TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW Plug&Charge kommer i 2023

Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.

Av / 13.09.22 - 10:24
BMW Plug&Charge kommer i 2023

Tesla har hatt det lenge, nå kommer også BMW etter med plug & charge hvor du bare plugger inn kabelen, uten å sveipe ladebrikke eller åpne en eneste app. BMW tar plug & charge et langt steg forbi Tesla ved at de inkluderer minst fem abonnementer hos ladeleverandører.

Tjenesten kommer ikke før i 2023, men da kan man bare plugge inn ladekabelen, så autentiseres bilen og eierens aktive ladeabonnement. Når ladeøkten er ferdig kobler man bare fra kabelen og kjører videre.

Alle ladeøkter uansett leverandør, havner på én og samme regning.

Plugandcharge
(Foto: BMW)

For at BMWs plug & charge-tjeneste skal fungere, må leverandøren av ladestasjonene være koblet til Hubjects eRoaming-nettverk, som finnes i store deler av Europa. Da får man blant annet plug & charge på Ionitys ladenettverk, som også inngår i BMW Charging, hvor man får tilgang på nærmere 400 000 ladestasjoner rundt om i Europa.

I Norge har Ionity bare 138 ladepunkter, noe som blant annet førte til lange køer på Ionitys ladestasjoner i sommer. I stedet ladet mange på Recharge, Mer og Teslas ladestasjoner, hvor det sjelden var kø. Men dersom BMW får inkludert minst fem leverandører i plug & charge-nettverket, blir antallet Ionity-stasjoner ikke fullt så kritisk.

Annonse

 

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 hendelser på “BMW Plug&Charge kommer i 2023”

  1. VW har også dette fra sw 3.1 og fremover. Testet det selv, og det fungerer utmerket.

  2. Bjørn Nicolaysen

    Plug & charge via Ionity har Ford hatt på Mustang Mach e hele tiden. Det fungerer utmerket i hele Europa. Det er dette som burde bli en standard, likt det Tesla har. Alle el-biler må kommunisere med ladestasjon for å fortelle hva for slags lading de har og da er det ikke noe problem å sende disse data videre og få regningen rett inn på kortet. Hos Ionity går dette via Ford, så vi får regning/blir trukket fra Ford.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Ny elbil fra Kia for rundt 250.000 kroner

Billigste Tesla noensinne

BYD øker batterigarantien kraftig

Denne går langt

Google oppgraderer Android Auto med Gemini

Over 3 500 nye hurtigladere på vei

Elektrisk Porsche Cayenne har 1156 hk

Porsche dropper ladekabelen

Tesla jobber med CarPlay

Ford får grønt lys for selvkjøring i Norge

Kia utfordrer VW ID. Buzz

Honda lanserer elektrisk motorsykkel i Europa