Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Kia EV9

Ruvende, romslig og råtøff elektrisk SUV

Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

Skrevet av / 22.04.24 - 08:44
Kia EV9
Geir Gråbein Nordby

Det første som slår en når man ser EV9 er det dristige og særpregede designet. Her har Kia virkelig skapt en bil som skiller seg ut i mengden. Den høyreiste fronten med en nesten flat, vertikal «grill» og boomerangformede LED-lys gir et futuristisk og prangende uttrykk. De kantete linjene og markerte hjulbuene forsterker det robuste og kraftfulle preget.

Samtidig har Kia klart å gi EV9 en slags tidløs eleganse med rene flater og en strømlinjeformet profil, til tross for de ruvende dimensjonene. Vi tiltrakk da også blikk fra flere forbipasserende i løpet av testperioden.

EV9 finnes med bakhjuls- og firehjulsdrift, og dessuten i to utstyrsnivåer: velutstyrt (Executive) og mest utstyrt (GT Line). Vi har her testet GT Line, som kun er tilgjengelig med firehjulsdrift. Og for å gi baksetepassasjerene ekstra god komfort, har vi testet utgaven med seks seter og ikke sju. Da får nemlig passasjerene separate seter med hver sine armlener og elektriske innstillingsmuligheter.

Kia EV9 side
Foto: Geir Gråbein Nordby

Førerassistenter og teknologi

Kia EV9 GT Line er rikelig utstyrt på teknologifronten. Blant annet har du en head-up-skjerm som projiserer viktig informasjon opp på frontruten, slik at du selv kan holde blikket på veien. Navigasjonssystemet er enkelt å bruke med tydelige kart, og her får du også informasjon om ladestasjoner langs ruten.

Bilen har også trådløs støtte for trådløs CarPlay og Android Auto.

Kia EV9 CarPlay 2 Kia EV9 CarPlay 3
<
>
Trådløs CarPlay er standard, det samme er Android Auto. Foto: Geir Gråbein Nordby

Førerassistentene inkluderer adaptiv cruisekontroll som tar hensyn til fartsgrenser, vegoppmerking og kjøretøyet foran, samt autostyring (Lane Following Assist 2), som holder bilen midt i kjørefeltet. Systemene gir stort sett god trygghetsfølelse, men autostyringen kan oppføre seg noe brått. Vær dessuten forberedt på hyppige varslinger om å holde hendene på rattet.

Kia EV9 turning signal camera
Blindsonekamera dukker opp når blinklys aktiveres. Video: Geir Gråbein Nordby

Blindsonevarsling med kameravisning i instrumentpanelet og 360-graders ryggekamera med fugleperspektiv er også meget nyttige funksjoner i en så stor bil. Parkeringssensorene har dessuten en automatisk bremsefunksjon som reduserer risikoen for skader ved rygging.

At bilen i tillegg har uttak for inntil 4000 watt med vekselstrøm (V2L), gjør at du kan drive dine kraftverktøy og til og med hvitevarer, fra bilens store batteripakke. Kjekt ved strømbrudd!

Kia EV9 230V socket
Vekselstrømuttak bak, rett over den motoriserte styringen av seteryggene i alle bakseter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Bra lydanlegg

På lydsiden imponerer EV9 GT Line med et temmelig kraftig Meridian stereoanlegg, med hele 14 høyttalere inkludert subwoofer. Lyden er først og fremst klar og åpen, men det er også nok krutt til å spille ganske høyt uten at dynamikken flater ut. Alle bortsett fra de mest lydinteresserte vil ha alt de behøver her, og mer til.

Bilen har stemmestyring som reagerer på kommandoer, men denne er temmelig laber på norsk. Stort sett skjønner den ikke hva man spør om, og den beklager og ber deg spørre på en annen måte. Som heller ikke fungerer.

Til gjengjeld er det enkelt å koble til telefonen trådløst via Bluetooth. Ladeplaten i midtkonsollen føles derimot mest til pynt, som med nesten alle andre biler. Den lader mobilen ytterst tregt, så trenger du strøm bør du bruk en av USB-C-kontaktene.

Kia EV9 Meridian Sound 6 Kia EV9 Meridian Sound 7 Kia EV9 Meridian Sound 8 Kia EV9 Meridian Sound 5 Kia EV9 Meridian Sound 1 Kia EV9 Meridian Sound 2 Kia EV9 Meridian Sound 3 Kia EV9 Meridian Sound 4
<
>
Lydanlegg fra Meridian gir ekstra lydglede. Foto: Geir Gråbein Nordby

Premium interiør

Innvendig blir man forøvrig møtt av en romslig kabinfølelse, som oser eksklusivitet og kvalitet, med en gjennomført stil.

Der hvor konkurrenter som Tesla og NIO har valgt minimalt med knapper slik at brukeren må bruke skjermen til nesten alt, har Kia lagt vanlige funksjoner som seteinnstillinger, seteminne og dessuten sete- og rattvarme til fysiske knapper. Også de elektriske baksetene har egne knapper for å skyves frem og tilbake, samt seterygg opp og ned.

KIA EV9 infotainment
Infotainmentsystemet er ryddig og oversiktlig. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det digitale instrumentpanelet smelter sammen med en stor infotainmentskjerm til høyre for denne. Begge måler de 12,3 tommer, hvor førerskjermen har skarp grafikk og mulighet for ulike visningsmodi, mens infotainmentskjermen viser musikkilde, innstillinger og 360-kamera, blant annet. Det hele er meget smakfullt gjort, hvor man både blir visuelt tilfredsstilt, samtidig som det er intuitivt og brukervennlig.

Materialkvaliteten er på et høyt nivå, med seter i vegansk skinnimitasjon, stoffdetaljer fra resirkulerte plastflasker, og selv om det må sies at det er mye overflate i plast, så er det gjort på en tvers igjennom smakfull måte. Det hele føles meget gjennomtenkt, og man har virkelig makset ut de store interne målene.

KIA EV9 drivers seat
Setene har meget gode innstillingsmuligheter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Foran sitter man som en konge eller dronning i ytterst komfortable seter. Jeg får stilt inn sjåførsetet akkurat som jeg ønsker, blant annet kan jeg få vinklet sitteputen mye skarpere opp enn hos konkurrentene, slik at jeg får en skikkelig støtte under lårene på mine nokså lange bein. Sitteputen kan også forlenges, alt er velstand her. Elektrisk korsryggstøtte kommer også godt med, og dessuten sidekanter som kan strammes inn. For ikke å glemme den snedige hvileinnstillingen, der setet kan legges nesten helt flatt med et fotbrett som kommer opp. I tillegg har man både ventilasjon og varme i forsetene, og dessuten massasje i sjåførsetet. Men hvorfor ikke til sidepassasjeren? Uansett, her snakker vi definitivt om en bil i toppklassen.

Sammenlignet med eksklusive konkurrenter som Audi Q8 e-tron og BMW iX er det litt høyere plastfølelse i dashbord og dører på EV9. Når man i tillegg ser at dette er alt annet enn en billig bil, med en prislapp på over 900 000 kroner før man har lagt til vinterdekk, så må bilen imponere på flere arenaer enn det interiørmessige.

KIA EV9 USB-C backseat Kia EV9 mid console USB-C
<
>
To USB-C-uttak og et 12V strømuttak sitter nede på midtkonsollen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Imponerende plass og fleksibilitet

Og det er når man utforsker plassforholdene og de smarte løsningene i Kia EV9 at man virkelig blir imponert. Planløsningen er mesterlig gjort for familier som setter plass, fleksibilitet og praktiske egenskaper høyt på prioriteringslista.

I andre seterad har man to individuelle kapteinstoler, altså to forseter med armlene. Disse kan skyves langt bakover for limousine-aktig beinplass, eller fremover for å gi mer plass til de bakerste passasjerene – eller til bagasjen. Men det virkelig unike er at de to setene kan roteres 180 grader, slik at passasjerene i andre og tredje rad kan sitte vendt mot hverandre! Det gir en helt spesiell salongstemning som er perfekt for firmasjefens møter på farten eller barnas spillkvelder.

KIA EV9 trunk Kia EV9 trunk 2 Kia EV9 frunk
<
>
Frunken på 52 liter er ikke all verden, men den rommer både kabler og sikkerhetsutstyr. Foto: Geir Gråbein Nordby

Selv om tredje seterad naturlig nok har mindre benplass enn de to første, er det fortsatt overraskende bra plass der bak. To personer på under 170 cm kan fint sitte der på kortere turer, og barn har masse plass til lengre turer. Adkomsten er enkel når man skyver andre seterad fremover. Motorisert nedfelling av seteryggene gjør det også enkelt å tilpasse seg større lastemengder.

Kia EV9 front Kia EV9 front angle Kia EV9 front angle 3 Kia EV9 back Kia EV9 angle Kia EV9 grille
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby

Bagasjerom

Bagasjeplass er det også nok av: 333 liter med alle sju seter i bruk tilsvarer riktignok en liten kompaktbil. Men fell ned tredje seterad, og det vokser til enorme 828 liter. Snur du så andre seterad bakover, blir det enda større, og selvsagt mye større om den legges helt ned. Så kan du legge til et beskjedent bagasjerom foran (frunk) på 52 liter, hvor du får plass til ladekablene.

Jeg mistenker at nettopp bagasjeplassen har hatt mye å si, når bilen har fått førsteplassen i kåringen Women’s Worldwide Car of the Year for 2024. Men sannelig har den også akkurat fått dobbelt gull under World Car Awards, som både World Car of the Year og World Electric Vehicle (pdf).

Kia EV9 backseats KIA EV9 3rd seat row
<
>
Tredje bakseterad kan fint brukes på lange turer av mindre mennesker, og – til nød – på kortere turer av større mennesker. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kraft, kjørekomfort og rekkevidde

Kia EV9 GT Line har to elektriske motorer og firehjulsdrift, med en kombinert effekt på 384 spreke hestekrefter. Det gjør at denne digre SUV-en kan fyke av gårde fra 0-100 km/t på bare 5,3 sekunder! Akselerasjonen oppleves da også som mektig og umiddelbar. Samtidig er bilen enkel å manøvrere, takket være et velbalansert understell og det som føles som en lineær kraftoverføring.

Bilen føles definitivt stor på veien, men samtidig ligger den forbasket godt i sporet. Den mangler riktignok luftfjæring, men jeg synes faktisk den er enda bedre å kjøre enn Xpeng G9 – som har luftfjæring.

Med et stort batteri på 96 kWt netto er også rekkevidden meget konkurransedyktig. Opptil 505 km skal være mulig, men som vanlig må man påberegne noe mindre i vinterhalvåret og ved kjøring i høy hastighet. Jeg opplevde at rundt 400 km var realistisk ved blandet kjøring på vinterstid, som bør være nok for de fleste. På sommerhalvåret kan det godt hende du vil se tett oppunder 500-tallet.

Når det først er på tide å lade, går det unna takket være støtte for lynrask 800V-lading med inntil 239 kW effekt. Under optimale forhold fyller du batteriet fra 10 til 80 % på bare 24 minutter. Og siden batteriet har forvarming, både manuelt og via navigasjonen, så ser du ikke mye over 30 minutter på vinterstid heller.

Kia EV9 front angle 2
Foto: Geir Gråbein Nordby

Kia EV9 GT Line: Konklusjon

Kia EV9 er uten tvil en av årets mest imponerende nybiler, og GT Line-utgaven med seks seter er en drømmebil for familier med litt ekstra å rutte med, og som ikke ønsker å kompromisse på plass, komfort eller ytelse.

SUV-en har et unikt særpreg, massiv tilstedeværelse, fantastiske plassforhold, praktiske løsninger, meget god rekkevidde, lynrask lading og en god dose premiumfølelse.

Selv om prisen på 920.000 kroner er stiv, så skjemmes den ikke av konkurranse fra like dyre konkurrenter. Dette er nemlig en av de mest komplette og overbevisende premium-SUV-ene på markedet, uavhengig av drivlinje. Rett og slett imponerende.

Karakter
Kia EV9
High End

Home mener

Stor, romslig og deilig. Rikelig med teknologi, gjennomført et fabelaktig stykke arbeid. Ikke massasje i passasjersetet. Litt mer plast i kupeen enn i andre premiumbiler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud

LB+ Total

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde

LB+ Home

Tilgang til ALT innhold på L&B Home

49,- / for 30 dager
119,- / mnd
65,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Scroll to Top