Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Audi og lyden av Sonos

Det er "lyden" som er Sonos. Ikke anlegget.

Skrevet av / 29.04.21 - 12:06
Audi og lyden av Sonos

På gårsdagens TechTalk snakket Audi om hvordan de tenker rundt lyd i bil. Det er ingen tvil om at de er seriøse, for når de skal bestemme seg for hvordan lydanlegget skal bli i en gitt biltype, er det med nøye utregninger av 3D-modeller, inventarets akustiske egenskaper både i form men også egenresonansene i kupeens byggestener.

For eksempel, hvis A-stolpene ikke har en ørevennlig resonans, må de modifiseres eller byttes ut. I en bil med forbrenningsmotor, er lyden av denne nøye beregnet til noe som resonerer fint med resten av bilen, og hjulstøy og vindstøy tas høyde for. Du skal aldri være i tvil om at du sitter i det akustiske miljøet til en Audi, uansett om den går på elektrisitet eller diesel.

Les også Audi e-tron - Konsertsal på fire hjul De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!
Audi TechTalk Sound & Acoustics
Når Audi utvikler en bil, er det med lyd i tankene hele veien. Her en SQ5 på målebenken. Foto: Audi

Lydanlegget designes tidlig i prosessen

Når lyden fra anlegget skal bestemmes, må dette tilpasses kupeens akustikk og resonanser.

Audi kunne fortelle, at når de har beregnet hvor hvert eneste høyttalerelement må sitte for å oppnå best mulig lyd, så vil bilen tidlig i prosessen måtte designes rundt dette. Med andre ord kan det hende at en stolpe må flyttes eller få en litt annen form, for at høyttalerelementet skal komme i akkurat riktig vinkel. En ganske annen lydfilosofi enn hva de tydeligvis har hos søsterselskapet VW, i hvert fall om vi skal dømme etter våre lydopplevelser med ID.3 og ID.4 – hvor det ennå ikke er mulig å velge noe oppgradert lydanlegg. Og hvor lydopplevelsen fra standardanlegget er ganske nitrist.

Audi diskuterer lyd. Fra venstre left: Wolfgang Rother (TV-kommunikasjon), Tobias Gründl (sjefsingeniør for lyd og akustikk) og Michael Wisniewski (utvikling av lyd og akustikk)

Sonos – bare i navnet?

Fra før har Audi partnerskap med Bang & Olufsen i sine premiummodeller. Og vi fikk da også en flott opplevelse med B&O-anlegget i e-tron 55.

Med den helt nye, kommende Q4 e-tron kunne Audi derimot avsløre at de som første bilprodusent har inngått samarbeid med Sonos. Og et Sonos-anlegg i bilen er svært spennende! I hvert fall tenkte vi det da vi først hørte om det. Men vi slet med å finne ut av nøyaktig hva det dreide seg om. Audi hadde ingen videre info da bilen ble avduket i begynnelsen av mars, og de vi kontaktet hos Sonos henvendte oss bare tilbake til Audi.

I går kom det frem at ikke en eneste bestanddel av lydanlegget faktisk leveres av Sonos. Anlegget er satt sammen med komponenter fra Audis eget varelager, og skrudd sammen med Audis ekspertise innen akustikk og lyd. Som i seg selv ikke er småtteri.

Audi Q4 e-tron
Interiøret i en Audi Q4 e-tron består blant annet av et Sonos-anlegg. I hvert fall noen Sonos-logoer. Foto: Audi

Lydsignaturen er Sonos

Det er den siste fininnstillingen av lyden som Audi gjør i samarbeid med Sonos. Altså, den lyden vi kjenner fra Sonos sine høyttalere og lydplanker skal være å kjenne igjen, når du setter deg i en Q4 e-tron.

Men du kan ikke strømme musikk eller på andre måter styre anlegget med Sonos-appen. Det betyr også at bilanlegget ikke kan inkluderes i et Sonos multiromssystem. Det hadde jo vært litt kult å bare åpne dørene på den parkerte bilen under hagefesten, og bruke den som en utendørs forlengelse av stueanlegget…

Derimot kom sjefsingeniør for lyd og akustikk, Tobias Gründl oss litt i møte, da han under nettmøtet svarte at en slik løsning kan komme senere:

– I dette øyeblikket tilbys det ingen Sonos-funksjonalitet, men vi har snakket om å finne en løsning, hvor Sonos-systemet kan innlemmes i bilen. Slik at man kan bruke Sonos-appen til å styre anlegget.

Audi Immersive In-Car Entertainment
Audi Immersive In-Car Entertainment, demonstrert på CES i 2019.

Audi Immersive

Audi kunne til slutt fortelle oss at de jobber med noe de kaller Audi Immersive In-Car Entertainment. Det dreier seg om å ta lydopplevelsen et steg lenger, og forvandle bilkupeen til en levende del av hele opplevelsen.

Konseptet ble først demonstrert på CES i Las Vegas i 2019. Der kunne tilskuere sette seg inn i bilen og se et filmklipp på de innebygde skjermene – i tillegg til en gigantskjerm på utsiden rett foran bilen. Bilens understell og dempesystem var tilkoblet infotainment-systemet, på en slik måte at bilen bevegde seg i takt med innholdet på skjermen.

Er det et jordskjelv på skjermen, vil bilen riste og gi inntrykket av et skikkelig jordskjelv for tilskuerne. Likeledes vil den kunne bevege seg i takt med en berg-og-dalbane, og gi en skikkelig heftig virtuell tur. Kun i parkert tilstand, selvsagt. Eller…?

– Dette er naturligvis ikke trafikksikkert med dagens biler. Men en dag i fremtiden, når bilene er mer selvgående – kanskje i 2024 eller 2025 – kan vi tenke oss at du kan få denne opplevelsen på veien. Også i fart, sa Michael Wiesnewski, lyd- og akustikk-ingeniør hos Audi.

Vi tror det når vi ser det.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 hendelser på “Audi og lyden av Sonos”

  1. Svein Holmboe

    Kanskje det er Software som gjør jobben? . Mye fokus på Hw her. Blir litt som om en fra Audi sitter på med en ny utviklet Kia, og godkjenner den som Audi etter å ha strammet demper.. 😉 Som tidligere Lydtekniker blir jeg umiddelbart skeptisk… Hehe
    Men god lyd er det nok uansett 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top