TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST Mercedes EQE 300

Milsluker’n

«Billig-utgaven» av Mercedes EQE gir utsøkt komfort, topp infotainment og glimrende rekkevidde for pengene.

forfatter
Publisert 29.12.22 - 09:00
Karakter
Mercedes EQE 300
L&B mener
Mercedes EQE 300 byr på glimrende kjøreegenskaper, behagelig komfort og topp infotainment – i tillegg til imponerende rekkevidde.
EQE er en relativt kompakt sedan med begrenset bagasjerom. 300-versjonen med bakhjulstrekk føles ikke spesielt sprek mot de friske AMG-modellene.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Premium Plus
  • Rekkevidde: 617-639 km
  • Batterikapasitet: 89 kWt
  • Ladekapasitet: 170 kW
  • Energiforbruk: 16,0-18,8 kWt/100 km
  • Effekt: 180 kW/245 hk
  • Dreiemoment: 550 Nm
  • 0-100 km/t: 7,3 s
  • Topphastighet: 250 km/t
  • Underholdning: Burmester surround soundsystem
  • Forsterker: 710 W oppgitt
  • Antall høyttalere: 15
  • Bagasjevolum: 430 l
  • Hengervekt: 750 kg
  • Mål LxBxH: 495 x 191 x 150 cm
  • Egenvekt: 2563 kg
  • Totalvekt: 3095 kg
  • Annet: Digital light, Android Auto, Apple CarPlay, m.m.
  • Web: mercedes.no

Pris anlegg:  7665 kr eks. moms

Pris bil: fra 615.800 kr eks. moms (EQE 300)

Pris testbil:  765.715 eks. moms

Veil. pris 615800Pr. 29.12.22 Produktside

E-klasse har i en årrekke vært blant mest de mest populære Mercedes-modellene, og derfor stilles det naturligvis høye forventninger til hva den elektriske EQ-versjonen kan utrette på nordiske veier.

Vi har allerede stiftet bekjentskap med den sportslige AMG-utgaven EQE 43 4MATIC, og nå har vi fått rulle rundt i lillebroren EQE 300 en periode. Man skulle kanskje tro det ble en nedtur, men langt ifra!

Les også Vi tester AMG-versjonen av Mercedes EQE Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd signert AMG. Inni gliser sjåføren fornøyd, med pumpende rytmer fra Burmester-anlegget.
EQE45AMG 15

Mercedes EQE 300

Med basisversjonen av EQE må du riktignok gi avkall på firehjulstrekk, luftfjæring, en god del krefter og noe innvendig luksus. Men ellers er «DNA-et» veldig likt. Her er det tenkt komfort tvers igjennom. Med mindre uttak av motorkraft – kun på bakhjulene – kan du også kjøre lengre mellom ladestoppene.

Modellen vi har lånt er en Mercedes EQE 300 med 230 hester og 550 Nm til disposisjon. Batteripakken ligger på 89 kWt, og rekkevidden er oppgitt til hele 639 km (WLTP) – opp fra 533 km på AMG 43-versjonen.

EQE 300 kommer standard med bl.a. komfortunderstell, LED, speilpakke, smartphonepakke, og ambient lighting. Startprisen begynner på 615.800 – det vil si, etter nyttår stiger den til rundt 700.000, etter moms og vektavgift. Men selv da vil dette være blant de mest prisgunstige EQ-modellene.

EQE bygger på samme plattform som EQS, men her er kombiluken erstattet med et vanlig bagasjelokk og relativt lite plass på innsiden (430 liter). Akkurat som på storebror er det ingen frunk foran, til ladekabler eller lignende.

MB EQE 8 MB EQE 6 MB EQE 5 MB EQE 11
<
>
EQE har en glatt, strømlinjeformet silhuett som er lett å bli glad i. Men det skal sies at vår pressebil i svart metallic, blir relativt anonym sammenlignet med den røde AMG-modellen vi testet ...! (Foto: Lasse Svendsen)

Luksuriøs kupé

På innsiden er det lett å kjenne seg igjen, selv om EQE 300 kjennes litt mer minimalistisk ut her og der. Her er det ingen massasje i seteryggen, og setekonturene er ikke like justerbare, med mindre du betaler ekstra.

