Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW Plug&Charge kommer i 2023

Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.

Skrevet av / 13.09.22 - 10:24
BMW Plug&Charge kommer i 2023

Tesla har hatt det lenge, nå kommer også BMW etter med plug & charge hvor du bare plugger inn kabelen, uten å sveipe ladebrikke eller åpne en eneste app. BMW tar plug & charge et langt steg forbi Tesla ved at de inkluderer minst fem abonnementer hos ladeleverandører.

Tjenesten kommer ikke før i 2023, men da kan man bare plugge inn ladekabelen, så autentiseres bilen og eierens aktive ladeabonnement. Når ladeøkten er ferdig kobler man bare fra kabelen og kjører videre.

Alle ladeøkter uansett leverandør, havner på én og samme regning.

Plugandcharge
(Foto: BMW)

For at BMWs plug & charge-tjeneste skal fungere, må leverandøren av ladestasjonene være koblet til Hubjects eRoaming-nettverk, som finnes i store deler av Europa. Da får man blant annet plug & charge på Ionitys ladenettverk, som også inngår i BMW Charging, hvor man får tilgang på nærmere 400 000 ladestasjoner rundt om i Europa.

I Norge har Ionity bare 138 ladepunkter, noe som blant annet førte til lange køer på Ionitys ladestasjoner i sommer. I stedet ladet mange på Recharge, Mer og Teslas ladestasjoner, hvor det sjelden var kø. Men dersom BMW får inkludert minst fem leverandører i plug & charge-nettverket, blir antallet Ionity-stasjoner ikke fullt så kritisk.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

2 hendelser på “BMW Plug&Charge kommer i 2023”

  1. VW har også dette fra sw 3.1 og fremover. Testet det selv, og det fungerer utmerket.

  2. Bjørn Nicolaysen

    Plug & charge via Ionity har Ford hatt på Mustang Mach e hele tiden. Det fungerer utmerket i hele Europa. Det er dette som burde bli en standard, likt det Tesla har. Alle el-biler må kommunisere med ladestasjon for å fortelle hva for slags lading de har og da er det ikke noe problem å sende disse data videre og få regningen rett inn på kortet. Hos Ionity går dette via Ford, så vi får regning/blir trukket fra Ford.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top