Savner dynamikk Tynt mellomregister
  • Uteffekt: 2 x 50 watt
  • Kilder: FM, USB, CD, harddisk, nettverk, nettradio
  • Tilkoblinger: WLAN, Ethernet, RCA, HDMI, hodetelefoner
  • Fjernkontroll: ja + app
  • Mål: 25 x 22 x 27 cm + høyttalere 18 x 32 x 28 cm

Dette er kanskje ikke det mest stilfulle anlegget, men det B&W-inspirerte gule høyttalerelement og lekre fargeskjerm får det definitivt til å skille seg ut fra mengden. Som navnet Streamium antyder inngår det i Philips sortiment for strømmet musikk. Det innebærer både at det kan spille av musikk fra en PC/Mac eller nettverksdisk samt internettjenester, og at det kan sende lyden til andre enheter. Ved å komplettere med ”mottakere” i andre rom kan man altså bygge et multiroom-system. På baksiden finnes et flertall inn- og utganger, inklusiv HDMI, noe den faktisk er alene om i testen. Det avslører at det ikke bare har CD-spiller, men også faktisk DVD, noe som gjør at man også kan benytte det som et hjemmekinoanlegg.

Takket være pekeskjermen er det meget enkelt å håndtere kilder, eller man kan benytte fjernkontrollen. Det finnes også en enda smidigere løsning i form av en smartmobil-app for både iOS og Android.

Om fleksibiliteten og alle kildene er dets styrke, er lyden ikke riktig like imponerende. Takket være de i denne sammenheng, store høyttalere kan man spille høyt nok, og man får en stereoeffekt som de andre ikke klarer. Men på typisk Philips-manér så er lyden langt fra nøytral. Bassen er meget påtrengende på bekostning av mellomregisteret. Det gir riktignok en groovy lyd som mange sikkert synes låter heftig, men selv etter å ha rattet på innstillingene er det vanskelig å få all musikk til å låte bra.

Nøyer man seg ikke med radio og CD, men vil ha alle den moderne tilkoblede verdens muligheter bør man se nærmere på Philips Streamium. Her kan man ikke bare spille musikk fra PC/Mac og internett, men har også mulighet til å sende lyden til andre rom. Takket være pekeskjerm og smartmobil-app er det til tross for kompleksiteten lett å benytte anlegget. Man må derimot leve med at lyden er mer til den heftige siden enn den vellydende. Og det ser mer moderne tøft ut enn klassisk pent.

Tangent Alio Stereo MKII

Pent og diskré

Et pent anlegg som ikke forstyrrer noen så lenge man ikke forsøker å makse volumet.

Pent Utmerket kvalitetsfølelse DAB+
Plastaktig fjernkontroll Middelmådig lyd

Bose Wave Music System III

Digitaloppgradert klassiker

En oppgradering først og fremst for Bose-fantaster som savner DAB-radio.

Bra bassgjengivelse Ingen stygge knapper DAB+
Dyr iPod-dokk dyrt tilbehør Man må bruke fjernkontrollen

Yamaha Restio ISX800

Overraskende posør

Restio er anlegget som formelig skriker ”se på meg” og det med rette.

Kjepphøy design Bra lyd DAB+
Komplisert montering

Loewe Soundbox

Form fremfor funksjon

Lydkvaliteten lever dessverre ikke opp til forventningene som den lekre designen gir.

Lekker design Multifjernkontroll Mange fargevalg
Innestengt lyd

Harman Kardon MS150

Monolittens gjenkomst

Til å være en ny modell er forskjellene umerkelige, men den låter fortsatt like bra.

Bra lyd Stort tegnvindu Subwoofer-utgang
Dårlig plassert iPod-dokk Ikke modernisert

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.