Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nordmenn elsker store tv-er

Hvis det norske markedet får bestemme, kan fremtiden se lys ut for de nye 4K-tv-ene. For nordmenn skal ha det beste og er villige til å betale for det.

Skrevet av / 07.09.13 - 15:01
Nordmenn elsker store tv-er

Under årets IFA-messe slapp Elektronikkbransjens informasjonssjef, Marte Ottemo, bransjetall for omsetning 1. halvår i år i Norge.

Foruten en fortsatt vekst for hvitevarer, kunne Ottemo fortelle at salget av tv-er fortsetter å synke i Norge, Men at nordmenn kjøper dyrere, større og mer avanserte tv-er.

Hele 46 prosent av tv-ene er større enn 44 tommer, og 55-tommerne gjør det skarpt i markedet, med en nær dobling av antall solgte apparater, til 16 prosent av totalmarkedet. Og tross at omsetningen i antall sank med 21 prosent første halvår, falt verdien bare 10 prosent.

Det forteller at store og avanserte skjermer selger godt, og tross at OLED-skjermer og 4K knapt merkes på statistikken, lover det godt for de kommende UHD-tv-ene med 4k som kommer i 2014.

Fakta:
4K gir over fire ganger så høy oppløsning på skjermen som dagens HD-tv gjør. I megapiksler betyr det 8 Mp i en 4K-tv, mot bare 2 Mp i en vanlig HD-tv med 1080 linjers oppløsning.

Volumet i totalmarkedet, altså antallet solgte brune-, hvitevarer og småelektrisk, falt med hele 15 prosent i 2013s første halvår.

Samtidig vokser andelen kompakte systemkameraer med 11 prosent, speilreflekskamerer faller tilsvarende 10 prosent, mens kompaktkameraene svekker seg med oppsiktsvekkende 44 prosent!

En gledelig notis fra bransjetallene, er den hyggelige veksten på 12 prosent for kameraobjektiver.

Nettbrett og smartmobiler gjør det også skarpt i det norske markedet. Nettbrettene alene økte med over 213 prosent (!), og da er ikke den største aktøren medregnet.

Apple rapporterer ikke sine tall til Elektronikkbransjen, så det reelle tallet er nok betydelig høyere.

Det er verdt å merke seg at TNS Gallups undersøkelse viser at 26 prosent av alle norske barn medllom tre og 11 år, har eget nettbrett. Mens 52 prosent har tilgang på et.

Tallene for hele 2013, med høsten og julens salg av brunevarer, er ikke klare for ut på nyåret 2014.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonsørinnhold: Huawei Watch GT 4

En smartklokke kan være både elegant og intelligent

Les mer

Her er testene du leste mest i 2023

Black Week: Let etter Årets Beste produkter!

L&B Home kårer årets beste produkter 2023-2024

Velkommen hjem!

0
Scroll to Top