TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Mercedes EQS SUV lansert

Sjuseter med opptil 660 km rekkevidde.

forfatter
Publisert 19.04.22 - 14:09

Så er den endelig her. Det vil si, den er neppe klar for mot slutten av året, men Mercedes har avslørt det alle lurer på om SUV-utgaven av luksuskrysseren EQS. For eksempel sier de at den får opp til 660 km rekkevidde med det største batteriet på 107,8 kWt, og at den kan leveres som sjuseter og med firehjulsstyring.

EQS SUV er 20 cm høyere enn en EQS, og den høyreiste SUV-en har mange av de innovative tekniske løsningene vi kjenner fra EQS. Innvendig er det vegg til vegg med Mercedes intuitive MBUX pekeskjerm, og den kan selvsagt leveres med et Burmester-anlegg som nok overgår lydopplevelsen de fleste er vant med.

Les også Den beste elbilen? Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!

4Matic, luftfjæring og 536 hk

22C0128 027
Mercedes EQS SUV AMG Line i Diamond White

Siden noen markeder ikke etterspør firehjulstrekk overhodet, vil en EQS SUV bli å finne som en 450+ med bakhjulstrekk og 265 kW effekt, mens de to først tilgjengelige utgavene med firehjulstrekk blir en 450 4Matic og det foreløpige flaggskipet 580 4Matic med 400 kW effekt. AMG-versjoner vil sannsynligvis ikke komme før i 2023.

Med luftfjæring kan man heve bakkeklaringen med 25 mm, og bilen leveres med bakhjulsstyring som gjør manøvrering av den over fem meter lange bilen, hakket smidigere. Det finnes også et offroad-program som tillater mer hjulspinn og fordeler kreftene til hjulene individuelt.

300 km på 15 minutter

22C0127 021
Mercedes EQS SUV med Art Line og i Alpine Grey

De to sistnevnte vil få det største batteriet, som kan lade opptil 200 kW fra en hurtiglader og 22 kW fra veggboksen (der det støttes), og Mercedes hevder en rekkevidde på 300 km kan oppnås på 15 minutter, under optimale forhold.

All infotainment er lagt til Mercedes hyperscreen, som består av tre skjermer som strekker seg 141 cm over hele dashbordet.

22C0126 015
Mercedes EQS SUV MBUX Hyperscreen

Man kan også bestille infotainment med to skjermer til baksetepassasjerene, som kan justere ryggvinkelen elektrisk, og baksetet som eer delt 40/20/40, kan skyves 13 cm fremover for bedre plass til passasjerer på tredje rad.

22C0127 030
EASY-ENTRY

Siden vi er i luksusklassen, er det ikke det minste rart at setene kan ventileres, utstyres med massasje, og setevarme også på tredje rad. Litt mer spesielt er Energizing Comfort med tre programmer som skaper et lydbilde Mercedes kaller soundscapes, som lager et akustisk bakteppe man kan kombinere med valgbar ambient belysning.

Lydkulisser

22C0080 030
Bakseter

Summer Rain for eksempel, komplett med fjern torden og lyden av regndråper, skal roe ned passasjerene i hektiske miljøer, som trafikkøer, mens Sounds of the Sea både inneholder bølgeskvulp og måker, kombinert med lett bris fra klimaanlegget. Forest Glade er den tredje, hvor rislende blader og fuglekvitter skal skape en rolig atmosfære.

Vitale mål

22C0126 009
Ambient

EQS SUV er bygget på en 321 cm lang akselavstand med en totallengde på 512,5 cm. Det har gitt rom for mye plass for alle sju i bilen, som får en takhøyde på 1035 mm foran – med soltak – 1030 bak, og 900 mm på tredje seterad.

Bagasjerommet er oppgitt til 645 liter, men kan utvides til 880 liter, og hele 2100 liter hvis alle baksetene er lagt ned. Brukes alle sju setene, er det oppgitte volumet 195 liter.

Mercedes EQS SUV hv side 22C0145 018 22C0145 015 22C0126 023 22C0080 003 22C0126 014 22C0128 023
<
>
Mercedes EQS SUV hv side

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Jeep blir elektrisk Jeep er ikke tidligst ute med elbiler, men snart kommer hele fire SUV-er.
Spar drivstoff med Google Maps Nå kan du finne den mest drivstoffbesparende ruten med Google Maps
Følg Lyd & Bilde