TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST: Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System

Elektrisk luksus

Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!

Karakter
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Lyd & Bilde mener
+Mercedes EQS har fortreffelige kjøreegenskaper og lang rekkevidde. Burmester-anlegget bidrar med en flott og fyldig lydopplevelse.
-Den aerodynamiske silhuetten kan være en smakssak for konservative Mercedes-eiere.
Spesifikasjoner

Utstyrspakke: Premium Plus, Advanced Plus
Rekkevidde: 645 km (WLTP)
Batterikapasitet: 107,8 kWt (brutto)
Ladekapasitet: 200 kW
Energiforbruk: 16,7-21,5 kWt / 100 km
Effekt: 385 kW / 524 HK
0-100 km/t: 4,3 s
Egenvekt: 2629 kg, tomvekt
Tillatt totalvekt: 3135 kg
Underholdning: Burmester
Forsterker: 710 W
Antall høyttalerelementer: 15 (5.1-oppsett)
Annet: MBUX Hyperscreen, CarPlay, Android Auto, Mercedes Me app

Pris anlegg: 12 600 kr

Pris bil: fra 1 171 900 kr (EQS 580 4MATIC)

Pris testbil: 1 426 788 kr

Veil. pris 1 171 900

Mercedes har erklært en tung satsing på elbil fremover: Innen 2025 skal merket være hel-elektrisk, og spydspissen i sortimentet er luksus-sedanen EQS – den elektriske S-klassen.

Flaggskipet fra Mercedes pleier tradisjonelt å være en målestokk innen komfort og moderne teknologi. Derfor knyttes det naturligvis skyhøye forventninger til den elektriske varianten.

EQS kan skilte med en av de lengste rekkeviddene i sin klasse, og er full av luksuriøse detaljer som skal heve kjørekomforten. Deriblant den kolossale hovedskjermen MBUX Hyperscreen, komfortable massasjeseter og – ikke minst, et heftig surroundanlegg fra Burmester. Vil du ha en komfortabel elbil med gode seter, fet lyd og store skjermer, er dette definitivt en het kandidat!

Mercedes EQS front angle Mercedes EQC side Mercedes EQS rear angle Mercedes EQS rear angle(2)
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby

Bilen: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Testmodellen vi har fått låne er av typen EQS 580 4Matic med firehjulstrekk. Den har en batteripakke på 107,8 kWt og en oppgitt rekkevidde på 645 km (WLTP). Det er noe kortere enn bakhjulstrekkeren EQS 450+, som strekker seg til 743 km med samme batteri. EQS støtter for øvrig hurtiglading med opptil 200 kW, mens ombordladeren yter 11kW. Alternativt kan 22 kW lader velges som ekstrautstyr.

EQS 580 4Matic leveres med luftfjæring, adaptiv cruisekontroll og firehjulsstyring som standard. Deretter står man fritt til å plusse på en GOD del ekstra! Mange av luksus-tilvalgene er hentet fra S-klasse – men her også en rekke nyheter som er unike for EQS.

Aerodynamisk silhuett

Utvendig skiller EQS seg ganske markant fra fossilvariantene av S-klasse. Mercedes har ofret de rette, maskuline linjene til fordel for en slankere og mer og aerodynamisk silhuett. Den er tydelig inspirert av de øvrige EQ-modellene, med LED-striper foran og bak.

Fremtoningen føles kanskje ikke like majestetisk – og trekker nok ikke like mye oppmerksomhet fra forbipasserende som det en vanlig S-klasse kan gjøre. Her stikker det ingen stjerne opp av panseret.

Til gjengjeld oppnår EQS ekstremt lav luftmotstand. Drag-koeffisienten er på rekordlave 0,20 cd – lavere enn både Tesla Model S og Lucid Air.

Luksuriøst interiør

Interiøret domineres av den gedigne MBUX Hyperscreen, som brer seg utover store deler av dashbordet. Skjermen er tilsynelatende sømløs, men består i praksis av tre skjermer med ulik funksjonalitet.

Instrumentpanelet viser viktig førerkritisk info, mens den digre skjermen i midtkonsollen sørger for hovedmeny, underholdning og navigasjon. EQS kan i tillegg utstyres med AR Head-up Display som projiseres i frontruten.

Den tredje skjermen er tiltenkt passasjeren foran. Her kan din co-pilot logge seg på med sin egen brukerprofil og komfort-preferanser, og styre både musikk og navigasjon underveis. Det føles tryggere enn å betjene skjermene alene under kjøring.

