IFA 2013

Det meste av den spennende elektronikken som omringer oss hjemme kommer fra Kina, Korea eller Taiwan. Men på IFA-messen kan man se den, lenge før den kommer hit. For eksempel 3D-TV uten briller.
forfatter

Vi har de siste dagene fulgt lanseringene fra de store elektronikkprodusentene, som etter tur har gitt oss sitt bud på 4K-TV, smartmobiler og bluetooth-produkter.

Bag de store merkevarene finnes imidlertid en underskog av produsenter, som er helt eller nesten ukjente på våre breddegrader. Noen av dem er store på de asiatiske markedene, mens andre lever en anonym tilværelse som såkalte OEM-produsenter, hvis varer selges under andre navn.

110-tommers 4K-TV fra kinesiske Hisense. Dessverre kun for det amerikanske markedet.
110-tommers 4K-TV fra kinesiske Hisense. Dessverre kun for det amerikanske markedet.

Det statseide kinesiske selskapet Hisense hadde masser av 4K-TV-er på programmet i størrelser fra 50 tommer til kolossale 110 tommer. Og prisene var like skarpe som skjermene. De var skrevet for hånd, så det var lett å justere dem, etter hvert som konkurransen ble tilskjerpet. En 50″ 4K-TV var oppført til 1.999 € (ca. 16.000 kr). 110″-TV-en var det dessverre ingen en europeisk pris på, da den kun var beregnet for det amerikanske markedet.

4k_hisense_priser

Det mest spennende på Hisense-standen var imidlertid prototypen på et brillefritt 3D-fjernsyn. Apparatet tiltrakk en stor tilskuerskare, og det var mulig å få en overbevisende dybdevirkning i bildet uansett plassering foran skjermen (dessverre kan dybden ikke ses på fotografier). Det var heller ingen problemer med mangel på lysstyrke. Effekten var fullt synlig i den sterke belysningen på standen. Dessverre var det ingen meldinger om når teknologien er klar til kommersiell produksjon.

SONY DSC
Prototypen på en 55″ brillefri 3D-TV tiltrakk stor oppmerksomhet.

Mens de største produsentene kunne boltre seg med hele haller for seg selv, var de fleste av de kinesiske leverandørene samlet i én hall, hvor de fra bittesmå boder prøvde å tiltrekke seg vestlige distributører eller merkevareprodusenters oppmerksomhet.

Kinesiske InMotion får ingen priser for originalitet, men scorer toppkarakterer for mot, ved å tørre å lansere en direkte kopi av Segway.

in_motion1

Hos Gunilamp fra Taiwan kunne man se LED-baserte lampepærer. Fargespekteret kunne fjernstyres fra en app på Android eller iOS. Philips gjorde det riktignok først, men nå kommer konkurrentene.

SONY DSC

I smådingsavdelingen var det – selvfølgelig – USB-nøkler i enhver tenkelig form. Og i størrelser på 4 GB til 64 GB, alt etter kundens ønske.

SONY DSC

Danske Denver hadde på sin stand en mengde produkter, hentet hos underleverandører i Østen. Noen av disse ender sikkert med å bli solgt i Norden, mens andre blir med tanken. Blant de forholdsvis sikre kandidatene var disse Bluetooth-høyttalerne. Pris og lansering (om noensinne) var ukjent, men de var ganske så søte.

SONY DSC

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.