Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Sony VPL-XW5000ES

Eksepsjonell kinoopplevelse i høstmørket

Markedets rimeligste laserprojektor med ekte 4K-oppløsning er nøyaktig så fantastisk som det høres ut.

Skrevet av / 09.10.22 - 09:00
Sony VPL-XW5000ES
Geir Gråbein Nordby

Man kan synes 66.000 kroner er mye å betale for en projektor, og det er det da sannelig også. Sony VPL-XW5000ES er ikke som alle andre. Den har nemlig laser som lyskilde! Dette i kombinasjon med et ekte 4K-oppløst bildepanel har tidligere kostet det dobbelte (VW790). Sett i lys av dette er prisen på XW5000 slettes ikke bak mål.

Sony er ved siden av JVC den eneste som tilbyr hjemmekinoprojektorer med ekte 4K paneloppløsning. Det betyr at man ikke må ty til triksing med at et optisk linseelement oscillerer mellom to eller fire tilstander (pikselskifting), for å tegne opp flere piksler enn det faktiske antallet på panelet. En åpenbar fordel med ekte 4K-panel er at alle pikslene treffer lerretet helt samtidig, så man slipper bevegelsesstøy og etterslep i bildet. I tillegg får man fullt utbytte av dynamikken fra mørkeste mørkt til lyseste lyst over hele fargerommet – til enhver tid. Resultatet er et mer realistisk kinobilde.

Sony vpl-xw5000 white front Sony vpl-xw5000 black front
<
>
VPL-XW5000ES i hvitt. Foto: Sony

Prosessorkraft

Ulempen er at et 4K-panel er kostbart, og det krever også mer prosessorkraft – som igjen øker prisen ytterligere og dessuten setter større krav til kjøling. Hvilket ikke minst øker størrelsen på kabinettet. Men kostnader er den største grunnen til at ikke flere lager projektorer med ekte 4K-paneler.

Sony VPL-XW5000ES

Sony tilbød lenge ekte 4K-projektorer ned til rundt 50.000 kroner, men i dag er XW5000 deres rimeligste projektor, som betyr at Sony for tiden ikke tilbyr projektorer uten laser.

For å få ned prisen på projektoren er den ikke utstyrt med Sonys mest avanserte optikk, da må du opp på storebror XW7000, som koster over det dobbelte. Men vi har likevel god erfaring med «det nest beste», for eksempel syntes vi ikke VW590 med enklere optikk sto noe særlig tilbake for den mer avanserte VW890, med et objektiv like viderekomment som på profesjonelle fotoapparater.

Optikken til projektoren for hånden er likevel eksklusiv nok, med bedre kontroll på lyset, ved å maksimere laserlyskildens potensial. Resultatet skal være bedre fargemetning og -nyanser, og bedre contrast – selv i de lyseste delene av bildet.

VPL-XW5000ES_Wide-Dynamic-range-optics
Ny og bedre optikk skal gi bedre dynamikkområde fra et mer kompakt format. Illustrasjon: Sony

Blå laser

Sony kaller laseren Z-Phosphor, som er et blått laserlys. Nærmere bestemt en gruppe blå laserdioder, som sendes gjennom et gult fosforhjul for å lage hvitt lys. Det gir projektoren 25 prosent høyere lysstyrke enn den tidligere innstegsmodellen VW290.

Gjennom et fargefilter splittes så lyset i de tre primærfargene rød, grønn og blå. I tillegg til å være mer effektivt enn en vanlig lampe, holder fargebalansen seg stabil uansett lysstyrke.

Der hvor en vanlig lampeprojektor bruker lang tid på å starte opp, for at lampen skal nå en stabil arbeidstemperatur, kan laserprojektorer skru seg på nesten like raskt som en TV. Det er derimot ikke helt tilfellet med VPL-XW5000ES. Her må man vente litt før bildet kommer. Ikke like lenge som en vanlig lampeprojektor, men den har ikke blitt noe raskere enn tidligere Sony-lasere. De har det nemlig med å være litt trege.

