Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Klipsch G-28 & SW-308 SUB

Tennpluggen

Med høy følsomhet og en meget hurtig responstid trenger ikke denne tennpluggen noen kraftig forsterker for å rocke opp brakka. Musikken formelig spruter ut av Klipsch-høyttalerne, som selv uten subwoofer gir et godt snev av ”live”-følelse.
Lyd & Bilde mener
Sprutende dynamikk Spiller høyt med svak forsterker
Mangler litt oppløsning
Spesifikasjoner
  • 2-veis bassrefleks
  • 1” diskant i horn
  • 2 x 3,5” basser
  • 4 x 3,5” radiatorbasser
  • 55Hz-24kHz (±3dB)
  • 94 dB følsomhet, 8 ohm
  • 8” / 300 watt subwoofer

Av de seks små basselementene på hver høyttaler er bare to av dem i virkeligheten tilkoblet, mens de fire andre er passive radiatorer. Radiatorene er der for å utligne trykkforskjeller i kabinettet når de aktive elementene slår ut og inn, et prinsipp som gir lavere forvrengning enn en tradisjonell refleksport.

Klipsch har alltid sverget til hornladde diskanter, og de har ikke tenkt å slutte nå. En kompresjonsdiskant av titan er matet inn i et kvadratisk horn buet 90 grader på alle sider, for å gi høyere effektivitet og en kontrollert spredning.

Brukervennlighet
Klipsch G-28 er en såkalt LCR-høyttaler (left, center, right), som kan brukes enten som stereo- eller senterhøyttaler. Høyttalerelementene er derfor plassert helt symmetrisk. Det følger med ulike braketter for ulike formål, men til veggmontering er det bare å hekte hver høyttaler på en skrue i veggen.

Den høye følsomheten på 94 dB med én watt betyr at de flate høyttalerne bare trenger en fjerdedel til halvparten av forsterkerkraften for å spille like høyt som sine konkurrenter. Dermed står man mer fritt til å velge en forsterker kun ut ifra lydkvaliteten og ikke tenke så mye på kraften.

SW-308 er mindre enn de fleste andre Klipsch-subwoofere, og er enkelt å plassere diskret. Den har ett aktivt basselement og to passive radiatorbasser, vi foretrekker å ha det aktive mot oss. Vi fikk et fint resultat i vårt rom med delefrekvens satt til 100 Hz.

Annonse

Lydkvalitet
Med elektrofunkgruppa Daft Punk på menyen viser høyttalerne seg fra sin mest rytmiske side. Uten subwoofer har høyttalerne en meget frisk og energisk mellomtonegjengivelse, og til tross for høy følsomhet går høyttalerne likevel lenger ned i bassområdet enn vi forventet.

Dette er en energisk rett-i-trynet maktdemonstrasjon, som viser at flate høyttalere også kan ha muskler. I tillegg til sin høye følsomhet begrenser horndiskantene spredningen, slik at veggene og taket ikke reflekterer lyden like mye som domeløsninger. Dette gjør at vi får en mer direkte lyd.

Annonse

Men høyttalerne klarer naturligvis ikke å emulere et par gulvhøyttalere før subwooferen kobles inn. Da får man den nødvendige grunnmuren i bassregisteret som både gir fylde og trøkk, men som også skaper større kontraster i lydbildet.

Sammenlignet med både DLS og Dali er det vesentlig mer dynamikk og liv med Klipsch. Dena Piano Duo med sine to samspilte klaverer på 2L-utgivelsen ”Grieg/Mozart vol. II” låter lekent og lett. Lyden av tangenthamrene som smeller ned på flygelstrengene låter meget livat.

Det er mye sprut i den akustiske gitaren på Heather Novas ballade ”Valley of Sound”, og stemmen hennes er klar og stor. Det som mangler er dybde i stereobildet, som hos så mange andre vegghøyttalere.

Konklusjon
Ikke la deg lure av det flate utseendet til Klipsch G-28. Med sin høye følsomhet kan de spille høyt og ”rett i trynet” selv med en strømsvak forsterker, og engasjerer også uten subwoofer. Det er mye trøkk i hele frekvensregisteret, fra øvre bass helt opp til diskantområdet.

Subwoofer er nødvendig for å få med resten av bassregisteret, og da gjør SW-308 en god jobb. Uten å være størst i klassen integreres den fint i lydbildet og følger opp med en punchy bassgjengivelse. Dette systemet gir en veldig ”live”-følelse uansett musikk.

Det mangler litt oppløsning i toppen av overtoneområdet, men sammenhengen ellers er såpass bra at vi ikke bryr oss.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Også i denne testen:

Audiovector On-Wall og Ki-Sub subwoofer

Ekte hi-fi på veggen

Audiovector gjengir musikken med fabelaktig oppløsning, og integreringen mellom subwoofer og høyttalere er så sømløs at det nærmest høres ut som det er store gulvhøyttalere vi hører på. Silkehansken holder storslegga!

Nydelig sammenheng Flott oppløsning Groovy bass
Fint lite

System Audio Exact

Vegghøyttalere for voksne

Testens største vegghøyttalere er noen reale tungvektere! Til gjengjeld greier de seg uten subwoofer.

Fyldig og dynamisk lyd Saftig bassgjengivelse
Store og tunge

Martin Logan SLM & Dynamo 700W

La musikken sveve!

Med blant annet påkostet bånddiskant tar Martin Logan overtonene til nye musikalske høyder. Lag på lag i lydbildet avsløres vektløst og deilig. Men pass på – subwooferen kan være vond å få til.

Superb oppløsning Glimrende tonekvalitet
Subwoofer passer best med surroundreceiver

Dali Ikon On-Wall mk2 & Sub E-12 F

Veggkunst á la Dali

Dette kunstverket koster bare noen få tusenlapper. Dalis vegghøyttalere bygger noe ut fra veggen, som gir mer kabinettvolum. Litt på bekostning av eleganse, men desto fyldigere blir lyden.

Distinkt lyd Funker uten subwoofer
Litt boksete kabinetter Ikke oppløsningen til de beste

KEF T301 & T-2 subwoofer

Flate høyttalere, flat lyd?

Mens flere av testdeltakerne er til dels store ”kasser” for veggmontering, er KEF T301 syltynne. Dette er valget for den designbevisste! Dessverre er lyden også i flateste laget…

Slank design Gjennomtenkt montering
Flatt lydbilde Slank mellomtone

DLS Flatbox Large

Vellyd og veggpryd

DLS Flatbox leverer et stort, varmt og fyldig lydbilde, og med en potent subwoofer med på laget gir disse svenskene ekstra mye lyd for pengene.

Lettmontert og vellydende Velintegrert subbass
Klemterminaler
forfatter

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.