Spiller ikke høyoppløste musikkfiler
  • 2 x 55 watt forsterker
  • Wi-Fi/eternett
  • Internettradio
  • Lydformater: MP3, AAC, WMA, OGG, FLAC, ALAC, WAV, AIFF
  • App for iOS og Android

Amerikanske Sonos har noen års forsprang på de andre streaming-produsentene. De lanserte sin første trådløse forsterker allerede i 2005, og regnes i dag som en ledende produsent av trådløse multirom-systemer.

Brukervennlighet
Sonos skiller seg fra konkurrentene med sitt eget krypterte nettverk mellom spillerne sine. For å sende musikk trådløst til Connect:Amp må du derfor ha en ekstra ”Bridge”-enhet koblet med ledning til ruteren din, og koster 398 kroner ekstra. Fordelen er at spillerne ikke belaster det vanlige Wi-Fi nettverket ditt, og enkelt kan utvides til flere rom.

En annen fordel er svært brukervennlig betjening. Fjernkontroll-appen Sonos Controller finnes til både iOS og Android, og er svært oversiktlig og lett å betjene. Sist men ikke minst har Sonos innebygd støtte for musikktjenestene Spotify og Wimp, slik at du enkelt får tilgang til en hel verden av musikk. Connect:Amp er veldig enkel å sette opp: Du kobler den til nettverket, laster ned Controller-appen til Mac eller PC, et par tastetrykk så finner kontroller og spiller hverandre automatisk over nettverket. Enklere blir det nesten ikke, og Sonos er i tillegg veldig stabil.

Lydkvalitet
Sonos har en teknisk begrensning som nok vil falle mange audiofile tungt for hjertet. Connect:Amp er den eneste testdeltakeren som ikke støtter høyoppløste musikkfiler, men er begrenset til vanlig 16 bits CD-kvalitet. Når det er sagt er lydkvaliteten mer enn god nok til å engasjere selv på vanlig MP3. Forsterkeren yter 55 watt pr. kanal, og leverer en varm, fyldig lyd som har lett for å fenge. Den har rikelig med kraft til å drive små bokhyllehøyttalere så vel som middels store gulvhøyttalere til rikelig med lydnivå. Lydkvaliteten er overraskende bra til prisen, men det høres at oppløsningen ikke er like god som nykommeren fra Bluesound. Heather Novas silkemyke stemme blir ikke like glatt gjengitt av Sonos-forsterkeren, og s-ene blir litt skarpere. Bassen er også litt tammere og mindre definert. Sonos har riktignok vel så mye krefter som Bluesound, men låter ikke spesielt fint på full guffe. Det mangler også litt overskudd når vi vil spille virkelig høyt med Daft Punk låta ”Get Lucky”. Sonos er litt mer overfladisk, og gjengir ikke like mye dybde og detaljer.

5 nettverksforsterkere med strømming

Oppsummering

Etter å ha testet fem forsterkere med strømming, er det helt klart at dette er fremtiden.

Naim UnitiQute 2

Suveren lydkvalitet

Naims nusselige forsterker skal du ikke undervurdere. Under Davids drakt skjuler det seg et musikalsk talent med Goliatkrefter, som kan konkurrere med langt dyrere løsninger.

Potent lydkvalitet Effektiv betjening
Mangler musikktjenester

Pro-Ject Stream Box DSA

God lyd, vrien å bruke

Forsterkeren fra Pro-Ject er påkostet, og den låter både kontrollert og oppløst. Dessverre med forhistorisk brukergrensesnitt, uten mulighet for å lage spillelister direkte på spilleren.

Meget vellydende Mange tilkoblinger
Mangelfull app Ingen strømmetjenester

Simple Audio Roomplayer 1

Høyoppløst utfordrer

Skotske Simple Audio er en ganske fersk utfordrer på streaming-markedet, og deres Roomplayer 2 er de et interessant alternativ til de mer etablerte merkene.

Sprek lydkvalitet God byggekvalitet
Mangelfull fjernstyring

Bluesound PowerNode

Rimelig hi-fi-alternativ

I den rimelige enden av skalaen satser Bluesound PowerNode på god lyd i en brukervennlig innpakning. Og selv om den mangler litt dypbasskontroll, gir den samlet sett mest for pengene.

Flott lyd Støtter høyoppløst lyd Innebygd Wimp HiFi
Mangler litt kraft Manuell delingsfunksjon blir knotete

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.