Vår testmodell kom også uten den gedigne MBUX Hyperscreen, som vanligvis dekker hele dashbordet med skjerm. Her må vi nøye oss med to enkle, mindre skjermer til instrumenter og midtkonsoll.

Og helt ærlig? Sett fra førerposisjon, savner vi ikke Hyperscreen i særlig stor grad, enda så «skjermdilla» vi enn måtte ha i det daglige. Den kompakte 12,8 tommers mediaskjermen gjør nemlig en veldig akseptabel jobb, til 75.000 kroner mindre …!

Et større savn var Head-up Display, som også var utelatt på testmodellen. Denne hjelper oss nemlig å holde øynene på veien.

MB EQE 2 MB EQE 7 kopi MB EQE 9
<
>
Vår testmodell av EQE 300 har ingen Hyperscreen som dekker hele dashbordet, men ser til gjengjeld pent, ryddig og minimalistisk ut. (Foto: Lasse Svendsen)

Surroundanlegg fra Burmester

Mercedes-importøren har vært lur nok til å spekke pressebilen med det viktigste tilvalget av dem alle: #810, lydsystemet fra Burmester. Det koster p.t. 7665 kroner ekstra over standard, og er en «no-brainer» i våre ører.

Anlegget som leveres til EQE 300 er likt som i AMG-utgaven, og består av 15 høyttalerenheter rundt om i kupeen, forsynt av en 710 watts forsterker. Blant høydepunktene finner vi 3D-innstillingen som simulerer surroundlyd, og muligheten for å optimalisere lyden for ulike sitteposisjoner, foran og bak.

MB EQE 15 MB EQE 16 MB EQE 12
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

Burmester-anlegget som sitter i EQE-klassen, er helt klart noe av det bedre vi har hørt i bilsammenheng, sett i forhold til pris og ytelse.

Anlegget kan spille både høyt og rent, med god klarhet i det viktige mellomtoneområdet. Basshøyttalerne sitter montert i gulvet foran, rett bak pedalene, og gir en stram og presis dypbassgjengivelse med god timing. Passasjerene er godt ivaretatt med solide høyttaler i dørene.

Her finnes også en personlig lydassistent, som lar deg lytte og tilpasse lydbildet etter egne preferanser. Slik kan du få akkurat den klangdybden og bassfylden du foretrekker. I kombinasjon med den superstille Mercedes-kupeen, lar det oss høre hver minste detalj, uten å distraheres av støy!

Mercedes og Burmester har laget en intelligent veileder som hjelper deg med å tilpasse lyden til egne preferanser. (Foto: Audun Hage)

Glimrende kjøreegenskaper og rekkevidde – men noen vil kanskje savne firehjulstrekk

Sammenlignet med AMG-utgaven vi har testet tidligere, føles ikke EQE 300 spesielt sprek. 230 hester og 550 Nm drar ikke skinnet av pølsa, i en farkost som veier drøye 2,5 tonn. Ergo blir dette en ganske sedat sedan, snarere enn en sportsbil. Du vil kunne savne litt pådrag under forbikjøringene, men ellers føles det uproblematisk og tilstrekkelig.

Når vi har kommet opp i marsjfart, byr 300-en likevel på en kjøreopplevelse som er veldig lik de oppgraderte variantene. Selv med standard fjæring og uten styring på bakakselen, ligger den godt på veien og føles leken i svingene. Er du ekstra leken, kan du også få den til å «svinge litt med svansen» på vinterføre …!

For vår del var det likevel rekkevidden som imponerte mest. Nå kjørte vi ikke EQE 300 lenge nok til at batteriet gikk helt tomt, men merket at den i praksis var mye mindre «tørst» enn storebror 43 AMG, og med et snittforbruk på mellom 1,6 og 2 kWt, bør over 500 km være innen rekkevidde, også på vinterstid.

