Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: BMW iX1 xDrive30

Raffinert luksus i premiumklassen

BMW iX xDrive30 er et opplagt valg for alle som verdsetter kjøreglede, men trenger praktiske egenskaper i tillegg.

Skrevet av / 16.02.23 - 10:00
BMW iX1 xDrive30
Lasse Svendsen

Helt siden X5 ble lansert i 1999, har mange drømt om en BMW SUV. Det var BMWs første SUV, og den ble raskt populær i et marked som i stigende grad etterspurte de høyreiste SUV-ene.

Den fikk etter hvert følge av den mindre X3, og den enda mindre X1, crossoveren X2 og ikke minst, den enorme X7. For ikke å glemme ‘coupe’-variantene X4 og X6.

Mens flere av dem kunne leveres som hybrider, var det ikke før iX3 kom i 2020 at man kunne velge en helelektrisk BMW SUV.  En bil som egentlig var en elektrisk versjon av X3-en den var bygget på. En mellomstor SUV med god plass og velkjente kjøreegenskaper. Men iX3 hadde én ulempe for mange nordboere, den manglet firehjulstrekk. 

Det mangler ikke iX1, som har firehjulstrekk, og mange av de egenskapene som er viktige for de som velger en SUV: Høyere bakkeklaring med høyere innsteg, firehjulstrekk, god oversikt foran som bak, romslig bagasjerom, sikre kjøreegenskaper og god kjørekomfort.

BMW iX1 xDrive30:

Med M-sportspakken ser iX1 ganske barsk ut. Foto: Lasse Svendsen

En oppskrift som beskriver BMW-en godt, men som også passer på mange andre biler i samme klasse, så spørsmålet er hvordan en iX1 xDrive30 skiller seg fra konkurrentene. Ikke minst, om den er et bedre kjøp enn Tesla Model Y, Audio Q4 e-tron, Mercedes EQB 350, eller Volvo XC40 for den del. Fire konkurrenter som alle stiller i premium-klassen med mellomstore SUV-er.

BMW iX1 xDrive30 og fire konkurrenter

BMW iX1 xDrive30 sammenlignet med fire av de nærmeste konkurrentene. Ill. Lasse Svendsen

Man kan vanskelig komme utenom Model Y Long Range, som har falt så mye i pris at den – hvert fall foreløpig – ser ut som det opplagte valget i premium-klassen. Den går lengst av de fem, og har en effektiv drivlinje, under et meget romslig ytre med enormt stort bagasjerom. 

Men tall forteller ikke hele sannheten. Dessuten er det slett ikke alle som trenger over 50 mil rekkevidde, eller et bagasjerom med plass til tre barnevogner.

Den er bare 4,5 meter lang, men ganske romslig. Foto: Lasse Svendsen

Konkurrenter

Den kanskje mer konvensjonelt utseende iX1 xDrive30, er litt mindre utvendig som innvendig, sammenlignet med en Model Y. Men den er romsligere enn Q4 e-tron og Volvo-en, billigere enn Mercedes-en, og den klart mest kjøreglade av dem alle sammen.

Drivlinjen har to elektromotorer på til sammen 313 effektive hk, xDrive firehjulstrekk, en maksimalt oppnåelig rekkevidde etter WLTP-normen på 439 km, og ytelser helt på linje med konkurrentene. 5,6 sekunder til 100 km/t, er mer enn tilstrekkelig for en SUV med ambisjoner om å frakte familier trygt og komfortabelt, og med et bagasjeromsvolum på 490 liter (bare 20 l mindre enn i iX3), har man god plass til feriebagasjen.

Premium med et snev av luksus 

Designet er umiskjennelig BMW. Den store nyregrillen kjenner vi fra de større modellene i BMWs X-serie, og i profil ligner den en X5 som har krympet i regnet. Proporsjonene er mer SUV enn crossover, Den skrånende taklinjen ender i en takspoiler som stikker godt ut over bakruten, og i M-sportsutgave ser den sporty og barsk ut.

