Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Arcam A29

Behersket eleganse

Fra Arcam kommer A29, en lovende kraftleverandør som dessverre har en litt for «stiff upper lip» for vår smak.
Lyd & Bilde mener
Rikelig med kraft og en velkontrollert, nøytral klangbalanse preger denne «snusfornuftige» forsterkeren, som også har rikelig med innganger.
Dynamisk sett er ikke dette den mest sprudlende og engasjerende forsterkeren vi har hørt, og den blekner litt i forhold til konkurrentene.
Spesifikasjoner
  • Effekt: 2 x 80 W 8 ohm
  • Innganger: 6 x analoge innganger
  • Utganger: 1 + hodetelefon
  • Platespillerinngang: MM-phono

Arcam har alltid hatt et godt rykte for vellydende forsterkere til både stereo og surround, så vel som gode signalkilder. Den engelske produsenten har i senere tid fått kanadiske JAM som eiere, men produktene blir fortsatt designet og produsert i Cambridge.

A29 fra toppserien FMJ har en klassisk Arcam-design med et kompakt kabinett og stramme linjer uten unødvendig kosmetikk. Byggekvaliteten er fin, men fremstår også litt ordinær sammenlignet med for eksempel naboen Cambridge Audio. Når vi løfter forsterkeren på plass i racket har den dog en tillitvekkende vekt og soliditet over seg: Med dybde på kun 27,5 centimeter glir den også fint inn i de aller fleste hyller og reoler.

 

G-klasse

A29-forsterkeren bruker en spesiell strømforsyning som Arcam kaller klasse G. Det dreier seg om en hybridisert strømforsyning med ringkjernetrafo, som kombinerer høy effekt med lav forvrengning. Arcam er ikke den første produsenten som påstår de har oppnådd det, men A29 er konservativt oppgitt til 80 watt per kanal i 8 ohm.

 

Annonse

Lyden

Det er da heller ingenting å utsette på kreftene: Sammenlignet med Technics-forsterkeren er det umiddelbart tydelig at Arcam A29 har mye bedre sving på bassrytmene til Daft Punk. Bassgitaren er både sterkere, strammere og bedre definert.

Adeles forførende, men melankolske vokal på Hello låter også naturlig og klokkerent via Arcam-forsterkeren. Likevel savner vi litt hjerte- og smerte faktor her. Det er andre forsterkere i testen som formidler enda større innlevelse og følelser på denne krevende låten.

Annonse
På tilkoblingssiden kan Arcam A29 skilte med 5 analoge stereoinnganger, inkludert phonoinnganger for moving magnet. Egen forforsterkerutgang (pre out) er også på plass.

På tilkoblingssiden kan Arcam A29 skilte med 5 analoge stereoinnganger, inkludert phonoinnganger for moving magnet. Egen forforsterkerutgang (pre out) er også på plass.

Det blir mer tydelig etter hvert som vi lytter, at Arcam-forsterkeren har en veldig balansert og nøytral presentasjon, men også låter litt mørkere og mer tilbaketrukket enn mange av konkurrentene. Hozier står i likhet med Adele, litt lenger unna mikrofonen, og vokalen blir ikke like fremtredende i lydbildet. Leif Ove Andsnes sitt klaverspill låter heller ikke like friskt som vi er blitt vant til.

 

Vår mening

Arcam-forsterkeren har en fyldig, varm og kontrollert lydkarakter. Likevel føles det litt som A29 kjører med «håndbrekket på» sammenlignet med noen av de mer spenstige konkurrentene. Litt avhengig av hvilke høyttalere man ønsker å matche med, kan den beherskede og mørke klangkarakteren være en god ting, men generelt foretrekker testpanelet en forsterker med mer dynamisk sprut!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forsterkere har den samme historien som Audiolab-forsterkeren. En gang et ikon, her i en helt ny versjon.

Nydelig klang og smellvakker vokalgjengivelse med velbalansert lydbilde.
Med litt blek dynamisk kontrast, mangler den sprut og liv.

Technics SU-C700

Det korteste strået

Det kan late til at Technics har fokusert for mye på teknologi og for lite på musikk.

Flott finish og utseende! Vi liker det kompakte formatet, og VU-metrene som vinker i takt med musikken. Her er sjenerøst med digitale innganger, og lydmessig er det god diksjon på sangstemmer.
Forsterkeren mangler kontroll. Det går hulter til bulter, bortsett fra på de aller enkleste passasjene.

Onkyo A-9070

En snill kjempe?

Onkyo-forsterkeren er en skikkelig tungvekter, men vi skulle ønske den slo litt hardere fra seg av og til.

Masse krefter og en behagelig varm klang gjør at Onkyo-forsterkeren egner seg bra i mange stereooppsett, og en rekke forskjellige høyttalerkombinasjoner.
Lyden kan virke litt for blankpolert og snill til tider, og gir ikke like mye dynamisk fraspark som de mest energiske forsterkerne.

Yamaha A-S1100

Musikk på første klasse

Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!

Yamaha tegner opp et stort, mektig lydbilde fullt av dybde og detaljer, med større grad av nærvær og engasjement enn konkurrentene i prisklassen.
Mangelen på digitale innganger gjør at du må ha en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for å utnytte forsterkerens potensiale, hvilket drar opp prisen.

Cambridge Azur 851A

Klokkeren lyd

Hos Cambridge Audio dreier det seg om å gjengi lyden renest mulig. 851A er et prakteksemplar i så måte.

Når det gjelder å gjenskape musikken på renest mulig måte, og med god kontroll over dynamikken, er dette en av klassens beste forsterkere.
Vi savner litt temperament, og en og annen digitalinngang hadde ikke vært å forakte.

Naim Nait 5Si

Med denne blir du en danseløve

Den lille Naim-forsterkeren spiller sokkene av deg!

Enestående engasjerende forsterker med trøkk. Det spruter liv og dynamikk som et evigvarende fyrverkeri.
Mangler litt på raffinement og det skorter på tilkoblinger.

Pioneer A-70DA

Velutstyrt superlyd

Her får du glimrende lyd kombinert med påkostet digitalkonvertering, i et elegant og robust kabinett.

Pioneer har tatt en allerede utmerket forsterker og forbedret den, med flere digitalinnganger og balansert krets. Den lyder aldeles glimrende på alle lydnivåer.
Noen vil savne litt varme og fylde i lydbildet. Litt mer kraft kunne også vært ønskelig.
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.