Sony vpl-xw5000 white lifestyle
Har du ikke et mørkt hjemmekinorom, kan det hende du ønsker projektoren i hvitt. Foto: Sony

Lang levetid, høy lysstyrke

En annen fordel med laser er en vesentlig lengre levetid: der hvor du får rundt 4-6.000 lampetimer fra en vanlig lampe, vil en laserprojektor typisk holde i 20.000 timer før den begynner å synlig degradere. Om du bruker projektoren i 4 timer hver eneste dag, holder den likevel i over 13 år! Ulempen er at lasermekanikken ikke kan skiftes ut når den først dør.

Projektoren har en lysstyrke på 2000 lumen, og med dynamisk lyskilde hevder Sony tilnærmet uendelig kontrast. Med andre ord er det rommet som bestemmer det reelle kontrastnivået.

Sony vpl-xw5000 black & white
Foto: Sony

Mangler viktig automasjon

Et ankepunkt jeg har med projektoren er det samme som jeg har hatt med alle innstegsmodellene til Sony: nemlig at optikken ikke er motorisert. Det betyr at du ikke kan bruke fjernkontrollen til å stille viktige funksjoner som fokus, zoom og linseforskyvning (lens shift).

Det har ikke bare med å gjøre at jeg er lat. For hvis optikken var motorisert, ville dette kunne kombineres med et linseminne, hvor man kunne lagre innstillingene i to minner. Dermed kunne man lage en innstilling for 16:9-innhold og ett for 2,35:1. Folk med bredformats-lerret bør tenke seg godt om før de kjøper en projektor uten dette, da det ellers innebærer at man må stille på optikken hver eneste gang man skifter til innhold med et annet størrelsesforhold.

Det man derimot kan gjøre med Sony-projektoren er å beskjære kantene i bildet (blanking), for å forsikre at ingenting av innholdet legger seg utenfor lerretet.

Sony vpl-xw5000 side black
Foto: Sony

Dynamisk tone-mapping

En stor fordel med nyere 4K-projektorer det økte dynamikkområdet man får i lys og farger. HDR gir større forskjell mellom lyst og mørkt og dermed mer trøkk i sollys, flammer og lykter på skjermen – og dessuten mer detaljer i skyggene. Det større fargerommet DCI-P3 gir også vesentlig mer dybde og liv i fargene.

HDR på TV-er er mulig takket være et dynamisk baklys, slik at TV-en kan konsentrere energien der den til enhver tid trengs i bildet. Projektorer har derimot ikke dette, og har noe begrenset HDR-funksjonalitet. Enten må den generelle lysstyrken dempes, slik at man gir overskudd til de lyse HDR-effektene. Det vil da kreve at du har det helt mørkt i rommet, men likevel kan bildet bli temmelig blast om projektoren ikke er ekstremt lyssterk og likevel ha et kjempemørkt svartnivå.

Den andre metoden er ved å bruke såkalt tone mapping. Det betyr at man hever den generelle lysstyrken i bildet, mens man i stedet reduserer HDR-effekten. HDR-effektene blir ikke like spektakulære, men i det minste får man detaljene tilbake – og projektoren kan i tillegg utnytte det store fargerommet (DCI-P3) som kommer med HDR.

Sony-VPL-Dynamic-HDR-Enhancer
Dynamisk tone-mapping gir ekstra futt i HDR-effektene. Illustrasjon: Sony

X1-prosessor

Sonys projektorvariant av sin X1 Ultimate bildeprosessor tar det hele et steg lenger. Med denne har Sony studert en bildebank på mange, mange tusen ulike scenarioer, og bruker maskinlæring for å skjønne hvordan den skal prosessere HDR-informasjonen til enhver tid. En slags dynamisk tone-mapping, som skal sørge for heftigere HDR-effekter, mens lysstyrken og dessuten den opplevde svartnivået i bildet bevares.

Reality Creation

En annen funksjon er den Sony kaller Reality Creation. Igjen kommer den gigantiske bildebanken til sin rett, når Sony tar et HD-bilde og oppskalerer det til 4K. Ved hjelp av maskinlæring gjenkjennes mønster i objekter fra bildebanken, og overføres til bildet som skal oppskaleres. Resultatet er – i teorien – høyere oppløsning enn med vanlig oppskalering, og med færre artefakter.

