Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

IAA Mobility 2023: Se de aller viktigste elbilnyhetene her

Elektrisk VW GTI og BMW sikter mot 700 km

Skrevet av / 05.09.23 - 16:08
IAA Mobility 2023: Se de aller viktigste elbilnyhetene her

Den europeiske bilindustrien er under kraftig press fra flere kanter. På den ene siden stjeler Tesla store volumer fra etablerte europeiske produsenter, med knallgode bilkjøp som Tesla Model Y, og Model 3 som nylig ble lansert i oppdatert versjon. På den andre siden har man et stadig økende antall kinesiske produsenter som spiser stadig større markedsandeler.

Tesla har vist at de kan selge biler i store volumer basert på egen teknologi, uten å behøve plattformdeling med fossilbrenseldrevne utgaver for å tjene penger. Kineserne er så raske fra tegnebrett til marked, at de er i ferd med å spise opp forspranget mange av de etablerte produsentene har hatt, og ta ledelsen på elbiler.

IAA Mobility 2023 i München i disse dager, fikk europeerne muligheten til å vise hva de tenker om fremtidige elbiler og ny teknologi. Mange av elbilene har vi sett og skrevet om før, så her er noen av de viktigste vi ikke har skrevet så mye om tidligere.

Audi

Den første e-tron-modellen ble godt mottatt og var en stund Norges mest solgte elbil. Den store SUV-en var romslig, kvikk, godt utstyrt og relativt godt priset for en premium-elbil. Den ble nylig oppdatert med blant annet et større batteri og omdøpt til Q8 e-tron.

Den mindre Q6 e-tron legger seg midt mellom Q4 og Q8, og er bygget på Volkswagen-gruppens nye PPE-plattform, som også skal brukes på den elektriske utgaven av Porsche Macan. Bilens utvendige og innvendige design er på ingen måte revolusjonerende. Alt er gjenkjennelig e-tron fra den store grillen i front, til de vinkelsterke linjene innvendig.

Q6 e-tron får en tredelt skjermflate langs dashbordet, et nytt head up-display og Android Automotive operativsystem. Foreløpig vet vi bare om to versjoner av Q6 e-tron, en e-tron 55 med en estimert rekkevidde på 600 km, og en kraftigere utgave kalt SQ6 e-tron . Begge har et 100 kWt batteri med 800 V batteriteknologi.

Noen racebiler blir de  ikke, men SQ6-utgaven skal klare null-til-hundre på 4,5 sekunder, eller deromkring.

Audi Q5 e-tron introduseres ikke i sin helhet før mot slutten av året, med levering et stykke ut i 2024.

BMW

Akkurat når BMW planlegger å produsere denne, er litt uklart. For dette er foreløpig et konsept, kalt Vision Neue Klasse for å markere starten på en helt ny generasjon BMW elbiler.

Foto: BMW

Begrepet Neue Klasse er ikke tilfeldig valgt. BMW brukte det da de måtte finne på noe etter at de blødde penger på produksjonen av umoderne biler som solgte dårlig. De behøvde biler folk ville kjøpe, noe større enn trehjulingen BMW Isetta og de små 600 og 700, og lanserte BMW 1800 i 1963. Den startet en ny klasse for BMW, og det er tanken bak konseptbilen på bildet over.

Denne er omtrent like stor som en 3-serie, men ser ut til å ha innvendig plass som en 5-serie. Linjeføringen er både konservativ og progressiv, med et klassisk tre boks-design og sedan-form. BMW snakker om rekkevidde opptil 700 km, og selv om dette er et konsept, kan vi vente oss lysstriper som dekor, kamera og skjerm i stedet for sidespeil, og en helt ny skjermopplevelse – panoramic vision – hvor store deler av frontruten blir brukt som info-flate, og head up-displayet viser info i 3D.

Neue Klasse, eller den nye generasjonen, vil introduseres fra 2025 og plattformen vil bli brukt på flere modeller. Blant annet en SUV.

Cupra

Volkswagens spanske fetter liker å være frekkere i stilen og skal by på en sportsligere kjøreopplevelse. Den foreløpige eneste helelektriske Cupra-modellen, er Born, og den er som kjent basert på VW ID.3, og holder faktisk det den lover. En mer sporty kjøreopplevelse. Det skal også Cupra Tavascan, som er basert på VW ID.5 og den tsjekkiske slektningen Skoda Enyaq Coupé.

