TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 - Delta her!

TEST: Sony VPL-XW7000ES

Du vil aldri på kino igjen

Sony tar laserkino til nye høyder, med en high-end-projektor som får kjeven til å falle i gulvet.

Av / 25.01.23 - 09:00
Sony VPL-XW7000ES

Lyd & Bilde mener

  • Fantastisk kinobilde! Det blendende lyset overstiges bare av det kolsvarte mørket. Motorisert optikk med linseminne er velegnet for lerret av bredformat.
  • HDR er ikke uproblematisk, grunnet begrenset tonemapping.

Da jeg testet Sonys rimeligste laserprojektor VPL-XW5000ES i fjor høst, innså jeg at jeg ville gjort hva som helst for å gjøre badboyen min, selv om det betød å selge min førstefødte! Sjeldent hadde jeg hatt lyst til å kaste så mye penger etter noe.

Projektoren kostet nemlig rundt 66.000 kroner, som må kalles en god slant i hjemmekinosammenheng. Men for å få klørne i storebroren jeg nå har fått for hånden, må du opp i 160.000 spenn. Nesten 100.000 kroner mer der, altså.

Sony VPL-XW7000ES SPREAD 2
Sony VPL-XW7000ES er en heftig hjemmekinomaskin til 160.000 kroner. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hva får du for den ekstra summen? Først og fremst en høyere lysstyrke. Der hvor 5000-projektoren makser ut på 2000 Lumen, får du over 50 prosent mer med VPL-XW7000ES. Nærmere bestemt 3200 Lumen, som er ganske ekstremt for en hjemmekinoprojektor ment for å brukes i en skikkelig mørk «bat cave» av en hjemmekino. Normalt for hjemmekinoprojektorer har tradisjonelt vært rundt 1500-1800 Lumen, fordi svartnivået blir for lyst med høyere lysstyrke.

Sony VPL-XW7000ES Even-more-true-to-life-colours
Sony lover enda mer natrutro farger, med Triluminous fargefilter. Foto: Sony

Laserlampe

Det er her Sony drar frem esset i ermet sitt. For i likhet med 5000-projektoren har XW7000 en spesiell lampe, som bruker laserlys i stedet for en med vanlig metallhalogen.

Sony har forbedret sin laserlampe siden tidligere generasjoner, for XW7000 har over 50 prosent mer kraft enn sine forgjengere VW790 og den eldre VW760.

Annonse

Sony kaller laseren Z-Phosphor, som er et blått laserlys. Nærmere bestemt en gruppe blå laserdioder, som sendes gjennom et gult fosforhjul for å lage hvitt lys.

Gjennom et fargefilter splittes så lyset i de tre primærfargene rød, grønn og blå. I tillegg til å være mer effektivt enn en vanlig lampe, holder fargebalansen seg stabil uansett lysstyrke.

Der hvor en vanlig lampeprojektor bruker lang tid på å starte opp, for at lampen skal nå en stabil arbeidstemperatur, kan laserprojektorer skru seg på nesten like raskt som en TV. Det er derimot ikke helt tilfellet med VPL-XW7000ES. Her må man vente litt før bildet kommer, men riktignok ikke like lenge som en vanlig lampeprojektor.

Sony VPL-XW7000ES top angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Lang levetid, høy lysstyrke

En annen fordel med laser er en vesentlig lengre levetid: der hvor du får rundt 4-6.000 lampetimer fra en vanlig lampe, vil en laserprojektor typisk holde i 20.000 timer før den begynner å synlig degradere. Om du bruker projektoren i 4 timer hver eneste dag, holder den i over 13 år! Ulempen er at lasermekanikken ikke kan skiftes ut når den først dør. Den er ment å vare like lenge som selve projektoren.

Ekte 4K oppløsning

Sony er ved siden av JVC den eneste som tilbyr hjemmekinoprojektorer med ekte 4K paneloppløsning. Det betyr at man ikke må ty til triksing med at et optisk linseelement oscillerer mellom to eller fire tilstander (pikselskifting), for å tegne opp flere piksler enn det faktiske antallet på panelet.

En åpenbar fordel med ekte 4K-panel er at alle pikslene treffer lerretet helt samtidig, så man slipper bevegelsesstøy og etterslep i bildet. I tillegg får man fullt utbytte av dynamikken fra mørkeste mørkt til lyseste lyst over hele fargerommet – til enhver tid. Resultatet er et mer realistisk kinobilde.