Konservativt og moderne på samme tid. Foto: Lasse Svendsen

Den har ikke i7s automatiske døråpner, men man kjenner litt på luksusfølelsen når man setter seg i de skinnkledde sportssetene, med programmerbar massasje. M-sportsrattet har justerbar rattvarme, og alle som har sittet i en BMW iX, kjenner igjen den utstikkende midtkonsollen.

Foto: Lasse Svendsen

Alle som har sittet i en BMW de siste 20 årene, vil også legge merke til én ting til: iDrive-hjulet som man betjener innholdet på skjermen med, er borte. Det blir nok bare savnet av de som har hatt BMW tidligere, for alt kan betjenes på pekeskjermen foran.

Foto: Lasse Svendsen

Klimaanlegget er lagt inn i BMW OS8 operativsystem. Det krever litt tilvenning, men BMWs automatiske klimastyring fungerer utmerket. Temperaturen kan stilles direkte på skjermen, uansett hva som ellers måtte være aktuell skjermvisning.

God plass

BMW ix1 bagasjerom BMW ix1 ladekabler BMW ix1 baksete BMW ix1 panorama
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Den innvendige plassen er svært romslig og for fire stykker. Det fullt mulig å sitte i midten bak, men den langsgående tunellen i midten tar litt av benplassen. Baksetet har tredelt nedfellbar rygg i 40-20-40-fordeling, og oppleves som komfortabelt nok. Sportssetene i vår bil var utstyr med, hadde programmerbar massasje, setevarme, sitteputeforlenger, og elektrisk justering, med minne for førersetet. De er nok mer sporty enn BMW M-sporty, men et godt kompromiss mellom komfort og støtte.

Foto: Lasse Svendsen

Vår testbil med Fully Charged-pakke, M-sportspakke og Innovation Package med blant annet adaptive LED-kjørelys, manglet ingenting, og man fikk raskt følelsen av å sitte i den større iX xDrive40.

Mobilen kan lades foran i midtkonsollen, og Harman Kardon-anlegget kan styres med stemmestyringen på mobilen. For BMW-en er utstyrt med Apples CarPlay, og Google Automotive. 

Foto: Lasse Svendsen

Man trenger ikke å ta blikket fra veien i det hele tatt. I hvertfall ikke når BMW får på plass norsk stemmestyring. Men til da kan man bruke for eksempel Siri på iPhone, og be om veivisning, som man kan følge på head-up-skjermen i frontruten. Stemmestyringen kan også styre musikken, eller ringe opp en restaurant i nærheten av en ladestasjon. Så slår man to fluer i en smekk.

Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidde og forbruk

Sammenligner man med de fire nevnte konkurrentene, er det bare Model Y Long Range som har et lavere oppgitt forbruk. I vår test, som gikk i minusgrader med vinterdekk, endte vi på 18,2 kWt/100 km. Som faktisk er veldig bra for en SUV i denne klassen. Det er så tett på det oppgitte forbruket etter WLTP-standarden, som det er mulig å komme. 

Norges Automobilforbund og medlemsbladet Motor, vintertestet iX1 xDrive30 i enda flere minusgrader, og på langtur i variert topografi. De målte et avvik i rekkevidde på drøyt 21 prosent sammenlignet med BMWs egne WLTP-tall for strømforbruk på sommerføre i plussgrader. Det ga en rekkevidde på vinterføre på 18,1 kW, og en rekkevidde på 337 km. Nær identisk med våre tall altså.

Foto: Lasse Svendsen

Man kan når som helst velge forvarming av batteriet, ikke bare når man legger inn en ladestasjon som destinasjon i navigeringssystemet. Det øker ladeeffekten, som her er oppgitt til 130 kW på en hurtiglader. Men vi kom ikke mye over 70 kW i minusgrader. Det er lavere enn ønsket.

Bilen har 11 kW ombordlader som standard, men kan leveres med 22 kW.

