Auralic Vega sampler opp digitalsignalet til hele 1,5 MHz med 32-bit ordlengde, for å skyve digitalt støy lengst mulig opp i frekvens, for å gjøre plass til et superslankt analogt filter. Velg mellom fire ulike filterinnstillinger: Nr. 1 gir flatest frekvenskurve, nr. 2 ruller av forsiktig i toppen, nr. 3 er optimalisert for å minimere ekko og forhånds-ekko (bedre timing!), og ruller samtidig noe av i toppen. Nr. 4 gjør mye av det samme som nr. 3 men er justert for å låte best mulig i de fleste sammenhenger. Merk at avrullingen i toppen ikke er hørbar på signaler med høyere oppløsning enn 48 kHz, da avrullingen starter langt over det øret kan høre.
Via USB tar DAC-en imot alle oppløsninger helt opp til 32-bit/384 kHz (DXD), og støtter dessuten DSD i høyeste oppløsning (128 x CD-oppløsning).
Brukervennlighet
Tegnruten viser all informasjon man trenger, og DAC-en styres lett med medfølgende fjernkontroll.
Jeg liker egentlig ikke å ha så mange filtervalg, da jeg blir sittende og bytte mellom ulike musikkstykker og tvile på hva jeg liker best. Jeg ble sittende lenge og bytte mellom de ulike filterinnstillingene, før jeg til slutt landet på innstilling nr. 4. Lydbildet blir mer utstrakt, samtidig som timingen i rytmene sitter som et skudd.
Ellers er DAC-en enkel i bruk, med unntak av at den ved ett tilfelle hadde litt problemer da jeg hadde satt opp en spilleliste med ulike oppløsninger. Den stoppet opp når den måtte skifte oppløsning. Løsningen var å skru den av og på, og siden fungerte den fint.
Lydkvalitet
Auralic låter så musikalsk at det nesten er umulig å tenke på noe annet enn musikken. Cymbalene på Daft Punks ”Game of Love” i 24-bit/88,2 kHz er superluftige, og basstromma sparker hardt og raskt. Lydbildet er luftig som helium, og lydlandskapets ”molekylære” oppbygning kan nærmest sanses på mikronivå.
DAC-en låter hårreisende oppløst. Jazz-trompeten på ”Stille, stille kommer vi” av Hoff Ensemble i 24-bit/192 kHz er luftig og samtidig direkte, mens klangen fra perkusjonen brer seg ut i rommet. Kontrabassen ligger i bunnen på det mest naturlige vis, mens Unni Wilhelmsen aldri har hørt vakrere ut.
Det mest imponerende er hvordan Auralic Vega får meg til å lytte mellom tonene. En klisjé, jeg vet, men sånn må det beskrives. For midt imellom alt som foregår er stillheten så markert, at det nesten er skremmende.
Ta Tori Amos ”Flavor”, fra ”Gold Dust”. Det bøse Bösendorfer-flygelet med sin ekstra oktav i bassen brauter seg frem i undergrunnen, samtidig som DAC-en evner å holde kjeft når den skal. Strykerintroen låter stort, men når Tori begynner å synge er det som om det aldri har vært bedre plass for henne å boltre seg på.
Konklusjon
Auralic Vega er utrolig oppløst. Alt er på plass, fra bunn til topp av frekvensregisteret, og den stopper og starter på ethvert signal så lett som ingenting. Den er ikke fullt så krisp i toppen som Bryston og ikke like røff og tøff i bassen som Electrocompaniet, men den totale balansen og oppløsningen er helt rå.
Skal du ha noe bedre enn Vega, blir det fort svært kostbart. Den tar den digitale jobben på blodig alvor, og kan plasseres inn i et hvilket som helst anlegg og bare låte magisk.
Lyd & Bilde mener
Auralic tar pusten fra oss fra begynnelse til slutt. Usedvanlig oppløste toner, og kontante rytmer. Balanserer hele lydbildet makeløst bra! Ulike filterinnstillinger gir muligheter. Kommer ikke på noe, annet enn at et så rått produkt gjerne kunne hatt hodetelefonutgang. Men da hadde det fort blitt dyrt!
Veil. pris 24990 kr
Spesifikasjoner
- Digital inn: asynkron USB, 2 koaksial, optisk, AES/EBU
- Analog ut: RCA, XLR
- Maks. 32-bit/384kHz + DSD128 (USB)
- 24-bit/192kHz (SPDIF)
- Variabelt lydnivå
- Ikke hodetelefonutgang
Også i denne testen:
6 digitalomvandlere
Bryston BDA-2
Opphøyd sannhet
Digitalomvandleren fra Bryston er blant de mest detaljerte og oppløste i klassen.
Electrocompaniet ECD 2
Med knyttet neve
Dette er den strammeste og mest potente bassen vi har hørt på lenge. Det hele balanseres med flotte toner også oppover.
Asus Xonar Essence III
Ambisiøs toppmodell
Dataprodusent Asus søker innpass i hi-fi-bransjen med sin dyreste – og beste – digitalkonverter noensinne.
Naim DAC-V1
Mye for pengene
Naims bidrag er en kompakt digitalomvandler med fjernkontroll, variabelt lydnivå og hodetelefonutgang. Og den låter flott.
Line Magnetic LM-502CA
To konvertere i én
Kinesiske Line Magnetic har laget en digitalomvandler med rør på utgangen. Men du kan også velge vanlig transistor.
Vil du lese hele artikkelen?
Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.
Allerede abonnent? Logg inn her
-
Prøv LB+ i 30 dagerKun 49,-
Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.
-
LB+ Total i 12 MndKun 149,- mnd
Du sparer 288 ,-