Sony VPL-XW7000ES Flagship-X1
Kraftig prosessor. Foto: Sony

Prosessorkraft

Ulempen er at et 4K-panel er kostbart, og det krever mer prosessorkraft – som igjen øker prisen ytterligere og dessuten setter større krav til kjøling. Hvilket ikke minst øker størrelsen på kabinettet. Men kostnader er den største grunnen til at ikke flere lager projektorer med ekte 4K-paneler. Skjønt, i prisklassen denne projektoren befinner seg, er det ikke akkurat manko på pikselbudsjett.

Sony VPL-XW7000ES har enda bedre optikk

Der hvor Sony har inngått en del kompromisser for å få ned prisen på lillebror XW5000, blant annet med enklere optikk og manuell innstilling av denne, er den mer avansert på storebror.

XW7000 har fått et helt nytt 70 mm asfærisk linseelement i front, som gir et bredere fokusområde og dermed mulighet for kraftigere zoom uten at det går utover skarpheten i hjørnene av lerretet. Et såkalt flytende fokussystem bruker to bevegelige linsegrupper og ekstra lav spredning for mindre forvrengning og mer nøyaktige farger.

Sony VPL-XW7000ES Advanced-crisp-focused-ACF-lens
Optikken i XW7000 er mer avansert enn i lillerbroren. Illustrasjon: Sony

Automasjon og linseminne

Et ankepunkt jeg hadde med lillebror var det samme som med alle innstegsmodellene til Sony: nemlig at optikken ikke er motorisert. Det betyr at du ikke kan bruke fjernkontrollen til å stille viktige funksjoner som fokus, zoom og linseforskyvning (lens shift). Men også at du ikke kan lagre innstillingene i ulike minner.

Les også Laserskarpt kinobilde Markedets rimeligste laserprojektor med ekte 4K-oppløsning er nøyaktig så fantastisk som det høres ut.

Med XW7000 kan du derimot justere optikken med fjernkontrollen, som gjør det enklere å få bildet helt riktig, da du kan stå helt inntil lerretet og sørge for at alt blir riktig; både bildestørrelse, projiseringsvinkel mot lerretet, og selvsagt fokus. Du må også belage deg på å justere panelfargene Rødt, Grønt og Blått til å treffe hverandre helt nøyaktig, og til det må du også stå inntil lerretet.

I tillegg har XW7000 linseminne, som lar oss lage én innstilling for 16:9-innhold og én for bredformat (f.eks. 2,35:1). Den er dermed som skapt for bredformatlerret, siden du slipper å stille på optikken hver eneste gang du skifter til innhold med et annet størrelsesforhold.

Når alt er stilt inn, vil jeg anbefale å beskjære kantene i bildet (blanking), for å forsikre at ingenting av innholdet legger seg utenfor lerretet.

Sony VPL-XW7000ES SPREAD
Foto: Geir Gråbein Nordby

Dynamisk tone-mapping

En stor fordel med nyere 4K-projektorer er det økte dynamikkområdet man får i lys og farger. HDR gir større forskjell mellom lyst og mørkt og dermed mer trøkk i sollys, flammer og lykter på skjermen – og dessuten mer detaljer i skyggene. Det større fargerommet DCI-P3 gir også vesentlig mer dybde og liv i fargene.

HDR på TV-er er mulig takket være et dynamisk baklys, slik at TV-en kan konsentrere energien der den til enhver tid trengs i bildet. Projektorer har derimot ikke dette, og har noe begrenset HDR-funksjonalitet. Den generelle lysstyrken må nemlig dempes, slik at man gir overskudd til de lyse HDR-effektene. Det vil da kreve at du har det helt mørkt i rommet, men likevel kan bildet bli temmelig blast. Lysstyrken til XW7000 hjelper en del, men fortsatt er den ikke i nærheten av en TV.

