Yamaha A-S1100

Musikk på første klasse

Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!
Januar 2016Yamaha A-S1100
Lyd & Bilde mener
Yamaha tegner opp et stort, mektig lydbilde fullt av dybde og detaljer, med større grad av nærvær og engasjement enn konkurrentene i prisklassen.
Mangelen på digitale innganger gjør at du må ha en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for å utnytte forsterkerens potensiale, hvilket drar opp prisen.
Spesifikasjoner
  • Effekt: 2 x 90 W 8 ohm
  • Innganger: 4 x analoge innganger
  • Utganger: 1 + hodetelefon
  • Platespillerinngang: MM/MC-phono
forfatter

A-S1100 er den siste i rekken av stereoforsterkere fra Yamaha, som virker klart inspirert av toppmodellen A-S3000. Alt ved A-S1100 oser av kvalitet: Den har et tydelig retrostuk over seg, med klassiske VU-metere og tidsriktige brytere. Fronten er i børstet metall, med høyglanslakkerte sideprofiler i ekte tre, tilgjengelig i både svart og sølv.

Yamaha-forsterkeren veier hele 23 kilo, godt hjulpet av en kraftig ringkjernetrafo og symmetrisk oppbygget kretsløp med MOSFET transistorer. Yamaha oppgir effekten til 95 W per kanal i 8 ohm og 160 watt i 4 ohm.

 

Musikalsk og raffinert

Wow! Her er det mer klang i pianoet til Adele, utbryter Geir. De andre er enige: Yamaha-forsterkeren har en helt annen skala over presentasjonen enn resten av feltet. Lyden er varm og forførerisk, mer engasjerende enn de andre forsterkerne. Adele kommer nærmere, og stråler ut fra høyttalerne med et glassklart refreng, uten at det låter hardt eller spisst. Man hører også lettere hva Hozier synger om i Take Me to Church.

Det samme gjelder Daft Punk: Bassen er mektig, og føles nesten som den går en oktav dypere enn de andre forsterkerne! A-S1100 har en imponerende kontroll over de kresne Focal-høyttalerne, og det er i det hele tatt lite som kan avsløre at vi har med en relativt fornuftig priset forsterker å gjøre.

Baksiden domineres av kraftige skruterminaler og flust av analoge innganger. Yamaha forsterkeren har både rec inn/ut og pre/out main in tilkoblinger, samt phono inngang for MM/MC pickup. (Foto: Produsenten)
Baksiden domineres av kraftige skruterminaler og flust av analoge innganger. Yamaha forsterkeren har både rec inn/ut og pre/out main in tilkoblinger, samt phono inngang for MM/MC pickup. (Foto: Produsenten)

Leif Ove Andsnes sitt orkester låter langt mer raffinert og detaljert via Yamaha-forsterkeren. Instrumentene står klarere ut fra hverandre, og tonehøydene er lettere å følge. Den berømte «stillheten mellom tonene» er mer fremtredende, og lydbildet føles mer presist. Det er mer følelser og farger i lydbildet hos Yamaha, enn på Cambridge som kanskje låter vel så korrekt, men også litt flatere.

All denne godlyden kommer imidlertid med et forbehold: Nemlig at man må ha en separat musikkspiller eller DAC på nivå med Marantz NA-6005 eller bedre for å sette pris på forskjellene.

 

Vår mening

– Jeg er ikke i tvil. Skulle jeg brukt mine egne penger på en av forsterkerne måtte det bli denne fra Yamaha, sier Lasse. Men Pioneer A-70 er en sterk utfordrer. Etter gjentatte lytteprøver kom vi frem til at Yamaha A-S1100 har det største lydmessige potensialet, men bare når den mates med et førsteklasses analogt signal fra en meget god DAC eller musikkspiller. Derfor er Yamaha A-S1100 testens beste, mens Pioneer A-70 fremstår som det beste kjøpet for mange musikk- og lydentusiaster.

Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Også i denne testen:

Arcam A29

Behersket eleganse

Fra Arcam kommer A29, en lovende kraftleverandør som dessverre har en litt for «stiff upper lip» for vår smak.

Rikelig med kraft og en velkontrollert, nøytral klangbalanse preger denne «snusfornuftige» forsterkeren, som også har rikelig med innganger.
Dynamisk sett er ikke dette den mest sprudlende og engasjerende forsterkeren vi har hørt, og den blekner litt i forhold til konkurrentene.

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forsterkere har den samme historien som Audiolab-forsterkeren. En gang et ikon, her i en helt ny versjon.

Nydelig klang og smellvakker vokalgjengivelse med velbalansert lydbilde.
Med litt blek dynamisk kontrast, mangler den sprut og liv.

Technics SU-C700

Det korteste strået

Det kan late til at Technics har fokusert for mye på teknologi og for lite på musikk.

Flott finish og utseende! Vi liker det kompakte formatet, og VU-metrene som vinker i takt med musikken. Her er sjenerøst med digitale innganger, og lydmessig er det god diksjon på sangstemmer.
Forsterkeren mangler kontroll. Det går hulter til bulter, bortsett fra på de aller enkleste passasjene.

Onkyo A-9070

En snill kjempe?

Onkyo-forsterkeren er en skikkelig tungvekter, men vi skulle ønske den slo litt hardere fra seg av og til.

Masse krefter og en behagelig varm klang gjør at Onkyo-forsterkeren egner seg bra i mange stereooppsett, og en rekke forskjellige høyttalerkombinasjoner.
Lyden kan virke litt for blankpolert og snill til tider, og gir ikke like mye dynamisk fraspark som de mest energiske forsterkerne.

Cambridge Azur 851A

Klokkeren lyd

Hos Cambridge Audio dreier det seg om å gjengi lyden renest mulig. 851A er et prakteksemplar i så måte.

Når det gjelder å gjenskape musikken på renest mulig måte, og med god kontroll over dynamikken, er dette en av klassens beste forsterkere.
Vi savner litt temperament, og en og annen digitalinngang hadde ikke vært å forakte.

Naim Nait 5Si

Med denne blir du en danseløve

Den lille Naim-forsterkeren spiller sokkene av deg!

Enestående engasjerende forsterker med trøkk. Det spruter liv og dynamikk som et evigvarende fyrverkeri.
Mangler litt på raffinement og det skorter på tilkoblinger.

Pioneer A-70DA

Velutstyrt superlyd

Her får du glimrende lyd kombinert med påkostet digitalkonvertering, i et elegant og robust kabinett.

Pioneer har tatt en allerede utmerket forsterker og forbedret den, med flere digitalinnganger og balansert krets. Den lyder aldeles glimrende på alle lydnivåer.
Noen vil savne litt varme og fylde i lydbildet. Litt mer kraft kunne også vært ønskelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.