Ett blikk på Cambridge-forsterkeren, og man forstår straks at dette er en produsent med ambisjoner. Utførelsen er et nydelig stykke arbeid, med polerte torx-skruer overalt. Flotte aluminiumprofiler og en tykk aluminiumfront gir inntrykk av at dette er en forsterker som virkelig er bygd for å vare.
Klasse XD
Cambridge benytter et forsterkerprinsipp som de kaller Klasse XD. I likhet med Klasse AB sitter transistorene i par, hvor den ene forsterker plussdelen og den andre minusdelen av en lydbølge. Men krysspunktet er flyttet opp til et ikke hørbart nivå, som skal gi den lydmessige fordelen av Klasse A, men effektiviteten til Klasse AB.
Analoge innganger
I motsetning til lillebror 651A, som har en digital USB-inngang, har 851A utelukkende analoge innganger. Til gjengjeld har den hele to balanserte XLR-innganger for kompatible, balanserte lydkilder. Alle innganger kan settes til et fastsatt, statisk lydnivå, slik at 851A kan benyttes som ren effektforsterker, for eksempel i hjemmekinosammenheng.
Lyden
Spillestilen er åpen og oppløst, overtonene kommer frem på mest selvsagte vis. Stemmen til Hozier på balladen Take Me to Church, har nydelig diksjon, i et stort og oppløst lydlandskap. Klaveret gjengis med tunge, fine toner. Trommerytmene har på sin side ikke fullt samme driv som med Naim, som har en sprekere og mer frempå gjengivelse av basstromma.
Adeles stemme på singelen Hello er klokkeklar, og der hvor Audiolab låter litt stresset når hun klemmer til i refrenget, har Cambridge bedre kontroll. Det gjenspeiler seg videre i de saftige trommerytmene til Daft Punk på låta Lose Yourself to Dance. Cambridge har vesentlig bedre kontroll enn Audiolab, samtidig som det låter åpent og fint. Men igjen har Naim litt sprekere attakk, hvor Cambridge blir i overkant pen i tøyet. Den gjør ikke noe galt, men finner heller aldri på noe sprell. På den andre siden er dette en svært god egenskap, når man skal spille klassisk musikk.
Vår mening
Cambridge Azur 851A er forsterkeren for deg som vil ha det fint og detaljert, samtidig som det er nok kontroll til å dra på. En meget vellydende forsterker som fungerer til alt av musikk og som kan drive de fleste høyttalere med overbevisning, men som bare mangler det siste ekstra for å bli festens midtpunkt.
Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!
Også i denne testen:
Arcam A29
Behersket eleganse
Fra Arcam kommer A29, en lovende kraftleverandør som dessverre har en litt for «stiff upper lip» for vår smak.
Audiolab 8300A
Klassikeren
Få forsterkere har den samme historien som Audiolab-forsterkeren. En gang et ikon, her i en helt ny versjon.
Technics SU-C700
Det korteste strået
Det kan late til at Technics har fokusert for mye på teknologi og for lite på musikk.
Onkyo A-9070
En snill kjempe?
Onkyo-forsterkeren er en skikkelig tungvekter, men vi skulle ønske den slo litt hardere fra seg av og til.
Yamaha A-S1100
Musikk på første klasse
Denne forsterkeren fra Yamaha er en mester i å grave frem musikalske detaljer, men krever sitt fra det tilhørende utstyret!
Naim Nait 5Si
Med denne blir du en danseløve
Den lille Naim-forsterkeren spiller sokkene av deg!
Pioneer A-70DA
Velutstyrt superlyd
Her får du glimrende lyd kombinert med påkostet digitalkonvertering, i et elegant og robust kabinett.
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser