Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Auralic Vega

Musikken mellom tonene

Ingen i klassen skildrer rommet i lydbildet som Auralic Vega, som understreker at det er musikk også mellom tonene.
Lyd & Bilde mener
Auralic tar pusten fra oss fra begynnelse til slutt. Usedvanlig oppløste toner, og kontante rytmer. Balanserer hele lydbildet makeløst bra! Ulike filterinnstillinger gir muligheter.
Kommer ikke på noe, annet enn at et så rått produkt gjerne kunne hatt hodetelefonutgang. Men da hadde det fort blitt dyrt!
Spesifikasjoner
  • Digital inn: asynkron USB, 2 koaksial, optisk, AES/EBU
  • Analog ut: RCA, XLR
  • Maks. 32-bit/384kHz + DSD128 (USB)
  • 24-bit/192kHz (SPDIF)
  • Variabelt lydnivå
  • Ikke hodetelefonutgang

NO gullikon 2014.indd

Auralic Vega sampler opp digitalsignalet til hele 1,5 MHz med 32-bit ordlengde, for å skyve digitalt støy lengst mulig opp i frekvens, for å gjøre plass til et superslankt analogt filter. Velg mellom fire ulike filterinnstillinger: Nr. 1 gir flatest frekvenskurve, nr. 2 ruller av forsiktig i toppen, nr. 3 er optimalisert for å minimere ekko og forhånds-ekko (bedre timing!), og ruller samtidig noe av i toppen. Nr. 4 gjør mye av det samme som nr. 3 men er justert for å låte best mulig i de fleste sammenhenger. Merk at avrullingen i toppen ikke er hørbar på signaler med høyere oppløsning enn 48 kHz, da avrullingen starter langt over det øret kan høre.

Via USB tar DAC-en imot alle oppløsninger helt opp til 32-bit/384 kHz (DXD), og støtter dessuten DSD i høyeste oppløsning (128 x CD-oppløsning).

Brukervennlighet
Tegnruten viser all informasjon man trenger, og DAC-en styres lett med medfølgende fjernkontroll.

Jeg liker egentlig ikke å ha så mange filtervalg, da jeg blir sittende og bytte mellom ulike musikkstykker og tvile på hva jeg liker best. Jeg ble sittende lenge og bytte mellom de ulike filterinnstillingene, før jeg til slutt landet på innstilling nr. 4. Lydbildet blir mer utstrakt, samtidig som timingen i rytmene sitter som et skudd.

Annonse

Ellers er DAC-en enkel i bruk, med unntak av at den ved ett tilfelle hadde litt problemer da jeg hadde satt opp en spilleliste med ulike oppløsninger. Den stoppet opp når den måtte skifte oppløsning. Løsningen var å skru den av og på, og siden fungerte den fint.

Lydkvalitet
Auralic låter så musikalsk at det nesten er umulig å tenke på noe annet enn musikken. Cymbalene på Daft Punks ”Game of Love” i 24-bit/88,2 kHz er superluftige, og basstromma sparker hardt og raskt. Lydbildet er luftig som helium, og lydlandskapets ”molekylære” oppbygning kan nærmest sanses på mikronivå.

Annonse

DAC-en låter hårreisende oppløst. Jazz-trompeten på ”Stille, stille kommer vi” av Hoff Ensemble i 24-bit/192 kHz er luftig og samtidig direkte, mens klangen fra perkusjonen brer seg ut i rommet. Kontrabassen ligger i bunnen på det mest naturlige vis, mens Unni Wilhelmsen aldri har hørt vakrere ut.

Det mest imponerende er hvordan Auralic Vega får meg til å lytte mellom tonene. En klisjé, jeg vet, men sånn må det beskrives. For midt imellom alt som foregår er stillheten så markert, at det nesten er skremmende.

Ta Tori Amos ”Flavor”, fra ”Gold Dust”. Det bøse Bösendorfer-flygelet med sin ekstra oktav i bassen brauter seg frem i undergrunnen, samtidig som DAC-en evner å holde kjeft når den skal. Strykerintroen låter stort, men når Tori begynner å synge er det som om det aldri har vært bedre plass for henne å boltre seg på.

Konklusjon
Auralic Vega er utrolig oppløst. Alt er på plass, fra bunn til topp av frekvensregisteret, og den stopper og starter på ethvert signal så lett som ingenting. Den er ikke fullt så krisp i toppen som Bryston og ikke like røff og tøff i bassen som Electrocompaniet, men den totale balansen og oppløsningen er helt rå.

Skal du ha noe bedre enn Vega, blir det fort svært kostbart. Den tar den digitale jobben på blodig alvor, og kan plasseres inn i et hvilket som helst anlegg og bare låte magisk.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Bryston BDA-2

Opphøyd sannhet

Digitalomvandleren fra Bryston er blant de mest detaljerte og oppløste i klassen.

Bryston låter superoppløst og distinkt hele veien, med overlegent detaljnivå og et gigantisk lydbilde.
Fjernkontroll er (dyrt) ekstrautstyr, og volumkontroll er mangelvare.

Electrocompaniet ECD 2

Med knyttet neve

Dette er den strammeste og mest potente bassen vi har hørt på lenge. Det hele balanseres med flotte toner også oppover.

Sjeldent har vi hørt en digitalomvandler med så tøff bass. Lydbildet er samtidig både balansert og stort, også oppover i overtonene.
Her mangler bare det siste lille av mikronyanser i toppen, for at Electrocompaniet skal gruse hele gjengen.

Asus Xonar Essence III

Ambisiøs toppmodell

Dataprodusent Asus søker innpass i hi-fi-bransjen med sin dyreste – og beste – digitalkonverter noensinne.

Ekte dual-mono-DAC med en skikkelig påkostet hodetelefonforsterker. Bassregisteret låter usedvanlig kontant, og DAC-en driver så å si alle hodetelefoner.
Det er først og fremst oppløsning i overtonene som mangler her.

Naim DAC-V1

Mye for pengene

Naims bidrag er en kompakt digitalomvandler med fjernkontroll, variabelt lydnivå og hodetelefonutgang. Og den låter flott.

Meget velutstyrt, og har til og med innebygd hodetelefonforsterker. DAC-V1 har full kontroll på lydbildet, spesielt i mellomtoneregisteret. Glimrende til prisen!
Lydbildet kunne vært noe større.

Line Magnetic LM-502CA

To konvertere i én

Kinesiske Line Magnetic har laget en digitalomvandler med rør på utgangen. Men du kan også velge vanlig transistor.

Med både rør og transistor lar denne DAC-en deg velge om du ønsker en varm og musikalsk klang, eller mer rytme og snert. Spesielt med rør låter det meget behagelig og deilig.
Det mangler litt trøkk i bassrytmene, og vi ønsker et litt større lydbilde. Volumkontroll mangler.
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

11 Comments

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.