VPL-XW5000ES_Object-based-HDR
Objekt-basert HDR remastering analyserer fargene til individuelle objekter og justerer kontrasten for en mer troverdig gjengivelse. Illustrasjon: Sony

Fenomenalt bilde

Da jeg testet VW290 i sin tid, ble jeg nesten slått i bakken av bildekvaliteten. Med en utsøkt balanse mellom skygger og høylys, og med en meget god støyreduksjon som fjerner støy uten å grøte til de små detaljene.

Med VPL-XW5000ES har prisen økt, men så har den da også laserlampe og generelt forbedret teknikk.

Lysstyrken har økt fra 1500 til 2000 lumen, og man merker at det er mer trøkk i lyset her. Helt på høyde med den nå utgåtte VW790 til dobbel pris av XW5000. Det finnes allround-projektorer med høyere lysstyrke, og projektoren for hånden er fremdeles for entusiastene med et dedikert kinorom, snarere enn en vanlig stue. Men i de rette betingelsene kvitterer den med noe av det beste jeg har sett.

Sony vpl-xw5000 calibration
Vi ønsker et deltaavvik i fargerom og gråskala på under 1. Det gir ikke Sony VPL-XW5000 ut av esken, men etter en kalibrering blir projektoren nærmest perfekt. Illustrasjon: Gorm Sørensen, ProCal

Bør kalibreres

Før kalibrering har Sony-projektoren et gjennomsnittlig deltaavvik i gråskalaen på 3, som er bra men ikke fantastisk. Det samme med fargerommet med et avvik på 2,4. Det er ok, men vi ønsker ned mot 1, helst under. Det betyr at fargene ikke er helt nøytrale, og fargerommet vil variere noe med lysstyrken på lampen. Hvorvidt du legger merke til det er et annet spørsmål, men i denne prisklassen ønsker vi et helt nøytralt og sannferdig bilde, og en kalibrering er nødvendig.

Vi får inn vår eksterne kalibreringsekspert Gorm Sørensen, som har med seg kofferten med fininstrumentene sine, og svinger tryllestaven.

Det som er kult med Sony er at de støtter ProCals autokalibrering, som gjør at operasjonen både tar kortere tid og blir enda bedre, enn hvis alt skulle blitt gjort manuelt.

Etter kalibrering hadde deltaavviket droppet til 0,6 i gråskalaen og 0,7 i fargerommet. Som er så lavt at det blotte øyet ikke oppfatter avvikene. Med andre ord er bildet å regne som dønn nøytralt.

Sony vpl-xw5000 Earth Moods 2 Sony vpl-xw5000 Earth Moods
<
>
Earth Moods. Foto: Geir Gråbein Nordby

Etter kalibrering: Makeløst!

Den animerte Netflix-serien Arcane er dunkel mye av tiden, men med utstrakt bruk av HDR-lys. På sitt beste ser den helt fantastisk ut med Sony-projektoren. Detaljene i skyggene er nærmest makeløse, og det er ikke mulig å se noe strølys på lerretet.

Fargene er blendende dype og realistiske, og naturdokumentaren Earth Moods på Disney Plus ser rett og slett eventyrlig ut.

Reality Creation-funksjonen har vi aktivert, og satt oppløsning til 30 på en skala fra 0-100. Høyere opp på skalaen gir et skarpere bilde, men det ser samtidig mer digitalt og kunstig ut.

Projektoren har såkalt MotionFlow, som også fungerer med 4K-materiale. Det gir jevnere bevegelser, men i True Cinema-modus er den i stedet helt nøyaktig tro til den originale bildefrekvensen. Som regel er den 24 fps på film. Hver bilderute vil korrigeres til riktig tidspunkt, skulle det være noe feil med tidskoden i kildematerialet. Personlig har jeg aldri opplevd eller tenkt over en slik artefakt, men selvsagt fint å være på den sikre siden.

Sony vpl-xw5000 HDR white ok Sony vpl-xw5000 HDR white blowout
<
>
HDR-kontrast = 45. Den hvite bresprekken nederst i høyre hjørne av isbreen er klart synlig. Foto: Geir Gråbein Nordby

HDR: Tveegget sverd

Når det kommer til Sonys håndtering av HDR-innhold, ser det som regel veldig bra ut. Man kan ikke forvente samme trøkk i lyset som på en god TV, men man får likevel et flott inntrykk av dynamikk.