Det vil si – helt alene er man ikke: Mercedes MBUX stemmeassistenten er alltid med på turen, og forstår godt norsk. Dette er utvilsomt et av de aller beste systemene vi har testet, både når det kommer til taleforståelse og hurtig, logisk respons. Man kan fint bruke stemmen til å betjene mange av funksjonene. Det føles mye enklere å si ”Hei Mercedes, skru på rattvarmen” enn å fikle med skjermen underveis.

Hyperscreen er standard på 580 4Matic, men kan også leveres som ekstrautstyr til 450+. Da koster den imidlertid den pene sum av 75 600 kroner.

Du trenger ikke stoppe der – baksetepassasjerene kan også forsynes med egne touch-skjermer om ønskelig (MBUX rear entertainment system). Det er i det hele tatt rikelig med skjermer i en EQS!

Mercedes EQS driving impressions Mercedes EQS interior Mercedes EQS MBUX hyperscreen
<
>
Interiøret i testmodellen vår domineres av den gedigne MBUX Hyperscreen, som dekker praktisk talt hele dashbordet. Den tilsynelatende sømløse skjermen er i virkeligheten tre OLED-skjermer med felles frontglass. Den består av et 12,3” kombiinstrument, en 12,3” OLED-skjerm til passasjeren, samt en gedigen 17,7” stor touch-skjerm i midtkonsollen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Surroundanlegg fra Burmester

For de som er interessert i høykvalitets lyd på reisen, er det nok ekstra interessant at EQS leveres med et surroundanlegg fra Burmester. Den tyske hi-fi produsenten er kanskje mest kjent fra hjemme hi-fi, men leverer nå også lyden til bilmerker som Bugatti og Porsche i tillegg til Mercedes.

Det såkalte Burmester surround sound system består av totalt 15 høyttalere og totalt 710 watt med forsterkerkraft. Dette er en konfigurasjon vi har god erfaring med fra andre Mercedes-modeller – deriblant EQC – men denne versjonen er selvsagt fornyet og individuelt tilpasset for EQS.

Burmester-anlegget koster 12 600 kroner alene, men inngår også i utstyrspakken Premium til 42 000 kroner, sammen med bl.a. panoramasoltak, digitale hovedlys og 360-kamera. Skulle du i tillegg ønske multikonturseter med massasje i setene, kan du kline til med Premium Plus pakken, som koster 71 400 kroner. Vår testbil hadde krysset av for det meste, og vi klager ikke.

Utsøkte kjøreegenskaper, lang rekkevidde – og ekstremt lavt støynivå

Selv om EQS er en stor og tung bil, er den overraskende kvikk og lett å manøvrere. Takket være styring på alle fire hjul, har den en svingradius på linje med kompaktbiler! Luftfjæringen svelger ujevnheter som brostein på en så delikat måte, at selv Prinsessen på erten burde si seg fornøyd.

Akselerasjonen er momentan, og de doble elmotorene sørger for mer enn nok kraft. Skulle ikke 524 hk/ 855 Nm være tilstrekkelig, finnes det enda villere AMG-versjon med 761 hester på trappene.

Kjøreegenskapene er i det hele tatt nydelige, og det er egentlig først ved nedbremsing at vi merker at vi har med en tung farkost å gjøre. Bremsene kunne virket mer progressive og tydeligere etter vår mening. Så skal det nevnes at testbilen vår rullet på store 21” vinterhjul, og vekslende vinterføre.

Rekkevidden er det heller ingen ting å si på: Vi klarte en tur-retur Oslo-Gausdal (en strekning på ca 400 km og motorvei-hastigheter rundt 110 km/t) med temperaturer rett under nullpunktet, uten å lade underveis. Da hadde vi fortsatt 10 % batterikapasitet og anslått ca 60 km rekkevidde igjen ved reisens slutt. Vi benyttet oss da av Mercedes ECO sparefunksjoner for å redusere strømforbruket på hjemturen.

Ute på veien er det lett å dra paralleller til 2021 S-klasse som vi har testet tidligere. Men EQS tar det faktisk et godt stykke lenger når det kommer til komfort. Det som imponerer oss mest, er det nærmest totale fraværet av støy.

Mercedes er blant de flinkeste i klassen når det kommer til støyisolering, og på EQS virker de å ha hevet lista nok et hakk. Vi målte støynivået til rundt 63-64 dB ved 110 km/t, som er merkbart lavere enn både Audi e-tron og el-SUVen EQC.

