Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Her er Volkswagen ID.7

Endelig avduket! ID.7 blir en romslig sedan, hvor rekkevidde nok er det største stikkordet.

Skrevet av / 17.04.23 - 14:59
Her er Volkswagen ID.7

Så har Volkswagen endelig dratt sløret av sin sedan ID.7. Det skjedde på en digital verdenslansering i dag kl 14. En ganske kort en sådan, hvor informasjonen var temmelig sparsom.

VW ID.7 6
Foto: Volkswagen

ID.7 er stor

Bilen, som gjerne omtales som «den elektriske Passat-en», har stor innvendig plass, og Volkswagen lover en «lounge-aktig kupé». Som vi like greit oversetter til at det er rikelig med plass til lange bein. Så måler den da også 4,96 meter i lengden, som er hele 38 cm lengre enn crossover-SUV-en ID.4.

Les også Snart premiere for Volkswagen ID.7 Bare dager før premieren kommer nye opplysninger om den eldrevne flaggskipsmodellen i ID.-familien.

ID.7 legger seg prismessig i «volumsementet», men skal holde premium klasse. Volkswagens utsendte mente dette er en av de virkelig viktige bilene fra konsernet. Det forklares ikke minst av at dette er den første modellen siden ID.4 som lanseres i alle verdensmarkedene fra starten av.

Foto: Volkswagen

Dette er den sjette helelektriske VW-bilen på MEB-plattformen. Volkswagen hevder å ha lyttet til konsumentene i utviklingen, blant annet når det kommer til grensesnittet på infotainmentsystemet.

Blant annet er klimakontroll nå tilgjengelig med et lite tastetrykk på den 15 tommer store skjermen, og nå har Head-Up-skjerm med utvidet virkelighet blitt standard.

Foto: Volkswagen

Lang rekkevidde

Det viktigste argumentet for ID.7 er likevel rekkevidden. Den skal gå langt. Inntil 700 kilometer. Det får’n si!

Dette muliggjøres av god aerodynamikk og lavt forbruk, men også et større batteri med 86 kWh nettokapasitet. Samtidig økes ladekapasiteten, til 200 kW, og bilen skal bruke 25 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.

Les også Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.

Bilen blir dessverre ikke tilgjengelige med det store batteriet ved lansering, til å begynne med må vi nøye oss med det vanlige på 77 kWh og 170 kW ladekapasitet. Samme som i dagens ID. Buzz.

Ellers nevnes panoramaglasstak og Harman Kardon lydanlegg med 13 høyttalere pluss subwoofer. Og, som vanlig på elbillanseringer, ble det snakket om bærekraft. Her er ikke spor etter dyreskinn i setene, i stedet finner vi plante- og plastbaserte materialer.

Foto: Volkswagen

Volkswagen ID.7: Pris og tilgjengelighet

Pris ble ikke nevnt med et ord, annet enn at bilen vil befinne seg i «volumsegmentet». Vi vil gjetter at startprisen blir 20-25 prosent høyere enn ID.4. Lanseringen av ID.7 er planlagt til fjerde kvartal 2023 i Europa og Kina, Nordamerika følger i 2024.

Mer info: volkswagen.no

VW ID.7 10 VW ID.7 7- enlarged VW ID.7 8- enlarged VW ID.7 9- enlarged VW ID.7- enlarged VW ID.7 5 VW ID.7 3
<
>
Foto: VolkswagFoto: Volkswagenen
Les også Volkswagens beste elbil Med avrundet hekk er ID.5 den peneste blant Volkswagens elbiler. Med firehjulstrekk er GTX-utgaven spesielt god å kjøre, og endelig er lydanlegget på stell.
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top