TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

TEST Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

Familie-Mercedesen

Mercedes EQB er så gjennomført deilig å kjøre, at vi nesten glemte at den også har en ulempe.

forfatter
Publisert 07.04.22 - 10:00
Karakter
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
L&B mener
En gunstig priset Mercedes med premiumfølelse, god plass, super kjørekomfort, firehjulstrekk og sju seter.
Hengerfeste er ikke tilgjengelig. Rekkevidden er moderat, selv om den holder for de fleste.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Advanced Plus
  • Rekkevidde: 419 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 66,5 kWt
  • Ladekapasitet: 100 kW
  • Energiforbruk: 17,3 – 18,4 kWt/100km
  • Effekt: 215 kW/292 hk
  • 0-100 km/t: 6,2 s
  • Egenvekt: 2145 kg
  • Underholdning: Mercedes-Benz Soundsystem
  • Antall høyttalerelementer: 10
  • Forsterker: 225 W Class D DSP
  • Bagasjevolum: 465 – 1620 l
  • Mål LxBxH: 468 x 183 x 170 cm
  • Annet: Tre seterader, 10,25’’ pekeskjerm, 10,25’’ instrumentskjerm, panorama glasstak, navigasjon, selvkjøring nivå 2, Apple CarPlay, Android Auto, 360 kamera, MBUX multimediasystem, komfortunderstell, m.m.
  • Web: mercedes-benz.no
Veil. pris 508.000Pr. 07.04.22 Produktside

Med EQB beviser de at man kan få luksusfølelsen mange forbinder med Mercedes, uten at prisen er hinsides. La gå, EQB er ikke like luksuriøs som en EQS, men den får en Tesla Model Y til å føles som en tilfeldig sammenrasket elbil. 

Model Y er forresten det nærmeste man – snart – kommer en EQB. For det er veldig få elbiler som kombinerer firehjulsdrift, akseptabel rekkevidde og lastekapasitet (550 kg), med firehjulstrekk – og sju seter.

Den bakerste seteraden er ikke som i en minibuss, men to mindre seter hvor man feller opp ryggen og trekker ut nakkestøttene, når man har behov for to ekstra seter. Som er trange. De er alltid det. Og best egnet for barn under 140-150 cm. Men de har Isofix-fester, akkurat som to av setene i den andre seteraden. De kan forresten skyves 14 cm forover, og øker lastevolumet i bagasjerommet fra 465 til 655 liter, og hele 1620 liter hvis man feller ned baksetene.

Så lasteplass finnes. På taket kan man laste 75 kilo, men som nevnt kan ikke EQB utstyres med hengerfeste overhodet. Trenger man hengerfeste må man opp på EQC, eller velge et annet bilmerke. 

EQB er en lang utgave av den kompakte EQA, som vi også har testet. De deler drivlinje og er like frem til B-stolpen, hvor EQBs forlengede plattform og firkantede bakende gir en mer praktisk bil med mer plass. Perfekt for mange familier som trenger plass til barnestoler og bagasje. Samtidig.

De får i så fall mye bil for pengene, for Mercedes EQB er faktisk så aggressivt priset at den godt kan sammenlignes med Model Y, Audi Q4 e-Tron og BMW iX3.

EQB 350 venstre side
EQB 350 er lengre enn EQA og byr på langt mer plass. Foto: Lasse Svendsen

Bortsett fra det allerede nevnte setearrangementet i EQB, er det meste annet likt som i EQA. Man kan til og med bestille bilen med Burmester-anlegget vi testet i EQA, og selv om Mercedes-Benz Soundsystem som vår testbil hadde, slett ikke er det verste anlegget vi har hørt, ville vi utvilsomt krysset av for Burmester-anlegget.

Så mye bedre er det faktisk.

Burmester-anlegget er ekstrautstyr

Innvendig finner man ellers Mercedes meget intuitive MBUX operativsystem med to 10,25-tommer skjermer, skinntrukket dashbord, store stoler foran med flere justeringsmuligheter, og et dobbelt panoramatak i glass.

Vår testbil var utstyrt med alt man trenger, unntatt Burmester-anlegget, head-up visning og rattvarme. Og hadde 360 graders kamera, Mercedes avansert navigasjon, adaptiv fartsholder med nødbrems og filskiftevarsel, komfortunderstell og high-performance LED-lys.

EQB 350 foran i kupe
EQB 350 foran i kupe. Foto: Lasse Svendsen

Innvendig komfort

Det er rart hva man blir vant med. Til å begynne savnet jeg Burmester-anlegget fra EQA, og selv om det er betraktelig bedre lyd der, var det mulig å få hel ok dynamikk og balanse ut av det vanlige anlegget også. Litt fikling med eq hjelper en del, og gjorde lyden fra spillelistene på den tilkoblede mobilen høyst akseptabel, selv om 225 W effekt fordelt på 10 høyttalere ikke imponerer noen.

Anlegget og det meste annet, betjenes enten fra rattet, pekeskjermen eller pekeflaten i midtkonsollen. Det er veldig mange knapper her, 12 bare på rattet, noe av dem er håpløst små i tillegg. Forvent en tilvenningsperiode, for hvem vet på forhånd at de to små sorte knappene på rattet, også er pekeflater med berøringsfølsomhet?