Foto: Cupra

Plattformdelingen betyr at ytelse og rekkevidde er sammenlignbar med ID.5 og Enyaq Coupé, men den vil skille seg tydelig ut med skarpere linjer, sportsligere detaljer og forhåpentligvis en tilsvarende kjøreopplevelse.

Mercedes

Etter en veldig treg start, har Mercedes kommet virkelig godt i gang med elektrifiseringen. De er snart ferdig med hele alfabetet, og har elbilmodeller fra den kompakte crossoveren EQA til den store EQS SUV.

Foto: Mercedes

Denne, Concept CLA, viser hva Mercedes tenker om elbiler i mellomklassen. Selv om den røde på bildet bare er et konsept, er den ikke så langt unna en realisering som man skulle tro. Planen er en firedørs coupé omtrent på størrelse med BMW i4, men CLA skal også komme som SUV, og en stasjonsvognutgave. Alle basert på Mercedes nye MMA-plattform med 800 V teknologi. Forvent rekkevidde opp mot 750 km med det største batteriet og 350-400 kW ladehastighet. Mercedes sier at man skal kunne lade 40 mil rekkevidde på 15 minutter, men den nye batteripakken. Konseptbilen er vist med skjermflate fra kant til kant, som minner om Mercedes Hyperscreen, og vil trolig bli et tilvalg.

Når Concept CLA ikke lenger er et konsept, er uklart, men jeg vedder på at vi får høre mer om det neste år, og at bilene kan bestilles fra 2025.

Renault

Scenic skapte et helt nytt segment i 1996, og det tok ikke lang tid før alle bilprodusenter, selv Mercedes-Benz og BMW hadde en MPV i portfolioen. Siden har den familievennlige biltypen blitt erstattet av crossover og SUV som gir bedre bakkeklaring, men ikke i nærheten av like god plass. Grand Scenic for eksempel, var en romslig sjuseter, perfekt for familier på tur, men har vært borte fra markedet i mange år.

Foto: Renault

Her gjenoppstår den på en helelektrisk plattform,  CMF-EV, som vi kjenner fra Nissan Ariya. Den elektriske Scenic E-tech, får den største batteripakken på 87 kWt, og den kan leveres med firehjulsdrift. Noe som hittil har vært ganske uvanlig for franske biler. Rekkevidden er oppgitt til 620 km (WLTP) for utgaven uten firehjulstrekk.

Bilen er en mellomstor crossover  på 447 cm, og har 545 liter bagasjeromsvolum, eller 1670 liter når man feller ned bakseteryggen. Den skal også kunne trekke 1100 kg hengervekt.

Jean Michel Jarre har stått for lyddesignet i Scenic. Han er mest kjent for elektronisk musikk, men her har han komponert velkomst- og varsellyder. Også de som varsler fotgjengere og sykkelister. Renault sier at bilen skal være klar for bestilling i starten av 2024.

Volkswagen

Denne krysser vi fingre og tær for at Volkswagen bygger. For hvem kunne ikke tenke seg en elektrisk Golf GTI? Det er nemlig hva ID. GTI Concept skal forestille.

Foto: Volkswagen

Helt siden Golf ble lansert i en GTI-variant med 110 hk i 1976, har den vært drømmebilen for mange, og nå kan det hende den gjenoppstår  i elektrisk form. ID. GTI Concept er ikke kommet veldig mye lengre enn konseptstadiet, og Volkswagen sier ikke noe hverken om effekt, rekkevidde, eller hva den skal koste. Men den blir trolig lansert i 2026, basert på MEB-plattformen og den annonserte ID.2all, en 4,1 meter kort elbil, som skal ta Volkswagen inn i småbilsegmentet igjen.

Om den får det rutete setetrekket fra originalen, gjenstår å se, men Volkswagen lover at den skal se sportslig ut innvendig også. Renderinger viser en dominerende rødfarge, helt ned til detaljer som markeringen som viser rattretningen, men av åpenbare grunner finner vi ingen girspak med golfball her.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top