Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Cambridge Azur 851A

Klokkeren lyd

Hos Cambridge Audio dreier det seg om å gjengi lyden renest mulig. 851A er et prakteksemplar i så måte.
Lyd & Bilde mener
Når det gjelder å gjenskape musikken på renest mulig måte, og med god kontroll over dynamikken, er dette en av klassens beste forsterkere.
Vi savner litt temperament, og en og annen digitalinngang hadde ikke vært å forakte.
Spesifikasjoner
  • Effekt: 2 x 120 W 8 ohm
  • Innganger: 7 x analog inkludert 2 XLR
  • Utganger: Hodetelefon
  • DAC: Nei
  • Platespillerinngang: Nei

Ett blikk på Cambridge-forsterkeren, og man forstår straks at dette er en produsent med ambisjoner. Utførelsen er et nydelig stykke arbeid, med polerte torx-skruer overalt. Flotte aluminiumprofiler og en tykk aluminiumfront gir inntrykk av at dette er en forsterker som virkelig er bygd for å vare.

 

Klasse XD

Cambridge benytter et forsterkerprinsipp som de kaller Klasse XD. I likhet med Klasse AB sitter transistorene i par, hvor den ene forsterker plussdelen og den andre minusdelen av en lydbølge. Men krysspunktet er flyttet opp til et ikke hørbart nivå, som skal gi den lydmessige fordelen av Klasse A, men effektiviteten til Klasse AB.

 

Analoge innganger

I motsetning til lillebror 651A, som har en digital USB-inngang, har 851A utelukkende analoge innganger. Til gjengjeld har den hele to balanserte XLR-innganger for kompatible, balanserte lydkilder. Alle innganger kan settes til et fastsatt, statisk lydnivå, slik at 851A kan benyttes som ren effektforsterker, for eksempel i hjemmekinosammenheng.

Annonse

 

Lyden

Spillestilen er åpen og oppløst, overtonene kommer frem på mest selvsagte vis. Stemmen til Hozier på balladen Take Me to Church, har nydelig diksjon, i et stort og oppløst lydlandskap. Klaveret gjengis med tunge, fine toner. Trommerytmene har på sin side ikke fullt samme driv som med Naim, som har en sprekere og mer frempå gjengivelse av basstromma.

Annonse
Et dobbelt sett balanserte XLR-innganger sitter på baksiden, i tillegg til en bråte RCA-innganger. Men ingen platespillerinngang, og vi savner digitalinnganger.

Et dobbelt sett balanserte XLR-innganger sitter på baksiden, i tillegg til en bråte RCA-innganger. Men ingen platespillerinngang, og vi savner digitalinnganger.

Adeles stemme på singelen Hello er klokkeklar, og der hvor Audiolab låter litt stresset når hun klemmer til i refrenget, har Cambridge bedre kontroll. Det gjenspeiler seg videre i de saftige trommerytmene til Daft Punk på låta Lose Yourself to Dance. Cambridge har vesentlig bedre kontroll enn Audiolab, samtidig som det låter åpent og fint. Men igjen har Naim litt sprekere attakk, hvor Cambridge blir i overkant pen i tøyet. Den gjør ikke noe galt, men finner heller aldri på noe sprell. På den andre siden er dette en svært god egenskap, når man skal spille klassisk musikk.

 

Vår mening

Cambridge Azur 851A er forsterkeren for deg som vil ha det fint og detaljert, samtidig som det er nok kontroll til å dra på. En meget vellydende forsterker som fungerer til alt av musikk og som kan drive de fleste høyttalere med overbevisning, men som bare mangler det siste ekstra for å bli festens midtpunkt.

Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Arcam A29

Behersket eleganse

Fra Arcam kommer A29, en lovende kraftleverandør som dessverre har en litt for «stiff upper lip» for vår smak.

Rikelig med kraft og en velkontrollert, nøytral klangbalanse preger denne «snusfornuftige» forsterkeren, som også har rikelig med innganger.
Dynamisk sett er ikke dette den mest sprudlende og engasjerende forsterkeren vi har hørt, og den blekner litt i forhold til konkurrentene.

Audiolab 8300A

Klassikeren

Få forsterkere har den samme historien som Audiolab-forsterkeren. En gang et ikon, her i en helt ny versjon.

Nydelig klang og smellvakker vokalgjengivelse med velbalansert lydbilde.
Med litt blek dynamisk kontrast, mangler den sprut og liv.

Technics SU-C700

Det korteste strået

Det kan late til at Technics har fokusert for mye på teknologi og for lite på musikk.

Flott finish og utseende! Vi liker det kompakte formatet, og VU-metrene som vinker i takt med musikken. Her er sjenerøst med digitale innganger, og lydmessig er det god diksjon på sangstemmer.
Forsterkeren mangler kontroll. Det går hulter til bulter, bortsett fra på de aller enkleste passasjene.

Onkyo A-9070

En snill kjempe?

Onkyo-forsterkeren er en skikkelig tungvekter, men vi skulle ønske den slo litt hardere fra seg av og til.

Masse krefter og en behagelig varm klang gjør at Onkyo-forsterkeren egner seg bra i mange stereooppsett, og en rekke forskjellige høyttalerkombinasjoner.
Lyden kan virke litt for blankpolert og snill til tider, og gir ikke like mye dynamisk fraspark som de mest energiske forsterkerne.

Yamaha A-S1100

Musikk på første klasse

Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!

Yamaha tegner opp et stort, mektig lydbilde fullt av dybde og detaljer, med større grad av nærvær og engasjement enn konkurrentene i prisklassen.
Mangelen på digitale innganger gjør at du må ha en førsteklasses signalkilde og/eller DAC for å utnytte forsterkerens potensiale, hvilket drar opp prisen.

Naim Nait 5Si

Med denne blir du en danseløve

Den lille Naim-forsterkeren spiller sokkene av deg!

Enestående engasjerende forsterker med trøkk. Det spruter liv og dynamikk som et evigvarende fyrverkeri.
Mangler litt på raffinement og det skorter på tilkoblinger.

Pioneer A-70DA

Velutstyrt superlyd

Her får du glimrende lyd kombinert med påkostet digitalkonvertering, i et elegant og robust kabinett.

Pioneer har tatt en allerede utmerket forsterker og forbedret den, med flere digitalinnganger og balansert krets. Den lyder aldeles glimrende på alle lydnivåer.
Noen vil savne litt varme og fylde i lydbildet. Litt mer kraft kunne også vært ønskelig.
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.