Foto: Lasse Svendsen

Stillegående og raffinert

Setter man seg bak rattet i en BMW, har man visse forventninger til kjøreopplevelsen. De første minuttene merker man ikke så mye til det, men etter noen timer kjenner man at chassiset er velbalansert, raffinert, og innbyr til en avslappet og komfortabel ferd. 

Den relativt direkte styringen, antyder at BMWs ingeniører har et lite ess i ermet for de som liker en sporty kjørestil. Trykk på My Modes i midtkonsollen, og velg Sport pluss. Da skjerpes styreresponsen, understellet strammes opp og Hans Zimmer fyller kupeen med et småsinna lydspor som forsterker opplevelsen. Selv da blir bilen aldri stiv og ukomfortabel, den svelger ujevnheter bestemt, men aldri ukomfortabelt. 

Boost gir deg full effekt i 10 sekunder. Foto: Lasse Svendsen

En Model Y, spesielt Performance-utgaven, oppleves som langt stivere, mer nervøs og stumpete sammenlignet med BMW-en.

Et trykk på boosthendelen på rattet, slipper løs alle kreftene i 10 sekunder, sånn at man korter ned tiden det for eksempel tar å kjøre forbi en trailer. Den fungerer som en slags kick down, og kan brukes gjentatte ganger etter hverandre. Men selv uten boost, er BMW-en raskere enn man skulle tro. Pedalresponsen er mer umiddelbar enn f.eks. i en Q4 e-tron, og styringen er smidigere og mer direkte.

Foto: Lasse Svendsen

Et tips til innstilling av lyden på Harman Kardon-anlegget

Kostnaden for lydanlegget fra Harman Kardon, er så liten at det er et opplagt valg. Anlegget er ikke like omfattende som Harman-anlegget i BMW iX eller BMW i4, og trenger noen justeringer for å yte sitt beste.

Foto: Lasse Svendsen

Det er ikke noen equalizer eller subwooferjustering som kan hjelpe deg her. Man er begrenset til balanse, fader, bass, diskant, og surround av eller på. Hvis man liker et godt fokusert lydbilde, skal surround slås av. Bassen heves to hakk, diskanten fem hakk, og fader skal et hakk fram. Da er lydbildet på sitt mest balanserte, og man slipper den diffuse gjengivelsen som surround gir. Anlegget tåler og trenger mer energi både i bass og diskant, så ikke vær redd for å bruke dem. 

BMW ix1 speaker BMW ix1 dash
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Den amerikanske elefanten i rommet kan gjøre det vanskelig å fokusere på andre biler i samme segment. I lys av det vil mange tenke på BMW iX xDrive30 som en dårligere deal. Sannheten er faktisk det motsatte. Med avgifter og mva, skiller det mindre på sluttsummen enn man skulle tro. Dermed er iX1 høyst konkurransedyktig, også om man sammenligner med Mercedes EQB 350 4Matic, Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge AWD. Sammenlignet med dem, er BMW-en morsommere å kjøre, mer sporty og leken, og den har det klart best balanserte chassiset – uten at det går på bekostning av det praktiske ved en SUV. 

  1. Tesla Model Y Performance

    Rakettfart for hele familien

    Når du trenger plass til hele familien, men ønsker noe som skikkelig biter fra seg, er Model Y Performance noe av det heftigste som finnes.

    Går som en rakett! Meget sportslige kjøreegenskaper. Meget kraftig og god lyd i anlegget. Rask lading, lang rekkevidde. Endelig kan den ha tung nyttelast!
    Hattehylla kan løsne når man akselererer. Ikke alle vil elske det stive oppsettet.
    Les hele testen
Karakter
BMW iX1 xDrive30
Premium

Home mener

Godt balansert chassis og inspirerende kjøreegenskaper, paret med snusfornuftige og praktiske egenskaper, med en dash luksus på toppen. Rekkevidden og størrelsen passer ikke alles behov.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Forbedret bestselger

Moro så lenge det varer

Det er ikke bare navnet som er vanskelig å huske

Den mest spinnville SUV-en vi har testet

Som å sveve på luft

Scroll to Top