Konklusjon

300-modellen er basisutgaven i EQE-familien, men har også veldig mye av det som gjør plattformen god. Grasiøs komfort og nydelige kjøreegenskaper gjør dette til en fullkommen motorvei-cruiser, som skapt for de lange turene.

EQE 300 mangler den rå kraften og akselerasjonen fra AMG-modellene, og du må klare deg uten firehjulstrekk som du får fra EQE 350 4MATIC og oppover. Til gjengjeld får du en elektrisk «milsluker» til en hyggelig pris. Bare husk å sette kryss for Burmester!

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ Måned

kr 119,00

KJØP

LB+ Uke

kr 59,00

KJØP
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.

Les også disse sakene om Mercedes

Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

Lyden av stillhet

*Oppdatert med video* Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!

Den støysvake kupéen til EQC er et perfekt utgangspunkt for god lyd, og Burmester-systemet byr på en høyverdig, velbalansert og fyldig musikkgjengivelse – vesentlig bedre enn standard-anlegget.
Mye vil ha mer: Selv om Burmester-anlegget låter utmerket, kunne det gjerne hatt enda luftigere diskantoppløsning, og enda kraftigere dypbass.

Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System

Elektrisk luksus

Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!

Mercedes EQS har fortreffelige kjøreegenskaper og lang rekkevidde. Burmester-anlegget bidrar med en flott og fyldig lydopplevelse.
Den aerodynamiske silhuetten kan være en smakssak for konservative Mercedes-eiere.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

E-klassen går elektrisk med stil

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd signert AMG. Inni gliser sjåføren fornøyd, med pumpende rytmer fra Burmester-anlegget.

AMG-versjonen av Mercedes EQE byr på en sportslig kjøreopplevelse med utmerket rekkevidde, og ikke minst topp infotainment med musikalsk vellyd fra Burmester.
EQE føles ikke spesielt stor innvendig, og den lave, langstrakte sedanen gir begrenset med utsikt til omgivelsene. Vi er derfor litt spente på SUV-versjonen…

Mercedes-Benz EQV 300

Når du trenger masse plass!

Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.

Til å ha plass til hele storfamilien er komforten meget god. Nærmeste personbilkomfort fra en van?
Burmester-anlegget er ikke helt på høyde med de beste modellene, infotainmentsystemet er av eldre type, det samme er nøkkelen(!). Hengerfeste og takboks er ikke mulig. Høyt forbruk, begrenset rekkevidde.

Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Familie-Mercedesen

Mercedes EQB er så gjennomført deilig å kjøre, at vi nesten glemte at den også har en ulempe.

En gunstig priset Mercedes med premiumfølelse, god plass, super kjørekomfort, firehjulstrekk og sju seter.
Hengerfeste er ikke tilgjengelig. Rekkevidden er moderat, selv om den holder for de fleste.

Mercedes-Benz EQA 250

Mercedes med kremlyd

Den ser kanskje ikke spennende eller tøff ut, men EQA er en nytelse på innsiden.

Utsøkt kjørekomfort og skyhøy kvalitetsfølelse. Konkurransedyktig startpris, og Burmester-anlegget er en nytelse. Mercedes MBUX-system er blant de beste i markedet.
Mindre bagasjeplass enn konkurrentene, moderat ladefart, og firehjulstrekk kommer ikke før til høsten.

Mercedes EQS SUV lansert

Sjuseter med opptil 660 km rekkevidde.

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.
Verdens raskeste gatebil er direkte skummel Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.
Polestar 2 får bakhjulsdrift og mer krefter Raskere, sportsligere og med lengre rekkevidde.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid – galskap på fire hjul! Geir og Audun har vært og rattet (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette testen kommer lørdag, her får du en liten smakebit.
Denne ble årets bil 2023 Car of the Year 2023.
Teslas priskutt: Har de endret bilmarkedet for godt? Nå får du plutselig en romslig Model Y familiebil til prisen av en småbil. Det bør få konkurrentene til å skjelve.
Følg Lyd & Bilde