forbedret sin HDR-gjengivelse siden forgjengeren, er den ikke bra nok. HDR-kodet video blir rett og slett for mørkt med JVC-projektoren. Man kan kompensere ved å dra opp kontrasten, men det blir ikke riktig. Fargene ser ikke riktig ut, og det er fortsatt for mørkt generelt. Det utvidede fargerommet man får med HDR får vi heller ikke nok utbytte av. Vi foretrekker derfor å deaktivere HDR i Blu-ray-spilleren, da kommer detaljene i mørke og halvmørke områder frem på en helt annen måte.

Konklusjon

JVC DLA-X7900 er en superb projektor, og har du en mørk hule så er den helt konge på mørke filmer. Svartnivået er rett og slett i særklasse! I tillegg har den bra nok lysstyrke til å også få frem smellet i lyse områder. Vi liker også svært godt at projektoren nesten ikke trenger å kalibreres, da den følger fargerommet så godt som perfekt ut av esken. Ingen projektor vi har sett i denne klassen leverer så bra bilder rett ut av esken. Projektoren er derimot ikke like god med 4K-innhold fra Ultra HD Blu-ray. For det første er den ikke like finkornet som en ekte 4K-projektor. Dessuten funker ikke HDR-innhold med høyt dynamikkområde spesielt godt. Bildene blir generelt for mørke, og det er en høy pris å betale for det lille utbytte av ekstra høylys man får av HDR-effektene. Nei, deaktiver HDR på denne.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement

Teknologi: D-ILA (LCOS)

Oppløsning: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Panelkontrast: 130.000:1

Dynamisk kontrast: 1.300.000:1

Lysstyrke: 1.900 Lumen

Levetid lampe: 4.500 timer (low mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsejustering: Ja

Avstand til 100” 16:9: 3,1 – 6,2 m

Pris: 69999,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-