Derfor bruker man i tillegg såkalt tonemapping. Det kan oversettes til kontrastkontroll, hvor man reduserer kontrast mellom skygge og lys, for å gi plass til all informasjonen uten å under- eller overeksponere bildet. Da får man hevet den generelle lysstyrken i bildet, mens man i stedet reduserer HDR-effekten. HDR-effektene blir ikke like spektakulære, men i det minste får man detaljene tilbake – og projektoren kan i tillegg utnytte det store fargerommet (DCI-P3) som kommer med HDR. Som gir dypere og mer realistiske farger.

Sony VPL-XW7000ES 1
Foto: Geir Gråbein Nordby

X1-prosessor

Sonys projektorvariant av sin X1 Ultimate bildeprosessor tar det hele et steg lenger. Med denne har Sony studert en bildebank på mange, mange tusen ulike scenarioer, og bruker maskinlæring for å skjønne hvordan den skal prosessere HDR-informasjonen til enhver tid. De kaller dette dynamisk tone-mapping, selv om det er litt villedende. Til sammenligning analyserer JVC sine projektorer bilderute for bilderute, og justerer tonemapping i henhold. Sony sin tonemapping er i virkeligheten statisk, forhåndsinnstilt etter sine egne algoritmer.

Reality Creation

Så har vi funksjonen Sony kaller Reality Creation, som oppskalerer vanlige HD-bilder til 4K. Igjen kommer den gigantiske bildebanken til sin rett. Ved hjelp av maskinlæring gjenkjennes mønster i objekter fra bildebanken, og overføres til bildet som skal oppskaleres. Resultatet er – i teorien – høyere oppløsning enn med vanlig oppskalering, og med færre artefakter.

VPL-XW7000ES cheetah
Eksepsjonell bildekvalitet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Blendende vakkert bilde

Jeg ble riktig imponert over bildekvaliteten til lillebror XW5000. På sitt beste var bildene skremmende realistiske! Det som ødela var kildemateriale der den generelle lysstyrken var veldig lav i forhold til HDR-lyset, fordi høylyset brant ut i hvitt om man økte HDR-kontrasten for å gi lyse nok bilder. Sonys tonemapping er nemlig ikke like god i virkeligheten som på reklamen, for når man øker lysstyrken i bildet, vil HDR-høylys brenne ut.

Dette er veldig mye bedre på XW7000. Den brenner fremdeles ut på samme sted, nemlig ved 49 i kontrastnivå dersom kildematerialet er gradert for 1000 nits. Noe det tydeligvis ofte er med Disney. Bildet blir likevel veldig mye bedre på dette nivået enn med lillebror, som gir for mørke HDR-bilder etter min mening. Å få økt lysstyrken med mer enn halvparten gjør at bildet blir lysere og skarpere, mens man fremdeles får litt effekt i HDR-effektene.

Mer vanlig er det likevel å gradere HDR-video for 400 nits, og da kan Sony-projektoren stilles til full kontrast. Med enda mer trøkk og gnist i bildet. Dessverre må brukeren selv justere dette manuelt opp og ned med innholdet, siden Sony-projektoren ikke automatisk forholder seg til det som kommer inn.

Sony VPL-XW7000ES 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Etter kalibrering: Herregud!

Med National Geographics dokumentarserie Earth Moods på Disney+ er det duket for spektakulære bilder fra planeten vår. Med majestetiske isbreer, bølgeskvulpende kystlinjer og vakre mønstre i de tørreste ørkener blir jeg bare sittende og måpe over skapelsen Moder jord. Takket være Sony-projektorens dynamiske kontrast og sylskarpe optikk er det mye mer trøkk i bildet enn jeg har sett på projektor før.

Fargedybden er også upåklagelig. Helt uten banding-problemer, og med en helt jevn gammakurve kombinert med DCI-P3 fargerom får bildet en annen dimensjon enn jeg er vant til.

Den høyere lysstyrken gir kanskje et marginalt mer synlig svartnivå, der hvor man ser små nyanser mellom der det skal være svart på det hvite lerretet, og den lysabsorberende kanten rundt. Men det er neimen ikke mye, og bare synlig om du virkelig ser etter. Men jeg mener svart var enda mer kolsvart på XW5000, selv om det ikke i det hele tatt veier opp i kampen mot den ekstra lysstyrken i XW7000.

Sony VPL-XW7000ES 3
Mørke scener er virkelig bekmørke. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bildeforbedringer

Reality Creation-funksjonen kan gjerne aktiveres, for et skarpere bilde. Men sett den helst til 30 eller under, på en skala fra 0-100), for at det ikke skal se kunstig ut.

