Arcam har alltid hatt et godt rykte for vellydende forsterkere til både stereo og surround, så vel som gode signalkilder. Den engelske produsenten har i senere tid fått kanadiske JAM som eiere, men produktene blir fortsatt designet og produsert i Cambridge.
A29 fra toppserien FMJ har en klassisk Arcam-design med et kompakt kabinett og stramme linjer uten unødvendig kosmetikk. Byggekvaliteten er fin, men fremstår også litt ordinær sammenlignet med for eksempel naboen Cambridge Audio. Når vi løfter forsterkeren på plass i racket har den dog en tillitvekkende vekt og soliditet over seg: Med dybde på kun 27,5 centimeter glir den også fint inn i de aller fleste hyller og reoler.
G-klasse
A29-forsterkeren bruker en spesiell strømforsyning som Arcam kaller klasse G. Det dreier seg om en hybridisert strømforsyning med ringkjernetrafo, som kombinerer høy effekt med lav forvrengning. Arcam er ikke den første produsenten som påstår de har oppnådd det, men A29 er konservativt oppgitt til 80 watt per kanal i 8 ohm.
Lyden
Det er da heller ingenting å utsette på kreftene: Sammenlignet med Technics-forsterkeren er det umiddelbart tydelig at Arcam A29 har mye bedre sving på bassrytmene til Daft Punk. Bassgitaren er både sterkere, strammere og bedre definert.
Adeles forførende, men melankolske vokal på Hello låter også naturlig og klokkerent via Arcam-forsterkeren. Likevel savner vi litt hjerte- og smerte faktor her. Det er andre forsterkere i testen som formidler enda større innlevelse og følelser på denne krevende låten.
Det blir mer tydelig etter hvert som vi lytter, at Arcam-forsterkeren har en veldig balansert og nøytral presentasjon, men også låter litt mørkere og mer tilbaketrukket enn mange av konkurrentene. Hozier står i likhet med Adele, litt lenger unna mikrofonen, og vokalen blir ikke like fremtredende i lydbildet. Leif Ove Andsnes sitt klaverspill låter heller ikke like friskt som vi er blitt vant til.
Vår mening
Arcam-forsterkeren har en fyldig, varm og kontrollert lydkarakter. Likevel føles det litt som A29 kjører med «håndbrekket på» sammenlignet med noen av de mer spenstige konkurrentene. Litt avhengig av hvilke høyttalere man ønsker å matche med, kan den beherskede og mørke klangkarakteren være en god ting, men generelt foretrekker testpanelet en forsterker med mer dynamisk sprut!
Også i denne testen:
Audiolab 8300A
Klassikeren
Få forsterkere har den samme historien som Audiolab-forsterkeren. En gang et ikon, her i en helt ny versjon.
Technics SU-C700
Det korteste strået
Det kan late til at Technics har fokusert for mye på teknologi og for lite på musikk.
Onkyo A-9070
En snill kjempe?
Onkyo-forsterkeren er en skikkelig tungvekter, men vi skulle ønske den slo litt hardere fra seg av og til.
Yamaha A-S1100
Musikk på første klasse
Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!
Cambridge Azur 851A
Klokkeren lyd
Hos Cambridge Audio dreier det seg om å gjengi lyden renest mulig. 851A er et prakteksemplar i så måte.
Naim Nait 5Si
Med denne blir du en danseløve
Den lille Naim-forsterkeren spiller sokkene av deg!
Pioneer A-70DA
Velutstyrt superlyd
Her får du glimrende lyd kombinert med påkostet digitalkonvertering, i et elegant og robust kabinett.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser