Mercedes har sitt eget «alfabet» med elbil-klasser, og det hele starter med EQA som er minstemann i EQ-familien. En kompakt, 4,45 meter lang elektrisk SUV som leveres med det meste av utstyr, grei rekkevidde og akkurat nok plass – til en attraktiv pris.
EQA kom på veien i 2021, og vi har tidligere testet basisutgaven EQA 250 med fremhjulstrekk. Storebroren EQA 300 legger til noe viktig – 4MATIC firehjulstrekk, som seg hør og bør for en ekte SUV. Det kalles jo ikke «Geländewagen» for ingenting!
Mercedes EQA 300 4MATIC
EQA 300 kommer standard med bl.a. komfortunderstell, LED-lys, smartphonepakke, navigasjon og ambient lighting. Med mulighet for takboks (75 kg taklast) og innfellbart hengerfeste (opptil 1800 kg) er den som skapt for nordiske forhold.
Modellen vi har lånt er en EQA 300 4MATIC med 228 hester og 390 Nm dreiemoment. Batteripakken ligger på 66,5 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 414 km (WLTP) – men det er som kjent i medvind, solskinn og slak nedoverbakke. Gjennom testen under noen kalde vårdager i mars, fant vi at cirka 315 km var mer realistisk i minusgrader.
EQA kommer med en ombordlader på 11 kW, og støtter hurtiglading opp til sparsomme 100 kW. Til sammenligning kan konkurrenter som BMW iX1 og Volvo XC40 og hurtiglades med opptil 130 og 150 kW . Batteriet skal likevel kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent i løpet av en halvtime.
Prisen starter på rett under 500.000, men vår testbil i Patagonia rød metallic har naturligvis fått rikelig med tilvalg – bl.a. AMG designpakke, skinninteriør, Head-up Display og panorama soltak, som utgjør et par hundre tusen ekstra. For de lydinteresserte er det selvsagt også krysset av for Burmester surroundsystem!
Velkjent Mercedes-komfort
Mercedes-kjennere vil raskt føle seg som hjemme på innsiden. EQA har mange likhetstrekk med resten av EQ-familien når det kommer til interiør, brukeropplevelse og generelt kvalitetsinntrykk. Bilen fremstår velbygd, med god svært støydemping. Du får det rette dempede, men kontante «Mercedes-smellet» hver gang du lukker døren.
Og til lillebror å være, føles den slettes ikke trang. Mine 186 centimeter fant seg godt til rette i både for- og baksetene. Derimot er bagasjerommet mer slunkent med sine 340 liter, og det er heller ingen frunk foran.
Førersetet i EQA er generelt et godt sted å være, der du sitter høyt med god oversikt forover, bakover og til siden gjennom de store vinduene. Testbilen er velutstyrt med faste og gode elektriske skinnseter med minne. Dermed kan du og partneren lagre hver sine seteposisjoner, som justeres automatisk når du logger inn i bilen. Luksus!
Dessverre mangler det rattvarme i det AMG-stylede sportsrattet. Det får du derimot når du velger standard ratt, pussig nok.
Kompakte kjøreegenskaper
For oss som har manøvrert store flak som EQS og S-klasse gjennom Oslos bakgater og P-hus, føles EQA mest som en «Mini-EQC». Bilen kjennes kompakt og lettkjørt trange og tettbygde strøk. Fjæringskomforten er god, og selv om EQA ikke har luftfjæring, føles det nesten sånn.
Styrefølelsen er god, og svingradiusen er eksemplarisk, med god hjelp av 360-kamera og (ikke altfor hysteriske) parkeringssensorer. Den har også et skarpt og lyssterkt headup display, som fungerer selv når man bruker polariserende solbriller.
230 hestekrefter drar ikke akkurat «skinnet av pølsa» i en farkost på 2,2 tonn. Men EQA føles overraskende kvikk og agil i moderate hastigheter, gjennom krappe svinger og rundkjøringer.
Ute på motorveien kan EQA derimot virke litt mer nervøs enn sine større søsken. Det skyldes nok rett og slett kortere akselavstand og et mindre avansert hjuloppheng. Bilen ligger ikke like stabilt på veien som vi kunne ønske. Dette forsterkes av en litt overivrig filholder (Lane Assist), som tidvis aktiverte bremsene for å korrigere kursen
EQA har en rekke systemer som skal assistere føreren, men noen av disse virket litt nervøst satt opp i starten. Vi opplevde noen tilfeller hvor bilen bremset av hensyn til trafikk i sidegående felt, selv om det var tilsynelatende god klaring til medtrafikantene. Men dette handlet nok også litt om tilvenning fra vår side.
Ved et annet tilfelle opplevde vi at den adaptive cruisekontrollen misforsto en 60-sone til å være en 100-sone, og satte i gang en uønsket akselerasjon. Hvilket var, skal vi si – interessant (!) med tanke på at vi satt i saktegående kø i rushtiden.
Heldigvis går det an å tilpasse hvordan de ulike kjøreassistentene oppfører seg i innstillingene, hvilket vi anbefaler å gjøre. Be om et «pilot-kurs» av Mercedes-selgeren!
Forstår ikke norsk …
EQA ligner veldig på EQC når det kommer til betjening og infotainment. De som frykter knappeløsheten i Tesla Model Y vil garantert elske EQA, for her er det nok av fysiske knapper å trykke på.
Du kan navigere deg gjennom menyer, kjøre- og komfortinnstillinger via rattet, pekeflaten i midtkonsollen, i tillegg til selve touch-skjermen. Utfordringen kan være å finne den mest effektive måten, når det finnes så mange ulike «veier til Rom».
Apropos effektivt, så kjører EQA på første generasjons MBUX brukergrensesnitt – likt den du finner i EQC, og altså ikke på nivå med EQE og EQS. Det innebærer blant annet at stemmestyringen kun forstår engelsk.
Taleforståelsen er langt fra like god som da vi testet EQE nylig, og det kan være vanskelig å snakke inn korrekte destinasjoner i navigasjonen. Vi mener 2023-modellene burde få en oppdatering, slik at de bedre forstår nordiske språk.
Surroundanlegg fra Burmester
Mercedes har for lengst innsett at god lydkvalitet er en viktig del av kjøreopplevelsen. EQA kan i likhet med andre EQ-modeller leveres med oppgradert surroundanlegg fra Burmester. Det er ikke like ekstravagant som i de større EQ-modellene, og må klare seg med litt færre høyttalere – men det holder i massevis.
Her er hele 12 høyttalerenheter rundt om i kupeen: en egen senterhøyttaler i dashbordet, separate diskanter og mellomtoner i alle fire dører, pluss to surroundhøyttalere i C-stolpen. Disse får drahjelp av en subwoofer i bagasjerommet bak, og det hele drives av en ekstern 590 watts klasse D forsterker.
La gå, lydbildet kan ikke helt sammenlignes med størrelsen og dybden man får i modeller som EQC, EQS eller EQE. Men klangen er karakteristisk Burmester, med en varm og fyldig bass, og distinkte overtoner.
Mens mange billige bilstereoer har en tendens til å presse lyden gjennom et trangt hull, preges musikkgjengivelsen her av storhet og åpenhet, fylde og klangrikdom. Burmester-systemet har et bredt repertoar, takler alt fra klassisk til Heavy metal og hip hop, og evner å få frem forskjellene mellom ulike musikksjangre og opptak.
Anlegget kan spille både høyt og rent, med god klarhet i det viktige mellomtoneområdet. Den separate subwooferen sørger for en stram og presis dypbassgjengivelse. Her er også like god lyd foran og bak, med dedikerte høyttalere i dørene.
Dette er kvalitetslyd rett og slett, og til hva Mercedes forlanger av ekstra kroner, er det ikke mye å lure på.
Konklusjon: En bunnsolid bil
EQA 300 4MATIC vinner ingen priser for plass eller rekkevidde, men er likevel en glimrende kombinasjon av komfort og kjøreegenskaper. Valget av bil innebærer alltid et kompromiss mellom størrelse, vekt, plass, kjøreegenskaper og ikke minst pris.
Det handler om å velge rett verktøy til jobben, og sjansen er god EQA kan være den perfekte elbil nummer to, eller en, for mange der ute. Dette er ingen «Autobahn-cruiser», men snarere en kompakt SUV til de kortere kjøreoppdragene.
Faktisk er EQA en av de bedre bilene vi har kjørt i den kompakte SUV-klassen, og vi tror mange som vurderer for eksempel BMW IX1 eller Volvo XC40 vil være tjent med å prøvekjøre EQA før de bestemmer seg. Ikke minst fordi den også kan spekkes med en glimrende Burmester-stereo.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Lyden av stillhet
*Oppdatert med video* Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
Mercedes EQE 300
Milsluker’n
«Billig-utgaven» av Mercedes EQE gir utsøkt komfort, topp infotainment og glimrende rekkevidde for pengene.
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Familie-Mercedesen
Mercedes EQB er så gjennomført deilig å kjøre, at vi nesten glemte at den også har en ulempe.
Mercedes-Benz EQV 300
Når du trenger masse plass!
Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.
Apple Music kommer til Mercedes EQS, C-klasse og S-klasse
De nyeste Mercedes-modellene vil få Apples musikktjeneste integrert i MBUX infotainment-systemet.
Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System
Elektrisk luksus
Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
1 hendelser på “Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned (Mest å spare)
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
«Apropos effektivt, så kjører EQA på første generasjons MBUX brukergrensesnitt – likt den du finner i EQC, og altså ikke på nivå med EQE og EQS. Det innebærer blant annet at stemmestyringen kun forstår engelsk. Taleforståelsen er langt fra like god som da vi testet EQE nylig, og det kan være vanskelig å snakke inn korrekte destinasjoner i navigasjonen. Vi mener 2023-modellene burde få en oppdatering, slik at de bedre forstår nordiske språk. »
Spørs vel det 😉. Jeg har 2016 modell Mercedes B-180 automat, og i min bil så er ikke norsk anerkjent som eget språk i menyene. Jeg må velge mellom dansk, svensk eller finsk som nordisk språk. Eller engelsk 🙈