MotionFlow gir jevne bevegelser, og fungerer med alle oppløsninger inkludert 4K. Jeg foretrekker å ha den på True Theatre, der projektorfrekvensen er nøyaktig tro til den originale bildefrekvensen på kildematerialet. Hver bilderute vil korrigeres til riktig tidspunkt, skulle det være noe feil med tidskoden i kildematerialet. Noe jeg ikke kan si jeg har opplevd, men da er man i hvert fall sikker.

Sony VPL-XW7000ES 4
God HDR kunne blitt enda råere med bedre tonemapping. Foto: Geir Gråbein Nordby

Enda bedre HDR

Som sagt er ikke Sonys håndtering av HDR-innhold helt optimalt, men det ser enda bedre ut på XW7000 enn på lillebror. Og projektoren tåler i større grad mørkt innhold, på grunn av den høyere lysstyrken. Men jeg ønsker likevel mer, gjerne en HDR-kontrast på 60 og over. Da vil en del HDR-innhold brenne ut i hvitt, så man kan bli nødt til å justere manuelt mellom hver film eller TV-serie man ser. Litt tungvint.

For Dolby Vision-innhold finnes det derimot løsninger, som for eksempel HDFury Vertex2. En HDMI-svitsj som lar en kompatibel avspiller sende ut LLDV Dolby Vision, da Vertex2 later som den er en Sony TV og dermed gir adgang til Dolby Vision for projektorer som i utgangspunktet ikke har støtte for det. Det krever en avspiller med støtte for LLDV, som blant annet gjelder Apple TV 4K.

Da får du bilde-for-bilde dynamisk HDR fra Dolby Vision-innhold på Sony-projektoren, noe som gir en mye bedre HDR-effekt – og med langt bedre tonemapping. Da vil nemlig ikke HDR-lyset brenne ut, og projektoren gir dermed et enda mer fantastisk bilde!

Sony VPLXW7000ES black & white
VPL-XW7000ES kommer i både svart og hvitt. Foto: Sony

Oppskalering

Hva så med kildemateriale uten 4K-oppløsning? Ikke noe problem. XW7000 gjør en formidabel jobb med Full HD-materiale. Harry Potter og Dødstalismanene på HBO Max er ikke langt bak 4K, takket være RealityCreation-funksjonen. Denne tåler å sette Resolution opp til 30, som gir et meget skarpt bilde. Og med dette svartnivået kombinert med overlegen lysstyrke, kan jeg ikke si jeg savner HDR. Det eneste må være den reduserte fargedybden, siden dette tross alt er den gammeldagse BT709-standarden vi kjenner fra DVD og vanlig Blu-ray.

Hva med sport?

Denne projektoren vil også fungere helt utmerket til sportssendinger, takket være sin flotte oppskalering kombinert med naturtro bevegelser ved hjelp av bevegelsesinterpolering. Kombiner det med den skinnende lysstyrken og det knivskarpe fokuset, og det er ingenting å lure på om dette er en god «sportskanon».

Sony VPL-XW7000ES front angle
Foto: Geir Gråbein Nordby

Sony VPL-XW7000ES: Konklusjon

Man kan godt mene at ingen hjemmekinoprojektor er verdt å betale 160.000 kroner for. Men man får det man betaler for her i verden, og med Sony VPL-XW7000ES får du den høyeste lysstyrken og beste kontrasten vi hittil har hatt i vårt testrom. Og dessuten motorisert optikk med linseminne.

Det er virkelig et gnistrende bilde vi får servert her. Det er ikke bare et lite hakk opp fra lillebroren til under halv pris, men til projektor å være er det nærmest et sjumilssteg i riktig retning.

Den som har denne i hjemmekinoen vil aldri forlate hulen sin igjen. Tenk om vi hadde denne under corona-lockdown! Da hadde hverdagen blitt mye mer underholdende.

Projektoren har én eneste svakhet, og det er at HDR-innhold kunne vært bedre tonemappet. Heldigvis finnes det tredjepartsløsninger for dette.

