Nyhet

Under fem sekunder til 100 for BMW iX

BMWs neste el-SUV kan du kjøre fra høsten 2021.
forfatter

Her er BMWs neste elbil, iX, som den kalles nå, men størrelsen forteller oss at det snart kommer et tall bak de to bokstavene, og det er ingen premie for å gjette hva det blir.

For den store el-SUV-en som kommer neste år, er omtrent like stor som en X5 utvendig, og i motsetning til iX3, får den firehjulstrekk.

Rullende computer

Akselavstanden er strukket en del sammenlignet med X5, til 3000 mm, det bør gi bedre plass innvendig, hvor vi finner to store skjermer – 12,3- og 14,9» – surroundanlegg fra Harman Kardon med 4D-lyd fra 30 høyttalere og 1600 watt – og 5G-datatilkobling, som gir mulighet for blant annet trådløse oppdateringer med en hastighet 4G ikke er i nærheten av.

Bildene viser en meget rommelig SUV, spesielt i baksetet, og sånn sett minner den mer om en X7. Bagasjerommet har et volum på cirka 500 liter, og bilen kan ta takstativ og utstyres med hengerfeste. Hengervekt er ikke oppgitt.

Nytt designspråk

Man kan se designelementer fra den progressive i3 som fremdeles ser frisk og moderne ut, og den helelektriske i4 som også kommer i 2021.

LED-lyktene foran er noe av det smaleste vi har sett, og baklyktene med LED selvsagt, ser ut som bakbelyste myntinnkast.

Dørene er rammeløse, og dørhåndtakene som er innfelt, er trykksensitive, ryggekameraet er innfelt i logoen bak og har rengjør seg selv, mens den vertikale nyregrillen er full av sensorer, og innvendig er designet ganske minimalistisk.

Små krystallignende betjeningselementer som eljusteringen av setene, de diskret innfelte luftdysene og fraværet av knapper, forteller om et bevisst ønske om å skape en ny stil for BMW-interiører.

Det er grunn tl å tro at den kjører som en ekte BMW også. Bare se på det sekskantede rattet, som oser sport, eller M-sport for å være litt mer presis. Og den kan bestilles med sportseter som gir bedre sidestøtte, enn det ser ut som setene på bildene under gjør.

Din fra høsten 2021

De blå detaljene kan forhåpentlig spekkes vekk når man bestiller bilen, og minner om den gang alle måtte skrive 16V eller Turbo på bilene, for å fortelle at de hadde tenkt nytt. De også.

BMW sier at bilen kanskje kan bestilles fra våren 2021, og de første bilene kan leveres fra høsten neste år.

200 kW hurtiglading

Da får man en meget rommelig firehjulstrekker med rekkevidde opptil 600 km, over 500 hk som spurter BMW-en til 100 km/t på under fem sekunder, og opptil 200 kW hurtiglading.

Som kan fylle på strøm til et 100 kWt batteri fra 10 til 80 prosent kapasitet, på 40 minutter, eller 12 mil økt rekkevidde på 10 minutters lading.

New BMW iX 8 New BMW iX 3 New BMW iX 5 BMW iX Sports Pack 3 BMW iX Sports Pack 5 BMW iX 4 BMW iX Sports Pack 4 BMW iX Sports Pack 7 BMW iX Sports Pack 6
<
>

Bærekraftige materialer

Elbiler er ikke akkurat noen lettvektere, og el-SUV-er er verstingene. BMW oppgir ikke vekten, men sier at lettvektsmaterialer som karbonfiber, aluminium og CFRP – som er en karbon/plastkombinasjon, skal hjelpe til å holde vekten nede.

BMW er også opptatt av å kommunisere at interiøret for en stor del er laget av bærekraftige materialer. Resirkulert plast er brukt flere steder, blant annet i teppene i dørken, og i midtkonsollen, dørlistene og på setedetaljer.

De sier også at batteriene ikke inneholder sjeldne metaller, og at deler av cellene er laget av resirkulert materiale.

Følg med for mer data og info om den nye iX-en i tiden fremover.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

  1. Hei!
    Takk for informativ artikkel om den kommende iX5.
    Mitt levebrød er basert på bil som en innsatsfaktor. Bruker derfor mye tid på å analysere hvordan bil utvikler seg fremover.
    Personbil har vært gjennom mange utviklingsfaser. Bensin – diesel – bensin/diesel/el, og de siste 2-3 årene – rene elbiler. Den neste fasen blir kanskje hydrogen. Nå, i 2021, står vi foran en utvikling der det kommer en rekke elbiler med lang rekkevidde. BMW iX5 er her et eksempel. Hva Toyota kommer med blir spennende? Kanskje hydrogen?
    X5 hybrid får i 2021 konkurranse av iX5. Vi som kjører BMW X5 står kanskje foran et skifte til iX5? Spørsmålet er om den følelsesmessige bindingen til 6 sylindrede diesel- eller bensinmotorer nå får en skikkelig knekk? Om det skjer, hva vil dette bety for verdien av bilene vi har i dag? Kanskje verst for X5 hybrid?
    Skiftet vil, slik jeg ser det, forsterke verdifallet. Vi som kjører X5 har mest trolig et spennende år foran oss.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.