EQB 350 styreflate
EQB 350s styreflate betjener de aller fleste funksjoner. Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil hadde også trådløs mobillading og støtte for Apple Carplay og Android Auto. Som henter spillelistene dine på mobilen, og gjør det enkelt å bruke mobilen sammen med bilens infotaiment.

Det er betydelig bedre plass i baksetet i EQB enn i EQA. Man sitter høyt, men bena kommer også høyere siden batteripakken bygger en del i høyden. Takhøyden i baksetet er merkbart bedre i EQB, som har delbare bakseter med skiluke.

EQB 350 bagasje EQB 350 benplass tredje rad EQB 350 tredje rad EQB 350 bagasje II EQB 350 benplass EQB 350 baksete II
<
>
EQB 350 har et stort nok bagasjerom for de fleste, og skyver man baksetene forover, får man enda mer plass. Foto: Lasse Svendsen

Nydelig kjørekomfort

Mens EQA kan leveres som en 250 med forhjulstrekk og 140 kW/190 hk effekt, er EQB foreløpig kun tilgjengelig som 300 og 350 med mer effekt og firehjulstrekk. EQB 300 med 228 hk, og EQB 350 med 292 hk. Sistnevnte er merkbart kjappere på avtrekkeren, og klarer seg med 6,2 sekunder fra null til hundre, og føles smidig og smårask på veien.

EQB 350 forseter
EQB 350 har komfortable forseter, men noen vil savne mer sidestøtte. Foto: Lasse Svendsen

Den er på ingen måte noen racer, heller ikke i sportsmodus hvor ratt- og pedalresponsen er mer skjerpet. Selv med velgeren i sport, er bilen utpreget komfortabel å kjøre. Jeg vet ikke om komfortunderstellet vår testbil hadde, spiller en veldig stor rolle, men det fikk nesten den 2,2 tonn tunge bilen til å kjennes ut som den hadde luftdemping.

I comfort-modus svelger den ujevnheter med minimal dramatikk, og det går stille og umerkelig for seg. Man merker at 10 cm lengre akselavstand løfter kjørekomforten noe, og jeg vil si at EQB er kanskje den mest komfortable langtursbilen i denne prisklassen.

EQB 350 drivers
EQB 350 er virkelig en nydelig bil å kjøre, spesielt på langtur. Foto: Lasse Svendsen

Batteri og rekkevidde

Akkurat hvor lang den turen kan bli, er som alltid avhengig av vær, temperatur, fart og last, og den estimerte rekkevidden på opptil 419 km, er sjelden lett å oppnå.

Batteripakken er på 66,5 kW, samme som i EQA 250, og rekkevidden vet vi synker omtrent proporsjonalt med temperaturen. På en kombinasjon av småveier og landevei, klokket jeg inn et forbruk mellom 22 og 30 kWt/100 km. Helt avhengig av antall akselerasjoner og utetemperatur selvsagt.

EQB 350 rattkontoller EQB 350 belysning EQB 350 klimanlegg EQB 350 instrumenter EQB 350 kjoremodus EQB 350 skjerm EQB 350 setejustering EQB 350 vents
<
>
EQB 350 har smakfull eller grusom interiørbelysning, alt etter hvilke instillinger man velger. Foto: Lasse Svendsen

Jeg klarte fint å komme ned på 20-tallet, med litt regenerering klikket inn på den venstre spaken på rattet. Men overraskende nok kom jeg enda lavere på langkjøring. En tur/retur på til sammen 400 km, ga et snittforbruk på17,8 kWt/100 km. Med fire voksne og bagasje for en weekend ombord. 

Det er høyst akseptabelt, og betyr at en familie på hyttetur neppe vil ha problemer med å kjøre mellom 25 og 30 mil i minusgrader, på én lading.

Ladefarten er oppgitt til 100 kW, som er akseptabelt all den stund de fleste enten lader hjemme eller på jobb, hvor det sjelden finnes hurtigladere. 

Man bør definitivt laste ned Mercedes me-appen, som gir deg kontroll over ladingen, oppvarming og hvor man enkelt kan programmere lading, legge inn destinasjonen i bilens Navi, og ellers se status.

EQB 350 skog
EQB 350 kommer seg enkelt fram på dårlige skogsveier. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Mercedes EQB 350 og 300 er svært konkurransedyktig priset. Med Progressive eller Advanced Pluss-pakke, er man godt dekket på utstyrsfronten. Da har man heller ikke brukt veldig mye mer penger sammenlignet med konkurrentene i samme klasse. Hvor man skal slite med å finne samme stillegående kjørekomfort og luksusfølelse som i en EQB. Som har alt de fleste ser etter i en elektrisk SUV – unntatt hengerfeste, og som er en av veldig få tilgjengelige elbiler med sju seter. 

EQB 350 skog
EQB 350 kommer seg enkelt fram på dårlige skogsveier. Foto: Lasse Svendsen
Les også Luksus i premiumklassen Den ser kanskje ikke spennende eller tøff ut, men EQA er en nytelse på innsiden.
Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

En kommentar om “Mercedes-Benz EQB 350 4Matic”

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde