Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Volkswagen ID.7 er i siste testfase

Bare dager før premieren kommer nye opplysninger om den eldrevne flaggskipsmodellen i ID.-familien.

Skrevet av / 09.04.23 - 19:19
Volkswagen ID.7 er i siste testfase

Den nye ID.7 lanseres i den øvre mellomklasse i Europa, Kina og Nord-Amerika. Modellen er bygget for langkjøring, og lanseringen er planlagt til slutten av 2023. Men den offisielle presentasjonen foregår allerede i neste uke, og nå slipper Volkswagen mer informasjon om drivlinjen, chassiset og komforten.

Volkswagen ID.7 prøvekjøres i Spania (Foto: Volkswagen)

Akkurat nå kan den kamuflerte versjonen sees på de svingete fjellveiene rundt Alicante i Spania, der de siste testkjøringene pågår. Kai Grünitz, ansvarlig for utvikling i Volkswagens ledelsesteam, forklarer:

Med ID.7 har vi utnyttet potensialet i MEB-plattformen i enda større grad. Vi har også brukt en ny, kraftigere og mer effektiv elmotor. I tillegg har vi forbedret styrkekvaliteten på chassiset og dermed klart å forbedre kjørekomforten ytterligere. Kombinasjonen av et enestående drivsystem, komfortabelt chassis og lang rekkevidde gjør ID.7 til den perfekte bilen for langkjøring.

Nyutviklet elmotor

Dette er den første modellen som bruker MEB-plattformen (Modular Electric Drive), som har en mer effektiv elektrisk drift. Ifølge Volkswagen er det den kraftigste og mest momentsterke elmotoren i en ID.-modell hittil. Først og fremst er den optimalisert for energiforbruket. Rekkevidden er beregnet til å være opptil 700 km (WLTP), og ladekapasiteten opptil 200 kW, avhengig av batteri. Selskapet mener dermed at modellen vil være egnet for bedriftskunder og langkjørere.

Volkswagen ID.7 Volkswagen ID.7 Volkswagen ID.7
<
>
Automatisk seteklima og massasjefunksjon. Volkswagen ID.7 (Foto: Volkswagen)

Nytt adaptivt chassis

De har også forbedret den adaptive chassisreguleringen DCC (ekstrautstyr) og innstillinger for kjøredynamikk ved langkjøring. Med kjørealternativene kan man velge alt mellom komfort og sportslighet. En nyutviklet progressiv styring skal gi presise kjøreegenskaper og maksimal stabilitet. Og det er nettopp disse egenskapene som nå testes i Spania.

Automatisk seteklima og massasjefunksjon. Volkswagen ID.7 (Foto: Volkswagen)

Ny instrumentering

Førerplassen har fått en helt ny utforming, og de har redusert størrelsen på de klassiske instrumentene. Sentralt for display- og betjeningskonseptet er en 15-tommers infotainmentskjerm. All nødvendig informasjon og advarsler vises bak rattet i ID.-cockpiten. I tillegg vises viktig informasjon i en Head-up-Display (HUD) med utvidet virkelighet (AR)

Pris og tilgjengelighet

17. april har Volkswagen ID.7 premiere i flere byer, inkludert Stockholm. Volkswagen har imidlertid ikke opplyst om priser ennå.

 

CES 2023: Volkswagen avduker den nye ID.7

ID.7 er tyskernes første fullt elektriske sedan basert på MEB-plattformen.

Les videre
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top