EQS er rett og slett ekstremt stillegående, og dette bidrar i seg selv til en meget komfortabel, avslappende kjøretur. Selv i motorvei-hastigheter kan du lett føre en lavmælt samtale med passasjerene. Det skyldes ikke bare solid passiv støydemping (vår testmodell er bl.a. utstyrt med laminerte glassruter), men også at Burmester-anlegget bidrar med aktiv støykansellering.

Lyden av Burmester

Stillheten er også et perfekt bakteppe for lydmessige opplevelser, viser det seg. Med mindre støy fra vei og vind, er det mye lettere å høre de små musikalske detaljene. Her kommer Burmester-anlegget virkelig til sin rett.

Vi åpner lytteseansen med Aurora’s Stjernestøv, og det første som slår oss er det klippefaste lydbildet. Aurora står bokstavelig talt opp som en engel fra dashbordet, og sangstemmen hennes blir et nydelig akkompagnement til kjøreturen.

Mellomtonen er stor, nærværende og ekte, og her er også en utsøkt, finkornet oppløsning i diskanten. Burmester-systemet har et raffinement i overtonene, som vi savner fra mange andre bilstereosystemer. Det kan man også tydelig høre når vi utfordrer systemet med orkestermusikk, deriblant Fantasia Norvegese fra det norske Forsvarets stabsmusikkorps.

Hva med bassen, da? Her bruker Mercedes og Burmester frontmonterte subwoofere, som vi tidligere har litt blandet erfaring med. Her i EQS fungerer det imidlertid utmerket. Bassgjengivelsen er stram og veldefinert, med en akkurat riktig mengde fylde. Synthbassen til Nate Doggs Hardest Man in Town er dyp og saftig uten å bli overdreven.

Det totale lydbildet er imponerende stort og detaljert, med en overbevisende tyngde og sprelsk dynamikk. Dette gjør at anlegget får et bredt musikalsk repertoar og gjør en utmerket jobb med alt fra klassisk til hip-hop og tungmetall.

Høyttalersystemet bidrar med mer enn bare musikk: De brukes også til å gjengi elbilens kunstige motorlyd. Du kan velge mellom to ulike lydbilder kalt Silver Waves og Vivid Flux! Førstnevnte gir en litt småhissig V8-aktig buldring når du tråkker på gassen. Mens Vivid Flux minner mer om en slags futuristisk ufo-aktig farkost.

Rikelig med justeringsmuligheter

Mercedes og Burmester har også lagt godt til rette for individuelle tilpasninger. Man kan velge ulike lydbilde-innstillinger som Pure (nøytralt, flatt stereo) eller 3D som gir en økt surroundopplevelse. Baksetepassasjerene er også godt ivaretatt med dedikerte høyttalerelementer, og du kan også velge om lyden skal optimaliseres foran eller bak. EQS mangler derimot muligheten til å finjustere lyden for ett enkelt sete – den såkalte ”VIP-funksjonen” som vi kjenner fra det vesentlig dyrere 4D-high-end systemet til S-klasse.

Mercedes EQS Burmester audio setup 1 Mercedes EQS Burmester audio setup 2
<
>
Mercedes og Burmester har laget en intelligent veileder som hjelper deg med å tilpasse lyden til egne preferanser, basert på A/B lytteprøver. (Foto: Audun Hage)

For å oppsummere: Dette er faktisk vesentlig bedre enn vi husker fra systemet i EQC, og mer på linje med de enda mer avanserte high-end systemene fra S-klasse modellene. Om det er bedre høyttalerelementer, nyere DSP-teknologi eller om Burmester bare har gjort seg ekstra flid med utviklingen i EQS, er usikkert. Men fungerer gjør det!

Mercedes S-klasse med 31 høyttalere og 1750 watt Mercedes S-klasse i lang utgave er en VIP-farkost utenom det vanlige: Med Burmester-lyd og deilig bass-massasje i setene, får du garantert lyst til å ta den lange veien hjem.

Konklusjon

Mercedes EQS byr på førsteklasses komfort, og fortreffelige kjøreegenskaper. Kombinert med lang elektrisk rekkevidde og flust av moderne finesser, er dette en verdig moderne arvtager til dagens S-klasse. Og dersom du er I markedet for en slik, kan vi definitivt anbefale lydanlegget fra Burmester, som byr på et stort og mektig lydbilde, som skapt for den stillegående kupéen. Rett og slett en elbil for den kresne audiofile!

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.