Den har vært blant BMWs mest solgte bilmodeller i flere tiår siden debuten for E21 i 1975, og i nyere tid har 3-serien også vært tilgjengelig som hybrid.
Men nå nærmer det seg en helt ny elektrifisert 3-serie, basert på karosseriet til dagens 3-serie.
Prototyper har allerede rullet på veiene i flere måneder, og bilen som ventes å komme i salg neste år, vil trolig bli vist uten kamuflasjemønsteret i løpet av 2021.
Polestar 2 og Tesla Model 3 blir to av de nærmeste konkurrentene.
Den elektriske 3-serien vil trolig dele mye av det elektriske med iX3 som vi nylig kjørte, hvilket i så fall betyr en drivlinje med 286 hk, 80 kWt brutto batterikapasitet og en rekkevidde rundt 450 km.
Forvent enda heftigere versjoner, en M-versjon av elektrisk 3-serie er nesten garantert, med langt mer krefter.
Men før du kan besiktige og bestille en elektrisk 3-serie, vil BMW være klare til å ta imot ordrer på den nye store, suv-en, iX – som i praksis er den nye elektriske X5-en, og senere i år blir også i4 presentert.
BMW har tidligere sagt at de skal ha 25 elektrifiserte bilmodeller på veiene innen 2025, og det betyr flere helelektriske utgaver, i tillegg til hybrid-modellene.
En kompakt modell vil etter hvert ta over for i3, 1-serien vil få elektriske utgaver og en iX1 er trolig den første modellen ut, mens 5-og 7-serien allerede testes som elektriske utgaver under tung kamuflasje.