Men det er et men. Sonys tone mapping er ikke så bra som reklamen sier. For skal man ha en normal lysstyrke på HDR-innhold, vil man gjerne opp mot 60 prosent i HDR-kontrast i menyen. Dette justerer lysstyrken i HDR-innhold, ikke svartnivået, som kan kanskje skulle tro. Med denne satt til 60, har bildet generelt god lysstyrket og det meste ser bra ut. Men HDR-effektene brenner ut. Jo mer kontrasten økes, desto mer brenner det ut i hvitt.

Foto: Sony

Det er ikke alle scener det blir tydelig i, men for eksempel blir isbreene på Earth Moods til hvite kladder på lerretet, i stedet for at man kan se detaljer i snøen. Dette starter faktisk allerede med kontrasten satt til 49, så jeg må her ned på 48 for at det skal vises fra beste side.

Når jeg så setter på den mørke The Batman, er 48 altfor lavt igjen, her vil jeg faktisk opp til godt over 60 for at det ikke skal bli altfor blast i de mørkeste scenene. En litt tungvinn måte å se film på, må jeg innrømme.

For Dolby Vision-innhold finnes det derimot løsninger, som for eksempel HDFury Vertex2, som kan hente ut LLDV Dolby Vision-metadata fra en Apple TV-enhet, og konverterer dette til HDR10 bilde for bilde, og dermed gir dynamisk HDR ut til projektoren. Da vil HDR-lyset heller ikke brenne ut, og projektoren gir dermed et enda mer fantastisk bilde!

Sony vpl-xw5000 black top angle
Foto: Sony

Oppskalering

Hittil har alt innholdet vært i 4K. Men projektoren gjør også en fabelaktig jobb med Full HD-materiale. Fantastic Beasts: The Crimes of Grindewald ligger på HBO Max i Full HD. Med XW5000 vises den med et knivskarpt bilde, takket være RealityCreation. Du kan eksperimenter litt med Resolution mellom 10 og 30, da gode innspillinger tåler 30 mens dårligere materiale bør ned mot 10 for å ikke få synlige artefakter.

Sony vpl-xw5000 SPREAD 2
Foto: Sony

Sony VPL-XW5000ES: Konklusjon

Sony har aldri laget dårlige projektorer, men med VPL-XW5000ES flytter de grensen for hvor bra bilde man får til under 100.000 kroner.

Kontrasten er i en annen liga, takket være et eksepsjonelt svartnivå kombinert med en flott lysstyrke som er mulig takket være laserlys. Fargene er ytterst realistiske etter kalibrering (bør gjøres av profesjonell), og bildet er skarpt som få.

Bevegelsene flyter sømløst om du ønsker, eller er tro til materialet om du heller vil det. Bildet er mye bedre enn man får i de fleste kinosaler!

4K-innhold med HDR ser stort sett formidabelt bra ut, hvor lyseffektene står bra ut fra skyggene. En litt uheldig artefakt er at HDR-lyset brenner ut i hvitt om kontrasten settes for høyt. Noe den innimellom må, for at bildet ellers ikke skal bli for mørkt og blast. Det gjelder å finne en god balanse. Her finnes det andre som gjør tone mapping-jobben bedre (JVC og Epson, jeg ser på dere).

Et kanskje større forbehold er at optikken ikke er motorisert, dermed må man stille frem og tilbake manuelt, mellom 16:9- og 2.35:1-innhold.

Karakter
Sony VPL-XW5000ES
High End

Lyd & Bilde mener

Gnistrende bildekvalitet! Kinofølelsen er skremmende realistisk. Bekmørkt svartnivå og blendende lys! Sony synes fortsatt ikke 66000 kroner er nok til å inkludere motorisert optikk og linseminne. HDR er ikke uproblematisk.

1 hendelser på “Sony VPL-XW5000ES”

  1. «Må ha»-følelsen dukker opp… Spørsmål til ekspertene: hvilket lerret bør man anskaffe til denne projektoren – hvitt, grått, gain…?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg

Laserskarpt kinobilde

Nå får du Google TV på alle skjermer

Ta med deg bildet hvor som helst!

Glitrende hjemmekino fra svindyr projektor

Sony HT-A9: For en surroundlyd!

Lyd & Bilde
Scroll to Top