Document Title Document Title
<
>
Etter kalibrering. Rapport: Gorm Sørensen

Bør kalibreres

Før kalibrering har Sony-projektoren et gjennomsnittlig deltaavvik i gråskalaen på 3,6, med hele 4,8 som maks. Dette kunne definitivt vært bedre, spesielt med tanke på at det største avviket er ved 50 prosent lysstyrke. Fargerommet har derimot et gjennomsnittlig avvik på bare 1,9. Det er bra, selv om vi ønsker oss ned mot 1. Det betyr at fargene ikke er helt nøytrale, og fargerommet vil variere noe med lysstyrken på lampen. Hvorvidt du legger merke til det er et annet spørsmål, men i denne prisklassen ønsker vi et helt nøytralt og sannferdig bilde, og en kalibrering er derfor ønskelig.

Vår eksterne kalibreringsekspert Gorm Sørensen fikser biffen, og gir oss bildegjengivelsen vi ønsker oss.

Veldig kult med Sony er at deres projektorer støtter ProCals autokalibrering, som gjør at operasjonen både tar kortere tid og blir enda bedre, enn hvis alt skulle blitt gjort manuelt.

Etter kalibrering hadde deltaavviket droppet til 1 i både gråskala og fargerom. Det blotte øyet oppfatter ikke dette som et avvik, så dette kan derfor anses som nøytralt. Dermed er man trygg på at man ser bildet som innholdsskaperne ønsker det.

Last ned hele kalibreringsrapporten her (pdf)

  1. TCL 98C735

    Jumbo-TV til gi-bort pris

    Glem 85” - nå er det 98” som gjelder dersom du vil ha den største TV-en i gata! TCL 98C735 er et gedigent beist av en TV, og bildekvaliteten overrasker.

    Denne 98-tommeren gir et gigantisk bilde med stor innlevelse! TCL-skjermen leverer god bildekvalitet med fin kontrast, til en meget gunstig pris-per-tomme.
    Innsynsvinkelen er relativt snever, og gjør at bildet ser best ut sittende rett foran. Den brede benposisjonen krever en tilsvarende bred TV-benk.
    Les hele testen
  2. 42-43” LCD og OLED-TV-er til gaming

    Beste TV-er til gaming

    En TV behøver ikke være kjempestor for å gi deg gåsehud på film, serier og sport. Disse kompakte 42- og 43-tommerne fungerer også glimrende til gaming!

    Les hele testen
  3. 55″ premium 4K LCD TV-er

    TRIPPELTEST: 55" premium 4K LCD TV-er

    Samsung, Sony og TCL barker sammen i beinhard TV-kamp: Hvilken LCD-skjerm gir deg best bildekvalitet for pengene?

    Les hele testen
Karakter
Sony VPL-XW7000ES
Ultra High End
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

6 hendelser på “Sony VPL-XW7000ES”

    1. Geir Gråbein Nordby

      Mer praktisk, kanskje. Men du trenger et veldig spesielt lerret for å få Ultra Short-Throw til å funke, og du vil slite endel med å få bildet til å bli perfekt innrammet av lerretet.

      Pluss: Sony er native 4K. Samsung er native 25XX x 1517, og bruker deretter pikselskifting for å oppnå høyere oppløsning. Forgjengeren skiftet to ganger for å få 4K, den nye skifter fire ganger for å få 8K. Det blir helt sikkert heftig, men du får ikke samme bevegelsesskarphet og dynamikk i bildet som med native 4K.

      En DLP-projektor kan dessuten bare glemme svartnivået og kontrasten til denne Sony-en.

      Har du en stue med dempet belysning, kan jeg være enig i at Samsung er mer praktisk. I en bekmørk «batcave» de det no contest, i favør Sony.

      Det er med andre ord to vidt forskjellige bruksområder.

    1. Geir Gråbein Nordby

      Det har vi planer om, men JVC har hatt leveringsproblemer. Vi tester straks vi får tak i dem!

      (Epson kommer først)

  1. Primærfarger er: Gul, Magenta og Cyan / Gul, Rød, Blå 🙂
    Grønn er sekundær av Gul og Cyan/Blå

    1. Geir Gråbein Nordby

      Hei! Nå snakker du om subtraktive farger (bl.a. maling, printere osv). Men additive farger, som gjelder TV-er og projektorer, har primærfargene RGB (Rødt, Grønt, Blått). mvh Geir

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg

Lyd & Bilde